Утєшева Г.В.
Вчитель історії КЗО «Спеціалізована школа» № 115
Дніпровської міської ради, м. Дніпро.
УРОК ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА.
Усні, речові, писемні та візуальні джерела. Мистецькі твори як історичне джерело. Усна історія.
Налаштуйся на активну роботу на уроці!
А priori! (Передує досвіду!)
1.1.Перейди за qr кодом та переглянь відео кліп пісні «Історія України за 5 хвилин», яку виконує група «Танок на майдані Конґо». Ця пісня є частиною проекту «Так працює пам'ять». У відео вся історія України викладається за п’ять хвилин: від великого вибуху – до сьогодення, транзитом через найвизначніші події у нашій історії.
Дай відповіді на запитання:
✔Які історичні події тобі запам’яталися з відео кліпу?
✔Назвіть історичних осіб, які озвучені в кліпі?
✔Як ти вважаєш звідки взяли інформацію автори кліпу про події, які відбувалися в минулому, про історичних діячів?
Сogita!(Поміркуй!)
2.1.Спробуй обґрунтувати або спростувати вислів українського історика Омеляна Пріцака: «Історія починається тоді, коли з’являються писемні джерела. Без них немає історії»
Дай відповіді на запитання:
✔Як ви вважаєте, чи можуть історики відтворити картини минулого, коли свідків подій уже немає? Що їм для цього потрібно?
Фізкультхвилинка.
Працюємо за методом «Займи позицію» + фізкультхвилинка. Ви повинні виконати певні дії: «ТАК» – піднімаємо руки вверх,«НІ» – перед собою.
1.Хронологія – це наука, яка вивчає розкопки.
2.Майбутнє – події, що можуть відбутися, стануться через якийсь час.
3.Ми проживаємо на західній Україні.
4.Історична карта – це зображення із сімейного альбому.
5.Історичний факт – явища, процеси, події, які на основі відбору правдивих відомостей про минуле відтворив, реконструював у науковому дослідженні історик.
6.Легенда карти – це умовні позначки на карті.
8.Історія – це наука про минуле людства.
Novum! (Вивчаємо нове!)
3.1. Прочитай текст. Знайди та підкресли в тексті маркером синього кольору речові джерела, зеленого – усні джерела, червоного – писемні джерела.
Дай відповіді на запитання. ✔ Чому не завжди ми можемо вірити стародавнім писемним джерелам?
Завданням історика є відтворення картини минулого. Проте, навіть розпитавши свідків події, ми не отримаємо цілісної достовірної інформації. Аби дізнатися про реальні події минулого, історики звертаються до історичних джерел. Учені досліджують, порівнюють і зіставляють їх, адже саме історичні джерела є відображенням минулого, без яких це минуле неможливо відтворити. Появі писемності в історії людства передувала дописемна доба. У цей період існували лише усні перекази про минуле. Свідченням тих далеких часів є легенди, міфи, народні пісні, казки, перекази тощо. Усі вони є не тільки витвором народної фантазії, а й розповідають про справжні події, що відбувалися й запам’ятовувалися людям. Історики називають ці свідчення минулого усними джерелами. Вся історія народів, що передувала появі писемності, може бути вивчена також за речовими пам'ятками. До речових історичних джерел належать: стоянки давніх людей, їхні поселення, поховання, знаряддя праці, посуд, прикраси, предмети побуту, мистецтва та ін. Близько 5 тис. років деякi давнi народи винайшли писемність. Вiдтоді з’явилися набагато кращi можливостi зберiгати і передавати рiзноманiтну iнформацiю. Писемні джерела, які історики називають документами, бувають різноманітними. Серед них важливе місце посідають хроніки і літописи. Згодом до писемних джерел історики стали відносини закони, листи, різноманітні угоди, журнали, мемуари, щоденники, літературні твори. (Драга Н.Д. та ін. Навчально-методичний посібник «Особливості планування уроків історії для 5 класу за новим Державним стандартом» Умань, – 2014. – С.24, 35-36. Мороз П.В., Мороз І.В. Вступ до історії: підручник для 5 класу.: Київ –Педагогічна думка, 2018 – С.77-94. Гісем О.В., Мартинюк О.О. Вступ до історії 5 клас: розробки уроків – Х.: Вид-во «Ранок», 2013. – С.30.) |
Integra ipsе! (Виконай самостійно!)
