Урок фізики (для дітей з порушеннями слуху)
Тема: Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску
Мета: познайомити учнів з тиском як фізичною величиною; з'ясувати залежність тиску від сили тиску й площі опори; вчити використовувати формулу тиску при розв’язуванні стандартних задач; сприяти розвитку уваги, пам’яті, мислення, слухового сприймання та зв’язного мовлення; корегувати вимову; виховувати дисциплінованість та інтерес до уроків фізики.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
I.Організаційний момент.(з/е)
-Встаньте! Станьте рівно.
-Добрий день!
-Дівчата сідайте. Хлопці сідайте.
-Сядьте рівно, красиво.
-Як ти мене чуєш?
II.Слухова зарядка.(з/е)
- Які сьогодні чергові звуки?
Слідкуйте за своєю вимовою, особливо за вимовою звуків( ж - ш )
-Який зараз буде урок?
-Яку тему ми вивчали на минулому уроці?
-Яке було домашнє завдання?
III. Перевірка домашнього завдання.(с/з)
Діти, чи любите ви грати в різні ігри? Сьогодні пограємо з вами в гру «Фізичне доміно». Тим самим перевіримо, як ви вивчили домашнє завдання і засвоїли попередній матеріал. Знаєте, що це за гра? Що являє собою «фізичне доміно»?
Доміно складається з прямокутників розділених на дві частин, які схожі на кісточки доміно. На одній половині може бути написана частина формули, одиниці вимірювання фізичних величин або умовні позначення фізичних одиниць. На другій половині – решта формули, назва фізичної величини. Прямокутники діляться між учнями порівну. Починає гру той учень, у кого є прямокутник зі словом «Початок». На другій половині є запитання. Всі інші шукають серед своїх прямокутників правильну відповідь на запитання. Коли покласти правильну відповідь до запитання, то на другій половині прямокутника з'явиться нове запитання і т.д. Грають учні до тих пір, поки на останньому прямокутнику не буде написано слово «Кінець».
«Доміно фізичне» додається на окремих картках.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Ви правильно зазначили, що результат дії сили залежить від значення прикладеної сили, від точки прикладання сили і від напряму сили.
Сьогодні на уроці ми з’ясуємо в ході спостережень та дослідів, що результат дії сили залежить ще від однієї величини і введемо в розгляд нову фізичну величину.
V. Повідомлення теми і мети уроку.
Оголошення теми
с/з – Отже, тема нашого уроку «Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску».
з/е – Яка тема уроку?
з/е – Сядьте рівно, відкрийте зошити, запишіть число, класна робота. Запишіть тему уроку.
VI. Вивчення нового матеріалу.(с/з)
Яка приємна зимова прогулянка на лижах! Проте варто вийти на сніг без них, як ноги глибоко провалюватимуться при кожному кроці, йти буде важко і задоволення буде зіпсовано. Чому? На цьому рисунку вага лижника приблизно дорівнює вазі «пішохода». Тому сили, з якими хлопчики тиснуть на сніг, вважаємо рівними.
Треба з’ясувати від чого залежить результат дії сили.
Дослід 1.
- Що сталося? Чи змінилася вага вантажу під час досліду?
Отже, зробимо висновок. Чим більша сила діє на тіло,– тим більший результат дії сили.
Дослід 2.
- Перед вами ємність з піском. Та дерев’яний брусок. Покладіть його на пісок широкою гранню. Зверніть увагу на скільки заглибились у пісок брусок. Переверніть його та спробуйте меншою гранню.
- Що сталося? Чи змінилася вага бруска під час досліду?
- Що змінилося? Так площа поверхні. Отже, зробимо висновок. Чим менша площа поверхні тіла, тим результат дії більший.
Спостереження 1. Величезний вантажний авто стоїть на снігу майже не прогрузаючи, а водій провалився майже до поясу. Чому?
Спостереження 2. На уроках праці ви користуєтеся для вишивання однією голкою, з тупим кінцем, а для шиття - голкою з гострим кінцем. Чому?
Робимо висновок: результат дії сили на поверхню залежить не тільки від її значення, а й від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.
Виникає необхідність ввести нову фізичну величину – тиск.
Вправа «Асоціація»
Де ви чули слово тиск?
- Тиск різко падає, можливі опади;
- Захисники команди “Шахтар” не витримали тиску нападаючих команди “Динамо”;
- У хворого раптово підвищився тиск;
- Підводний човен занурився в бездонні глибини, не зважаючи на великий тиск зовнішнього середовища;
- Це була жінка, - сказав Шерлок Холмс, - тільки тоненька шпилька жіночих черевичків могла спричинити такий тиск.
ТИСК – це фізична величина , яка дорівнює відношенню сили тиску, що діє перпендикулярно до поверхні, до площі цієї поверхні. Позначається тиск р (пе).
Один із засновників математичного аналізу, теорії ймовірностей та проективної геометрії, творець перших зразків лічильної техніки, автор основного закону гідростатики. Відомий також винаходом гідравлічного преса й шприца та іншими відкриттями. Автор знаменитих «Думок» та «Листів до провінціала», які стали класикою французької літератури.
Тиск в 1 Па – дуже маленький тиск. Це тиск, який створює аркуш паперу на стіл.
Тому використовують кратні одиниці.
Способи збільшення і зменшення тиску.
У більшості випадків змінювати тиск, змінюючи силу тиску,незручно, тому змінюють площу поверхні, на яку діє сила. При збільшенні площі тиск зменшується, а при зменшенні — збільшується. У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні способи, щоб зменшити або збільшити тиск. Наприклад, фундамент висотного будинку чинить дуже великий тиск. Тому при зведенні будинку його фундамент роблять більше широким, ніж сам будинок, для зменшення тиску на ґрунт. Шини вантажних автомобілів роблять набагато ширше, ніж у легкових автомобілів. Широкі гусениці дозволяють зменшити тиск трактора на ґрунт і роблять його більш прохідним на ґрунтовій дорозі. З іншого боку, тиск можна збільшувати завдяки зменшенню площі поверхні. Це використовується в техніці при виготовленні інструментів (зубило, свердло, різець, ножиці й т. ін.).
Таблиця 1.
№ п/п |
Коли тиск потрібно зменшувати |
Коли тиск потрібно збільшувати |
1 |
Щоб грунт міг витримати тиск будови, збільшують площу нижньої частини фундаменту |
Усі різальні інструменти – ножі, ножиці, різці – обладнені різальною частиною із дуже малою площею для створення значного тиску |
2 |
Шини й гусениці машин, призначених для руху по м’якому грунту, ширші, ніж у тих самих машин, що працюють на твердому грунті. |
Різальні й колючі пристосування в живій природі: зуби, пазурі, дзьоби, жала, ікла, шипи та інше. |
VIII. Закріплення вмінь і навичок.(с/з)
Розв’яжемо задачі.
1. Навіщо в лопати верхній край, на який надавлюють ногою, зігнуто?
2. Чому підбори туфель дівчини чинять на землю набагато більший тиск, ніж ноги слона?
3. Вага українського боксера Олекса́ндра У́сик – 90 кг, а площа його взуття 600см2. Який тиск на ринг чинить відомий спортсмен? ( слайд 14)
Дано m = 90кг S = 600 см2 = 0,06м2 |
|
Розв'язання
F = mg Р= 90 * 10/0,06 = 15 000 Па= 15кПа g = 9,8 H= 10 Н Відповідь: р = 15 кПа |
р - ? |
4. Знайдіть масу найбільшого в світі літака АН – 225 «Мрія», якщо він чинить тиск на поверхню злітної смуги 490 кПа, а площа його коле становить 15 м2 .
ІХ. Узагальнення уроку (с/з).
– Наведіть приклад, коли, зменшуючи тиск, можна зберегти життя людини.
Відомості з уроку ОБЖ „Безпека на льоду. Допомога потерпілому”
Тому, хто провалився під лід (мал.1), дуже важко вибратися з ополонки, адже лід кришиться під вагою тіла. Щоб запобігти цьому, треба широко розвести руки в сторони, розпластавшись на льоду, і перекотитися на спину, щоб витягти ноги. Чим більше ти розпластаєшся на льоду, тим менше тиснутимеш на нього.
Вибравшись з ополонки, не можна ставати на ноги, а слід перекотитися чи переповзти на безпечне місце, пам'ятаючи, що вага тіла стала більшою через мокрий одяг.
Допомогти тому, хто провалився під лід, можна, якщо з безпечного місця подати потерпілому довгу жердину, гілку, кинути мотузку, зв'язані паски, шарфи. Підбиратися до потерпілого найкраще, прив'язавшись мотузкою, лігши на лижі або дошку і обережно просуваючись до ополонки. Подивіться на мал.2, дайте відповідь на питання.
Хто з цих дітей найменше ризикує провалитися під лід? Чому?
Х. Підсумки уроку (з/е).
-Який зараз був урок?
-Яка була тема уроку?
-Що таке сила тиску?
-Що таке тиск?
- Якою літерою позначається тиск. Яка формула ?
Вправа «Незакінчене речення»
Учитель починає речення, а учні продовжують:
Давайте повернемося на початок уроку і дамо відповідь на питання: чому лисичка повзла по льоду а не йшла? Безпеку на льоду
Попередити учнів про не безпеку на льоду .
Оцінювання роботи учнів
Домашнє завдання:
з/е – Встаньте. Урок закінчено. До побачення.