Орієнтований план проведення уроку української літератури у 5 класі за змішаним навчанням
Дата:
Урок № 24
Клас: 5
Тема уроку: Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Символіка країни Недоладії та її мешканців. Морально-етичні проблеми в казці.
Навчальні цілі (за таксономією Блума)
5. |
творчість |
Будувати власне висловлювання |
4. |
оцінка |
Обговорення причинно-наслідкового зв’язку у вчинках героїв |
3. |
застосування |
Вміти наводити приклади з тексту на підтвердження власної думки, застосовуючи творчу уяву та логічне мислення |
2. |
розуміння |
Пояснювати тему твору, ідею та морально-етичні проблеми |
1. |
отримання знання |
Знати ідейно-художній зміст програмного |
|
Робота вдома
|
|
Елементи традиційного навчання
|
|
Робота в школі, на уроці |
|
Робота з книгою, словником, зошитом |
|
Засоби мультимедії, ресурси on-line |
|
Групова робота, презентація власної роботи |
|
Мережа |
|
|
Опис навчальних завдань
|
|
Час хв |
Місце |
Засоби |
on-line/ off-line |
1. |
Дочитати розділи казки. |
|
|
|
|
2. |
Завершити заповнювати в зошиті таблицю «Які справи треба було завершити в казці, щоб:» |
7 |
|
|
|
3. |
Інтерактивна гра «Класифікація». Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=pujahztk318 З’ясуйте кому з героїв належать речі. |
5 |
|
|
|
4. |
Евристична бесіда. Пошукової робота з текстом. |
3 |
|
|
|
5. |
Мозковий штурм. Що ж змінилося в Алі після знайомства з жителями Недоладії? Які уроки вона винесла? |
7 |
|
|
|
6. |
Прийом сторітеллінг. Уявіть, що ви – головна героїня казки Аля. Ви опинилися в чарівній кімнаті. Що б ви відчули, познайомившись із змістом чарівної книги «Справа номер» карлика Недочеревика? |
5 |
|
|
|
7 |
Заповнення таблиці «Символічне зміст казки». Колективне обговорення. Робота в зошиті |
10 |
|
|
|
8 |
Проблемне завдання. Охарактеризуйте правителя країни – Недороля Десятого. Це добрий чи поганий персонаж казки? Чому ви так уважєте? Прокоментуй слова Недороля Десятого: «Бути без душі – це навіть гірше, ніж бути без голови». |
5 |
|
|
|
9. |
Визначити, які проблеми піднімає автор казки. |
10 |
|
|
|
10 |
Скласти своє закляття, яке треба проказати, щоб перенестися з країни Недоладії. |
|
|
|
|
Резервний час – 5 хв. (організаційні моменти, ціле покладання, фізкультпауза, оцінювання, підсумки, домашнє завдання).
Пояснення для колег
До завдання 2.
Пригадайте, які справи треба було завершити в казці, щоб: |
|
звільнити країну від Першого Недорадника… |
домалювати йому голову |
зробити приємне бабусі... |
довишивати рушника |
допомогти недоладянам... |
домалювати те, чого не вистачало |
повернутись додому... |
полагодити годинник |
зробити з Недоладька звичайного хлопця... |
домалювати йому ухо, виправити обличчя |
бути гарним перед поверненням додому... |
доплести косу |
До завдання 4.
Евристична бесіда:
– Хто ж є головною героїнею твору? Опишіть її. (Ластовиннячко на носі, дві кіски, ямочки на щоках. «А вдачу вона мала незвичайну — нічого, ну зовсім нічогісінько не доробляти до кінця. Те, що їй покладуть на тарілку, вона не доїсть; те, що дадуть пити, не доп'є. Почне малювати – кине, бо набридло. Почне щось ліпити з пластиліну кине знову, бо нудно. Або вишиває і те покине, бо нецікаво. Навіть заплестися не може до кінця. Заплете одну кіску – а за другу й не береться. Так і ходить цілий день одна коса заплетена, друга ні.).
– Що було головною причиною того, що Аля потрапила до Недоладії? (бо не доробила 100 справ, вона безвідповідальна)
– Хто з героїв казки відкриває їй гірку правду – вона не є доброю, гарною дівчинкою? Підтвердіть свою відповідь рядками з тексту. (Недоладько, який потім став найкращим другом Алі, сказав: «… живуть десь там лінюхи та шелепи-недотепи – це недоробив, те кинув на півдорозі. А через них і ми мучимося! … Ох, вибач, я не хотів тебе образити!») .
До завдання 5.
Що змінилося в характері Алі, у її світогляді після того, як вона потрапила до казкової країни Недоладії й зустрілася з її жителями? Свої відповіді проілюструйте цитатами з тексту.
Відповіді:
1.Навчилася цінувати те, що вона втратила; («Аля йшла й згадувала всі ті компоти, киселі, соки, які не допивала вдома. А молоко! Через те молоко Аля доводила бабусю до сліз. А зараз з якою насолодою випила б вона склянку прохолодного, свіжого молока!»)
2.Доводить почату справу до кінця (пришила бабці крильце, допомагає бабусі Недокватирці);
3.Уболіває за людей, які оточують її, переживає за їх долю («- Ой, а якщо я захочу перенестися додому?!- вигукнула вона. – Оце було б чудово!
Дівчинка вже було відкрила рота, але перед очима раптом постав стурбований Недоладько. Вона згадала його слова й уявила, як він чекатиме її на пустирі десять, двадцять і всі сто років.
4.Дорожить часом.
До завдання 7.
Діти, ми пам’ятаємо з вами, що головна задача казок ненав’язливо навчати, але ж як це зробити непомітно, але ефективно? Для цього автор хитрує та приховує справжній зміст за символами. Наприклад, ви зі мною погодитеся, що Країна Недоладія символізує безлад і недороблені справи, сама назва країна нам про це говорить. Спробуймо розібратися символом чого є кожен персонаж, що зустрівся Алі, та заповнимо таблицю.
Символ |
Символічне значення |
Країна Недоладія |
безлад і недороблені справи |
Недоладько |
працьовитість і відданість |
Недопопелюшка |
дружелюбність і безкорисливість |
Недокватирка |
людська недбалість |
Недочеревик |
справедливість, колекціонування недороблених справ |
Недороль Десятий |
бездіяльність і боягузтво |
Перший Недорадник |
жорстокість і лють |
Недовус |
товариськість |
До завдання 9.
Етап узагальнення і систематизації. Визначимо, які ж морально-етичні проблеми порушує автор у казці?
Проблеми: Добро і зло, відповідальність і безпечність, боягузтво і хоробрість, лінощі й працелюбність, справжніх друзів і тих , хто тільки видається таким.