The 5th grade
Lesson 24
Teacher: Bagdasarova Oksana
Date :26.11.20.
Topic. All about my friends. Are you a real friend?
Objectives: to present and practice new vocabulary to describe character; to develop students’ reading & speaking skills, to develop students’ ability of interacting & working in a group, to practice grammar and writing skills, to develop language guess, to bring students to respect and benevolence to others.
Equipment: a projector, a laptop, Textbook “English 5” by O. Karpiuk , 2018; cards, presentation “My friends”, letters of the word “ADJECTIVE”.
.
Procedure
І. Introduction
1. Greeting.
T: - Good morning, pupils!
Ps: - Good morning, teacher!
T: - I’m glad to see you.
Ps: - We are glad to see you too.
T: - How are you today? (P’s answers).
T: - You have a good mood today. It’s so great! And I think that today we will work very fruitful. Let’s get started our lesson. So, who is on duty today? Who is absent today?
2. Aim of a lesson.
T: - Today we are going to speak about our friends. You will learn new words, read and discuss texts, do many exercises and practice your speaking and writing skills. Let’s start our lesson.
T: - Pupils, what day of the week today? What is the date today? Write down the date in your copybooks, please.
4. Checking on homework.
T: - So, are you ready with your home task? That’s nice! But I’ll check it a little bit later.
5.Warm-up.
Учні повторюють пісню, потім хором співають її у супроводі аудіозапису. (Впр. 5, с. 52)
Учні отримують картки і самостійно виконують завдання. Два учні, що першими впорались із завданням, малюють схеми на дошці. Учитель разом з класом стежить за правильністю виконання завдання.
Complete the mind maps with the words from the box. |
kind, lazy, angry, clever, nice, boring, interesting, sad |
T: - Pupils you have the cards. Look at them. Please … read the task. So, you must complete these mind maps with the following words: kind, lazy, angry, clever, nice, boring, interesting, and sad. Please, write down this into your copybooks.
ІІ. Main part
Учитель читає слова англійською. Учні перекладають їх рідною мовою.
T: - So, please, open your text books – page fiftieth. You can see the first item that’s called “All about my friends”. Look at the “Vocabulary box”. So, let’s review the words. Listen and repeat.
Words:
Nickname –прізвисько;
Clumsy –незграбний;
Curious – цікавий, допитливий;
Helpful – корисний, такий, що допомагає;
Imaginative – образний, уявний, повний фантазії;
Lazy – лінивий;
Polite – ввічливий;
Tidy – чистий, охайний;
Unusual – незвичайний.
Учні повинні скласти з літер слово – назву частини мови.
T: - And now the next task for you make up the word using these letters. What’s the word we can make up? What’s it the part of speech?
Letters: A, D, J, E, C, T, I, V, E. (Adjective) – прикметник.
Учитель роздає учням слова. Потім вчитель називає слово на українській мові, а учень в якого це слово записано на англійській мові, виходить до дошки і записує цю пару слів. Наприклад : lazy – лінивий. При цьому учні повинні утворити вищий та найвищий ступені порівняння прикметників.
Слова: clumsy, curious, helpful, imaginative, lazy, polite, tidy, unusual, popular, long.
Traits of character - риси характеру
Message – повідомлення
Bully – забіяка, хуліган, задирати
Carefully – обережно
Invite – запрошувати
Kind – добрий
Lonely – самотній
Smart – розумний
Кожен учень отримує набір карток і самостійно складає речення. Той, хто впорався із завданням , читає речення.
T: - You have the cards. Your task – make up sentences.
Tom is curious because |
He wants to know everything. |
Polly is helpful because |
She always helps me with the homework. |
Nelly is imaginative because |
She writes stories and poems. |
Den is lazy because |
He never helps his mother or does his homework. |
Mark is polite because |
He always says “Thank you”. |
Helen is tidy because |
Her clothes are always nice and clean. |
Учні прослуховують аудіозапис тексту та самостійно виконують завдання вправи. Після цього один з них читає подані частини речень, учитель контролює правильність виконання завдання.
T: - And now the time for listening. Look at the exercise one, page 50.
Your tasks – listen and after that read about some British children and match the words in columns to make true sentences.
Pupils’ answers:
6. Relaxation. Song “If you happy and you know it…”
Учні разом з вчителем співають пісню “If you happy and you know it....” та виконують відповідні рухи.
1)Pre-reading activity.
T: - Have you got friends? What are your friends like? What are your friends good at? Why do you like your friends?
2) Reading.
Учні читають тексти вправи по одному-два речення.
3) Reading comprahension.
а) Ex. 2, p. 51
Учні самостійно протягом 1-2 хвилин виконують завдання вправи, потім ланцюжком читають доповнені речення. Учитель стежить за правильністю виконання завдання.
б)Questions activity.
T: - Why does Elizabeth Jennifer McDougal has got the nickname “Lolly”?
Who wants to be a scientist? What languages can David speak? What kinds of sport is Tom good at? How many brothers has Tom got? What is Luka fond of? Has Luka got a brother or a sister? Why does everybody like Jasmine? What hobbies has Jasmine got?
Учні отримують картки і в парах складають діалогb протягом 3-4 хвилин . Після цього дві-три пари розповідають свої діалоги за ролями. Учитель стежить за правильністю граматичної побудови речень.
Card 1. Make up a dialogue. Ask if your partner has got a friend. Ask what his/her friend’s name is. Ask what his/her friend is like. Tell what your friend’s name is. Tell what hobby has your friend got. |
Card 2. Make up a dialogue. Tell if you have got a friend. Tell the name of your friend. Tell what your friend is like. Ask what your partner’s friend’s name is. Ask what hobby has his/her friend got. |
Учні отримують картки та виконують завдання у групах.
My best friend.
Complete the sentences with missing words: has got, is.
Vicky … my best friend. She … from Ukraine. She ... ten.
She … a blond hair and blue eyes. She … crazy about music. Vicky … a very tidy and helpful girl. Vicky … a cat and a dog.
My best friend.
Complete the sentences with missing words: has got, is.
Dan … my best friend. He … from England. He ... ten and a half.
He… a brown hair and green eyes. He … crazy about football. Dan … very helpful and kind. He … a parrot.
9. Self-assessment
Учні виконують самостійну роботу.
ІІІ. Follow up and homework.
T: - Your homework is ex. 4, page 51. Choose a character and write 3-4 sentences about him/her.
1.Feedback.
T: - Today you’re excellent! God job, pupils!!! We spoke about our friends. Was this lesson difficult for you? Why? What have you learnt from this lesson? Name the treats of the character of your best friend.
2. Assessment.
You were excellent pupils during the lesson. Your marks are … .