Розробка уроку :Гармонія в природному середовищі. Композиція «Пейзаж з островами»

Про матеріал

1. Розширити знання учнів про пейзажний жанр у живописі ,


2.розкрити загальне значення поняття «гармонія» як ознаки прекрасного;

3. виділити основні елементи гармонії; навчити помічати гармонію в природному середовищі;

Перегляд файлу

Урок №10

Гармонія в природному середовищі.

Композиція «Пейзаж з островами»

Мета уроку: 

Навчальна: 1. Розширити знання учнів про пейзажний жанр у живописі ,

2.розкрити загальне значення поняття «гармонія» як ознаки прекрасного;

3. виділити основні елементи гармонії; навчити помічати гармонію в природному середовищі;

Освітня : 1. розрізняти особливості передачі гармонії природи в різних видах мистецтва (музиці, образотворчому мистецтві,літературі)

Розвиваюча: 1. розвивати спостережливість ,зорову пам'ять; колірну чутливість,

2. удосконалювати навички передачі простору композиційними засобами (лінія горизонту, контраст, ритм, пропорції та інші)

Виховна : виховувати в учнів емоційне ставлення до природи.

Обладнання: матеріали: фарби, пензлі, папір, простий олівець,гумка;

для вчителя – вірші, фотографії картин з пейзажами, музичний супровід.

Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.

Вузлики на пам'ять 

1. Гармонія - це злагодженість, узгодженість, пропорційність усіх частин в цілому, відповідність зовнішнього вигляду внутрішньому змісту.
 


  1. Пропорція - це певне співвідношення окремих частин, предметів і явищ між собою.

  2. Симетрія - це розміщення частин предмета в просторі, коли одна половинка є дзеркальним відображенням іншої.

  3. Ритм - це розмірене чергування розміреність (колірних плям, об'ємів, фігур, світла


 

^ Хід уроку

Життя в гармонії з красою,

З людьми, з природою і світом.

Спокійно йде чи крутизною,

А є гармонія — є світло!

I. Організація класу

II. Актуалізація опорних знань.

«ЖИВОПИС - це вікно в світ» - говорив великий художник епохи Відродження Леонардо да Вінчі. І як ви уже зрозуміли мова у нас сьогодні піде про живопис.

- Давайте пригадаємо з вами, що таке живопис?

- А скажіть, які жанри живопису ми вивчали?

- Що таке пейзажний жанр? І що є об'єктом зображення у пейзажному жанрі?

- У яких видах мистецтва найбільше представлений пейзажний жанр?

- Н а з в і т ь види пейзажів які ви знаєте?

- Що за своєю суттю в’являє собою лінія горизонту?

- Від чого залежить різне розташування лінії горизонту на полотнах художників?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Дуже часто, захоплюючись чим – небудь, ми чуємо або промовляємо: «Яка гармонія!» або «Як гармонійно!». Але що ж таке гармонія? У чому вона виражається? Яка роль людини у її створенні? На ці питання ми й шукатимемо відповіді на цьому уроці.

ІV. Оголошення теми уроку.

Неперевершеним зразком гармонії у всі часи була природа. Тому тема нашого уроку «Гармонія в природі».

^ V. Вивчення нового матеріалу.

Природа нескінченно різноманітна й прекрасна. Спілкування з природою є незмінним джерелом натхнення й зародження творчих задумів у поетів, письменників, композиторів і художників. Природа зачаровує нас своєю гармонійною красою.


Такий сильний вплив природи на людину сприяв появі в образотворчому мистецтві пейзажного жанру. Твори пейзажного живопису здатні духовно збагатити людину, пробудити в ній почуття любові до природи рідного краю.

^ Перегляд та аналіз фотографій пейзажів розміщених на дошці

c:\users\бодя\desktop\e8e1ca5791.jpg http://ua.convdocs.org/pars_docs/refs/211/210041/210041_html_m4d39497f.png
http://ua.convdocs.org/pars_docs/refs/211/210041/210041_html_4754f85d.png http://ua.convdocs.org/pars_docs/refs/211/210041/210041_html_6095499e.png

Ці місця дійсно існують на нашій планеті, і навряд чи хто – небудь наважиться казати, що це некрасиво, тобто іншими словами – у прароді панує гармонія.

Гармонія існує в усьому живому, і в тваринному і рослинному світі і навіть в світі звуків - це і спів вітру, і шум дощу, і шелестіння листя , і грім в горах, і шум прибою, і трелі птахів.

^ Прослуховування звуків природних явищ

І ось така гармонія звуків дала поштовх для створення образів природи у мистецтві музики, яке здатне «малювати» за допомогою особливої палітри музичних «кольорів» і «фарб» - інтонації, ритму, ладу музичного твору,темпу в якому він виконується.

^ Поняття «гармонія» як ознака прекрасного.

Тож що це таке – гармонія?

Поняття "гармонія" включає в себе відтвореність, узгодженість, пропорційність, порядок, збалансованість. Дисгармонія має протилежний смисл: відсутність узгодженості, порядку, наявність диспропорції, різноголосся, порушення рівноваги, хаос, безладдя і розбалансованість.

^ Гармонія включає в себе п'ять функцій формотворення в природі:цілісність, пропорційність, наявність симетрії, ритму та головного в цілому.

Саме ці принципи наявні всюди, до чого б у природі ми не звернулися. Усе існуюче має величину і форму. Будь-який предмет є єдиним, цілісним. Від нього не можна ні відняти ні додати якийсь елемент, щоб не порушити цілісність і гармонію.

Основою гармонії є пропорції. 

Давайте пригадаємо що таке пропорція? ( певне співвідношення окремих частин, предметів і явищ між собою)

Так ціле завжди складається з частин. І хоч частини можуть бути різної величини, вони знаходяться в певному співвідношенні одна до одної і до цілого.

^ А що таке симетрія? (це розміщення частин предмета в просторі, коли одна половинка є дзеркальним відображенням іншої .) 

Ну і нам залишилось пригадати що таке ритм, (розмірене чергування розміреність (колірних плям, об'ємів, фігур, світла). 

Ось ми з вами розібрали функції гармонії , то ж давайте визначимо що ж це все таки гармонія

(Діти висловлюють свої думки)

Гармонія - це злагодженість, узгодженість, пропорційність усіх частин в цілому, відповідність зовнішнього вигляду внутрішньому змісту.

Людина – теж частина природи, а гармонійно розвиненою особистістю можна назвати ту людину, яка поєднує в собі фізичну досконалість, духовне багатство і моральну чистоту.

^ VІ. Практична робота.

А тепер я пропоную вам уявити себе художниками на борту прекрасного вітрильника, який мандрує по морях та океанах навколо світу. Нашим завданням буде намалювати морський пейзаж (марину), який ми могли побачити, подорожуючи навколо світу. У своїх роботах ви можете показати холодне північне море з крижаними айсбергами та полярним сяйвом, тепле південне море з островами чи атолами, вкритими буйною рослинністю, або лагідне Чорне чи Азовське моря, на яких ви, можливо, відпочивали влітку. Можна показати море вночі або вдень, вранці або ввечері. Але яким би ви не зображували море,пам`ятайте : головне для нас сьогодні – передати гармонію в природі. Спробуйте передати у своїй роботі свої спостереження за красою природних форм, їх гармонійного співіснування.

З чого починати свою роботу? З визначення лінії горизонту. Тут можливі такі композиційні прийоми. Можна уявити, що ми дивимось на море з корабля. Тоді ми будемо бачити або безкрайні морські простори та острови вдалині. Але можна спостерігати за морем і з берега, під час зупинки нашого вітрильника. Тоді ми будемо бачити частину суходолу з рослинною або без неї й море.

- А щоб композиція вийшла у вас більш цікавою, окрім неба та моря ви можете показати скелі, острови, човни, кораблі, навіть морських пташок або тварин. 

Пам’ятайте: настрій моря потрібно передавати не окремим локальним кольором, а кольоровим сполученням, насиченими кольором мазками, різними за характером, - спокійними та ніжними, різкими та грубими. 

Учні працюють під контролем учителя

Зразки робіт

http://ua.convdocs.org/pars_docs/refs/211/210041/210041_html_351fe0b9.pnghttp://ua.convdocs.org/pars_docs/refs/211/210041/210041_html_2037da61.png
http://ua.convdocs.org/pars_docs/refs/211/210041/210041_html_m558576bc.pnghttp://ua.convdocs.org/pars_docs/refs/211/210041/210041_html_m1ec35675.pnghttp://ua.convdocs.org/pars_docs/refs/211/210041/210041_html_4d02db24.png
VІІ. Рефлексія 

1.Поясніть слова

Не то, что мните вы, природа: 

Не слепок, не бездушный лик-

В ней есть душа, в ней есть свобода,

В ней есть любовь, в ней есть язык… (Ф. Тютчев)

2. Якими засобами ви передали гармонію в природі?

Які емоції викликають у вас ваші малюнки?

Як вам сьогодні працювалося?

Який момент уроку вам найбільше сподобався?

На якому етапі вам було найважче?

Якщо вам урок сподобався, то посміхніться мені і один одному. Якщо вам що то залишилося незрозумілим-підніміть руку.

VІІІ. Підсумок уроку . Демонстрація завершених робіт.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. ШУЛЬЖЕНКО ІРИНА ОЛЕКСІЇВНА
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сіваєва Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 серпня 2018
Переглядів
3067
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку