Розробка уроку з навчання грамоти (читання) для учнів 1 класу "Вивчення апострофа" за підручником Вашуленко М.С., Васильківська Н.А., Дубовик С.Г. НУШ
Навчання грамоти (читання) 1 клас Вашуленко
Тема уроку: Апостроф. Вимова і написання слів з апострофом
Мета: ознайомити учнів зі знаком «апостроф»; навчати читати і вимовляти слова з апострофом; виробляти уміння складати звукові моделі; розвивати пізнавальну активність школярів, мовлення, мислення, уміння порівнювати; виховувати уважність, спостережливість, інтерес до читання.
Обладнання: таблиці складів, наочність з теми «Апостроф», асоціативний кущ.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Дзвоник всім нам дав наказ –
До роботи швидше, клас!
Попрацюємо старанно,
Щоб сказати у кінці.
Що у нашім дружнім класі,
Діти, просто, молодці!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Розчитування (читання з дошки раніше вивчених складів хором та індивідуально).
2. Гра «Пригости друга».
Треба назвати страви у назві яких є звук [р] – риба,морозиво,торт,варення,сир ; [м], [к].
3.Читання скоромовки.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося не з буквою, а знаком, який допомагає правильно читати слова з літерами я, ю, є, ї.
Пан Апостроф
- Він, як м’ячик, коли потрапляє у слово, то ми читаємо його, неначе перестрибуючи перешкоду. Цікаво, правда ж, дітки!
- Діти читаємо слова з дошки, намагаючись перестрибнути м’ячик.
- Молодці, перешкоду подолали, слова з апострофом прочитали!
- Отже, сьогодні ми знайомимось з апострофом.
- Знайдіть на малюнку слова з апострофом.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Читання слів з апострофом (ст.72 у Букварі).
- Зверніть увагу, після яких букв стоїть апостроф та перед якими.
2.Робота над текстом.
- Послухайте текст. Про що в ньому розповідається? (Дмитро Чередніченко «П’ятеро» Буквар Вашуленко 2 ч.- ст.72)
1) Слухання тексту.
2)Бесіда:
- Про яких братів йдеться у вірші?
-Чому їх саме п’ять?
- Що вони можуть виконувати?
Асоціативний кущ «Пальці».
3. Гра «Впіймай слово».
Учні плескають у долоні, почувши слово з апострофом.
Ім’я,м’яч, буряк, п’ять, б’ють, буря, пір’я, п’є, хом’як, муха, м’ята.
4. Звуковий аналіз слів м’яч, хом’як (діти відгадують загадки і складають звукові моделі слів-відгадок).
Загадки:
Б’ють мене старі й малі,
І в повітрі, й на землі.
Та від цього не вмираю.
Тільки весело стрибаю.(м’яч)
Чи то миша, чи то ні –
Щоки чимось напхані,
Поза щоки зерна так
Напихає звір ….. .(Хом’як)
— Назвіть приголосні, що стоять перед апострофом.
— Які звуки позначають букви я, ю, є?
5. Робота над віршем «Маю десять пальців я» Наталя Гуркіна (ст.72 у Букварі).
1)Читання вірша вчителем.
2)Бесіда за прочитаним.
3)Вивчення вірша хором.
4)Конкурс на найкращого читця.
Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота за Букварем (с. 73).
- Підніміть вгору свої долоньки , що ви можете сказати про свої пальці? Чи помітили ви , що розмір пальчиків різний?
1) Читання вірша «Пальчики».
- Які імена мають пальчики?Давайте назвемо їх (називають ім’я кожного пальчика і загинають його).
2.Повторення за вчителем складів, на порівняння: з апострофом і без нього .
VІ. Підведення підсумків уроку
1.Творче завдання.
- Дітки , я вам пропоную вдома зробити відбиток своєї долоньки, для цього намастіть її фарбами,можна кожен пальчик різним кольором, потім зробіть відбиток на чистому аркуші паперу. Після того як фарба висохне , підпишіть кожен пальчик.
2.Підсумкова бесіда.
- З яким знаком ви ознайомилися?
- На що він схожий?
- Що ви про нього дізналися?