Розробка уроку "Конфлікти" з дисципліни "Психологія"

Про матеріал

Данне заняття допоможе забезпечити засвоєння моделі конфлікту; покаже які шляхи виходу з конфліктів існують; розвиває вміння відстоювати та аргументувати свою позицію; допоможе студенту працювати в групах; аналізувати документи; публічно виступати; формувати здатність до толерант­ної поведінки.

Тип заняття: Заняття формування, узагальнення та систематизація нових знань.

Вид заняття: Комбіноване заняття з елементами інтерактивної лекції.

Обладнання: мультимедійний проектор, екран, ноутбук, навчальна презентація, роздатковий матеріал, робоча програма з дисципліни «Психологія», дошка, маркери.

Перегляд файлу

 

ВІДКРИТЕ ЗАНЯТТЯ

Назва дисципліни: «Психологія»

ТЕМА: « Конфлікти »

Підготував викладач: Стеблина Ольга Володимирівна

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема заняття: Конфлікти

Мета заняття:  забезпечити засвоєння моделі конфлікту; показати які шляхи виходу з конфліктів існують; розвивати вміння відстоювати та аргументувати свою позицію; працювати в групах; аналізувати документи; публічно виступати; формувати здатність до толерант­ної поведінки.

 

Тип заняття: Заняття формування, узагальнення та систематизація нових  знань.

 

Вид заняття: Комбіноване заняття з елементами інтерактивної лекції.

 

Обладнання: мультимедійний проектор, екран, ноутбук, навчальна презентація, роздатковий матеріал, робоча програма з дисципліни «Людина і світ»,  дошка, маркери.

 

Міжпредметні зв’язки: Конфліктологія, Філософія, Психологія, Політологія,  Людина і Світ.

Інтерактивні технології: «Мозковий штурм», «Робота в групах», «Мікрофон», «Метод незакінченного речення», психологічна вправа «Крижинка» і проблемність навчання.

Література:

  1.               Бакка, Л.В.Марголіна, Т.В. Мелещенко.Людина і світ: підруч. Для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл.: /  – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 240с.:
  2.               В. Г. Городяненко  «Соціологія» Підручник Київ Видавничий центр «Академія»2003
  3.               Гришина Н.В. Психология конфликта. – СПб.: Питер, 2000. – С. 9-18; С. 34-40.

Дуткевич Т.В. Конфліктологія з основами психології управління: Навчальний посібник. – Київ Центр навчальної літератури, 2005. – 456 с. – С. 2848.
Структура заняття:

 

І. Вступна частина: 

1. Організаційний момент (привітання, перевірка

присутності студентів, повідомлення теми і мети заняття).                  2хв.

2.Мотивація навчальної діяльності                                                           1хв.

3.Актуалізація опорних знань студентів (перевірка                              28хв.

домашнього завдання: гра «Брейн –Ринг» ; тестові завдання)     

 

                                                                                                                     31хв.                                                          

ІІ. Основна частина

1. Подача та опрацювання нового матеріалу.

          а) визначення поняття «конфлікт» (перегляд відео –ролику).             15хв.

          б) структура кофлікту (робота зі схемою).                                              5хв.

          в)причини  конфліктів (роздатковий матеріал).                                      5хв.

          г)способи зменшення конфліктів (психологічна вправа).                     5хв.

          д)шлях розв»язання конфліктів (перегляд відео –ролику).                   5хв.           

2.Систематизація отриманних  знань (гра).                                              8хв.                                   

3.Висновки(робота над проблемним питанням).                                     2хв.

                                                                                                                    45хв.

 

ІІІ. Заключна частина:         

1. Виставлення та обґрунтування оцінок.                                                2,5хв.   

2. Повідомлення та пояснення домашнього завдання.                             1хв. 

3. Завершення заняття.                                                                     0,5хв.                                                                                                                                     4хв.                                                                        

 

 Всього:  80 хвилин


Хід уроку:

І. Вступна частина: 

1. Доброго дня  студенти! Чергові, скажіть будь ласка, хто сьогодні відсутній.(Слайд  № 1)

Тема сьогоднішнього заняття: КОНФЛІКТИ. (Слайд №2)

           Метою заняття є: засвоєння моделі конфлікту; знаходження  шляхів  виходу з конфліктів; формування  вміння відстоювати та аргументувати свою позицію;  формувати активну життєвну позицію.