4.1.Вивчи виділену інформацію за методикою «Запам’ятовую ефективно».
1. Історичні джерела – це речові знахідки, писемні пам`ятки, зображення, будівлі, звичаї, мови народів, тобто усе те, що дає уявлення про минуле, відображає історичні події та явища. 2. Усні джерела – вид історичних джерел, що зберігають історичні відомості в усній формі й передаються із покоління в покоління. 3. Речові джерела – вид історичних джерел, що зберігають історичні відомості в пам'ятках матеріальної культури – археологічні знахідки. 4. Писемні джерела – вид історичних джерел, що зберігають історичні відомості в письмовій формі. 5. Візуальні джерела – вид історичних джерел, що зберігають історичні відомості в зображувальній формі.
|
4.2.Прочитай вірш та знайди види історичних джерел. Підкресли маркером синього кольору речові джерела, зеленого – усні джерела, червоного – писемні джерела.
Щоб історію писати, треба так багато знати
І літопис прочитати, що монах давно писав.
Документи повивчати, ті, що князь колись складав.
І послухати легенди, давні вірші і казки.
Сиві думи, що складались всім народом залюбки,
Роздивитись дивний посуд, і прикраси, і взуття.
Дивний одяг, що носили наші предки за життя.
Все зробив історик вправно, все читав і розглядав
І завзято та докладно нам історію писав.
Що ж йому допомогло? Історичне джерело.
✔ До яких видів джерел відносяться пам’ятки, які ви бачили у сюжеті?
✔ Назвіть які пам’ятки архітектури у Дніпрі зазначені у сюжеті?
✔ Як ви думаєте чому ці пам’ятки мають статус національного значення?
5.1. Попрацюй у парі.
Розглянь картини відомих художників на історичну тематику. Дай відповіді на запитання:
✔ Що на них зображено?
✔ Яке враження на тебе справила кожна з картин?
✔ У чому полягає особливість відображення минулого в мистецтві?
1. 2.
1. Ілля Репін «Запорожці пишуть листа турецькому султанові»
2. Тетяна Яблонська «Хліб»
Integra ipsе! (Виконай самостійно!)
6.1.Прочитай довідку. Вивчи виділену інформацію за методикою «Запам’ятовую ефективно».
Історичний жанр – твори мистецтва, присвячені зображенню конкретних історичних явищ суспільного життя, а також діяльності історичних осіб. В своїх роботах митці реконструюють події минулого, прагнучи максимально точно відтворити деталі епохи: архітектуру, одяг, взуття, зброю, ландшафти тощо. Варто пам’ятати, що більшість картин, які відображають історичні події, створені авторами, котрі не були ані сучасниками події, ані очевидцями цих подій. Усна історія – новий науковий напрям в історії, що інтенсивно розвивається з другої половини XX ст. Метод дослідження усної історії – глибинні інтерв'ю біографічного характеру (як правило, із застосуванням аудіо- та відеотехніки), за допомогою яких здійснюється фіксування суб'єктивного знання окремої людської особистості про епоху, в якій вона жила.
|
7. Підбий підсумки уроку.
Урок . Домашнє завдання. Оцінка _____________
1.1.Перейди за посиланням на сайт LearningApps та зроби інтерактивну вправу «Види історичних джерел». https://learningapps.org/display?v=pa535whuc21
1.2. Намалюй один з видів історичних джерел.
1.3.Пройди за посиланням та прослухай пісню «Цієї осені» групи «Патроничі». https://www.youtube.com/watch?v=lfXrR7tmk1E
Сподіваюсь пісня надихне тебе згадати, які цікаві моменти в житті твого класу були в минулих роках (навчання, спортивні змагання, конкурси, спілкування з шкільними друзями тощо) Знайди та вибери 5-7 знімків з шкільного життя. Зроби до них відповідні підписи з датами. З дозволу людей, які зображені на фото принеси ці світлини на наступний урок. Доповни свою практичну роботу невеликим інтерв’ю з однокласниками про цікаві моменти шкільного життя в 1-4 класах. Інтерв’ю оформи письмово. На наступне заняття з історії будемо працювати над проектом «Творимо історію разом». Історія починається з тебе!
1