Розробка уроку "Кристалічні гратки"

Про матеріал
Дана розробка має на меті показати взаємозв’язок між будовою речовин та їх фізичними властивостями на підставі знань про типи хімічних зв’язків у неорганічних сполуках; ознайомити учнів з типами кристалічних граток; сформувати уміння характеризувати фізичні властивості речовин за типом кристалічних граток і видом хімічного зв’язку; продовжувати розвивати навички самоосвіти учнів: роботи з підручником та іншими інформаційними джерелами, навички спостереження та порівняння, уміння робити висновки; виховувати інтерес до предмета і навколишнього світу.
Перегляд файлу

 

Тема.  Кристалічні гратки  (8 клас)

Мета уроку: показати взаємозв’язок між будовою речовин та їх фізичними властивостями на підставі знань про типи хімічних зв’язків у неорганічних сполуках; ознайомити учнів з типами кристалічних граток; сформувати уміння характеризувати фізичні властивості речовин за типом кристалічних граток і видом хімічного зв’язку; продовжувати розвивати навички самоосвіти учнів: роботи з підручником та іншими інформаційними джерелами, навички спостереження та порівняння, уміння робити висновки; виховувати інтерес до предмета і навколишнього світу.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, комп’ютер, довідник з хімії, моделі кристалічних граток, роздавальні дидактичні матеріали, хімічні стакани, штативи з пробірками, скляні палички, хімічні сполуки: сірка, ванілін, кухонна сіль, лід, річковий пісок, кальцинована сода.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Вправа «Індикатор настрою»

Визначимо настрій з допомогою індикатора, здатного змінювати свій колір залежно від вашого настрою:

  • червоний колір – у вас поганий, «кислий» настрій;
  • жовтий – вам байдуже, «нейтральний» настрій;
  • зелений – у вас хороший настій, ви упевнені в своїх силах.

Опустіть індикатор у колбу.  ( Учні наклеюють кольорові стікери на малюнок колби).

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Мікрофон»

  1. У яких агрегатних станах можуть перебувати речовини? Наведіть приклади.
  2. У якому стані можуть перебувати тверді речовини?
  3. Наведіть приклади аморфних речовин.
  4. Наведіть приклади кристалічних речовин.
  5. Які частинки, що утворюють речовини, ви знаєте?
  6. Чи залежать фізичні властивості речовин від типу частинок, з яких вони складаються?
  7. Яким чином фізичні властивості кристалічних речовин залежать від типу частинок, з яких вони складаються?

На ці та інші питання ми спробуємо знайти вичерпну відповідь на цьому уроці.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

У процесі уроку ви ознайомитеся із поняттям кристалічної гратки та її типами, навчитеся визначати типи кристалічних граток, прогнозувати фізичні властивості сполук із різними кристалічними гратками.

ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку

V. Сприйняття нового матеріалу

1. Розповідь учителя з використанням комп’ютерної презентації

Поняття про кристалічну гратку

Кристал – тверде тіло з упорядкованою внутрішньою будовою, що має вигляд багатогранника з природними гранями. Симетрія зовнішньої форми кристала відображає симетрію внутрішньої його структури, тобто його кристалічну гратку ( підручник, с. 195). Місця розміщення структурних частинок у кристалічній гратці називають вузлами кристалічної гратки   ( демонстрація моделі).

Принцип будови кристалічних граток

  • Упорядковане розміщення структурних частинок речовини, які знаходяться в умовній точці простору – вузлі кристалічної гратки.
  • Наявність різного роду сил тяжіння між частинками.

Залежно від характеру частинок, що утворюють кристал, і типу хімічного зв’язку між ними розрізняють чотири типи кристалічних граток: атомні, молекулярні, йонні та металічні. Сьогодні ми ознайомимося з атомними, молекулярними та йонними гратками.

2. Самостійна робота учнів з підручником

Клас обєднано в три групи. Кожна з груп отримує картку із завданням для опрацювання (додаток 1):

  • І група описує атомні гратки;
  • ІІ група описує молекулярні гратки;
  • ІІІ група описує йонні гратки.

Після закінчення роботи кожна група звітує.

VI. Осмислення нового матеріалу

Робота учнів у групах над завданнями (додатки 2 – 4)

Інструктаж з БЖД : правила роботи зі скляним посудом; правила визначення речовин за запахом.

VII.Контрольно-коригувальний етап

Кожна група доповідає про результат своєї роботи . Проводимо узагальнення та корекцію відповідей.

3. Магічні властивості кристалів

Відомий фізик-кристалограф Я.Є. Гегузин у книзі «Живий кристал» пише, що люди, які присвятили своє життя кристалу, часта сприймають його як живу істоту. Правильна будова кристалів викликала у стародавні часи забобонні уявлення ( їх могли створити тільки підземні духи). Краса природних кристалів призводила до найфантастичніших тлумачень, їм приписували безліч чудодійних властивостей. Вважали, що кристали можуть зцілювати людей від хвороб, вберегти від поганого ока, охороняти від біди.

VIII. Підбиття підсумків уроку, рефлексія

Взаємооцінювання учнів, коригування оцінок учителем.

Метод «Незакінчені речення»

Вправа «Індикатор настрою»

ІХ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати с. 195-198 підручника.
  2. Виконати вправи 3, 4*, с.198 підручника.
  3. *Підготувати комп’ютерні міні-презентації про кристали ( рубін, агат, аметист та ін.)

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

1) Прочитайте відповідний пункт та розгляньте малюнки  на с. 195-196 підручника. Заповніть відповідну колонку таблиці, згідно вашого завдання.

Ознаки

Атомна кристалічна гратка

Молекулярна кристалічна гратка

Йонна кристалічна гратка

Структурні частинки у вузлах кристалічної гратки

 

 

 

Вид хімічного звязку між частинками у гратці

 

 

 

Природа хімічних елементів, що складають гратку

 

 

 

Приклади речовин

 

 

 

Фізичні властивості

 

 

 

2) Сформулюйте висновок про взаємозвязок між типом кристалічної гратки та властивостями речовин.

Додаток 2

З допомогою довідкової літератури і на основі власних спостережень визначити фізичні властивості виданих вам речовин, типи хімічного звязку та кристалічної гратки. Результита оформіть у вигляді таблиці:

Назва речовини

Фізичні властивості

Тип хімічного звязку

Тип кристалічної гратки

 

 

 

 

 

 

 

 

  • І група – лід, кальцинована сода;
  • ІІ група – ванілін, річковий пісок;
  • ІІІ група -  кухонна сіль, сірка.

Додаток 3

Відреставруйте таблицю.

Властивості речовин

Атомна кристалічна гратка

Йонна кристалічна гратка

Молекулярна кристалічна гратка

Температури кипіння і плавлення

Високі

 

 

Запах

Не мають

 

 

Розчинність у воді

 

Більшість розчинні

Деякі розчинні

 

Додаток 4

«Бюро прогнозів»

  1. Чому алмаз і сірка різко відрізняються за властивостями, хоча зв’язок у цих простих речовинах ковалентний неполярний?
  2. Деяка безбарвна речовина добре розчинна у воді й має високу температуру кипіння. Висловте припущення про тип її кристалічної гратки. Чи має ця речовина запах?
  3. Білий фосфор плавиться при 440С, а червоний фосфор – за значно більш високої температури. Який висновок можна зробити про типи кристалічних граток цих речовин?

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
25 січня 2019
Переглядів
1547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку