-1-
Тема: Г.Ібсен «Ляльковий дім». Моральні проблеми в драмі.
Тема: Навчити учнів пізнавати своєрідність драматичного твору, на прикладі п’єси «Ляльковий дім», ознайомити з проблематикою, особливостями сюжету та композиції п’єси складністю характеру головної героїні, еволюцією її як особистості,,, звернути увагу на актуальність моральних проблем драми; виховати в учнях почуття відповідальності за власні вчинки.
Хід уроку
Вчитель: У Стародавній Індії говорили: «Жінка сяє – увесь дім сяє, жінка, похмура – весь поглинутий у морок» У тій-же країні звеличували ідею чоловіка: «Нема родича, рівного чоловікові; нема друга, рівного чоловікові; нема захисника, рівного чоловікові»
А як же зробити сімейний дім справді яскравим і радісним, як наповнити його щирим почуттям?
Спробуємо розгадати таємниці сімейного щастя на прикладі твору «Ляльковий дім» норвезького драматурга Ф.Генріха Ібсена.
Рольова гра «Знайомство з митцем». Я, Генріх Ібсен. Моя Батьківщина – Норвегія. Мій батько був комерсантом, та згодом збанкротував і мені змалку довелося багато працювати.
Невдовзі доля подарувала мені приємний сюрприз. У 1851р. Я прийняв запрошення стати директором Норвезького театру. Поруч з невдачами до мене приходить справжній успіх і матеріальна забезпеченість з постановкою «Комедії кохання».
Прикро, не знайшовши підтримки своїм ідеям, змушений був покинути батьківщину і прожити у вигнанні 27 років.
Мені шкода, але я ніколи не мав сім’ї, свого дому, достатку та завжди мріяв про загальнолюдські життєві цінності.
Вчитель: Сьогодні на урок я принесла гарненьку іграшку – ляльку. Як ви гадаєте, що вона символізує? (відп. учнів)
Звісно, це символізує чогось вигаданого, неприродного, штучного.
Це незмінний атрибут дитячих ігор – пустощів. Часто буває так, що красива іграшка просто набридає, або, награвшись досхочу, її викидають.
На жаль, так буває і в реальному житті. Люди, які прожили разом багато років в одному будинку, під одним дахом, так і не змогли стати щасливими і як непотрібну іграшку безжально викидають свої почуття, розлучаються одне з одним.
Вчитель: ??? про сім’ю – велику таємницю – ми поговоримо сьогодні на уроці. Адже п’єса Ібсена «Ляльковий дім» поставила хвилюючі запитання, важливі для нас сьогодні, як жити, як любити, як зберегти сім’ю?
??? уривку з драми.
Ведучий: Переддень Різдва. По кімнаті бігають діти. Сама господиня – Нора, молода приємна жінка. Вона успішно скупилася, всім придбала подарунки вперше не заощаджувала. Нора радіє цьому, насолоджуючись любов’ю свого чоловіка, і тій сімейній гармонії, яку вона створила сама.
-2-
Хельмер: Білочка там вовтузиться?
Нора: Еге ж!
Хельмер: Почекай, не заважай. Накупила, кажеш? Оце все? То виходить, пташка знову літала смітити грішми?
Нора: Знаєш, Торвальде, час нам нарешті трішки розгулятись. Адже це перше Різдво, коли в нас немає потреби обмежувати себе.
Хельмер: Але й розтринькувати нам також не можна.
Вчитель: Яке враження на перший погляд створюється, прослухавши цей уривок? (відп. учнів)
Учениця: Дійсно, на перший погляд, створюється образ щасливої подружньої пари. Нора впевнена в любові чоловіка, її тішать радощі материнства.
Торвальд вбачає щастя у високому становищі в суспільстві; стабільному прибутку, вродливій жінці.
Вчитель: Скажіть, чи сприймає. Торвальд Нору, матір трьох дітей як дорослу самостійну жінку? Чи є в драмі хоча би один епізод, де Торвальд радиться з дружиною з якихось серйозних питань, що завжди виникають у сім’ях? (відп. учня).
Вчитель: Отже немає: Торвальд сприймає Нору як іграшку, гарну, веселу і тільки. Що приваблює Торвальда у Норі? Щирість, безпосередність. А який вчинок Нори свідчить свідчить про те, що вона відповідальна, смілива, готова на все заради своєї сім’ї – дітей і чоловіка.
(розповіді учнів, робота з текстом)
Вчитель: А на, що готовий Торвальд заради дружини?
(розповіді учнів про те, як і чого злякався Торвальд)
Бесіда
Завдання за текстом
Вчитель: Що нового з’явилося в характері Нори? (Так, критичне ставлення, до себе, об’єктивні та, суб’єктивні судження про оточуючий світ – це вже слова не ляльки, а людини, що осмислює власне життя)
-3-
Опрацювання: Сімейне щастя:
Вчитель: Соломон казав: «Мудра жінка будує свій дім, а безумна своєю рукою руйнує його»
Нора залишає свій дім, то вона безумна?
Вона руйнує чи намагається врятувати свій дім?
Вчитель: «Ляльковий» - несправжній, штучний, який легко зруйнувати Нора зрозуміла, що такий дім рано чи пізно – зруйнується, якщо залишити все так, як є, чого прагне Товард.
Отже, вона намагається перетворити ляльковий на справжній сімейний дім, але для цього необхідно змінитися обом: і Торвальду і Норі.
Проблема сімейного щастя порушена в п’єсі Ібсена, актуальна в наш час. Ви всі молоді люди, і я впевнена, що багато хто з вас уже мріє про своє майбутнє то в чому є воно – сімейне щастя? Що є запорукою щасливого сімейного життя? Ці питання кожен вирішує по-своєму.
Точної відповіді на них немає.
Д/з – написати (продовж. до) свій фінал п’єси.