Урок зарубіжної літератури в 5 класі «Природа, в якої ми вчимося. Моральні проблеми оповідання Е. Сетона-Томпсона «Лобо»

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури в 5 класі «Природа, в якої ми вчимося. Моральні проблеми оповідання Е. Сетона-Томпсона «Лобо».
Перегляд файлу

Новоукраїнський ЗЗСО І – ІІІ ст.

 

 

 

 

Урок зарубіжної літератури в 5 класі

на тему:

 

Вчитель

зарубіжної літератури

Петрова Т. В.

 

 

 

 

Тема:  Природа, в якої ми вчимося. Моральні проблеми  оповідання

Е. Сетона – Томпсона  «Лобо».

Мета:

  •  допомогти  учням  глибше  усвідомити ідейно – художній зміст твору, його головну думку, розвивати навички аналізу художнього твору;  
  •  розвивати творчу уяву, зв’язне мовлення, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її;
  •  виховувати любов до природи, бережне ставлення до тварин

Обладнання:  портрет письменника, тексти оповідання  „Лобо”, ілюстрації до твору, малюнки учнів, картки із завданнями, комп’ютерна презентація

 

Тип уроку:  засвоєння навиків і умінь

Епіграф:                              

                                                         І тварина розумна,  дарма,  що не говорить.

                                                                      Народна мудрість                     

Хід уроку

І. Організаційний момент

 Вчитель:  Доброго дня, діти! Перед вами знаходяться кольорові смайлики.  Виберіть один, який  відповідає вашому настрою.

  •                   зелений – символ свободи;
  •                   синій колір рівноваги, впевненості;
  •                   червоний колір сміливих і тих, хто готовий експериментувати;
  •              жовтий колір сонця, радості, задоволення.   (слайд 1)

  Вчитель:   Покажіть свої смайлики. Поясніть свій вибір. Отже, маю надію, що сьогодні на уроці ви будете вільними у своїх  думках, впевненими у своїх виступах, активними під час уроку і в кінці нашої спільної роботи отримаєте радість і задоволення.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності     

1. Слово учителя.

  - Діти, до нас завітав листоноша і приніс нам листа, в якому сказано: "Люди й звірі,  ви - діти однієї  матері - природи", - а замість підпису - вовчий слід. Що б це могло означати? (Це значить, що лист від письменника, художника і натураліста Е.Сетона-Томпсона, якому його друзі, канадські індіанці, дали ім'я Чорний Вовк.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда за запитаннями:

  •  Скажіть, чому Сетон-Томпсон використовував такий дивний підпис (слід вовка)?
  •  Яку ви знаєте історію, пов'язану з вовчою темою творчості Е.Сетона - Томпсона?

(Під час навчання у художній школі в Парижі у 1890-х роках його картина "Вовк, що спить" зайняла почесне місце на виставці студентів.

Ще одна картина під назвою "Погоня", яка була написана після повернення на батьківщину (1895), настільки сподобалась майбутньому президенту США Теодору Рузвельту, що він попросив зняти для нього копію центральної частини картини із зображенням вовка-ватажка). (слайд 2)

  •        Яке значення у житті письменника мала природа?

Вчитель: Чи вмієте ви слухати птахів? Чи знаєте про що розмовляє зелене листя, що шепоче вітер, про що говорять тварини?  Послухайте… ( Лунає фонозапис «Голоси птахів»)

  • Це голос самої природи, яка повсякчас звертається до нас.  Але чи завжди ми вміємо прислухатися до її мудрого  й  доброго голосу?  

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання:

Вчитель:  Який твір Е.Сетона - Томпсона ми з вами вивчаємо?

- Давайте перевіримо, як же ви засвоїли матеріал попередніх уроків

  Розгадаємо  кросворд

1. Країна, в якій жив і творив Е.Сетон-Томпсон. (Канада)

2. Ім’я подруги Лобо. (Бланка) 

3. У якій країні народився Е.Сетон-Томпсон?  (Англія)

4. Дикий кінь. (Мустанг)

5. Те,що цінують звірі найбільше. (Воля)

6. За численні наукові праці Е.Сетон-Томпсон отримав найвищу нагороду США-золоту медаль « …». («Еліот»)

7. Група вовків. (Зграя)

8. Назва місцевості,  де Лобо був володарем. (Курумпо)

      Відповідь:   анімалізм. Ви знаєте що це таке? Це для вас нове слово, а точніше новий термін, значення якого ми розкриємо під час уроку. Це буде нашим проблемним  питанням.  

  

ІV. Оголошення теми, мети уроку.     (слайд 3)

 ( запис дати, теми уроку в зошити)

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Вчитель:    Сьогодні на уроці ми з'ясуємо, як  письменнику вдалося створити глибокі образи своїх героїв, спробуємо зрозуміти ставлення автора  до світу природи; будемо висловлювати свої власні думки з приводу прочитаного та будемо вчитися у Сетона-Томпсона спостережливості і дбайливого ставлення до природи.

 

2. Евристична бесіда:

  •             Хто є головним героєм цього оповідання? ( величезний вожак зграї сірих вовків Лобо, який спустошував долину Куррумпо протягом багатьох років).

( слайд 4)

  •              Що означає ім’я Лобо?
  •              Яким ми бачимо Лобо у тексті? Зачитайте уривок
  •              Чому люди вважали Лобо наймудрішим у зграї вовків?
  •              Що викликало і жах, і повагу до нього? (сила й розум).  Як його називали? (перевертнем). Чому?
  •              Хто така Бланка? Що означає  її ім’я? ( слайд 5)
  •              Як до неї ставився Лобо?
  •              Скільки років і як безчинствувала зграя  Лобо?  (цитата)

 

«Вернісаж»  ілюстрацій та малюнків учнів.

  • Вдивіться у зображення цих тварин. 
  • Які з них схожі на тих героїв, з якими ми познайомилися в оповіданні    Сетона-Томпсона? Чому?
  • А кого ви зобразили на своїх малюнках?

 

Фізкультхвилинка.      (відео)

 Міні - диспут:

  •             Подумайте, чому хитрий і мудрий Лобо раптом схибив, потрапив у полон? Коли це сталося?
  •       Що стало причиною смерті могутнього володаря  Куррумпо?    Як про це каже автор?       (Зачитується  уривок)       ( приманкою послужила Бланка, і Лобо, шукаючи її, потрапив у пастку).  ( Зрада друзів, презирство до тих,  хто переміг, туга за загиблою коханою)
  •             Якими людськими рисами характеру наділяє автор героя?  

Цей прийом у літературі називається    анімалізмом   - художнє зображення тварин,  птахів,  комах,  рослин, надання їм властивостей людського характеру   

                                                      (словникова робота)   (слайд 6)

  •             Що ви відчули, коли загинув Лобо?
  •             Який епізод вам найбільше запам’ятався? Чому?

 

Вправа «Гронування»  

  • А зараз ми побачимо, що ж ви дізналися про Лобо

Завдання: Дібрати слова, словосполучення до слова «Лобо».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Випереджувальне завдання: (Знайти в  енциклопедії  «Все про тварин» інформацію про вовків)

  • «Вовки – це найбільші дикі собаки, хутро у них грубе, сірого або рудуватого кольору. Під час переслідування здобичі ці природжені мисливці збираються у зграї. 
  •  Вовк - розумний, витривалий, обережний, нахабний і спритний звір.
  •   За одне нічне полювання  вовк може подолати понад 100 км.
  •  Досвідчений звір змалку відрізняє мисливця від не мисливця. У лісовій хащі рухається тихо, наче тінь. Добре бачить у сутінках.
  •  Живуть вовки – 15 – 17 років.
  •   Зуби у вовка гострі. 
  •   Вовк біжить із швидкістю 55 - 80км. за годину.
  •   Узимку звірі гуртуються в зграї. Зграю веде старий вовк проти вітру.
  •   Вовки надзвичайно витривалі: вони легко переносять тижневе  голодування. Але після вдалого полювання вовк може з’їсти півтора пуда м’яса.
  •  У пари вовки об’єднуються надовго, на все життя або до загибелі одного з партнерів.
  • Ставлення вовків до малечі заслуговує на повагу. Якщо гинуть вовки, то інші вовки підбирають вовченят, годують і вчать жити.
  •   Вовки між собою б’ються рідко: за територією, подругу. У битві не намагаються нанести смертельного удару.

 

Вчитель:  А зараз ми подивимось, як  поводять себе вовки в природі.

  • Перегляд відео про вовків

Творче завдання  «З’єднай прислів’я»    (робота в міні – групах))

-   З’єднайте та прочитайте прислів’я про вовків. Як ви їх розумієте?

-  Наведіть приклади відомих вам прислів’їв.

  1. Вовка голод з лісу гонить.
  2. Вовка в кошару не впускай.
  3. Вовка ноги годують.
  4. Скільки  вовка не годуй, а він усе в ліс дивиться.
  5.  Вовк по-вовчому й думає.
  6.  Вовк вовка в яму не втрутить.
  7. Не такий вовк страшний, як його малюють.
  8.  Пожалів вовк кобилу - зоставив хвіст та гриву.
  9.  Щоб вовка пізнати, треба у вовчій шкірі побувати.

ІV. Рефлексія.

1. Вчитель:  Згадайте, які ви знаєте ще твори про вовків?   (казки «Вовк та семеро козенят», «Іван – царевич та сірий вовк»)

2. Робота з епіграфами.               (слайд 7)

- Давайте поглянемо на епіграф уроку. Це ще одна народна мудрість про тварин:

 «І  тварина розумна, дарма, що не говорить»?

 - Як це прислів'я відноситься до нашого героя?  

 

V.  Підведення   підсумків  уроку.

1.   Метод «Мікрофон»:

  •              «Обери позицію»:
  • На чиєму боці виступив письменник ? (на  боці   Лобо чи  на  боці  фермерів?)

  ( слайд 8)

Вчитель:  Е.Сетон-Томпсон писав: "Мені докоряють за те, що я вбив Лобо, а головне за те, що я детально розповів про це. На ці докори я відповідаю такими запитаннями: "Яке почуття викликає у читачів оповідання про Лобо? На чиєму вони боці - на боці людини, що вбила Лобо, чи на боці цього благородного чотириногого, що закінчив свій шлях з гідністю, безстрашно, мужньо?" Якщо співчуття читачів на боці Лобо, то письменник цих докорів не сприймає:  його мета досягнута".

 

  2. Прийом «Валіза позитивних надбань»  (слайд 9)

     - Чого навчив мене Лобо?

 Вчитель:   Е. Сетон - Томпсон закликає нас вчитися у природи найкращих моральних рис: мужності,  шляхетності,  самопожертви, боротьби за життя, сили духу, любові. Лобо вчить нас, людей, цінувати жит­тя, яке має сенс лише тоді, коли воно освітлене любов'ю до іншого.

  • Якби  тварини заговорили, що б ми від них почули?

2. Прослухування пісні  «Плаче душа самотнього  вовка»

    - Діти, а кого ми називаємо вовком (хижаком) серед людей?

    - Що треба зробити, щоб ніколи не стати вовком серед людей?

 

    3. Заключне  слово вчителя.

Природа в оповіданні "Лобо" багата і щедра на витвори, вони можуть бути досконалими й незвичайними. Людина наївна, вважаючи себе царем природи. Вона лише один з її досконалих витворів. Людина повинна захищати всі живі створіння, що оточують її. І людини, і звірі, і птахи - "діти однієї матері-природи").

 

  •             Погляньте ще раз на свої смайлики. Скажіть чи змінився ваш настрій вкінці уроку?

 

4. Оцінювання  роботи  учнів  на  уроці.

 

   VІ. Домашнє завдання. (слайд 10)

  • Відповісти на запитання с. 152  підручника
  • Написати есе про свого домашнього улюбленця.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Петрова Тетяна
Додано
8 березня 2021
Переглядів
1772
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку