Розробка уроку "Безсполучникове складне речення"

Про матеріал
Мета: - поглибити і узагальнити знання про складні безсполучникові речення, їх структуру, смислові і синтаксичні зв'язки між частинами складних конструкцій; - закріпити знання про правила розстановки розділових знаків у БСР, відпрацьовувати відповідні уміння і навички; - виховувати повагу до народної моралі, розуміння загальнолюдських цінностей, розвивати творче мислення, зв'язне мовлення.
Перегляд файлу

 

КОНСПЕКТ УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ  (11  КЛАС)

 

Тема: Безсполучникове складне речення.

Мета: Поглибити і узагальнити знання про складні безсполучникові речення, їх структуру, смислові і синтаксичні зв'язки між частинами складних конструкцій; закріпити знання про правила розстановки розділових знаків у БСР, відпрацьовувати відповідні уміння і навички; виховувати повагу до народної моралі, розуміння загальнолюдських цінностей, розвивати творче мислення, зв'язне мовлення.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу.

Обладнання: схеми, таблиці, перфокартки, залікова картка,  дидактичний матеріал, мультимедійна презентація уроку.

 

                                       Епіграф до уроку

Коли ти вийшов за поріг між люди з батьківської хати,

не обминай крутих доріг: життя не любить хитруватих.

З. Гончарук

 

ПЕРЕБІГ   УРОКУ

 

I. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Мозковий штурм.

1. Яке речення є складним?

2. Яке складне речення є безсполучниковим?

3. За допомогою чого з'єднуються частини БСР?

4. Як відображається інтонація на письмі?

5. Чим відрізняються БСР від сполучникових складних речень?

6. Чи є у БСР головна і залежна частина?

7. У яких стилях найчастіше використовують БСР?

8. У якому стилі майже не використовують БСР?

9. Яке значення БСР у прозовому тексті?

10. Яка роль БСР у поетичному мовленні?

 

Учитель: Погляньмо на дошку і пригадаймо, які смислові зв'язки можуть існувати між частинами складного безсполучникового речення? (Учні опрацьовують таблицю).

Смислові    зв'язки,

що     виникають     між     частинами    складного безсполучникового речення.

 

Відносна залежність.

 

Рівноправність, незалежність.

Наприклад: Не забувай: добре ім 'я цінніше за найбільше багатство.

Зобов язавсь словом - закріпи ділом.

Наприклад: Говори мало, слухай багато, думай ще більше.

 

III. Повідомлення теми і мети уроку.

Учитель: Епіграфом нашого уроку є слова З.Гончарук :"Коли ти вийшов за поріг між люди з батьківської хати, не обминай крутих доріг: життя не любить хитруватих".

  1. З скількох частин складається це речення ?
  2. Яким зв'язком поєднана перша і друга, друга і третя частини речення?
  3. Чому між другою і третьою частиною речення  стоїть двокрапка?

Сьогодні виконаємо різні види завдань, оцінки за які необхідно внести до залікової картки. Підпишіть їх.

Залікова картка

 Прізвище, ім'я учня (учениці)  11 класу_____________________________

 

Назва   виду роботи

Максимальна кількість балів

Оцінка

І. Індивідуальна робота.

1.

Клоуз-тест.

12

 

 

2.

Тестові завдання.

12

 

3.

Графічний диктант.

12

 

4.

Перфокартки.

12

 

 

II. Робота в малих групах.

1.

Творча робота. Складання речень.

12

 

 

2.

Редагування тексту

12

 

3.

Лінгвобій.

12

 

 

Рефлексія. Визначення підготовленості учнів до уроку.

Учні показують рефлексію на початку уроку за допомогою карток різних кольорів:

Зелений — готовий працювати думаю, труднощів не буде.

Жовтий — не зовсім упевнений у своїх силах.

Червоний — не впевнений у своїх силах, потрібна допомога.

IV. Вироблення практичних умінь і навичок.

 

Учитель: А зараз виконаємо завдання що має назву "Клоуз-тест". Вам необхідно продовжити речення одним словом.

1. Якщо частини складного безсполучникового речення вказують на часову послідовність, то між ними ставиться ....

2. Якщо у другій частині вказано на причину того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....

3. Якщо друга частина вказує на наслідок того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....

4. Якщо частини складного безсполучникового речення вказують одночасність або часову послідовність, то між ними ставиться ....