     Розпочати заняття мені хотілося б відомими словами  Чарльза Ліксона

Конфлікти — це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів,   перевірте, чи є у вас пульс.

 1.а)Мотивація навчальної діяльності:

Конфлікти виникають у всіх сферах нашого життя. В тому числі при здійсненні Вашої професійної діяльності. З конфліктами, як явищем неминучим не треба боротися, ними треба навчитися керувати. Конфлікти можуть відбуватися в середені нас і між нами, тому ця тема важлива для становлення особістості.

1. б) Актуалізація опорних знань студентів. 

Згадайте, на минулій парі ми з Вами вивчали соціалізацію особистості. Саме різні типи особистості і  впливають на формування  кофліктних ситуацій. (Слайд 3)

2.  Перевірка домашнього завдання.

 а) гра «Брейн –Ринг»

А перед тим як почати вивчати нову тему перевіримо,  як ви виконали домашнеє завдання. Для цього поділіться  на 3 групи:

-  Перша команда «Жовті»

- Друга команда «Червоні»

- Третя  команда «Зелені».

- Ваші команди будуть відповідати на поставленні запитання з вивченої минулої теми. Правильна відповідь принесе команді -  2  бали, неповна відповідь - 1 бал,  невірна відповідь – 0 балів. Команда, яка отримує найбільшу кількість балів стане переможецею гри.

 Під час підведення підсумків заняття  ваші бали  перетворяться в оцінки.

- Оскільки в нашій аудиторії присутні  гості, то вони і будуть членами жюрі: Зав. відділення __________, Заступник директора______________.

Викладач  ____________

Команди - готові?

Жюрі  - готові?

Тож розпочнемо ......

        На екрані питання для команд слайд № на слайд з першим питанням

1 завдання для команд

1. Дайте визначення поняттю Соціалізація

2. Визначте  етапи соціалізації?

3. Поясніть , хто такі агенти соціалізації?

4. Назвіть  видатних психологів, що  працювали  з 

механізмами соціалізації

5. В чому різниця  між уподобаннями людини 

та  системою цінностей ?

6.Назвіть  Давньоримського філософа , який  вперше ввів поняття

« Індивід »? його значення  -?

7. Перерахуйте  критерії самостійності підлітка.

8. Визначте  різницю між  понятями  « сім»я» та « шлюб»?

9. Перерахуйте функції сім»ї

10. Поясніть, що  таке інтерріорізація.

Дякую!

  А поки Журі підводять підсумки гри прошу, записати план нашого заняття

(Слайд №14)

 

1. Поняття «конфлікт».

2. Причини конфліктів. Типи конфліктів.

3. Психологічна характеристика конфлікту.  

4. Стратегія виходу з конфлікту

 

За результатами Вашої роботи команди отримують такі бали:

Жовта команда  - ___балів

Червона команда - ___балів

Зелена команда - ___балів

Дякую за роботу командам та журі, ви гарно справилися з поставленою задачею

б) А для узагальнення та систематизації ваших знань проведемо тест Вам потрібно з різних варіантів відповідей обрати вірну.

 Щоб переконатися, що ви не помилилися в своїх відповідях, зверніть увагу на екран, де приведені правильні відповіді на питання тесту.Прошу сусідів за партою перевірити правельність відповідей у одногрупника. Обміняйтеся роботами( перевірка)

Кожна правельна відповідь « + »  1 бал  на листочку висвітлюємо кількість заробленіх балів. Здайте перевірені листочки. (Слайд№ 15 з відповідями на тестові питання  )

Перейдемо до вивчення нового матеріалу :

ІІ. Основна частина   (Слайд № 16 Сварка людей )

1. Шановні студенти, перш ніж ми поомандруємо з Ваши у свт конфліктів прошу сконцентруваати свою увагу на проблемному питанні: Конфлікт – це позитивне явище людського існування-  чи лише самий негатив ? Подумайте ....

Слово „конфлікт“ багатозначне, походить від лат. conflictus – зіткнення.

Скажіть які у Вас виникають асоціації зі  словом конфлікт?

(Діти називають я записую на дошці)...добре,

Зверніть увагу на екран ( демонструється  ролік  1-2  хв.)

Придивіться : Що відбувається ?

                         Що роблять ці люди?

                         Чому в нашому житті мають місце такі ситуації?

     (Слайд № 16 Сварка людей )

      Перші дослідження конфліктів здійснено у соціології та психології. Конфлікти буваають: військовий, художній, міжнародний,  (продовжіть мою думку ... які ще ви знаєте конфлікти ?) Діти : регіональний, етнічний, міжнаціональний, соціальний, трудовий, кримінальний, моральний.

 Конфлікти  вивчають різні галузі  науки: психологія, соціологія, політологія, (продовжіть мою думку ... які ще галузі вам відомі) Діти :  історія, філософія, мистецтвознавство, правознавство,  математика, військові науки.

 Існує навіть окрема наука яка називається – Конфліктологія .

(Слайд 17. Що таке конфлікт)  Запишіть  поняття конфлікту :

1. „Конфлікт — це зіткнення протилежних інтеpecів (цілей, позицій, думок, поглядів тощо) на грунті суперництва; це відсутність взаєморозуміння з різних питань, пов’язане із гострими емоційними переживаннями“.

2. „Конфлікт — відсутність згоди між двома i більше сторонами, які можуть бути конкретними особами або групами. Це ситуація, коли кожна сторона робить все, що прийняли її точку зору або ціль, i водночас заважає іншій стороні робити те ж саме“.

3. Конфлікт — це суперечність, яку людина сприймає як значущу життєву проблему, що вимагає свого розв’язання i викликає активність щодо її подолання.

Структура  конфлікту (Слайд №18 )

Розбираємо схему конфлікту (я розказую , студенти замальовують)

2. Причини   конфліктів. (Слайд №19 ) 

3 погляду причин конфліктної ситуації існують три типи конфліктів.

Перший — це конфлікт цілей, коли сторони конфлікту по-різному бачать бажаний стан об’єкту в майбутньому.

Другий — це конфлікт пізнання, коли y сторін конфлікту розходяться погляди, ідеї i думки щодо вирішуваної проблеми. I, нарешті,

Третій — це емоційний конфлікт, що, з’являється, коли в учасників в основі їх міжособистісних відносин лежать piзнi почуття i емоції. Люди просто викликають один в одного роздратування стилем своєї поведінки, ведення справ, взаємодії або поведінкою в цілому.

  •                 індивідуально-психологічні — індивідуальні особливості особистості (здібності, темперамент, характер, мотиви).
    •                 Егоїзм
    •                 Заздрість
    •                 Дармоїдство
    •                 Лицемірство
    •                 Користолюбство
    •                 Кар»єризм

Типи конфліктів   (Слайд №20 )

Типи конфліктів вирізняються за багатьма ознаками, ми з Вами запишимо основні, Ви Вдома відшукаєте інші.

1. За носіями суперечності:

1) внутрішньо особистісні (Слайд №21) (інтраперсональні), суперечність розгортається між конкурентними інтересами, потребами, ролями особистості. Наприклад, конфлікт між бажанням i можливостями його задоволення, вимогами сім’ї i роботи.

2) міжособистісні (інтерперсональні) (Слайд №22 )— між людьми через суперечність їх цілей, iнтepeciв, з приводу їх спільної діяльності.

3) конфлікт між особою i групою(Слайд №23 ) — особа займе позицію, відмінну від позиції групи. У процесі функціонування групи виробляються групові норми, стандартні правила поведінки, яких дотримуються її учасники.

Дотримання групових норм забезпечує схвалення або осуд індивіда групою.

4) міжгрупові(Слайд №24 )— учасниками виступають соціальні групи. Часто виникають через відсутність чіткого узгодження функцій i графіків роботи між підрозділами. Причиною може послужити i дефіцит pecypciв: матеріалів, інформації, нового устаткування, часу тощо. Міжгрупові конфлікти виникають і між неформальними групами.

Візьміть у руки вааш роздатвовий матеріал, там бачите стуктуру конфлікту, основні типи, та визначення  (Слайд №25 ).

3. Психологічна характеристика конфлікту (Дописуємо схему конфлікту)

  Елементи структури конфлікту:

1) два учасники або дві cтоpoни конфлікту;

2) несумісні цінності й інтереси сторін;

3) вживання тиску для вплину на іншу сторону;

4) протиборча спрямованість дій, поведінки сторін;

5) особистісні характеристики учасників: агресивність, авторитетність, конфліктність

6) особливості ситуації: (присутність третьої сторони, сторонніх cпocтepігaчiв).

Способи зменшення гостроти конфлікту: (Слайд №26)

1.зниження значущості проблеми (пошук альтернатив, компромісів);

2.зняття емоційної напруги;

3.переорієнтація на розв’язання проблеми — реалістичний підхід замість панування негативних емоцій.

 

Психологічна вправа «Крижинка»  : Візьміть листочки,і робіть разом зі мною :  складіть їх навпіл, відірвіть шматочок, ще навпіл- ще шматочок ,вийде маленький прямокутник. Відірвіть правий кут .Розгорніть, подивіться , що у Вас вийшло? Ми робили однакові дії , але результат у кожного свій. Ось так і з вирішенням конфлікту. Все залежить від індивідуальності  людини.

 

  4.Існує три шляхи розв'язання конфлікту.(Слайд №27)

В психології цей метод називають:

  1.Конструктивний, коли використовується - гумор, поступки, компроміс, згладжування, вирішення проблеми, співробіт­ництво, усвідомлення позиції сторін.

2.Деструктивний – примушування, погроза, насильство, брутальність, прини­ження, перехід на особистості, розрив відносин.

3.Ігнорування ухилення, відхід від розв'язання проблеми. .(Слайд №28)

Розв'язуючи конфлікт, люди беруть на озброєння певну стра­тегію.

 5. Відео ролик 2 хв.  ( Перегляд зі студентами )

Закріплення матеріалу  бесіда -  дискусія. Робота в групах

 Знайдіть ймовірні шляхи вирішення  з данного конфлікту :

Студенти порадившись показують , на іхню думку реальний вихід з конфлікту .

Добре, існує Деструктивний  метод.

Інша команда, який ще є вихід з конфлікту ?

----Добре, існує Конструктивний   шлях.

І остання найкмітливіша команда, який шлях покаже ?

--- Так Ігнорування . Ви молодці , задачу вирішили.

 То яка ж  буде відповідь на наше проблемне  питання ?

 Конфлікт – це позитивне явище людського існування - чи лише самий негатив ? (Слайд №29)

Студенти  висловлюють свою думку.

 Отже, Конфлікт — це і руйнування, і творення водночас, оскільки су­перечності, що лежать в його основі, мають бути, усунуті, а замість них мають бути створені нові відносини. Замість того, щоб бояти­ся і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо опановувати його суть, управляти його творчою силою. 

Проживаючи життя, ми знову і знову потрапляємо в конфліктогенні зони, нам необхідно розв'язувати конфлікти так, щоб ніхто не бачив, що конфлікти були.

І на останок хочеться вам сказати: використання конструктив­них шляхів у розв'язанні конфлікту допоможе вам зберегти друзів і не знайти ворогів.

 ІІІ а)  Виставлення та обґрунтування оцінок.    

Ви сьогодні гарно попрацювали, і підготувалися , тому оцінки будуть такими…….

б) Повідомлення та пояснення домашнього завдання.

Зверніть увагу на екран : .(Слайд №30)

Опрацювати відповідний матеріал підручника: Бакка, Т.В.Марголіна, Т.В. Мелещенко.Людина і світ: підруч. Для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл.: /  – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 240с.:

 Виписати нові  у словник  визначення ( і Вивчити ).

Підведення підсумку уроку  .(Слайд №31)

Завершення уроку -  ( До побачення ! Дякую за увагу !)

1

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
4 січня 2019
Переглядів
1669
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку