Клас |
Дата |
8-Б |
30. 11. 2018 р. |
УРОК 14. ПОХОДИ КОЗАКІВ ПЕРШОЇ ЧВЕРТІ XVII СТ.
Мета: визначити роль українського козацтва у боротьбі з іноземними загарбниками в першій чверті XVII ст.; проаналізувати наслідки участі козацтва у військових походах на Крим і Туреччину; сприяти формуванню навичок самостійної роботи та критичного мислення учнів; продовжувати розвивати вміння працювати з історичними документами, аналізувати, робити висновки; виховувати повагу до історичного минулого України.
Основні поняття: «ясир», «яничари».
Тип уроку: комбінований урок.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: називати хронологічні межі «доби героїчних походів», рік захоплення Кафи та походу на Стамбул; показувати на карті напрямки суходільних і морських походів, місця найважливіших битв; давати розгорнуту характеристику історичним діячам і визначати їхнє місце в історії.
Обладнання: підручник Гісем О. В., Мартинюк О. О. «Історія України. 8 клас», презентація PPT, мультимедійна дошка, комп’ютер з виходом до мережі Інтернет, схема «фіш-боун», роздатковий матеріал (систематизуючі таблиці, картки з QR-кодами), програма Plickers.
ХІД УРОКУ
І. організаційний момент уроку
ІІ. Актуалізація знань учнів
Історична вікторина
1. Кримське ханство виникло в ___.
2. Політика кримських ханів по відношенню до українських земель була ________.
3. У XVI - XVII ст. столицею Кримського ханства було місто ________.
4. Представників семи знатних родів у ханстві називали ____________.
5. Татари, які населяли південний берег Криму, займалися __________.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Робота з термінами
Ясир - полонені, захоплені турками і татарами під час набігів на українські, російські та польські землі.
Яничари - привілейована піхота в османській армії, що складалася переважно з підданих-християн, які з дитинства виховувалися для військової служби.
Евристична бесіда
1. До складу яких держав входили українські землі на початку XVII ст.?
2. Коротко охарактеризуйте становище українського населення під владою іноземних держав.
3. Якої шкоди завдавали українським землям турецько-татарські набіги?
4. Яке значення мала боротьба козаків з турками й татарами?
IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Перші два десятиліття XVII ст. ввійшли в історію як «епоха героїчних походів» - період найбільш успішних (морських і сухопутних) походів козаків проти турків і татар.
Передумови козацьких походів
Робота з текстом підручника
З метою визначення передумов походів козаків першої чверті XVII ст. опрацюйте матеріал підручника на с. 68 - 69 і заповните схему «фіш-боун».
Орієнтовний варіант схеми
Метод «Мозковий штурм»
Учитель пропонує учням зробити висновки щодо передумов козацьких походів першої чверті XVII ст.
Приклад: «епоха героїчних походів» була закономірним історичним явищем, адже з кінця XVI ст. козацтво, організувавшись на Запорізькій Січі, почало не лише захищати українські землі, але й здійснювати військові походи на Кримське ханство та причорноморські володіння Османської імперії.
Героїчні походи козаків
Робота з текстом підручника
На основі тексту підручника (с. 69 - 70) складіть таблицю «Героїчні походи козаків».
Орієнтовний варіант таблиці
Рік |
Результати і наслідки походу |
1602 р. |
Розгром турецького флоту під Кілією |
1606 р. |
Захоплення неприступної фортеці Варни |
1608 р. |
Зруйнування та спалення Перекопу |
1609 р. |
Напад на придунайські турецькі фортеці Ізмаїл, Кілію та Аккерман |
1614 р. |
Напад на Трапезунд, розорення північного узбережжя Туреччини |
1616 р. |
Розгром турецького флоту під Очаковим, захоплення Кафи |
1624 р. |
Успішний похід на Стамбул |
Метод «Мозковий штурм»
Учитель пропонує учням висловити власну оцінку значення морських
походів козаків.
Приклад:
1. Послабили військову міць Османської імперії, заважали її загарбницьким намірам по відношенню до українських земель і європейських держав, активізували визвольну боротьбу поневолених нею народів.
2. У результаті походів було звільнено багато полонених.
3. Походи сприяли збагаченню запорожців, зростанню авторитету козаків на європейській арені.
V. Узагальнення та систематизація знань
Експрес-опитування із застосуванням карток з QR-кодами та програми Plickers
1. Полонені, захоплені турками і татарами під час набігів на українські, російські та польські землі називалися:
А) Беями;
Б) Ясирем;
В) Каганами;
Г) Яничарами.
2. Привілейована піхота в османській армії, що складалася переважно з підданих-християн, які з дитинства виховувалися для військової служби, називалася:
А) Сипахами;
Б) Акинджи;
В) Делі;
Г) Яничарами.
3. Зовнішньополітичними передумовами козацьких походів першої чверті XVII ст. були:
А)Входження більшості українських земель до складу Речі Посполитої;
Б) Формування козацтва як суспільного стану;
В) Систематичні турецько-татарські набіги;
Г) Укладення Берестейської церковної унії.
4. Захоплення козаками турецької фортеці Варни сталося в:
А) 1606 р.
Б) 1608 р.
В) 1609 р.
Г) 1614 р.
5. У 1616 р. козаки захопили та спалили найбільший невільничий ринок у Криму:
А) Перекоп;
Б) Кафу;
В) Бахчисарай;
Г) Керч.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал §11 (п. 1 - 2). Відповісти на питання після параграфа. Підготувати презентацію за темою: «Гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний: історичний портрет».