5. Якщо  частини  складного  безсполучникового речення  менш  пов'язані  за змістом, дуже поширені, то між ними ставиться ....

6. Якщо друга частина розкриває зміст першої, то між ними ставиться ....

7.Якщо в першій частині вказується на час того, про що говориться в другій, то між ними ставиться ....

8. Якщо зміст обох частин протиставляється, то між ними ставиться ....

9. Якщо друга частина виражає висновок з того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....

10. Якщо друга частина доповнює зміст першої, то між ними ставиться ....

11. Якщо в першій частині" вказується на умову того, про що говориться в другій, то між ними ставиться ....

12. Якщо зміст обох частин зіставляється, то між ними ставиться ....

Учитель: Зараз  ви самостійно перевірите виконане завдання. Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом. Свої оцінки запишіть у залікові картки.

 

Наступний вид роботи "Тестові завдання". Необхідно визначити, який розділовий знак треба поставити на межі частин складного речення. Один учень виконає завдання на закритій дошці, а потім всі звіряють

Тестові завдання

Який розділовий знак необхідно поставити між частинами безсполучникових складних речень?
а) тире; б) двокрапку; в) крапку з комою; г) кому.

1. Не будь солодким проглинуть.

2. За добро добром спіши воздати мудрість завше доброю була.

3. Мало життя прожити треба життя зрозуміти.

4. Затям не втомлюйся життям.

5. Душа від таємниці завмирає куди мене ти, доле, приведеш?

6. Яку  славну  думку знайшов у  Сенеки  жорстокість  завжди народжується з посередності і слабкості.

7. Я давню істину увірував глибоко найвища мудрість в простоті високій.

8. Є мудра книжка не жалій годин.

9. Бери до серця і затям душа творця не переквітне.

10. Без серця жити і краще вже згоріть.

11. Скрізь побував всього надивився а скажу вам нема країни кращої ніж правда.

12. Впадеш не засмутись згубивсь шукай-но слід і серця не в'яли од випадкових бід.

 

Учитель: Тепер у нас відбудеться лінгвобій, учасникам якого необхідно поставити розділові знаки у записаних реченнях та виконати синтаксичний розбір третьої синтаксичної конструкції.

Лінгвобій: Поставте розділові знаки. Виконайте синтаксичний розбір третього речення

І група учнів

1. Відчувай у думці кожен порух тонко розумій усе навкруг той хто лає не завжди твій ворог той хто хвалить не завжди твій друг.

2. Наше життя не потребує прикрашування воно само прекрасне і величне.

3. 3. Я готовий кричати щосили надриваючи голос свій не потрібні людині крила серце й розум потрібні їй.

ІІ група учнів

1. Себе я безнадійно вчу дай більше сміху ніж плачу не нарікай на тьму злостиво а краще запали свічу.

2. Не зневірся не впади у відчай вир не вкрутить хвиля не знесе.

3. Ніж  гнітять мене перестрахи й жалі того що суджене боятися не треба боюсь неправедно прожити на землі.

Учитель: Ми з вами виконаємо творче завдання: сполучникові конструкції замінимо безсполучниковими, прослідкуємо, як зміняться розділові знаки. (Усно).

 

1. На світі все минеться, а правда зостанеться. (На світі все минеться — правда зостанеться). 2. Якщо раніше встанеш, більше зробиш. (Раніше встанеш — більше зробиш). 3. Наука вчить багато, а життя — ще більше. (Наука вчить багато — життя ще більше). 4. Старі люди кажуть, що два хитрих мудрого не переважать. (Старі люди кажуть: два хитрих мудрого не переважать). 5. Діла добрих оновлюються, а діла злих гинуть. (Діла добрих оновлюються — діла злих гинуть). 6. Знай, що лише добрий добро у серці має. (Знай: лише добрий добро у серці має).

 

Учитель:Наступне завдання — графічний диктант. Необхідно схематично зобразити почуте речення. Хто піде до дошки? Працюєш на закритій дошці.

1. Розіб'єш дружбу — пізніше не складеш.

2. Затям: доброзичливість вартісніша за срібло і золото.

3. Поспішайте творити добро на землі, щиру шану знаходить людська доброта.

         4. Людям давно відома одна чудова істина: тільки велика мета породжує велику енергію

         5. Щастя в повітрі не в'ється, воно в боротьбі дістається.

        6. Не вмієш керувати собою — безглуздо керувати іншими.

 

Учитель: А тепер обміняйтеся зошитами і перевірте роботи. Кожна правильна схема оцінюється двома балами. Результати запишіть у залікові картки.

Зараз попрацюємо із перфокартками.

* Для виконання завдання клас поділений на 3 лінгвокоманди. Команди отримують однотипне завдання: поставити розділові знаки між частинами складного речення. Кожен учасник отримає різні речення. Після виконання завдання учні здають на перевірку. Роботи перевіряє консультант. Одне речення оцінюється 2 балами.

Перфокартка 1

1. Переконатися пора зробиш зло не жди добра. 2. Сумління людське виявляється схоже на вулик його теж: можна розтривожити. 3. Здобудеш освіту побачиш більше світу. 4. Мир у світі таки буде його хочуть усі люди. 5. Дерево міцне корінням людина трудовим горінням. 6. Хочеш їсти калачі не сиди на печі.

 

Перфокартка 2

1. Слово не горобець вилетить не зловиш. 2.Брехня мов куля зі снігу далі котиться більшою стає. 3. Трапиться слово зрадливе геть його сину гони. 4. Мені підхлібник тисне руку тікаю вмить від нього сам не свій. 5. В житті одне ви пам'ятайте в нас труду честі й честь в труді. 6. Ти посадиш деревину знадобиться у віках.

 

Перфокартка З

1. Просив тебе повчав давно не смій губити часу дорогого. 2 У товаристві лад усяк тому радіє. 3. Сьогодні я маю право назвати себе щасливим я пізнав творчу радість. 4. Будеш сіяти з сумом вродить печаль. 5. Була б охота налагодиться колена робота. 6. Працюватимеш вволю матимеш долю.

Творча робота. Завдання: скласти речення за схемами.

1.Речення з рівноправними, незалежними одна від одної частинами.

2. Друга частина виражає причину того, про що говориться у першій.

3. Перша частина вказує на час або умову того, про що говориться у другій.

4. Друга частина доповнює, розкриває зміст першої частини.

5. Зміст обох частин зіставляється або протиставляється.

6.Друга частина виражає наслідок або висновок з того, про що
говориться в першій.

Творча робота. Редагування тексту. Команди записують текст, виправляючи помилки.

 

Молодість це пора зближень. І про це слід пам'ятати і берегти друзів, бо справжня дружба дуже допомагає і в горі, і в радості. Адже в радості теж потрібна допомога: допомога щоб відчути до щастя глибини душі, відчути ним і поділитися.

Неподілена радість — не радість. Щастя шкодить людині, якщо вона переживає його сама. Коли ж настає пора нещасть, втрат, знову-таки неможна бути одному. Горе людині, якщо вона одна.

Бережіть молодість до глибокої старости. Шануйте все добре, що придбали в молоди роки, не розтрачуйте багатств молодості. Ні що із набутого в молоді роки, не зникає безслідно. Звички виховані в молодості зберігаються на все життя. Навичка в праці теж. Звик до роботи — і робота завжди приноситиме радість. А як це важко для людського щастя! Немає нещаснішої людини ніж ледар.

У пам'яті лишаються всі вчинки, зроблені в молодості. Гарні тішитимуть, погані не даватимуть спати!

Як у молодості, так і в старості. Гарні вчинки полегшують життя, погані — ускладнюють його, утруднюють.

V. Підсумкова бесіда.

1. Які речення є складними безсполучниковими?

2. Які смислові зв'язки виникають між частинами безсполучникового складного речення?

3. До яких речень близькі БСР з відносно рівноправними, незалежними частинами?

4. До яких речень близькі БСР з відносно залежними?
 

Оцінювання.

Рефлексія.

А тепер підніміть свої рефлекторні картки і оцініть свою роботу ними. Покажіть рефлексію на кінець уроку.

Зелений  працював добре, своєю роботою задоволений.

Жовтий  виникли деякі труднощі.

   Червоний — було складно, потрібна допомога вчителя.

VI. Домашнє завдання: Скласти міні-твір на одну з  тем "Що я найбільше ціную в
житті", використовуючи безсполучникові складні речення.

Індивідуальні завдання :

1) підготувати повідомлення про складнопідрядні речення;

2) розповісти про види складнопідрядних речень;

3) підготувати     повідомлення     про     розділові     знаки     між    частинами
складнопідрядних речень.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шелега Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
2 грудня 2019
Переглядів
5734
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку