Тема: Амеба, інфузорія – одноклітинні твариноподібні організми
(середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі).
Мета:
- ознайомити учнів із загальними ознаками представників підцарства Найпростіші, із середовищем їх існування;
- вивчити особливості їх будови та життєдіяльності у зв’язку з середовищем існування;
- сформувати в учнівзнання про принципи функціонування найпростіших організмів;
- розвивати розумові здібності та пізнавальний інтерес, спостережливість; вміння виділяти головне, порівнювати та аналізувати;
- удосконалювати творчі здібності, формувати комунікативні якості;
- виховувати інтерес до знань, відповідальність за результатисвоєїпраці; бажання встановлювати гармонійні стосунки з природою на основі поваги до всього живого, як унікальної частини біосфери.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок – дослідження.
Методи і прийоми: прийом конструювання, сенкан, « Редактор»,
« Навчаючись – вчу ».
Матеріали та обладнання: підручник, таблиці « Підцорство Одноклітинні», опорнімсхеми, довідкова література.
Хід уроку
І Організаційний етап.( 1хв.)
1. Вітання з класом.
- Діти! Я рада вітати вас на уроці біології, який пропоную провести у формі дослідження. І розпочати його хочу словами: « Наш світ корабель, на якому розум – вітрила, а думка керио. Міркуємо і працюємо разом!».
2.Організація робочого місця
- Для уроку нам знадобиться підручник, зошит, словничок і звичайно ж знання, отринанні на попередньому уроці.
ІІ Актуалізація опорних знань ( 5 хв.)
1. Робота з « німою» схемою « Будова тваринної клітини»
( прийом конструювання).
На дошці розміщено схему та опорні слова. Учні мають заповнити дану схему в робочому зошиті.
І схема - Ознаки тваринної клітини;
ТВАРИНА КЛІТИНА:
1.
2.
3.
4.
Зразок відповідей до І схеми:
тоненька пружна оболонка – глікокалікс. Відсутність вакуолі з клітинним соком (окрім спеціалізавани вакуоль найпростіщих) та хлоропласти. Глікоген, мінеральні солі в цитоплазмі клітин тварин перебувають у розчиненому стані.
ІІ схема – Внутрішній вміст клітини та фактори, що впливають на її вміст.
Фактори впливу на клітину: Вміст клітини:
1. 1.
2. 2.
3. 3.
4. 4.
5.
6.
7.
8.
Зразок відповідей до схеми ІІ:
Вміст клітини: ядро, ядерце, мітохондрія, ендоплазматична сітка, комплекс Гольджі, лізосома, цитоплазматична мембрана.
Фактори впливу на клітину: функції клітини, організм, середовище існування, спосіб дихання організму.
2. Перевірка виконаної роботи. ( Самооцінювання).
ІІІ Мотивація навчальної діяльності( 3хв.)
Завдання уроку:
1. Дізнатися про різноманітність найпростіших.
2. Дати загальну характеристику найпростішим.
3. Визначити систематичне положення даних тварин.
4. Встановити період появи данних тварин на планеті Земля.
ІV Вивчення нової теми(18хв).
1. Орієнтація учнів на подальшу роботу ( 3хв.).
Отже, пропоную об’якт дослідження... ( Учитель звертається до запису на дошці).
2. Об’єднання у групи для виконання дослідження ( за принципом вільного вибору).
- Для дослідження окреслених проблем нам будуть необхідні науковці:
Археологи, морфологи, фізіологи, зоологи.
І група - « Зоологи» ІІ група – « Морфологи» (Учні об’єднуються в групи. Для кожної групи заготовлені картки, на яких визначено алгоритм діяльності, різні джерела інформаці).
3. Робота в групах ( 7хв.)
- Ознайомтесь, будь ласка, із конкретним завданням, обсягом вашої роботи, на виконання якої відводиться лише ( 7хв.)
Картки із завданнями:
І група – « Зоологи»
Завдання:
Дослідити різноманітність підцарства Найпростіші, ви користовуючи різні джерела інформації.
Алгоритм діяльності:
1. Назвати представників підцарства ( амеба, інфузорія).
2. Визначити середовище їх існування.
3. Визначити значення найпростіших у природі.
4. Заповнити таблицю.
Прелставники підцарства Найпростіші |
Середовище існування |
Значення найпростіших у природі |
Амеба |
|
|
Інфузорія |
|
|
Картки із такими таблицями – у всіх груп. Під час презентації результатів пошукової діяльності представники іншої групи мають заповнити дану таблицю Метод « Навчаючись - учу».
ІІ група – « Морфологи»
Завдання:
Дати загальну характеристику найпростіших.
Алгоритм діяльності:
1. Визначити форму тіла найпростіших на прикладі амеби, інфузорії.
2. Встановити особливості покривіав тіла.
3. Охарактеризувати спосіб руху найпростіших.
4. Заповнити таблицю.
Представник |
Форматіла |
Особливості покривів тіла |
Спосіб руху |
Амеба |
|
|
|
Інфузорія |
|
|
|
Фізкультхвилинка. Емоційне розвантаження ( 2 хв.)
( Учитель використовуючи мультимедійний проектор, відеоролик, який демонструє перебування найпростіших у природному середовищі).
2. Презентація проведеної роботи.
Представники від кожної групи презентують результати роботи. Інша група, слухаючи виступ, має заповнити надані їм таблиці, скласти схеми. Вчитель корегує, доповнює відповіді учнів.
3. Вчитель доповнюючи презентації учнів розповідає про вченого який першим побачив одноклітинні організми.
V. Узагальнення та систематизація вивченого, первинне застосування знань.
1. Формулювання висновку.
( Надається можливість узагальнення опрацьованого матеріалу одному учневі, інші доповнюють).
2. Робота в зошитах.
Лабораторне дослідження: спостереження інфузорій.
VІ Підсумок уроку.
Вправа « Редактор».
Учитель зачитує твердження, при цьму діти мають у робочих зошитах здійснити помітки: + - вірно; - - не вірно через нумерацію тверджень.
Твердження:
1. Амеба рухається дуже швидко.
2. Найпростіші живуть у воді та грунті.
3. Найпростіші – сучасні організми.
4. Найпростіші здатні до руху, живлення, дихання, розмноження.
5. Всі найпростіші – паразити.
Оцінювання навчальних досягнень.
VІІ Домашнє завдання.
Опрацювати парагроф 13 срорінка 48 – 52. Сласти сенкан до слова «Найпростіші»