Розробка уроку з мистецтва для 8 класу по темі "Ідеали й образи Ренесансу в архітектурі та скульптурі". Передбачає використання музичного матеріалу, містить різноманітні завдання: обговорення епіграфу, розгадування ребусу, роботу з друкованою основою (авторською), тести, інтерактивні завдання з використанням ІКТ, творчі завдання, проблемні питання, складання сенкану, порівняння творів мистецтва, роботу з таблицею тощо. До даного матеріалу розроблена презнетація та індивідуальний дидактичний матеріал.
КОМУНАЛЬНА УСТАНОВА СУМСЬКА СПЕЦІАЛІЗОВАНА ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №29, М.СУМИ, СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Конспект
уроку з мистецтва для 8 класу
по темі
«Ідеали й образи Ренесансу в архітектурі та скульптурі»
Підготувала
учитель музичного мистецтва
Ананченко Тетяна Анатоліївна
Тема уроку. Ідеали й образи Ренесансу в архітектурі та скульптурі
Мета уроку: ознайомити з особливостями архітектури та скульптури епохи Відродження, найвідомішими творами доби та їх митцями, вчити характеризувати твори мистецтва, сприяти розвитку психічних процесів, творчих здібностей, навичок самостійної роботи, вихованню особистісного ставлення до творів мистецтва.
Тип уроку: комбінований.
Наочність, дидактичний матеріал: презентація, друкована основа, аудіо запис «Аве Марія» Дж. Каччіні у виконанні А.Бочеллі.
Перебіг уроку.
І. Організаційний момент.
1. Ухід учнів до класу.
Учні входять до класу під музику Джуліо Каччіні «Аве Марія» у виконанні Андреа Бочеллі.
2. Привітання.
ІІ. Повідомлення теми, очікуваних результатів уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Питання до учнів.
2. Вступне слово учителя.
На початку уроку прозвучав твір відомого італійського композитора 2-ої пол. ХVІ ст. Джуліо Каччіні «Аве Марія», що означає «Радуйся, Маріє» за початковими словами католицької молитви у виконанні відомого сучасного італійського тенора Андреа Бочеллі. Отже, сьогодні нашу увагу привертає до себе Італія.
Саме з Італії розпочала свій упевнений поступ по іншим країнам Західної Європи культурно – історична епоха, мистецький стиль, з яким ми сьогодні познайомимося.
3. Робота з епіграфом.
Саме про цю епоху один з філософів сказав: «Це був найвеличніший прогресивний переворот з усіх пережитих до цього часу людством, епоха, яка потребувала титанів і яка породила титанів за силою думки, пристрасті і характеру, за багатогранністю і вченістю…».
4. Ребус «Переплутані букви».
Ренесанс, Відродження.
5. Повідомлення теми.
Образи та ідеали Відродження в архітектурі та скульптурі.
6. Повідомлення очікуваних результатів (зачитують учні):
7. Мотивація навчальної діяльності.
Організація роботи з друкованою основою. Запис дати, теми.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Історичний аспект вивчення мистецького стилю Відродження.
Тестові завдання (учні працюють колективно, працюють письмово в друкованій основі)
1. На який час приходиться панування епохи Відродження:
2. «Відродження» з французької означає:
3. Новий мистецький стиль зародився у:
4. Яка культура стала ідеалом нової епохи:
5. Гуманізм – духовна основа Відродження, означає:
ІV. Основна частина: виклад і закріплення начального матеріалу.
1. Особливості архітектури Відродження.
1). Античні архітектурні традиції.
Прийом з використанням ІКТ «Обери вірне».
Ордер, периптер, ротонда, колона, купол, арка, іонічний стиль, доричний стиль, коринфський стиль, гіпостиль, вітражна троянда, храм – фортеця.
2). Флоренція – перший культурний центр Відродження. Купол собору Санта Марія дель Фьоре.
Розповідь учителя з елементами бесіди, використанням наочності.
Вперше до античних традицій в архітектурі Відродження звернулися у місті Флоренції. Місто стало центром мистецтва Відродження.
Над панорамою Флоренції виділяється Собор Санта Марія дель Фьоре.
Собор уславлює Діву Марію (Санта Марію) з квіткою. Квітка уособлює Флоренцію, багату на квіти. Влада мріяла, щоб у соборі помістилося усе населення міста – до 100 тисяч осіб.
Собору? (Купол).
У Західній Європі Середньовіччя не вміли зводити куполи. Митці із заздрістю споглядали на купол римського Пантеону, поки видатний архітектор і скульптор Філіппо Брунеллескі не вирішив повторити досвід римлян і не прикрасити головний собор міста велетенським куполом.
Аналіз твору у формі бесіди з використанням наочності:
Творче завдання.
Користуючись словами – характеристиками, усно опишіть свої враження від сприймання цього архітектурного шедевру, підкресліть характеристики в друкованій основі:
Важкий, легкий, вражаючий, святковий, урочистий, похмурий, монументальний, грандіозний, величний, приземистий, витончений, горделивий, скромний, граціозний, вишуканий, страхітливий.
Розповідь учителя.
Геніальність конструкції в її розмірах: висота - 42м, діаметр - 45,5 м, вага – 40 000т, з 4 млн. цеглин. Велетенську зовнішню оболонку купола підтримує із середини складний каркас. Завдяки куполу, в Італії Флорентійський собор поступається тільки собору Святого Петра в Римі.
Проблемне питання.
Фьоре, що він уславлює?
Купол став символом міста, він уславлює людину, що прагне неба, то б то досягнень, звершень, пізнання, творчості.
Робота за друкованою основою (з’єднати стрілочками інформацію)
3). Рим – культурний центр Високого Відродження. Темп'єтто. Собор Святого Петра.
Слово учителя.
Культурним центром Відродження у період його злету стало місто Рим. Архітектор Донато Браманте побудував споруду, яка втілила головні риси архітектури нового мистецтва. Темп'єтто («маленький храм») – побудований за легендою на місті, де постраждав за християнську віру Святий Петро.
Аналіз твору у форму бесіди з використанням наочності:
Творча робота.
Доберіть характеристики, що підходять до образу храму, підкресліть їх.
Пропорційність, досконалість, масштабність, симетричність, гармонійність, святковість, урочистість, важкість, статичність.
Проблемне питання.
Відродження, подумайте, що у світі є прикладом пропорційності, симетричності, досконалості? Хто є «мірою всіх речей»? (Людина).
4). Висновки.
Складання сенкана
Архітектура Відродження
Пропорційна, симетрична
Уславлює, возвеличує, підносить
Периптер, ротонда, колона, купол
Людина
2. Скульптура Відродження.
1). Образ біблійного Давида – втілення ідеалу людини Відродження.
В скульптурі ідея людини як найвищої цінності розкривається через біблійні образи.
Послухайте вірш і впізнайте біблійну історію та її головних героїв.
На мене, Голіафа – з патерицею!?
Якесь безвусе набожне хлоп’я!?
Я – велетень. Стою горою-крицею.
В нутрі моєму лють і кров – киплять!
Жахайтеся, тремтіть, раби Саулові.
Важкий мій меч, міцна моя рука.
Мені немає рівних. Чи забули ви?
Оце дитя – суперник мій?! Ха-ха!
Та не сміши, малий, отою пращею,
Сховай мерщій у торбу камінця!
Змирітеся із долею пропащою:
Я всіх вас розтрощу,
Я обіця…
Бесіда - аналіз:
2). Образ Давида в скульптурі Відродження.
Прийом «Упізнай зайве»: визначити «зайву» скульптуру «Давида» за її змістом (Донателло, Верроккйо, Мікеландждело, Берніні).
Групова робота.
Порівняння творів мистецтва, складання порівняльної таблиці.
Скульптор, твір |
Матеріал |
Вік героя |
Момент історії |
Характер образу |
Верроккйо
|
бронза |
юнак |
завершення битви |
самолюбування впевненість задерикуватість статичність |
Донателло |
бронза |
юнак |
завершення битви |
витонченість миловидність граціозність статичність |
Мікеланджело |
мармур |
молодий чоловік |
перед битвою |
сила духу впевненість статичність героїзм |
3). Висновок – запис у друкованій основі.
Скульптори Відродження звеличують красу людського тіла, реалістично передають зовнішність людини, а головне – у камені «співають гімн» Людині.
V. Підсумки уроку.
1. Підсумки за очікуваними результатами.
2. Самооцінювання роботи учнів на уроці.
3. Оцінювання учителем роботи учнів на уроці.
4. Повідомлення домашнього завдання:
VІ. Заключний момент.
1. Емоційне закінчення уроку.
Пишаюсь тим, що я людина,
Що маю розум, почуття,
Що неповторна і єдина
І маю право на життя!
Пишаюсь тим, що я любити можу,
Своє добро у білий світ нести
І що несу свою життєву ношу
Лише для віри, світла, доброти.
Усі ми люди й гордо це звучить,
Нас всіх єднає віра у життя,
Ми мріємо,щоб краще стало жить
І щоб настало світле майбуття.
Та щоб не сталось - пам’ятай, що ти - людина!
Що маєш розум і найкращі почуття,
Що неповторна ти - єдина,
Що маєш горде право на життя!
2. Прощання.
1