Розробка уроку. Г.Ібсен «Ляльковий дім». Моральні проблеми в драмі.

Про матеріал
Навчити учнів пізнавати своєрідність драматичного твору, на прикладі п’єси «Ляльковий дім», ознайомити з проблематикою, особливостями сюжету та композиції п’єси складністю характеру головної героїні, еволюцією її як особистості,,, звернути увагу на актуальність моральних проблем драми; виховати в учнях почуття відповідальності за власні вчинки.
Перегляд файлу

-1-

Тема: Г.Ібсен «Ляльковий дім». Моральні проблеми в драмі.

Тема: Навчити учнів пізнавати своєрідність драматичного твору, на прикладі п’єси «Ляльковий дім», ознайомити з проблематикою, особливостями сюжету та композиції п’єси складністю характеру головної героїні, еволюцією її як особистості,,, звернути увагу на актуальність моральних проблем драми; виховати в учнях почуття відповідальності за власні вчинки.

Хід уроку

Вчитель: У Стародавній Індії говорили: «Жінка сяє – увесь дім сяє, жінка, похмура – весь поглинутий у морок» У тій-же країні звеличували ідею чоловіка: «Нема родича, рівного чоловікові; нема друга, рівного чоловікові; нема захисника, рівного чоловікові»

А як же зробити сімейний дім справді яскравим і радісним, як наповнити його щирим почуттям?

Спробуємо розгадати таємниці сімейного щастя на прикладі твору «Ляльковий дім» норвезького драматурга Ф.Генріха Ібсена.

Рольова гра «Знайомство з митцем». Я, Генріх Ібсен. Моя Батьківщина – Норвегія. Мій батько був комерсантом, та згодом збанкротував і мені змалку довелося багато працювати.

Невдовзі доля подарувала мені приємний сюрприз. У 1851р. Я прийняв запрошення стати директором Норвезького театру. Поруч з невдачами до мене приходить справжній успіх і матеріальна забезпеченість з постановкою «Комедії кохання».

Прикро, не знайшовши підтримки своїм ідеям, змушений був покинути батьківщину і прожити у вигнанні 27 років.

Мені шкода, але я ніколи не мав сім’ї, свого дому, достатку та завжди мріяв про загальнолюдські життєві цінності.

Вчитель: Сьогодні на урок я принесла гарненьку іграшку – ляльку. Як ви гадаєте, що вона символізує? (відп. учнів)

Звісно, це символізує чогось вигаданого, неприродного, штучного.

Це незмінний атрибут дитячих ігор – пустощів. Часто буває так, що красива іграшка просто набридає, або, награвшись досхочу, її викидають.

На жаль, так буває і в реальному житті. Люди, які прожили разом багато років в одному будинку, під одним дахом, так і не змогли стати щасливими і як непотрібну іграшку безжально викидають свої почуття, розлучаються одне з одним.

Вчитель: ??? про сім’ю – велику таємницю – ми поговоримо сьогодні на уроці. Адже п’єса Ібсена «Ляльковий дім» поставила хвилюючі запитання, важливі для нас сьогодні, як жити, як любити, як зберегти сім’ю?

???  уривку з драми.

Ведучий: Переддень Різдва. По кімнаті бігають діти. Сама господиня – Нора, молода приємна жінка. Вона успішно скупилася, всім придбала подарунки вперше не заощаджувала. Нора радіє цьому, насолоджуючись любов’ю свого чоловіка, і тій сімейній гармонії, яку вона створила сама.

-2-

Хельмер: Білочка там вовтузиться?

Нора: Еге ж!

Хельмер: Почекай, не заважай. Накупила, кажеш? Оце все? То виходить, пташка знову літала смітити грішми?

Нора: Знаєш, Торвальде, час нам нарешті трішки розгулятись. Адже це перше Різдво, коли в нас немає потреби обмежувати себе.

Хельмер: Але й розтринькувати нам також не можна.

Вчитель: Яке враження на перший погляд створюється, прослухавши цей уривок? (відп. учнів)

Учениця: Дійсно, на перший погляд, створюється образ щасливої подружньої пари. Нора впевнена в любові чоловіка, її тішать радощі материнства.

Торвальд вбачає щастя у високому становищі в суспільстві; стабільному прибутку, вродливій жінці.

Вчитель: Скажіть, чи сприймає. Торвальд Нору, матір трьох дітей як дорослу самостійну жінку? Чи є в драмі хоча би один епізод, де Торвальд радиться з дружиною з якихось серйозних питань, що завжди виникають у сім’ях? (відп. учня).

Вчитель: Отже немає: Торвальд сприймає Нору як іграшку, гарну, веселу і тільки. Що приваблює Торвальда у Норі? Щирість, безпосередність. А який вчинок Нори свідчить свідчить про те, що вона відповідальна, смілива, готова на все заради своєї сім’ї – дітей і чоловіка.

(розповіді учнів, робота з текстом)

Вчитель: А на, що готовий Торвальд заради дружини?

(розповіді учнів про те, як і чого злякався Торвальд)

  • То чи можемо ми назвати сім’ю Торвальда щасливою?
  • Чого головного на вашу думку немає в цій сім’і? (Так, довіри!)

Бесіда

  • Можна сказати, що і чоловік і жінка, начебто разом і в той же час окремо?
  • Чому Нора не сказала чоловікові про борг?
  • Чи Нора моральна людина, адже вона підробила підпис батька?
  • Так, що потрібно для сімейного щасливого життя? (Колективна побудова «???» на тему «Сімейне щастя») Виразне читання реплік Нори! (ст. ідр. 212, 212-213(1) 213(2), 213(3), 213(4) ст. 214)

Завдання за текстом

  • Порівняйте, якою постає Нора на початку і наприкінці п’єси?

Вчитель: Що нового з’явилося в характері Нори? (Так, критичне ставлення, до себе, об’єктивні та, суб’єктивні судження про оточуючий світ – це вже слова не ляльки, а людини, що осмислює власне життя)

 

 

-3-

Опрацювання: Сімейне щастя:

  • Любов
  • Довіра
  • Взаєморозуміння
  • Чесність
  • Добро
  • Співчуття
  • Злагода
  • Підтримка

Вчитель: Соломон казав: «Мудра жінка будує свій дім, а безумна своєю рукою руйнує його»

Нора залишає свій дім, то вона безумна?

Вона руйнує чи намагається врятувати свій дім?

Вчитель: «Ляльковий» - несправжній, штучний, який легко зруйнувати Нора зрозуміла, що такий дім рано чи пізно – зруйнується, якщо залишити все так, як є, чого прагне Товард.

Отже, вона намагається перетворити ляльковий на справжній сімейний дім, але для цього необхідно змінитися обом: і Торвальду і Норі.

Проблема сімейного щастя порушена в п’єсі Ібсена, актуальна в наш час. Ви всі молоді люди, і я впевнена, що багато хто з вас уже мріє про своє майбутнє то в чому є воно – сімейне щастя? Що є запорукою щасливого сімейного життя? Ці питання кожен вирішує по-своєму.

Точної відповіді на них немає.

Д/з – написати (продовж. до) свій фінал п’єси. 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Клименко Валентина Володимирівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
13 березня 2020
Переглядів
9177
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку