Розробка уроку: "Елеонор Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі".

Про матеріал
Розробка уроку: "Елеонор Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі".
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури

Тема: Елеонор Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі.

Мета:

  •                    навчальна: (продовжити знайомство з розділами роману, проаналізувати образ головної героїні, розкрити сутність психологічних понять «почуття радості», «характер»);
  •                    розвивальна: (розвивати навички аналізу художнього твору, позитивного мислення, стимулювати розвиток творчих здібностей учнів);
  •                    комунікативна: навички працювати в групах, висловлювати свою думку;
  •                    інформаційна: розвивати вміння характеризувати героїв
  •                    виховна: виховувати оптимізм, доброзичливість, товариськість, готовність допомогти іншим.

Тип уроку: комбінований.

Міжпредметні зв’язки: малювання, психологія.

Обладнання: підручники; матеріали для тренінгових вправ; олівці.

Епіграф:

Я ніколи не вважала, що необхідно

 заперечувати існування труднощів та страждань.

Я тільки думала, що набагато краще

йти назустріч невідомому бадьоро й радісно.

Е.Портер

Хід уроку:

1. Організаційний момент.

2. Вступне слово вчителя.

В народі говорять: «Життя прожити – не поле перейти». На життєвій ниві буває всього. Доля дарує людині щасливі миті, але й посилає нелегкі випробування. Та людина може з гідністю витримати всі удари долі, якщо йде по життю з усмішкою. І будь – яку неприємну ситуацію може перетворити на життєвий урок. Пригадайте, чи відомі вам такі приклади з літературних творів? (Том Сойєр, Пеппі Довгапанчоха, Полліанна).

Сьогодні ми продовжимо розмову про роман Е. Портер і її героїню, яка не тільки сама вміла бачити щасливі моменти, а й навчила радіти інших.

Як же їй, маленькій дівчинці, вдалося змінити життя цілого містечка? На це запитання ми разом спробуємо знайти відповідь на уроці.

Бесіда за запитаннями.

  • В якій родині виховувалася Полліанна?
  • Чому вона була вимушена покинути рідну домівку?
  • Хто вважав своїм обов’язком допомогти дівчинці?
  • Як відчувала себе Полліанна на новому місці?
  • Яка гра допомагала дівчинці долати сум, поганий настрій? (Гра в радість)

Учитель:  а що таке радість? Як би ви пояснили? Пропоную вам збудувати гірлянду асоціацій до цього слова.

Вправа «Гірлянда асоціацій» проводиться в групах з опорою на індивідуальні особливості учнів сприймати інформацію.

Для І групи – описати радість 3 іменниками, 3 прикметниками, 3 дієсловами

Для ІІ групи – намалювати радість

Для ІІІ групи – створити квітку радості

Можливі результати:

І групи: Радість – щастя, усмішка , родина

Чарівна, мила, грайлива

Підбадьорює, лікує, допомагає.

ІІ групи: малюнок райдуги, салюту, феєрверку…

ІІІ групи: квітка радості

Учитель: всі ваші асоціації наче ілюструють визначення із психологічного словника: радість – це позитивне емоційне переживання, яке відчуває людина в ситуаціях, коли задоволені її потреби. Відчувати радість на святі, радість від зустрічі з давнім другом, радуватися подарунку, гарній оцінці, чудовій погоді – це закономірно і природно для будь – якої людини. А от знайти радість, не втратити сили духу, коли ти самотній, поряд немає друзів, коли трапилося горе, коли хворієш під силу не кожному.

Учитель: героїня роману Е. Портер зуміла не тільки подолати власні негаразди, а й допомогла іншим жителям містечка. Давайте пригадаємо, з ким зустрілася Полліанна.

Гра «Маска»

Завдання : розкажіть про мешканців Вермонта від їхнього ж імені так, щоб ваші однокласники здогадалися про кого йде мова.

Я педантична жінка, терпіти не можу дзенькоту ножа і грюкоту дверей, люблю тишу. Чудово знаю, що таке почуття обов’язку і тому допоможу доньці своєї сестри, хоча ніколи не одобрювала її вибору. (Міс Поллі).

Я живу на світі вже сорок років, маю дочку Міллі, але останні п'ятнадцять років мене ніщо не радує, не тішить, бо хворію і прикута до ліжка. Мене дратує сонячне світло, вже й забула, коли дивилася на себе в люстерко, тому дуже здивувалася, коли маленька дівчинка назвала мене красунею. (Місіс Сноу).

Я самотній, хворий чоловік. Дуже полюбив Поліанну, завжди був радий її бачити у себе вдома, намагався якось її розважити, показуючи все, що в мене є. Вона так нагадувала мені її маму в юності, в яку я був закоханий. Я був би радий назвати Поліанну своєю спадкоємицею. (Джон Пендлтон ).

Я дуже сумую за своїми молодшими сестричками, бо рідко їх бачу, так як працюю в містечку за шість миль від рідної домівки. Та мені пощастило, бо вдалося знайти місце на кухні міс Поллі, яка хоч і має нелегкий характер (здається , що мені ніколи не вдасться їй догодити), та добре платить платню. Я дуже зраділа маленькій місіс, і радо прийняла її пропозицію грати в гру, якої її навчив батько. (Ненсі).

У мене гарна потрібна професія, я радо допомагаю людям. Живу один, та дуже сподіваюсь колись отримати прихильність міс Поллі, бо дуже її люблю. Маю гарних друзів, які також лікують людей. Тому, коли з Поліанною трапилася біда, звернувся до товариша який знається на травмах хребта. І, хвала Богові, його методики допомогли дівчинці знову встати на ноги (Лікар Чилтон).

Учитель: Що спільного між цими людьми? (Вони здаються незадоволеними життям невеселими, безрадісними)

Після знайомства з Поліанною в житті багатьох мешканців містечка відбулися зміни, давайте з’ясуємо, які?

Вправа «Знайди відповідності»

Після знайомства з Поліанною в житті багатьох мешканців містечка відбулися зміни, давайте з’ясуємо, які?

Завдання: поєднайте героїв і зміни, що відбулися в їхньому житті завдяки дівчинці.

1.Містер Пендлтон (Припинив уникати людей, бути самотнім і розчарованим,став привітним і співчутливим, знайшов сенс життя і родину)

2.Місіс Сноу (Припинила вередувати, бути всім незадоволеною, знайшла для себе корисне заняття – вязання речей для інших)

3.Міс Поллі(Стала чуйною, привітною, люблячою тіткою, щасливою заміжньою жінкою)

4.Ненсі( Полюбила своє імя)

5. Священник Пол Форд (зрозумів, які проповіді треба читати людям, щоб припинити їх сварки, плітки,егоїстичну поведінку, щоб навчити робити добро)

6. Лікар Чилтон (Знайшов своє сімейне щастя)

Висновок:  Як ви оцінюєте ці зміни, як позитивні чи негативні?

Як же маленькій дівчинці це вдалося? Завдяки чому?

Інтерактивна вправа «Сонечко»

Ми вже знаємо, що на настрій впливає погода. А ще настрій залежить від людей. Що поряд з нами. Якщо поряд людина схожа на сонечко з яскравими променями, то маємо гарний настрій, хочеться підхопитися і бігти назустріч радощам нового дня.

Пропоную побудувати «сонечко характеру» головної героїні роману, і, можливо, тоді ми зрозуміємо, завдяки чому Полліанні вдалося так позитивно вплинути на жителів містечка.

Які, на вашу думку, риси характеру притаманні героїні, напишіть на промінчику і прикріпіть до диска.

  • цікавість, сила волі, стриманість, обережність, розсудливість, працелюбність, простота, оптимізм.
  • люб’язність, скромність, щедрість, доброта, чемність, щирість, балакучість, терпимість, винахідливість, турботливість,
  • рішучість, відкритість, старанність, запальність, енергійність, душевність, правдивість, сміливість, відданість.

Вчитель:  Характерце сукупність рис людини, які проявляються у відносинах з людьми, у ставленні її до речей, до справи, яку виконує, у ставленні до самого себе. Даючи характеристику людині ми можемо говорити про позитивні чи негативні риси; про домінуючі, основні, які проявляються часто або постійно (такі риси називються стрижневими), чи про ситуативні риси характеру. Оцінюючи характер людини, ми, в першу чергу, повинні звертати увагу на її вчинки В характері людини проявляється її індивідуальність, неповторність, унікальність.

Висновок: Які риси характеру Полліанни можна назвати стрижневими? (оптимізм, життєрадісність, щирість, сила волі). В одній психологічній казці характер людини порівнюється з деревом. Як не знайдеш в природі однаковісіньких дерев, так і не знайдеш повністю схожих людей.

Слово вчителя. Ми багато говорили про гру у радість. Давайте сьогодні на уроці ми складемо правила гри

Ситуативне моделювання. Учні складають правила гри у радість.

Гра «Радість»

1. Завжди посміхатись.

2. У поганому знаходити щось хороше?

3. Ніколи не сумувати

4. Думати про те, що щось може бути гіршим.

5. Ніколи не сміятися з чужого горя.

6. Дарувати радість людям, які тебе люблять, які тобі небайдужі.

7. Кожна людина може грати в цю гру.

8. Щиро радій життю.

9. Будь вдячний за все, що дає життя.

10. У будь-якій ситуації знаходь щось таке, з чого можна було б порадіти.

11. Перетворюй кожен день на маленьке свято.

12. Даруй собі і людям щастя.

Слово вчителя. Молодці, ви добре виконали завдання. Я думаю, правила гри, які ми щойно склали, ви запам’ятаєте. І, коли вам буде сумно, ви гратимете з своїми друзями, рідними.

Робота з текстом.

«Як «гра в радість» робить світ кращим?»

Я називаю вам подію із життя Полліанни, а ви мені відповідаєте як за допомогою «гри в радість» до цієї ситуації поставилась дівчинка (зачитати цитати)

Втрата батька

«Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них»

Хотіла ляльку, прислали милиці

«Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними»

Тітка поселила Полліанну на горищі

« та раптом я згадала, що терпіти не можу свого ластовиння, і зраділа, що не маю люстра. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і зрозуміла. Що мені є з чого радіти».

Дівчинку залишили без вечері

«я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити Ненсі з тобою вечерю»

- Як бачите, в житті Полліанни багато труднощів, але вона не опускає руки. Полліанна має надзвичайний дар – жити «своєю грою в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя: « завжди радіти».

Демонстрація малюнків

1.Інтерактивна вправа «Мікрофон»:

  • Чого вас навчила історія Поліанни?
  • Який урок життя ви взяли для себе?
  • До чого спонукає твір?

Висновок. Ясним сонечком входить Полліанна  в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’яніли серця. Люди, переймаючи «гру в радість»  стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існування.

А щоб гарний настрій вас не залишав давайте послухаємо пісеньку із мультфільму «Крихітка Єнот».

(Прослуховування пісні)

От улыбки хмурый день светлей,

От улыбки в небе радуга проснется. 

Поделись улыбкою своей, 

И она к тебе не раз еще вернется.

Припев:

И тогда наверняка

Вдруг запляшут облака, 

И кузнечик запиликает на скрипке.

С голубого ручейка

Начинается река, 

Ну а дружба начинается с улыбки.

С голубого ручейка

Начинается река, 

Ну а дружба начинается с улыбки.

От улыбки солнечной одной

Перестанет плакать 

Самый грустный дождик.

Добрый лес

Простится с тишиной,

И захлопает в зеленые ладоши.

Припев.

От улыбки станет всем теплей,

И слону, и даже маленькой улитке, 

Так пускай повсюду на земле

Будто лампочки включаются улыбки.

  Припев.

Який настрій викликала у вас пісенька? (гарний, веселий)

А що ви зрозуміли із слів? (Потрібно дружити, завжди посміхатися)

Домашнє завдання: підготуватись до уроку позакласного читання

( А. Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха»).

Наш урок завершується, але перш ніж ви підете на перерву ми складемо сенкан про чудову радісну дівчинку Полліанну.

Полліанна

весела, життєрадісна

радіє, грається, навчається

вчить знаходити радість у горі

Чарівна.

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горева Оксана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 березня 2021
Переглядів
4416
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку