УРОК З ОСНОВ ЗДОРОВ’Я (3 КЛАС)
ТЕМА: «ДРУЖНИЙ КЛАС»
Мета: виробляти вміння проявляти ввічливість, тактовність, повагу, чесність, порядність; довести до дитини важливість слів «дружба», «товаришування»; вчити знайомитися з людьми, розпізнавати ознаки дружніх стосунків; сприяти формуванню позитивних стосунків між дітьми різної статі; розкрити переваги добра над злом, щирості над хитрістю. Розвивати вміння спілкуватися і підтримувати товариські стосунки, вміння складати план дій, аналізувати думки, вчинки своїх товаришів. Виховувати товариськість, колективізм, дружелюбність, бажання жити в мирі й злагоді з рідними, близькими, культуру спілкування.
Завдання: формування комунікативних навичків спілкування, спонукаючи до позитивних дій, підтримка інтересу до дружби; ознайомлення з правилами дружби.
Тип уроку: комбінований урок.
Вид уроку. урок з елементами тренінгу.
Обладнання: аркуші білого паперу, клей, олівці, маркери; зображення сонця, дерева, будинку, скрині; картки з текстом; телевізор; ноутбук.
Структура уроку з хронометражем
І. Організаційна частина (1 хв.).
ІІ. Актуалізація опорних знань, навичок і вмінь (2хв.).
IІІ. Повідомлення теми та завдань уроку (1хв.).
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів (2хв.).
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу (28 хв.).
VІ. Узагальнення, систематизація та закріплення вивченого матеріалу (5 хв.).
VІІ. Підсумок уроку (1хв.).
Хід уроку
І. Організаційна частина (1 хв.).
Діти, у народі кажуть «Гість дому радість». А у нас сьогодні багато гостей. Давайте ми посміхнемося їм і побажаємо здоров’я. (Слайд 1)
II. Актуалізація опорних знань, навичок і вмінь (2хв.).
1.Ознайомлення з результатами тесту «Знайдіть себе на цьому дереві»
П. Вільсона (Слайд 2)
Перш ніж почати працювати над темою уроку, я хочу з разом з вами згадати виховні години, а також години спілкування з психологом, де ми обговорювали тему дружніх стосунків. Проаналізувавши вашу роботу з психологом я була задоволена результатами тестів. Тому, що більшість учнів класу заявляють про активну життєву позицію та демонструють показники дружньої підтримки, взаєморозуміння, взаємодопомоги, впевнені у власних силах, комфортному стані, нормальній адаптації, досить високому статусі у колективі. Має безпідставне бажання бути лідером, «командувати», простежується завищена самооцінка. Але, не дивлячись на це, є учні проявляють замкнутість, тривожність, самотність, бажання привернути до себе увагу, занижена самооцінка: «Я сам нічого не можу». Тому сьогодні ми ще раз поговоримо про те, що таке дружба, як жити в колективі і мати вірних друзів.
IІІ. Повідомлення теми та завдань уроку. (1хв.).
Тема сьогоднішнього уроку «Дружний клас». Девізом уроку є девіз нашого загону (Слайд 3)
Девіз: «Ми веселі і слухняні,
Ми розумні і старанні,
Двійки й сварки не про нас,
Ми найкращий в школі клас»
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів (2хв.).
1.Складання правил роботи на уроці
Вправа «Сонечко» (Слайд 4)
У нас є перше правило – говорити по черзі. Проте я думаю, потрібно ще підібрати деякі правила щодо нашої співпраці під час сьогоднішнього уроку. Давайте спробуємо відшукати їх на промінцях. Із них ми складемо сонечко, яке освітить нам правильний шлях до скарбу під назвою « Дружба». Виберіть промінці із потрібними правилами.
Погляньте, яке яскраве гарне сонечко вийшло. Якщо ви будете дотримуватися цих правил, що є на його промінчиках, то наший урок обов’язково буде хорошим і сонячним.
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу (28 хв.).
