Розробка уроку для 5 класу НУШ Вступ до історії України та громадянської освіти за підручником Щупак І. Я., Бурлака О. В., Піскарьова І. О., Посунько А. С.. Розділ: Історичний час і простір. Тема: "Як пов'язані історія та простір"
Урок 11. Тема уроку: Як пов'язані історія і простір
Номер слайду 2
План уроку1. Якими були карти в давнину. Що таке карта, історична карта ? Види карт.2. Як «прочитати» історичну карту ?
Номер слайду 3
Питання 1. Якими були карти в давнину? Що таке карта, історична карта ? Види карт. Опрацюйте текст ( стор. 66 підручника) і виконайте завдання: З’ясуйте, що означають поняття «карта», «історична карта» і запишіть у зошит визначення поняття, продовжуючи речення:«Карта — це…», «Історична карта — це…». Визначте за текстом, які є види карт.
Номер слайду 4
Карта або Мапа - зображення території земної поверхні на площині, побудоване у певному масштабі та проєкції, виконане за допомогою умовних знаків.
Номер слайду 5
Історична карта – це зменшене зображення земної поверхні, її частин, або окремих країн світу, на яких позначають різні події.
Номер слайду 6
Німецькою мовою це слово означає «зразок» або «оригінал», грецькою — «папірус для письма». Сьогодні карта — це посібник для вивчення історії, географії та інших наук. А зараз з’ясуємо, які ж бувають карти. КАРТИПОЛІТИЧНІГЕОГРАФІЧНІІСТОРИЧНІЕКОНОМІЧНІСИНОПТИЧНІ
Номер слайду 7
Чим відрізняються історичні карти від географічних?Використання кольорів: на географічних картах кольором позначають висоту місцевості над рівнем моря (зелений – низовини, коричневий – гори). На історичній карті різними кольорами позначають території держав, розселення народів.
Номер слайду 8
Чим відрізняються історичні карти від географічних?На історичній карті позначають події, що відбувалися в часі (битви, напрямки руху військ, коли виникло місто, коли воно було зруйновано).
Номер слайду 9
Питання 2. Як «прочитати» історичну карту ? Історична карта має власну мову й відкриває свої таємниці лише тому, хто вміє її «прочитати», тобто розшифрувати. А для цього необхідно уважно роздивитися умовні позначення до карти. Їх називають легендою карти. Як правило, вона розташована під картою або під нижньою рамкою карти. Обов’язково треба звертати увагу на написи й кольори. Легенда карти – умовні позначення до карти. Мета історичної карти — за допомогою умовних позначень і художніх значків відобразити історичні події.
Номер слайду 10
Правила роботи з історичною картою1. За кольорами відрізняють одну територію від іншої.2. Штриховкою позначають події та явища, що пов’язані з певною територією. Приміром, перехід району від однієї держави до іншої.3. Місця битв позначають перехрещеною зброєю.4. Стрілками позначають пересування військ і народів.5. Кордони держав, інші межі позначають кольоровими лініями.6. Міста позначають кружечками, квадратиками або малюнками.
Номер слайду 11
Номер слайду 12
Умовні позначення дві різні території або державиперехід певного району від однієї держави до іншоїмісця битв
Номер слайду 13
Умовні позначення пересування військ або народівкордони держав, регіонів, областей, територійміста
Номер слайду 14
Кордон — межа певної території(Держави, області, району)
Номер слайду 15
Номер слайду 16
Як називаються умовні позначення на карті?
Номер слайду 17
Керуючись інструкцією( стор.70 Підручника), «прочитайте» подану нижче історичну карту: Уважно прочитайте назву карти. Розшифруйте легенду карти. Дайте відповіді на запитання до карти: Назвіть столицю Київської держави; історичних діячів, діяльність яких ілюструє карта. Як на карті відображено зміни території держави?У якому місті відбулося хрещення князя Володимира?Назвіть сусідні Київській державі народи і держави. З якими сусідами відбувалися воєнні сутички?
Номер слайду 18
Номер слайду 19
Сучасна карта України
Номер слайду 20
Обговоріть у групі. Завдання на стор.71 На вашу думку, чи достатньо тільки історичних знань для того, щоб створити історичну карту? III.
Номер слайду 21
Вишита карта України з прапорами областей. Мислю творчо. Уважно розгляньте запропоновану карту. Дізнайтеся із сайту Верховної Ради України історію її створення і символічний зміст карти. Подискутуйте у класі, чи можна цю карту назвати історичною.