Новоукраїнський ЗЗСО І – ІІІ ст.
Урок зарубіжної літератури в 5 класі
на тему:
Вчитель
зарубіжної літератури
Петрова Т. В.
Тема: Природа, в якої ми вчимося. Моральні проблеми оповідання
Е. Сетона – Томпсона «Лобо».
Мета:
Обладнання: портрет письменника, тексти оповідання „Лобо”, ілюстрації до твору, малюнки учнів, картки із завданнями, комп’ютерна презентація
Тип уроку: засвоєння навиків і умінь
Епіграф:
І тварина розумна, дарма, що не говорить.
Народна мудрість
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель: Доброго дня, діти! Перед вами знаходяться кольорові смайлики. Виберіть один, який відповідає вашому настрою.
Вчитель: Покажіть свої смайлики. Поясніть свій вибір. Отже, маю надію, що сьогодні на уроці ви будете вільними у своїх думках, впевненими у своїх виступах, активними під час уроку і в кінці нашої спільної роботи отримаєте радість і задоволення.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово учителя.
- Діти, до нас завітав листоноша і приніс нам листа, в якому сказано: "Люди й звірі, ви - діти однієї матері - природи", - а замість підпису - вовчий слід. Що б це могло означати? (Це значить, що лист від письменника, художника і натураліста Е.Сетона-Томпсона, якому його друзі, канадські індіанці, дали ім'я Чорний Вовк.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда за запитаннями:
(Під час навчання у художній школі в Парижі у 1890-х роках його картина "Вовк, що спить" зайняла почесне місце на виставці студентів.
Ще одна картина під назвою "Погоня", яка була написана після повернення на батьківщину (1895), настільки сподобалась майбутньому президенту США Теодору Рузвельту, що він попросив зняти для нього копію центральної частини картини із зображенням вовка-ватажка). (слайд 2)
Вчитель: Чи вмієте ви слухати птахів? Чи знаєте про що розмовляє зелене листя, що шепоче вітер, про що говорять тварини? Послухайте… ( Лунає фонозапис «Голоси птахів»)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання:
Вчитель: Який твір Е.Сетона - Томпсона ми з вами вивчаємо?
- Давайте перевіримо, як же ви засвоїли матеріал попередніх уроків
Розгадаємо кросворд
1. Країна, в якій жив і творив Е.Сетон-Томпсон. (Канада)
2. Ім’я подруги Лобо. (Бланка)
3. У якій країні народився Е.Сетон-Томпсон? (Англія)
4. Дикий кінь. (Мустанг)
5. Те,що цінують звірі найбільше. (Воля)
6. За численні наукові праці Е.Сетон-Томпсон отримав найвищу нагороду США-золоту медаль « …». («Еліот»)
7. Група вовків. (Зграя)
8. Назва місцевості, де Лобо був володарем. (Курумпо)
Відповідь: анімалізм. Ви знаєте що це таке? Це для вас нове слово, а точніше новий термін, значення якого ми розкриємо під час уроку. Це буде нашим проблемним питанням.
ІV. Оголошення теми, мети уроку. (слайд 3)
( запис дати, теми уроку в зошити)
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Вчитель: Сьогодні на уроці ми з'ясуємо, як письменнику вдалося створити глибокі образи своїх героїв, спробуємо зрозуміти ставлення автора до світу природи; будемо висловлювати свої власні думки з приводу прочитаного та будемо вчитися у Сетона-Томпсона спостережливості і дбайливого ставлення до природи.
2. Евристична бесіда:
( слайд 4)
«Вернісаж» ілюстрацій та малюнків учнів.
Фізкультхвилинка. (відео)
Міні - диспут:
Цей прийом у літературі називається анімалізмом - художнє зображення тварин, птахів, комах, рослин, надання їм властивостей людського характеру
(словникова робота) (слайд 6)
Вправа «Гронування»
Завдання: Дібрати слова, словосполучення до слова «Лобо».
Випереджувальне завдання: (Знайти в енциклопедії «Все про тварин» інформацію про вовків)
Вчитель: А зараз ми подивимось, як поводять себе вовки в природі.
Творче завдання «З’єднай прислів’я» (робота в міні – групах))
- З’єднайте та прочитайте прислів’я про вовків. Як ви їх розумієте?
- Наведіть приклади відомих вам прислів’їв.
ІV. Рефлексія.
1. Вчитель: Згадайте, які ви знаєте ще твори про вовків? (казки «Вовк та семеро козенят», «Іван – царевич та сірий вовк»)
2. Робота з епіграфами. (слайд 7)
- Давайте поглянемо на епіграф уроку. Це ще одна народна мудрість про тварин:
«І тварина розумна, дарма, що не говорить»?
- Як це прислів'я відноситься до нашого героя?
V. Підведення підсумків уроку.
1. Метод «Мікрофон»:
( слайд 8)
Вчитель: Е.Сетон-Томпсон писав: "Мені докоряють за те, що я вбив Лобо, а головне за те, що я детально розповів про це. На ці докори я відповідаю такими запитаннями: "Яке почуття викликає у читачів оповідання про Лобо? На чиєму вони боці - на боці людини, що вбила Лобо, чи на боці цього благородного чотириногого, що закінчив свій шлях з гідністю, безстрашно, мужньо?" Якщо співчуття читачів на боці Лобо, то письменник цих докорів не сприймає: його мета досягнута".
2. Прийом «Валіза позитивних надбань» (слайд 9)
- Чого навчив мене Лобо?
Вчитель: Е. Сетон - Томпсон закликає нас вчитися у природи найкращих моральних рис: мужності, шляхетності, самопожертви, боротьби за життя, сили духу, любові. Лобо вчить нас, людей, цінувати життя, яке має сенс лише тоді, коли воно освітлене любов'ю до іншого.
2. Прослухування пісні «Плаче душа самотнього вовка»
- Діти, а кого ми називаємо вовком (хижаком) серед людей?
- Що треба зробити, щоб ніколи не стати вовком серед людей?
3. Заключне слово вчителя.
Природа в оповіданні "Лобо" багата і щедра на витвори, вони можуть бути досконалими й незвичайними. Людина наївна, вважаючи себе царем природи. Вона лише один з її досконалих витворів. Людина повинна захищати всі живі створіння, що оточують її. І людини, і звірі, і птахи - "діти однієї матері-природи").
4. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІ. Домашнє завдання. (слайд 10)
1