1.Пояснення вчителя
Дружба - це добре почуття, яке може виникнути лише на основі взаємоповаги. Зустріти в житті справжнього друга вважалось великим щастям для людини. У наших предків дружба скріплювалась щирою клятвою, що вважалась святою і непорушною. В кінці уроку ми з вами створимо нашу спільну школи Дружби.
Сьогодні ми поговоримо про те, які повинні бути стосунки між школярами в колективі. 30 учнів класу — це колектив. Вас багато, і всі різні. Одні дівчатка не схожі на інших дівчаток, одні хлопчики не схожі на інших хлопчиків. Та ще ж і дівчатка не схожі на хлопчиків. Ото так! А все це зветься клас! А ще — колектив! А щоб цей колектив був дружний, треба, щоб кожен хлопчик і кожна дівчинка цього хотіли,
прагнули до цього.
Мир, злагода і лад починається з вашого дому, з вашої сім'ї, з мами, тата і вас. Лад — це коли усі знають, що робити, коли, хто має слухатись і кого слухатись, кого шанувати, за що відповідати. Коли у родині лад і мир, то їм радісно і добре живеться. І дім цей у пошані. А немає у сім'ї ладу, не буде і миру. І в класному колективі повинен бути лад, мир і дружба між учнями.
2.Творче завдання «Скриня ввічливості» (Слайд 5)
На дошці великий чотирикутник – «скриня ввічливості». Учні починають збирати до неї необхідні « речі» - добрі почуття і риси характеру, які слід плекати у собі. Школярі називають усе, що, на думку групи, допомагає людині у спілкуванні з оточуючими. Потім всі учні складають слова чемності у «скриню» (Кожна група вибирає п’ять самих необхідних рис характеру, які потрібні людині)
3. Бесіда. Результати вправи «Дошка оголошень» (Слайд 6)
Будь-яка людина, мабуть, мріє про те, щоб мати справжнього друга.
Комусь з вас напевно вже пощастило, і такий один у вас є. У кого-то - безліч знайомих і приятелів, але важко вибрати з них людину, якого можна було б гордо назвати одним. А хтось, можливо, в силу сором'язливості або замкнутості відчуває себе самотнім і з гіркотою зізнається собі, що друзів у нього немає.
Але в будь-якому випадку справжній друг нікому не завадить.
Кожен з вас нещодавно був редактором особистої газети безкоштовних оголошень. Вона називається «Шукаю друга». Ви помістили туди оголошення про пошук друга і весь набір якостей, якими він повинен володіти.
Проаналізувавши оголошення, я прийшла до висновку, що більшість з вас хоче знайти друга який володів би такими рисами характеру як: добрий, гарний, добродушний, сміливий, чесний, ввічливий, щасливий, розумний, радісний, чемний.
А також презентували себе. Який ви друг: сильний, красивий, сміливий, добрий, чемний, справедливий, розумний, відданий, трудолюбивий, ніколи не кидає своїх друзів.
- Кого ми називаємо другом?
4. Розповідь учителя з елементами бесіди про дружні стосунки
На жаль, між людьми виникає непорозуміння, зазвичай вони звинувачують у цьому одне одного або замовчують, образу. Така поведінка недоцільна. Не можна вирішити конфлікт, не обговоривши його. Прагнення почути, зрозуміти думку одне одного здатне знищити ворожнечу. Зробіть крок назустріч людині, не відвертайтесь від неї – таким чином можна лише поглибити образу. Чим більше ви ображаєтесь або обурюєтесь, тим менше у вас можливостей поновити стосунки. І завжди щиро вибачайтесь коли відчуваєте, що неправі.
5. Робота в групах. Вправа « Малюнок злагоди»
А зараз давайте трохи помалюємо. У вас на парті лежить листок. Ваше завдання – намалювати на ньому квітку, тримаючись разом за один маркер. Скажіть, вам легко було виконувати це завдання? Вдалося відтворити задумане? Ось так і між справжніми друзями можуть виникнути непорозуміння, головне вміти достойно вийти із неприємних ситуацій.
6. Продовження бесіди
Мабуть, вам траплялося чути: «Це — дружний клас» або «У вас такий недружний клас, кожний сам по собі».
Бути дружним класом – це, на мій погляд, значить мати однакові (або схожі) погляди на людські цінності й недоліки. Дружний клас – це не тільки загальні веселі розваги, а й уміння, сприймаючи чужий біль як власну, вчасно всім разом прийти на допомогу однокласникові. Або в хвилини щастя щиро сприйняти й всім класом поділити цю радість, улаштувавши класне свято. А ще дружний клас – це вміння зупинити свого однокласника перед прірвою лиха або поганого вчинку, простягнувши йому сильну руку друзів. Дружний клас – це коли багато «я» зливаються в одне «ми», як струмочки зливаються в одну ріку, що весело й гідно потім течуть в одному напрямку!
Фізкультхвилинка «Друзі»
7. Вікторина « Герої мультфільмів» (кожній команді по черзі) (Слайд 7)
1.Зібрались одного дня чотири музиканти, подружилися. Разом концерти давали, разом розбійників проганяли, разом жили – не сумували . . Назвіть цих друзів – музикантів (Бременські музиканти: Півень, Кіт, Пес і Осел)
2.Григорий Остер написав немало розповідей про Папугу, Удава, Мавпу і їх дружне життя в Африці. Хто був четвертим в компанії друзів? (Слоненя)
3.Яка дівчинка виручила свого друга з льодового полону? (Герда)
4.Герої Едуарда Успенського вирішили подружитися, для цього вирішили побудувати «Будинок Дружби», а доки його будували – всі і подружилися.) Хто були ці герої? (Крокодил Гена, Чебурашка, дівчинка Галя)
8. Робота з прислів’ями
(робота між групами)
(Початок прислів’я одна група – кінець групи інша група)
Дружба і братство – найдорожче багатство
Де дружніші там сильніші.
Справжню дружбу й сокирою не перерубати
Друга пізнаєш у біді.
Один за всіх і за одного.
Дружба – це велика сила
Один одного триматися – нічого не боятися.
Не той друг, що медом маже, а той що правду каже.
Рефлексія «Лийся, пісня»
- А чи любите ви співати?
- А чи знаєте ви пісню про друга?
- Тож зараз побачимо котра група дружніше її заспіває?
VІ. Узагальнення, систематизація та закріплення вивченого матеріалу (5 хв.).
Робота в групах.
1.Творче завдання «Школа дружби» (Слайд 8)
Учитель поділяє учнів класу на групи і пропонує їм уявити себе вчителями «Школи дружби».
І група « Сонце Дружби»
Одна мудра людина одного дня сказала: «В світі немає нічого кращого і приємнішого за дружбу; виключити з життя дружбу – все одно, що позбавити світ сонячного світла» Ви згодні з цим? А чим дружба і сонце схожі? Ваше завдання: згадати хто такий друг і які якості він повинен мати.
(Чесність, вірність, підтримка, щирість, людяність, довіра, взаємодопомога, безкорисливість, терпіння, ввічливість, спільні інтереси, доброта, справедливість, повага, толерантність).
ІІ група «Будинок Дружби»
Складіть Закони дружби.
ІІІ група Асоціативне дерево « Дружба»
В народі говорять « Дерево міцне корінням, а людина друзями»
(Написати прислів’я на долоньках щастя.)
ІV група « Скласти прислів’я» (пазли)
Друг за дружку триматися - нічого не боятися.
VІІ. Підсумок уроку(1хв.).
Дорогі діти! Будьте чемними, дружними, поважайте один одного, виручайте з біди. Щоб усім жилося весело й цікаво. Дотримуйтесь прислів’я: «Один за всіх, і всі за одного» . І знайте, що: «Дружба – найбільший скарб».
Всі разом «Давайте жити дружно» (Діти дарують сердечка із надписом «Давайте жити дружно»).
1