18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Розробка уроку для 7 класу " Книжкова графіка. Буквиця. Монограма"

Про матеріал

Знайомство з книжковою графікою, буквицею, монограмою. Створення міні-книжки на прикладі твору В.Симоненка "Лебеді материнства". Можна використовувати для проведення інтегрованого та бінарного уроку Мистецтво+Українська література.

Перегляд файлу

                                                                   Мистецтво в 7 класі.

                                Вчитель вищої кваліфікаційної категорії Некрасова Олена Олександрівна 

 

Тема уроку. Графіка. Шрифт. Створення монограми, буквиці, буквиобразу, декоративних літер на прикладі твору В.Симоненка « Лебеді материнства»

Мета уроку: ознайомити учнів з різними  шрифтами, їх написанням; формувати загальне поняття шрифту; ознайомити з історією розвитку буквиці; розвивати творче мислення, уяву в процесі розробки буквиці; букви–образу, розвивати гнучкість і вправність руки, фантазію, уяву; виховувати охайність, естетичний смак, пізнавальний інтерес до виникнення писемності, любов до книжок, цінувати працю тих, хто їх створює. Створення міні-книжки  на основі твору « Лебеді материнства»

Тип уроку:

Техніка виконання: графічні техніки (простий олівець, маркер, кольорові крейди,  туш,  палітра,).

Методи навчання: інформаційнорецептивний, частковопошуковий, репродуктивний.

Форма організації: практичне заняття.

Терміни і поняття:  шрифт, буквиця,монограма

Обладнання для вчителя:  мультимедійне обладнання.

Для учнів: альбом, маркер, олівець, фломастер, пастель, гелева ручка сангіна, гумка, зошит для записів термінів.

Візуальний ряд: презентація; види основних шрифтів; зразки буквиць, кросворд «Техніки рисунка»

Літературний ряд: вірш В.Симоненка « Лебеді материнства»

Міжпредметні  зв`язки: (мова, література, музичне мистецтво, історія, образотворче мистецтво).

Музичний ряд: аудіозапис  пісні «Виростеш ти сину»

Структура уроку

 

І.Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Повідомлення теми уроку

IV. Мотивація навчальної діяльності

V. Вивчення нового матеріалу

VI.Практична робота (виконання композиції)

VII. Підсумок уроку. Виставка закінчених шрифтових композицій. Аналіз кращих робіт та аналіз допущених помилок.

VIII.Домашня робота

Хід уроку

 

І.Організація класу

Учитель. Доброго дня, діти! Я рада всіх вас вітати. Чи у кожного з вас сьогодні чудовий настрій?

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель. Ми знову з вами помандруємо в чарівний світ мистецтва – у світ ліній, фарб, поезії. Зараз ми закріпимо знання з образотворчого мистецтва за допомогою  гри –  вікторини «Мова барв і ліній».

Метод «мікрофон»

1.Що є основним виражальним засобом живопису?(колір)

2.Твір, виконаний із різнокольорового скла, призначений для заповнення віконного прорізу?(вітраж)

3.Художнє конструювання зручних і красивих предметів на основі  наукових і естетичних даних?(дизайн)

4.Скільки кольорів використовує художник, виконуючи роботу у техніці «гризайль»?(один)

5.Як називається слід від короткого руху олівця на папері?(штрих)

6.Техніка гравюри на камені – це…(літографія)

7.Скільки кольорів має веселка?(сім)

8.Як називається незавершений твір?(ескіз)

9.Техніка гравюри на дереві?(ксилографія)

10.Сучасний вид графіки, коли зображення виконується з різноманітних елементів на екрані дисплея?(комп`ютерна графіка)

Учитель. Тепер давайте перевіримо ваше домашнє завдання:

Кросворд (Слайд 3)

Запитання:

1.Олівець, що залишає на папері насичений, блискучий штрих характерного чорно–коричневого відтінку? (негро)

2. Який матеріал застосовувався при  виконанні малюнка, схожого на штриховий рисунок пером? (очеретина)

3.Мякий кольоровий олівець, виготовлений із спресованих, стертих у порошок фарб з домішками скріплювальних, розділювальних  речовин клею, крейди? (пастель)

4.Сухий матеріал, виготовлений із пресованої сажі з додаванням клею? (соус)

5.Мякий червоно-брунатний олівець без оправи? (сангіна)

6.Це приладдя має фетровий гніт, насичений чорнилом, що надходить із спеціального балончика? (фломастер)

7.Предмет, виготовлений на основі стеарину? (свічка)

 

ІІІ. Повідомлення теми уроку

 

Учитель. Тема нашого сьогоднішнього уроку-графіка.  Але не просто графіка. А шрифтова. А почнемо ми наш урок із загадки

IV. Мотивація навчальної діяльності

Формування задуму уроку.

  1.               Розгадування загадки:

Чорні, криві, від роду німі, а встануть поряд – враз заговорять. (Букви)

  1.               Створення асоціативного куща

Що найперше виникає у вашій уяві, коли ми говоримо про букви? Скільки літер в українській абетці? А тепер поміркуймо, чи потрібні нам букви? Що вони нам дають?

  1.               Інтерактивний метод «Мозковий штурм»

Учитель. У який спосіб можна викласти свої думки? За допомогою чого ми викладаємо думку на папері? Чи однакова у вас каліграфія? Чи може характер людини відобразитися на її каліграфії?

