Розробка уроку "Історичні джерела. Мистецькі твори як історичне джерело."

Про матеріал
Усні, речові, писемні та візуальні джерела. Мистецькі твори як історичне джерело. Усна історія.
Перегляд файлу

Утєшева Г.В.

Вчитель історії КЗО «Спеціалізована школа» № 115                                     

Дніпровської міської ради, м. Дніпро.

 

УРОК  ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА.

Усні, речові, писемні та візуальні джерела. Мистецькі твори як історичне джерело. Усна історія. 

Налаштуйся на активну роботу на уроці!

А priori! (Передує досвіду!) 

1.1.Перейди за qr кодом та переглянь відео кліп  пісні «Історія України за 5 хвилин», яку виконує група «Танок на майдані Конґо». Ця пісня є частиною проекту «Так працює пам'ять». У  відео вся історія України викладається за п’ять хвилин: від великого вибуху – до сьогодення, транзитом через найвизначніші події у нашій історії.

Дай відповіді на запитання:                                                                                       

Які історичні події тобі запам’яталися з відео кліпу?                                

Назвіть історичних осіб, які озвучені в кліпі?                                                   

Як  ти  вважаєш звідки взяли інформацію автори кліпу про події, які відбувалися в минулому, про історичних діячів?  

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DBhuWhgS_HlA&4&0

 

 

Сogita!(Поміркуй!)                                                                                                                                                                      

2.1.Спробуй обґрунтувати або спростувати вислів українського історика  Омеляна Пріцака: «Історія починається тоді, коли з’являються писемні джерела. Без них немає історії»

Дай відповіді на запитання:

Як  ви  вважаєте,  чи  можуть  історики відтворити  картини  минулого,  коли свідків  подій  уже  немає?  Що їм  для цього потрібно?

 

Фізкультхвилинка.

Працюємо за методом «Займи позицію» + фізкультхвилинка. Ви повинні виконати певні дії: «ТАК» – піднімаємо руки вверх,«НІ» – перед собою.

1.Хронологія – це наука, яка вивчає розкопки.

2.Майбутнє – події, що можуть відбутися, стануться через якийсь час.

3.Ми проживаємо на західній Україні.

4.Історична карта – це зображення із сімейного альбому.

5.Історичний факт – явища, процеси, події, які на основі відбору правдивих  відомостей про минуле відтворив, реконструював у науковому  дослідженні історик. 

6.Легенда карти – це умовні позначки на карті.

  1.  рік – це ХХ століття.

8.Історія – це наука про минуле людства.

Novum! (Вивчаємо нове!) 

3.1. Прочитай текст. Знайди та підкресли в тексті маркером синього кольору речові джерела, зеленого – усні джерела, червоного – писемні джерела.

 

Дай відповіді на запитання.                                                                                                               Чому не завжди ми можемо вірити стародавнім писемним джерелам?  

       Завданням  історика  є  відтворення  картини  минулого.  Проте, навіть  розпитавши  свідків  події,  ми  не  отримаємо  цілісної  достовірної  інформації.  Аби  дізнатися  про  реальні  події  минулого, історики звертаються до  історичних джерел. Учені досліджують, порівнюють і зіставляють їх,  адже саме історичні джерела є відображенням минулого, без яких це минуле неможливо відтворити.

       Появі писемності в історії людства передувала дописемна доба. У цей період існували лише усні перекази про минуле. Свідченням тих далеких часів є легенди, міфи, народні пісні, казки, перекази тощо. Усі вони є не тільки витвором народної фантазії, а й розповідають про справжні події, що відбувалися й запам’ятовувалися людям. Історики називають ці свідчення минулого усними джерелами.

        Вся історія народів, що передувала появі писемності, може бути вивчена також за речовими пам'ятками. До речових історичних джерел належать: стоянки давніх людей, їхні поселення, поховання, знаряддя праці, посуд, прикраси, предмети побуту, мистецтва та ін.

        Близько 5 тис. років деякi давнi народи винайшли писемність. Вiдтоді  з’явилися  набагато кращi можливостi зберiгати і передавати рiзноманiтну iнформацiю. Писемні джерела, які історики називають документами,  бувають різноманітними. Серед них важливе місце посідають хроніки і літописи. Згодом до писемних джерел історики стали відносини закони, листи, різноманітні угоди, журнали, мемуари, щоденники, літературні твори.

         (Драга Н.Д. та ін. Навчально-методичний посібник «Особливості планування уроків історії для 5 класу за новим Державним стандартом» Умань, – 2014. – С.24, 35-36.

         Мороз П.В., Мороз І.В. Вступ до історії: підручник для 5 класу.:  Київ –Педагогічна думка, 2018 – С.77-94.

         Гісем  О.В., Мартинюк О.О. Вступ до історії 5 клас: розробки уроків – Х.: Вид-во «Ранок», 2013. – С.30.)

Integra ipsе! (Виконай самостійно!)                                                                                 

4.1.Вивчи виділену інформацію за методикою  «Запам’ятовую ефективно».

1. Історичні джерела – це  речові знахідки, писемні  пам`ятки,  зображення,  будівлі, звичаї, мови народів, тобто усе те, що  дає уявлення про минуле,  відображає  історичні  події  та  явища.

2. Усні джерела – вид історичних джерел, що зберігають історичні відомості в усній формі й передаються із покоління в покоління.

3. Речові джерела вид історичних джерел, що зберігають історичні відомості в пам'ятках матеріальної культури – археологічні знахідки.

4. Писемні джерела – вид історичних джерел, що зберігають історичні відомості в письмовій формі.

5. Візуальні джерела – вид історичних джерел, що зберігають історичні відомості в зображувальній формі.

 

4.2.Прочитай вірш та знайди види історичних джерел. Підкресли маркером синього кольору речові джерела, зеленого – усні джерела, червоного – писемні джерела.

 

Щоб історію писати, треба так багато знати

І літопис прочитати, що монах давно писав.

Документи повивчати, ті, що князь колись складав.

І послухати легенди, давні вірші і казки.

Сиві думи, що складались всім народом залюбки,

Роздивитись дивний посуд, і прикраси, і взуття.

Дивний одяг, що носили наші предки за життя.

Все зробив історик вправно, все читав і розглядав

І завзято та докладно нам історію писав.

Що ж йому допомогло? Історичне джерело.

 

4.3.Перейди за qr кодом та переглянь відео «Пам’ятки національного значення у Дніпрі». Дай відповіді на запитання:

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DwHYCoHeftNI&4&0

До яких видів джерел відносяться пам’ятки, які ви бачили у сюжеті?

Назвіть які пам’ятки архітектури у Дніпрі зазначені у сюжеті?

Як ви думаєте чому ці пам’ятки мають статус національного значення?

 5.1. Попрацюй у парі.

Розглянь картини відомих художників на історичну тематику. Дай відповіді на запитання:

Що на них зображено?

Яке враження на тебе справила кожна з картин?

У чому полягає особливість відображення минулого в мистецтві?

       1.                                                              2.

C:\Users\computer\Desktop\maxresdefault.jpg     C:\Users\computer\Desktop\Яблонская_Хлеб.jpg

1. Ілля Репін «Запорожці пишуть листа турецькому султанові»

2. Тетяна Яблонська «Хліб»

Integra ipsе! (Виконай самостійно!)                                                                                 

6.1.Прочитай довідку. Вивчи виділену інформацію за методикою  «Запам’ятовую ефективно».

Історичний жанр – твори мистецтва, присвячені зображенню конкретних історичних явищ суспільного життя, а також діяльності історичних осіб. В своїх роботах митці реконструюють події минулого, прагнучи максимально точно відтворити деталі епохи: архітектуру, одяг, взуття, зброю, ландшафти тощо.

Варто пам’ятати, що більшість картин, які відображають історичні події, створені авторами, котрі не були ані сучасниками події, ані очевидцями цих подій.

Усна історія – новий науковий напрям в історії, що інтенсивно розвивається з другої половини XX ст. Метод дослідження усної історії глибинні інтерв'ю біографічного характеру (як правило, із застосуванням аудіо- та відеотехніки), за допомогою яких здійснюється фіксування суб'єктивного знання окремої людської особистості про епоху, в якій вона жила.

 

 

7. Підбий підсумки уроку. 

Урок    . Домашнє завдання. Оцінка _____________

 

1.1.Перейди за посиланням на сайт LearningApps та зроби інтерактивну вправу «Види історичних джерел».  https://learningapps.org/display?v=pa535whuc21

1.2. Намалюй один з видів історичних джерел.

1.3.Пройди за посиланням та прослухай пісню «Цієї осені»  групи «Патроничі». https://www.youtube.com/watch?v=lfXrR7tmk1E 

Сподіваюсь пісня надихне тебе згадати, які цікаві моменти в житті твого класу були в минулих роках (навчання, спортивні змагання, конкурси,  спілкування з шкільними друзями тощо) Знайди та вибери 5-7 знімків з шкільного життя.  Зроби до них відповідні підписи з датами.  З дозволу людей, які зображені на фото принеси ці світлини на наступний урок. Доповни свою практичну роботу невеликим інтерв’ю з однокласниками про цікаві моменти шкільного життя в 1-4 класах.  Інтерв’ю оформи письмово. На наступне заняття з історії будемо працювати над проектом «Творимо  історію разом». Історія починається з тебе!

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
17 червня
Переглядів
40
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку