Розробка уроку: "Гомер "Одіссея". Образ Одіссея: воїна, ватажка, батька, сина, чоловіка, мандрівника, патріота" 8 клас план характеристика головного героя з використанням комп'ютерної презентації
2015 - 2016 н.р
Гомер "Одіссея". Образ Одіссея: воїна, ватажка, батька, сина, чоловіка, мандрівника, патріота.
Мета: вчити складати характеристику персонажа, знаходити підтвердження в тексті своїм думкам, орієнтуватися в подіях поеми Гомера, розвивати навички роботи із текстом; зв’язне мовлення; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, любов до родини і Батьківщини.
Обладнання: мультимедійна дошка, підручник-хрестоматія, робочий зошит.
План уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань. Літературний диктант:
1. Найсильніший воїн ахейців? ( Ахілл)
2.Вірна і любляча дружина Одіссея? (Пенелопа)
3. Фантастичні істоти, які заманювали мандрівників своїм співом? (Сирени)
4. Майстер, що викував Ахіллу щит? ( Гефест)
5. Ім’я циклопа? (Поліфем)
6. Як себе назвав Одіссей циклопові? (Ніхто)
7. Якого бога розгнівали мандрівники, коли з’їли червоних биків? (Геліоса)
8. Хто першим пізнав на Ітаці Одіссея? (Собака)
9. Хто з богів ненавидів Одіссея? (Посейдон)
10. Як звали сина Одіссея? (Телемах)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Образ Одіссея
(Робота над характеристикою відбувається за допомогою комп’ютерної презентації)
1 слайд. Титул презентації.
- Читаючи поеми Гомера, ми розуміємо, Одіссей - це епічний герой, всебічно розвинута особистість, хоробрий та розумний ватажок, досвідчений розвідник, перший в бійці на кулачках, спритний атлет (бігун), відважний мореплавець, добрий тесля, вправний мисливець, талановитий торговець, добрий хазяїн, розповідник. Він люблячий син, чоловік і батько. На уроці ми розкриємо всі риси характеристики цього персонажа за допомогою тексту поеми Гомера "Одіссея" та кінофільму А.Кончаловського, який було знято у 1997 році.
2 слайд. План характеристики.
- Читання уривку "Заспів" (учень)
- Учні знайомляться з планом характеристики.
3 слайд. Зображення Одіссея.
- Хто ж такий Одіссей? Яку роль він грає у поемі?Він улюбленець богів? А може вони ненавидять його? Як і чому він зміг не тільки спуститися в підземне царство, а й повернутися в наш світ живим? Який він воїн? Який він син, чоловік, батько? На всі ці питання ми повинні відповісти на уроці.
4 слайд. Ім’я.
- Що означає ім'я Одіссей? ("Ненависний богам", "Той, хто викликав гнів богів")
- Хто з богів і чому ненавидить Одіссея?
5 слайд . Портрет.
- Ми бачимо на фотографіях Одіссея на початку фільму і в кінці, чи змінилося його обличчя?
На допомогу учню: риси - прямі, благородні, правильні...
очі - карі, задумливі...
борода - з сивиною, довга( натяк на довгу подорож і пригоди)
- Які риси підкреслює режисер?
(Цілеспрямований погляд, рішучий вираз на обличчі ( стулені губи, прямий, напружений погляд, 1 кадр - волосся розвіює вітер - його чекають багато бурхливих пригод; 2 кадр - волосся прибране, лежить за плечами - він готовий знову стати царем, господарем, він впевнений у власних діях, він спокійний).
6 слайд. Родина.
1. Телемах: коли його залишив батько? Чи прагне син дізнатися долю батька, чому?
2. Пенелопа: уособленням чого в мистецтві став цей образ?
3.Мати: про що свідчить вираз обличчя в мить прощання з сином?
7 слайд. Ітака - це теж родина.
- Чим пишався Одіссей? (отарами, які випасались на пагорбах Ітаки)
- Чого найбільше прагне у житті Одіссей? (повернутися на Батьківщину)
- Такою бачить режисер Ітаку. А якою бачите її Ви? Опишіть усно.
8 слайд. Риси характеру Одіссея.
- Згадайте, який постійний епітет надає Гомер Одіссею? (Хитромудрий)
Завдання: Прочитайте уривок "Аед Демодок" і випишіть в зошити іще 3 епітети і 1 порівняння з цього уривку. ("велимудрий", "богосвітлий", "славетний", "наче грізний Арей").
9 слайд. Вчинки героя.
- Давайте згадаємо вчинки героя у війні з Троєю, які свідчать про його характер.
1. Одіссей знаходить Ахілла, коли його ховає Фетіда.
2.На початку війни веде мирні переговори з троянцями.
3. Як розвідник відвідує Трою і наважується викрасти Палладія - оберіг Трої.
4. Воює "б’ється як грізний Арей".
5. Збудувати коня - це ідея Одіссея.
6. Завдяки йому ахейці перемагають.
10 слайд. Спілкування з богами.
- Як спілкується з богами: з Афіною, з Гермесом, з Еолом, з Посейдоном?
11 слайд. Пригода з Поліфемом.
- Як Одіссей перемагає Поліфема?
12 слайд. У царстві Аїда.
- Через які труднощі пройшов Одіссей, щоб потрапити в підземне царство?
- Яке передбачення дає Одіссею Тересій? Зачитайте.
13 слайд. Сцилла і Харібда.
- Роздивіться ілюстрації чудовиськ, а які ще дивовижні істоти зустрілися Одіссею на шляху до Ітаки? (лотофаги, лестригони, сирени)
14 слайд. Повернення влади.
- Хто допомагає Одіссею повернути владу?
- Хто пізнає Одіссея на острові ?
Завдання: перекажіть епізод "Змагання серед женихів з луком Одіссея"
Читання уривку з Пісні ХХІІ. - Чому Одіссей так жорстоко покарав женихів, які закони вони порушили?
15 слайд. Відношення Одіссея до інших персонажів.
- Як відноситься Одіссей до богів, власної команди, до дружини, до сина?
16 слайд. Як до Одіссея відносяться інші персонажі.
17 слайд. Як автор оцінює Одіссея?
18 слайд. Твою ставлення до Одіссея?
- Чи подобається образ 7
- Які вчинки персонажа тебе вразили?
- Які риси Одіссея ти хотів би бачити в собі?
V. Підсумок уроку
- _Що нового ви дізналися про Одіссея?
VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.
Домашнє завдання: Підготувати розповідь про пригоду Одіссея, яка найбільше вразила; дати письмову відповідь до 18 слайда.
1