V.Вивчення нового матеріалу

Учитель. Коли ви читаєте текст, то користуєтесь буквами. Букви – графічні знаки, які позначають звуки; букви складаються  у склади, склади – у слова, слова формують речення, а речення – текст. Усе просто й зрозуміло. Але ще важливо в книзі от що: шрифт, який застосовується у тексті, повинен бути взаємопов’язаний із зображенням. Кожен із вас сьогодні  дізнається щось цікаве про букви; разом простежимо розвиток писемності, довідаємось, що таке буквиця, і виконаємо буквицю, а допоможе нам в цьому уявна подорож до друкарні, а інакше   «Довідкове бюро».

Учитель. Давайте коротко ознайомимося з історією розвитку писемності.

Дуже давно, у камяному віці, люди не знали букв, не здогадувалися, що слова можна записувати. Для спілкування племен між собою вони придумували залишати невеликі малюнки на камені, шматку дерева і так передавали один одному важливі повідомлення. Пізніше первісні люди намагались перетворити складні зображення на значок із двох – трьох ліній, такі значки називалися ієрогліфами. Також були схожі на малюнки ієрогліфи Стародавнього Єгипту, але згодом вони ставали все більш простими. Багато слів позначалося символами, наприклад «рука», «іти», «сонце». Ось так виглядає буква «А» у Стародавньому Єгипті [Слайд 4].

А так позначалася буква «А» у клинописі три тисячі років до нашої ери.

Через те, що ієрогліфами та клинописом було дуже незручно користуватись, писемність почала спрощуватися. У різних країнах  почали вживати один значок для позначення одного звуку. Так з`явились букви  .

У 1708 році з’являється абетка Каріона Істоміна – це був перший ілюстрований буквар для хлопчиків і дівчаток [Слайд 5].

Складений і написаний він був для сина Петра І. [Слайд 6].

А в епоху романтизму було створено безліч мальовничих орнаментованих шрифтів

У цей же час розвивається два види шрифту – скоропис і вязь. Ці шрифти застосовувалися для написання книг, заголовків. Найкрасивішою була перша буква – буквиця, яка починала текст  книги. То що ж таке шрифт?

Cловникова робота [Слайд 7].

Шрифт – це графічне зображення букв, цифр в одному стилі.

Слайд 8

Учитель. Чому і навіщо букви в книжках, казках, листівках написані не однаково.

У старовинних книжках, переважно рукописних, кожну літеру виписував майстер – каліграф спеціальними паличками або гусячим пером. Книжки  прикрашалися буквицею. Слайд 9

Вона була головним елементом композиції сторінки.

Називали цю букву червоною, красивою. ЇЇ прикрашали золотом, дорогоцінним камінням,  золотими нитками.   Слайд 10

Існують декілька різновидів буквиць:

  •              шрифтові – перша буква виділена таким же шрифтом, але більшим у два – три рази.
  •              орнаментовані – у їхній основі лежить орнамент .
  •              декоративні – прикрашені характерним декором [Слайди 11].
  •              сюжетно–тематичні – які розповідають про сюжет книги.

Кожна буквиця може бути застосована лише для даної книги. Включаючи які–небудь образи живих істот (звірів, птахів, комах, риб) у написанні букв, можна одержати букву–образ. [Слайд 12]

 Учитель. Сьогодні на уроці ви виконаєте буквицю, букву–образ. Необхідно виявити багато фантазії і творче мислення. У вас є заготовані міні-книжечки. В яких ми  створимо різні види буквиць. Для цього пропоную взяти вже відомий вам вірш « Лебеді материнства». На листочках ви маєте написати оригінальним шрифтом один стовпчик даного вірша. Першу літеру звичайно створюємо буквицею. Після закінчення , ми складемо всі роботи і змайструємо власну неповторну книгу. Пропоную розділитись на групи ( по стовпчикам). Кажуть, краще працювати з піснею. Тож вам на допомогу прийде пісня « Виростеш ти сину» і зображення різних буквиць. Починаємо!

( Звучить аудіозапис « Виростеш ти сину»)

VI. Практична робота. Виконання композиції.

 Слайди 13-19

Педагогічний малюнок

Послідовність виконання роботи:

1.Визначити композиційно правильне розміщення основних елементів композиції.

2.Контурне рішення елементів композиції.

3.Контраст і виразність колірного рішення.

Учні працюють під контролем учителя.

 VII. Підсумок уроку. Виставка закінчених шрифтових композицій. Аналіз кращих робіт та аналіз допущених помилок.

Рефлексія. Технологія «Продовжіть речення»

          Я дізнався…

          Я відчув…

          Мені вдалося….

Слайд 20

Учитель. Всі ви, діти, молодці! Гарно працювали! І хай ніколи не зникає бажання творити світ краси, гармонії й добра!

 

VIII.Домашня робота

Зробити буквиці-монограми для  своєї родини.                                            

 

 

 

                 Список літератури та інших джерел:

 

  1. Білецький П.О.  Г.Нарбут «Мистецтво». К.,1983р.  (книга).
  2. Железняк С.М. Підручник образотворче мистецтво 5 клас, 2013, (підручник).
  3. Смирнов И.І.,  Азбука мистецтва графіки K.: 1970 р., (книга).
  4. Смирнов С.І. Шрифт і шрифтовий плакат - M.: «Плакат» 1980 р. (книга).
  5. Свид С.П.  Художні техніки. «школа» K.:1977 р. (книга).
  6. Сайт  http://www.wikipedia.org.ua , (електронне джерело)
  7. В. Симоненко «Лебеді материнства» ( збірка)

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ущаповська Оксана Анатоліївна
    Гарна авторська розробка уроку для 7 класу " Книжкова графіка. Буквиця. Монограма"
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
19 липня 2018
Переглядів
1863
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку