Розробка уроку "Гетьман Пилип Орлик.Ліквідація козацтва на Правобережній Україні"

Про матеріал
Методична розробка заняття з історії України для 8 класу сворена у формі уроку-подорожі. На кожному етапі учні демонструють вміння працювати з картою, історичним документом, розгадують кросворд та виконують вправу у хмарному сервісі LearningApps.org.
Перегляд файлу

 

План-конспект

уроку історії

у 8 класі на тему:

«Гетьман Пилип Орлик. Ліквідація козацтва на Правобережній Україні »

 

 

 

 

 

Підготував:

Вчитель історії

ШНВК: ЗОШ І-ІІІ ст. № 6 – ДНЗ

Данько Юрій Віталійович

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Шостка-2018

ТЕМА: «Гетьман Пилип Орлик. Ліквідація козацтва на Правобережній Україні»

Мета: 

Навчальна

  • ознайомити учнів з діяльністю першого українського гетьмана в еміграції П. Орлика;
  • розкрити програмні положення Конституції Пилипа Орлика, як першого державного документу Української козацької держави;

Розвиваюча

  • розвивати вміння та навички використовувати історичну карту - як джерело додаткових знань,
  • формувати вміння давати оцінку діяльності історичної особи використовуючи різні точки зору;  
  • виробляти навички аналізу й порівняння історичних подій;
  • розвивати  пошуково - дослідницькі навички;
  • розвивати історичне мислення;
  • учити культури ведення дискусії;

Виховна

  • виховувати шанобливе ставлення до славного минулого нашого народу, історії України;
  • сприяти формуванню національної самосвідомості;
  • виховувати почуття патріотизму.

Очікувані результати:

 Після уроку учні повинні вміти:

  • давати оцінку діяльності гетьмана  Пилипа Орлика, автора  першої  Конституції України «Пакти і Конституція прав і вольностей Запорозького війська»;
  • визначати основні положення Конституції Пилипа Орлика.
  • визначати причини і наслідки ліквідації козацького устрою на Правобережній Україні.

Основні поняття та терміни: Конституція, еміграція, антимосковська коаліція, Прутський похід.

Обладнання:  мультимедійний проектор, презентація, підручник О. В. Гісем, О.О. Мартинюк. Історія України. 8 клас, уривок з «Пактів й Конституції прав та вольностей Війська Запорозького», схема «органи державної влади за Конституцією П. Орлика»,  контурна карта  «Україна в 1709 – 1750 роках», кросворд, завдання «Гетьмани» в хмарному сервісі  LearningApps.org,  роздатковий матеріал.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Повідомлення теми, мети уроку.    

Для цього ми з вами відправимось у подорож на машині часу в українські землі початку 18 ст.

Під час нашої подорожі ми будемо зупинятися в місцях, які пов’язані з подіями того часу, що значно вплинули на подальшу історію України. Під час кожної зупинки ви будете виконувати  певні завдання і отримувати за них бали, сума яких на кінець уроку складе вашу оцінку роботи. Для цього у кожного з вас є маршрутний лист  ( Додаток 1).

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО – ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.  

 

В кінці нашої подорожі  ви повинні оцінити діяльність П. Орлика та зробити висновок У чому ж полягає заслуга гетьмана П. Орлика перед Україною? (Проблемне питання)

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ВМІНЬ І ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Для того, щоб відправитись у подорож, вам всім треба придбати проїзний квиток. Продаватися він буде за вашу правильну відповідь.

(Завдання «Гетьмани» в хмарному сервісі  LearningApps.org )( 1 бал)

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.  Зупинка « станція м. Бендери».

Ми прибули з вами в м. Бендери початку 18 століття. На площі ми бачимо багато козаків.  А зібралися вони на козацьку раду, щоб обрати нового гетьмана.

Багато козаків і старшин після поразки під Полтавою вимушені були рятуватися від політичних переслідувань. Близько 13 тис. утікачів з України зосередилось у Бендерах. Опинившись за кордоном, вони ставали політичними емігрантами (еміграція - вимушене чи добровільне переселення з батьківщини в іншу країну, зумовлене різними причинами: економічними, політичними, релігійними).

Українські емігранти не полишали планів визволення України. Після смерті гетьмана Івана Мазепи постало питання про обрання нового гетьмана.

5 квітня 1710 р. в Бендерах (Молдавія) відбулася козацька рада. Гетьманом було обрано найближчого сподвижника Івана Мазепи — генерального писаря його уряду Пилипа Орлика. 

 Виступ учнів  з повідомленням про гетьмана П. Орлика. (Випереджувальне завдання)

 

На козацькій раді в Бендерах також було укладено й затверджено угоду між гетьманом, козаками й старшиною, яка іменувалася «Пакти й конституції прав і вольностей Війська Запорозького» 1710 р. Цей документ детально визначав права й обов’язки гетьмана, старшини і козаків як представників українського народу, тому його вважають першою українською Конституцією.

Вперше новообраний гетьман укладав зі своїми виборцями офіційну угоду, де чітко зазначалися умови, за яких він отримав владу.

Документ складався із вступу й 16 статей. Зміст цих статей такий:

-проголошувалась незалежність України від Московії та Речі Посполитої;

-обґрунтовувалася протекція шведського короля та союзу з Кримським ханством;  

- територія України визначалася Зборівським договором 1649 р.,

- гетьман мав захищати козацтво і все населення від надмірних  податків і повинностей, допомагати козацьким вдова і сиротам .

(Відео)

 ( Робота з документом. Складання схеми «Органи влади за Конституцією») Додаток 3.    ( 3 бали )

Питання: В чому полягав демократизм Конституції П. Орлика?

В чому історичне значення Конституції України?                                                   

 

2.Зупинка «станція м. Біла Церква».

Ми приїхали до Білої Церкви, тому що саме тут вирішилася доля Правобережної України під час походу П.Орлика.

Після укладання Конституції всі подальші дії П. Орлика були спрямовані на звільнення України з-під московської влади.

Він уклав угоди з метою спільного визволення Гетьманщини й Слобожанщини:

-  з кримським ханом Девлет-Гіреєм,

- шведським королем Карлом ХII,

- прибічниками поваленого польського короля С. Лещинського

- приєдналася Османська імперія, яка 20 листопада1710 р. оголосила війну Московії. За спільним планом союзників передбачалося здійснити військову експедицію з метою звільнення Правобережної України.

 ( Похід на Правобережжя)  (Відео)

 

Зараз пропоную вам відтворити похід Орлика на Правобережжя на контурній карті. ( Робота з контурною картою, завдання 1, 2 ) ( 2 бали)

 

 

 

 

3.Зупинка «станція  р. Прут»

Влітку 1711 р. Петро І розпочав воєнну кампанію проти Османської імперії — Прутський похід. Московська армія вирушила до Молдавії, де її володар підняв антитурецьке повстання.

8—9 липня 1711 р. поблизу річки Прут відбулася вирішальна битва. Армія Петра І була оточена турецьким військом, і їй загрожувала капітуляція. Петро І вирвався з оточення лише завдяки підкупу та значним політичним поступкам.

 

За Прутським мирним договором 1711 р.

  • московська сторона повертала Туреччині Азов,
  • знищувала свої фортеці, нещодавно збудовані на Запорожжі,
  •  зобов’язувалася не втручатися у внутрішні справи Речі Посполитої.

Окремий пункт стосувався українських земель, від яких Росія мала відмовитися та повернути їх під протекторат Кримського ханства й Туреччини.

Росія зволікала з виконанням умов договору. Зрештою наприкінці 1711 р. Туреччина висунула московській стороні вимогу передати всю Наддніпрянську Україну з Києвом під її протекторат відповідно до умов Прутського миру. Проте Росія не погодилася на ці умови.

У результаті переговорів за сприяння англійського й голландського послів було досягнуто домовленостей, що росіяни відмовляються від Правобережжя (крім Києва з околицями) і західної частини Запорожжя (землі на правому березі Дніпра з Кодаком), а турки не висувають претензій на інші запорозькі землі та Лівобережну Україну.

Ці домовленості були зафіксовані в московсько – турецькому  договорі, підписаному у квітні 1712 р., та Адріанопольському договорі 1713 р.

Вони стали тяжким ударом для П. Орлика та його сподвижників.

Розуміючи, що Правобережжя втрачене, царський уряд аж до 1714 р. «зганяв» місцеве населення на Лівобережжя з метою позбавити Орлика будь-якої підтримки.

Україна знову залишалася розділеною. Влада ж П. Орлика над Правобережжям, отримана згідно з указом султана, була нетривалою.

 

У квітні 1714 р. між Туреччиною й Польщею було укладено договір, за яким Правобережна Україна залишалася за Польщею. Ще в 1712 р. польський сейм прийняв рішення про скасування полкового устрою на Правобережжі.

У 1714р. московські війська передали полякам Білу Церкву, а залишки правобережних полків переправилися через Дніпро. Польща остаточно відновила свою владу на Правобережжі. Однак ці землі не стали «пусткою». Уже від 1720х рр. почалося їх інтенсивне заселення й відродження. Проте цього разу вже не козацтву належала вирішальна роль у цьому процесі.

( Продовження роботи з картою. Завдання 3).  ( 1 бал).

 

 

4. Станція «м. Ясси»

Це місто, де закінчився земний шлях гетьмана П.Орлика

У червні 1714 р. П. Орлик виїхав із Бендер  в Європу, де намагався отримати допомогу в боротьбі проти Росії.

(відео)

Однак підтримки у правителів європейських держав гетьман не знайшов.

Після підписання російсько-шведського Ніштадтського мирного договору 1721 р. перебування українських політичних емігрантів у всіх європейських столицях не схвалювалося. До того ж за наказом Петра I непокірного гетьмана намагалися заарештувати.

