Мета: 1. Актуалізувати знання учнів з теми «Художні способи зображення простору», формувати навички використання кольору в зображенні інтер'єру, зв'язку з навколишнім світом.
2.Розвивати навички моделювання простору, вміння дотримувати колірні пропорції; творчу уяву, абстрактне мислення.
3.Виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу через світ предметів.
УРОК 13
.
Тема. Інтер’єр, екстер’єр (історичний або сучасний).
Мета: 1. Актуалізувати знання учнів з теми «Художні способи зображення простору», формувати навички використання кольору в зображенні інтер'єру, зв'язку з навколишнім світом.
Тип уроку: урок формування знань, вмінь та навичок.
Обладнання: матеріали: фарби, пензлі, альбом з шаблонами (с. 10-11);
зоровий ряд: репродукції картин: Я. Врель «Старенька біля каміна»; Ю. Мехоффер «Травневе сонце»; М. Ге «Портрет дружини»; І. Грабар «Свіжий вітер».
ХІД уроку
І. Організація класу (1 хв.)
II. Актуалізація опорних знань (4 хв.)
1. Гра «Ланцюжок».
Учні по черзі називають поняття, з якими вони ознайомилися, вивчаючи тему «Художні способи зображення простору», і дають визначення цього поняття.
2. Бесіда.
III. Оголошення теми уроку (2 хв.)
Сьогодні на уроці ми також виконаємо роботу в жанрі інтер'єру, але тепер у зображення інтер'єру додамо колір.
IV. Вивчення нового матеріалу (15 хв.)
Пояснення.
На попередніх уроках ми говорили, що в інтер'єрі можуть бути виражені найрізноманітніші відтінки почуттів і настрою людини (радість, смуток, роздум), інтер'єр може бути урочистим або скромним, затишним або холодно-парадним, у ньому можна показати зміни, які вносить у наше життя дійсність. Художники стверджують, 1Ц0 інтер'єр служить перехідним етапом до пленеру, вулиці, повітря. Відкрите вікно, двері на балкон пов'язують інтер'єр із зовнішнім світом.
Інтер'єр як самостійна тема має різні сюжети й живописні завдання. Так, одна і та сама кімната залежно від освітлення, частини доби та пори року справляє різне враження, що надає чудову можливість для вправ у живописі. Художники, зображуючи інтер'єр, завжди довіряють власному відчуттю й оку. Тому вони лише перевіряють свій ескіз у перспективі, оскільки вважають, що їхня робота може втратити найголовніше — безпосередність, щирість, унаслідок чого перетвориться на архітектурне креслення.
Для зображення інтер'єру в кольорі необхідно враховувати особливості освітлення. Прийоми живописного зображення інтер'єру при природному освітленні будуються на принципі передачі освітлення, що потрапляє через віконні отвори. Вікно, що є джерелом освітлення всієї кімнати, буде найсвітлішим місцем в етюді. Наступними за силою світла будуть найближчі до нього предмети. Тому живописне зображення інтер'єру будується за принципом від світлого до темного, від сильного джерела світла до слабкого.
Подивіться на репродукції картин художників (див. альбом із шаблонами), зверніть увагу, як майстри передають інтер'єр відповідно до пори року, враховуючи вікно як джерело світла. Напевно, ви легко зможете визначити, яка пора року зображена на картині.
Також художники, передаючи інтер'єр у яку-небудь пору року, зображують обстановку, характерну для цього періоду, а також використовують певний формат. Для зображення зими й літа — вертикальний, осені й весни — горизонтальний, хоча не завжди художники дотримуються цього правила, вдаючись до інтуїції, яка підказує, як знайти найвиразніше поєднання компонентів, що беруть участь у композиції, — об'єму, плям, світла, тіні.
V. Практична робота (20 хв.)
Створення ескізу інтер'єру в кольорі.
Художникам-початківцям педагоги рекомендують передавати простір інтер'єру через вікно, стілець. Подивіться, як передані інтер'єри з використанням цих предметів. (Демонстрація відповідних малюнків.) Узимку хочеться сховатися від зимової холоднечі, закрити вікно шторами, посидіти в теплому кріслі біля каміна. Весною, навпаки, виникає бажання швидше відкрити вікно й насолодитися ароматним повітрям квітучих дерев. Улітку приємно розміститися біля відкритого вікна, насолоджуючись прохолодою кімнати. Восени хочеться сісти на м'який високий стілець і подивитися у вікно на падаючі краплі холодного дощу. А які відчуття викликають у вас різні пори року? (Діти розказують, що б вони хотіли намалювати залежно від пори року, використовуючи стілець і вікно як елементи інтер'єру.)
Перш ніж почати роботу, виконайте тренувальну вправу на окремому аркуші паперу. Підберіть відтінки для кожної пори року. А тепер можете починати малювати інтер'єр кімнати в кольорі.
VI. Завершення уроку (3 хв.)
Демонстрація й оцінювання робіт.
Завдання на наступний урок: принести фарби, тканину, папір, ножиці, клей (на вибір учителя).