Тема: "Людина починається з добра" (2 клас)
Мета: формувати оцінні судження щодо ознак добра і зла; збагачувати словник учнів; формувати читацький інтерес; розвивати вміння колективно обговорювати прочитане, уважно і зацікавлено слухати товариша і доповнювати його відповідь у ході бесіди; виховувати інтерес до художньої літератури; виховувати в учнів доброту, чуйність, милосердя до близьких людей, осуд проявів жорстокості, байдужості, заздрості, недоброзичливості.
Обладнання: портрет, виставка книг В.Сухомлинського
Епіграф
… Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
Л.Забашта
Хід уроку
І. Організація класу.
Ви добро лиш творіть повсюду
Хай теплом ваші повняться груди
Ви викопайте і почистіть криницю
Волю дайде, нагодуйте пташину
Приголубте навіть дитину
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити
Дуже мудро говорить народ: « Роби добро і воно повернеться до тебе. Будеш робити зло і воно повернеться до тебе.»
Щира усмішка, добре слово і хоча б краплинка тепла мають дуже велику силу. Вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами В. Сухомлинського.
- Сьогодні на уроці ми з вами поміркуємо над питанням «Чому людина і добро нерозривно пов’язані між собою та повинні йти поруч?»
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Тож тема нашого уроку: «Людина починається з добра»
− Людина приходить у світ для добра. У тлумачному словникові подається тлумачення, визначення слова.
1. Тлумачний словничок
Добро ‒ корисна справа.
Доброта ‒ чутливе, дружнє ставлення до людей.
2. Вправа «Мозковий штурм»
‒ Чим відрізняється добра людина від інших?
‒ А як ми можемо дізнатися про її доброту? (За її вчинками. Добра людина завжди готова прийти на допомогу. Вона ніколи не буде заздрити іншими, а лише буде радіти)
‒ Діти, а де живе доброта?
‒ Я хочу вам показати ось цю свічечку. Погляньте на її полум’я. Вам приємно на нього дивитися? А якщо піднести руки ближче до її вогника, що ми відчуємо?
‒ Як ви гадаєте, чи може людина світитися, як свічка, і дарувати тепло?
‒ За якої умови це може бути?
‒ Майбутнє кожної дитини, її доброта закладається ще в дитинстві. І допомагають нам у цьому батьки, вчителі, гарні книги.
З групи слів вибрати ті слова які асоціюються і із словом людина, і із словом добро.
Залишилися слова: ненависть, злість, байдужість, заздрість, жадібність,хитрість.
Що символізують вони?
Яке значення слово «Добро» за словником?
(Добро - це гарні, корисні справи які можна зробити на благо людей.)
Фізхвилинка
− З деякими творами В.О. Сухомлинського ми вже знайомилися.
(Виставка книг)
− Сьогодні новий твір, нові герої, які допоможуть нам зрозуміти найбільшу мудрість ‒ «Людина приходить у цей світ для добра».
3.Діти розповідають прочитані твори В. Сухомлинського. (Говорять чого навчились)
ІІІ. Слухання казки В. Сухомлинського “Пелюстка і квітка ”
Розцвіла біла Квітка жоржини. Літали над нею бджоли та джмелі, брали нектар.В Квітці сорок дві Пелюстки. І ось одна Пелюстка загордилася! "Я найкрасивіша. Без мене Квітка не цвіте. Я найголовніша. Ось візьму та піду - що мені?"Напружилася Пелюстка, вилізла з Квітки, стрибнула на землю. Сіла в кущі троянди і дивиться, що буде робити Квітка.
А Квітка як ні в чому не бувало посміхається сонечку, кличе до себе бджіл та джмелів.
Пішла пелюстка, зустріла мурашку.
- Ти хто? - питає Мурашка.
- Я - Пелюстка. Найголовніша. Найкрасивіша. Без мене і Квітка не цвіте.
- Пелюстка? Знаю пелюстку у квітці, а на двох тоненьких ніжках, як ти, - не знаю.
Ходила Пелюстка, ходила, до вечора засохла.
А Квітка цвіте. Квітка і без однієї пелюстки - квітка. А пелюстка без квітки – нічого.
- Чого вчить нас ця казка?
ґ) Робота в парах.
− А зараз ми попрацюємо в парах. Ваше завдання з’єднати частини прислів’я так, щоб можна будо його прочитати.
Все добре переймай, а що дощ у посуху.
Далеко йде добра слава, роби сміло.
Не одяг красить людину, а себе веселити.
Добре діло собі має.
Добре слово людині — зла уникай.
Добро творити — а погана ще далі.
Хто людям добра бажає, той добрі справи.
ІV. Гра “ Стародавні ваги ”
Чого на землі більше: добра або зла? Може бути, нам допоможуть довідатися чашечки? В одну чашечку я буду класти “ зло ” (таблички - заздрість, жадібність, зрадництво, помста, неправда, бійка, образа). Щоб перемогти зло, треба постаратися, щоб у чашечку з “добром ”було більше добрих справ. Згадайте добрі справи, запишіть на папірці і покладіть у чашу з “добром ” (діти записують добрий вчинок на приготовлених листочках і кладуть у чашку).
- У вас, діти, як і в казці, добро перемогло зло.
Побажання вчителя
- Роби добрі справи, не вимагаючи нагороди, не згадуй про них, не хвастай ними. Завжди пам'ятай про тих, хто тобі зробив добро, будь вдячним. Почуття подяки – показник інтелігентності й доброти людини. Чуйність до страждання інших людей властиві добрим людям.
- Діти, поспішайте робити добро, давайте прикрашати своє життя й життя оточуючих нас людей добрими справами!
V. Гра «Складання дерева життя»
- Наприкінці нашої стежинки нам зустрілося “дерево життя. ” Воно сухе і мертве. Зараз ми вдихнемо в нього життя і силу. У вас на партах правила доброти, написані на листочках дерева. Прочитайте їх і прикріпіть листочок. (Діти беруть листочки. Читають правила, прикріпляють до дерева)
Правила:
1. Наодинці з собою роби так, як ти робив би на людях.
2. Будь щедрим, безкорисливим, гостинним.
3. Поважай і слухайся батьків.
4. Будь правдивим і чесним.
5. Будь чуйним до людського горя, милосердним.
6. Захищай молодшого і слабшого від тебе.
7. Поважай дівчат, жінок.
8. Не глузуй з малих і немічних
9. Люби і захищай тварин.
10. Пробачай помилки іншим.
11. Ніколи не заздри.
12. Жалій інших, а не себе.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
2. Творча колективна вправа «Доповни вірш».
− А зараз ми станемо справжніми письменниками. Я читатиму вам вірш, а ви маєте придумати потрібне слово у кінці рядка.
Щедро ллє проміння сонце
У твоє й моє ... (віконце),
Щоб в теплі ми виростали
Й світло людям ... (дарували).
Й де б ми в світі не були,
Щоб завжди любов ... (несли).
Щастя, радість і тепло,
Щоб чудово всім ... (було).
В світ прийшли ми: я і ти
Для любові й ... (доброти)!
Будь привітним і прихильним,
Добрим, лагідним і... (сильним).
Вчися правдою прожити.
Теплим словом вмій ... (зігріти).
Вчись завжди допомагати
І людині... (співчувати).
І старайся так прожити,
Щоб, як сонечко, ... (світити)!
І в душі завжди нести
Теплий промінь ... (доброти)!
3. Вправ «Скринька доброти».
− У кожного на парті лежать квіти різного кольору. На зворотньому боці запишіть гарну людську рису ту, яку ви вважаєте найголовнішою. Створимо СКРИНЬКУ ДОБРОТИ. І нехай ця скринька збереже усі ці людські якості, які будуть супроводжувати вас усе життя.
VІІ. Підсумок уроку.
- Чого вчать твори В.Сухомлинського?
- Які почуття викликав у вас урок?
- Тримайте свою душу завжди відкритою для добра, щастя, любові, і тоді ви відчуєте, яке прекрасне життя.
Кожна людина може бути чарівником і для цього не потрібна чарівна паличка. Достатньо сказати добре слово, або зробити добре діло.Поверніться один до одного побажайте чогось доброго один одному. Творіть добро і воно повернеться до вас.
VIII . Домашнє завдання.
-До наступного уроку позакласного читання зробити “ Книгу добрих справ ”, куди будете записувати добрі справи, які зробили протягом тижня. Не забудьте прикрасити її своїми малюнками.