Три десятиліття Орлик прожив в еміграції, переїжджаючи з країни в країну: Швеція, Німеччина, Франція, Туреччина. Разом з старшим сином Григорієм, що став згодом генералом і національним героєм Франції, встановлював зв’язки з урядовими країнами Європи.  

У 1722 р. П. Орлик був змушений переїхати на територію Туреччини, де й прожив останні 20 років свого життя. Усі його дипломатичні зусилля виявилися марними.

Помер та похований в м. Ясси.

 

V етап. Закріплення вивченого матеріалу.

Розгадайте кросворд.  ( 3 бали ).

 

VI етап. Узагальнення та систематизація знань учнів.

Діти, пригадайте наше проблемне питання.

У чому ж полягає заслуга гетьмана П. Орлика перед Україною?

 

У чому схожі діяльність І. Мазепи та П. Орлика ?

Метод – «Прес»

Висновок. Гетьман П. Орлик був найбільш видатним представником першої української політичної еміграції, що намагався вибороти суверенну, вільну, єдину Україну, долучаючи до боротьби світову дипломатію, піднести Українську національну ідею у світі. Доля П. Орлика — приклад служіння батьківщині, коли на її вівтар принесено і матеріальні вигоди, і родинне щастя.

 

VIІ етап. Підведення підсумків уроку.

Учні підраховують свої бали та виставляють собі оцінку за урок.

 

Вчитель повідомляє домашнє завдання:

Опрацювати параграф 27.

Скласти політичний портрет П. Орлика.

 

Додаток 1

Маршрутний лист

(оцінка  навчальних досягнень учнів)

 

 

Прізвище та ім’я __________________________________________________

 

 

Назва станції

Максимальний бал

Отриманий бал

1.

Вокзал (квитки)

1

 

2.

місто Бендери

3

 

3.

Біла Церква

2

 

4.

річка Прут

1

 

5.

місто Ясси

3

 

6.

додаткові бали

2

 

 

всього

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_Прізвище_________________________________________        Додаток 2.                                                                                                          

Аналізуємо історичний документ

Пакти й Конституція прав та вольностей Війська Запорозького між ясновельможним паном П. Орликом, гетьманом

та між старшиною, полковниками, а також Військом Запорозьким, прийняті публічно Ухвалою обох сторін,

року 1710 квітня 5, при Бендерах.

Ми уклали угоду з Пилипом Орликом, новообраним гетьманом і ухвалили, щоб не тільки він стежив за виконанням викладених нижче по пунктах і підтверджених його присягою, але щоб цього незмінне дотримувалися і наступні гетьмани

2. Обов`язком Ясновельможного гетьмана стане турбота про недоторканний цілісний кордон, щоб нікому не дозволяв не лише порушувати закони і вільності, але й привласнювати батьківські землі.

5. Постановляємо навічно зберігати такий закон, щоб у нашій батьківщині першість належала Генеральній старшині як з огляду на її високі служби, так і у зв’язку з перебуванням при гетьманах.

Генеральній старшині, полковникам і генеральним радникам належить давати поради гетьману про цілісність батьківщини, про загальне благо й про всі публічні справи. Без їхнього попереднього рішення і згоди на власний розсуд гетьмана нічого не повинно ані починатися, ані вирішуватися, ані здійснюватися.

Генеральні ради збираються на Різдво, на Великдень, на Покрову. На ці ради з’являються посли від Низового Війська Запорозького для слухання й обговорення справ.

6. Правопорушення - і умисне, й випадкове — має підлягати [розгляду] Генерального Суду, який повинен винести рішення таке, якому кожен мусить підкорятися.

8. Ясновельможному гетьману належить пильно дбати про те, щоб на рядовий і простий народ не покладали надмірних тягарів, утисків і надмірних вимог.

               Органи державної влади за Конституцією П. Орлика

 

 

 

 

Прізвище_____________________________________________________                                                                                 

Додаток 4

Розгадайте кросворд. ( 3 бали )

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Шведський король, з яким П. Орлик уклав угоду про спільне визволення Гетьманщини і Слобожанщини від Москви.
  2. Кошовий отаман Запорозької Січі, який разом з І. Мазепою перейшли в союзники Швеції.
  3. Місто, в якому П. Орлика було обрано гетьманом.
  4. Богуславський полковник, союзник П. Орлика.
  5. Російський цар, противник незалежності України.
  6. Гетьманська столиця за часів І. Мазепи.
  7. Назва річки, де були розгромлені війська російського царя турецькими військами в 1711 році.
  8. Держава, в якій прожив П. Орлик останні роки свого життя.
  9.  Об'єднання держав для досягнення спільної мети.
  10.  Нова столиця Гетьманщини після переходу І. Мазепи на бік Карла ХІІ.
  11.  Місто, в якому помер П. Орлик.

 

По вертикалі ви прочитаєте ключове слово.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.3
Загальна:
4.1
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Щерба Борис Миколайович
    Загальна:
    3.3
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Белевец Надежда
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  3. Більченко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
31 січня 2019
Переглядів
7846
Оцінка розробки
4.1 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку