8 жовтня о 18:00Вебінар: Самоосвіта та підвищення кваліфікації вчителів: огляд важливих документів

Урок літературного читання та образотворчого мистецтва "У гості до яблуньки"

Про матеріал
Цікавий навчальний матеріал з літературного читання та образотворчого мистецтва. Малювання методом "Штамп"
Перегляд файлу

Урок літературного читання та  образотворчого мистецтва

 

Тема.  «У гості до яблуньки».  Малювання нетрадиційним  методом  «Штамп»

 Мета. Удосконалювати навички усвідомленого, виразного читання художніх творів, формувати вміння знаходити за допомогою вибіркового читання уривки тексту, що характеризують дійових осіб; виховувати працелюбність,  любов до природи, бажання піклуватися про неї, зробити оточуючий світ кращим; розвивати критичне мислення, спостережливість, увагу,  діалогічне мовлення; виховувати формувати уміння вчитись, комунікативну та соціальну компетентності; розвивати зв’язне мовлення, логічне  мислення, увагу, спостережливість та пам'ять; закріплювати  прийоми роботи з фарбами.

Обладнання. Мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, малюнки яблуні, фарби, серветка, тасьма, яблука, журнал «Яблунька»

                 

                                                    Хід уроку

 

І. Організаційний момент. Налаштування на урок C:\Users\comp\Desktop\oblaka_0.jpg

Учитель 

- Ранок! Сонечко в небі прокидається!

Учні

-Наш клас із гостями вітається! Доброго ранку!

Учитель 

-Доброго ранку я зичу тому, хто прийшов працювати до класу,

бо чекаю любові і плідної праці!

Учні

-Ми любимо працю і будемо старатись! (Діти сідають)

Учитель

Щоб урок був вдалим, треба запастися ще й гарним настроєм. Я бажаю вам бути старанними, уважними і усміхненими. У різних країнах усмішку оцінюють по-різному. Найбільш усміхнена нація – американці. Саме вони вважають, що усмішка є прикметою сильних духом і впевнених у своїх силах людей. А українці кепкують не лише над іншими, але й над собою, тому, що гумор засвідчує перевагу людини над обставинами.

Давайте налаштуємося на урок.

  • Якщо ви хочете бути  розумними і гарно працювати, погладьте себе  по голівці.
  • Якщо ви хочете бути дружними, візьміть в парі один одного за руки.
  • Якщо ви хочете дізнатися щось нове і цікаве, поплескайте в долоні.

Я сподіваюсь, що ви будете правильно, точно і красиво висловлювати свої думки, будете злагоджено працювати та робити висновки. Для того, щоб дізнатися про що буде йти мова на нашому уроці, відгадайте загадку.

На зеленії листочки одягли біли віночки.

Усміхаючись весні, зацвітають … (Яблуні)

 

Гостя нашого уроку - дивовижно красива яблунька. (Презентація, слайд №1)

C:\Users\comp\Desktop\258px-Malus_prunifolia.JPG

 Кожен рік, на початку травня весна дарує їй  ніжне біло-рожеве квіткове вбрання. Помилуйтеся красою нашої гості.
Заплющіть очі, і уявіть, як пахне квітуча яблунька. Вам подобається? Розплющіть очі і спробуйте  сказати яблуньці комплімент.

  1. Гра  «Комплімент».  Метод «Мікрофон»

 Яблуня (розлога, широколиста, красива, велика, маленька)

  • Назвіть сусідів букв, з яких складається слово.

(Ю, А, В, К, М, Т, Ф, М, О)

  • Дайте характеристику нашому уроку за першими буквами слова яблуня:

Я - яскравий

Б – блискучий

Л - лагідний

У - урочистий

Н - несподіваний

Я - якісний

Учитель

А щоб  з’явились замість цих чудових квіток яблучка,  сьогодні ми на уроці будемо розвивати  зв’язне мовлення, логічне  мислення, увагу, спостережливість та пам'ять, попрацюємо в парах, повторимо прийоми роботи з фарбами та розширимо свої знання з різних предметів.  І щоб наші сподівання справдилися, нам потрібно не тільки  зібрати  яблучка в кошик, але й відчути себе справжніми кулінарами і спробувати приготувати  смачний компот.

У нас на уроці присутні різні пошукові  групи, які отримали заздалегідь завдання знайти і приготувати цікавий матеріал. Ми послухаємо групу  істориків, звернемося за корисними порадами до дослідників,  візьмемо інтерв’ю  у  журналістів   та побачимо чудових  акторів « Великого театру».

  1. Отже, розпочинаємо наш урок дихальною  вправою. Нюхання квіточок гілочки яблуні
  • На вдиху ви повинні понюхати «квітку яблуні», а на видиху повільно сказати слово «добре»
  • Другий раз – «дуже добре»
  • Третій раз – «дуже добре пахне»
  1. Чистомовка «Слухняний ротик» (промовляємо швидко)

Ець – ець-ець подув теплий вітерець.

Ить-ить-ить – в небі синя блакить.

Ає – ає – ає – вже весною повіває.

Ня-ня-ня – вже й яблуня зацвіла.

  1. Робота по рядам (Презентація, слайд №2)

1 ряд вже починає – він про яблуко загадку  загадає:

 

В нас деревина така у дворі,                                                             
Фрукт цей з дитинства дають дітворі, 
Корисне, доступне та дуже смачне, 
Багате залізом та поживне.

2 ряд теж не дрімає, нам прислів’я  промовляє

  •                    Яка яблунька, такі й яблука.
  •                    Від одного гнилого яблука увесь віз згниє.
  •                    Яблуню люблять плодовиту, а людину  гостьовиту.
  •                    Яблуко від яблуні недалеко падає.

А тепер у класі тиша, 3 ряд складає віршик: (поміняйте місцями останні слова у вірші, щоб утворилися римовані рядки)

З батьком яблуні…раденько                      (З батьком яблука садили,

Трохи руки …садили                                      Трохи руки натрудили.

Зате яблука…натрудили                                 Зате яблука смачненькі,

Поласуємо… смачненькі                                Поласуємо раденько).

Учитель

Молодці, впоралися із завданням і на нашій яблуньці з явилося перше яблучко.

Давайте зараз звернемося до нашого довідкового бюро і дізнаємося, яке тлумачення дає словник української мови слову «яблуня» (Відповідь учня)

Яблуня – фруктове дерево з їстівними плодами – яблуками, переважно кулястої форми. А ще я знаю, що в українській літературі яблуко - символ дівочої краси, кохання, чистоти, добра, Батьківщини.  За біблійною легендою,  плід  Дерева пізнання добра та зла  – яблуко, було  причиною вигнання перших людей Адама і Еви  із Раю.

  1. Метод «Мозковий штурм»

Назвіть те, що вже вам відомо про яблуню.

  1.                      Яблунька – фруктове дерево.
  2.                      Плоди на яблуні бувають зеленого, жовтого, червоного кольору, дуже смачні і корисні.
  3.                      Яблуня  зустрічається у народних казках.
  4.                        Яблука полюбляють тварини і люди.
  5.                      Є такий сталий вислів – фразеологізм – «Яблуку ніде впасти». Як ви це розумієте. Поясніть. (дуже тісно, немає вільного місця)

 

  1. Робота з текстом  «Чарівна яблунька»

Одного разу до саду завітав  Їжачок-лісовичок. Поласувавши яблучками та грушками, він подався додому, несучи на своїх голочках садові дарунки.

Пробираючись через лісові хащі, він і не помітив, як одне з яблучок впало.Так і залишилося яблучко в лісі. А весною на тому місці з’явився тонкий пагінчик: то проросло зернятко!

Минуло декілька років. Яблунька виросла, змужніла. А однієї весни вся вкрилася ніжними білими квіточками.

Яблунька мала багато друзів. До неї прилітали пташки ласувати яблучками. Приходив старенький Їжачок і дякував тим добрим рукам, що посадили в лісі яблуньку.

 

Учитель

Перед тим, як ми з вами будемо працювати з текстом, я прошу не забувати про інтонацію, виразність, чіткість, правильність під час читання. Слухаючи твір, подумайте і скажіть,  які емоції викликало у вас це оповідання.

1. Читання оповідання вчителем  з допомогою дітей. 

 - Я читатиму твір, а ви будете мені допомагати. До кого я доторкнусь, той продовжує.

2. Прочитайте твір самостійно методом «Земля – небо»

3.  Запитання до тексту

-  Яка назва тексту? Чому саме така назва цього тексту? Хто бажає  висловити  свою думку, зважаючи на схему?

( Я вважаю, що…; тому, що…; отже…)

  • Чи є в цьому тексті головні герої, назвіть.
  • Що робив їжачок у саду?
  • Звідки зявився тонкий пагінчик?
  • За що і кому дякував їжачок?
  • Що цікавого ви дізналися в тексті?

4. Вправа «Пошуковці»

- Знайти  і прочитати речення, в кінці якого є знак оклику.

- Продовжіть речення.  Я – починаю, ви – закінчуєте.

  •                  Пробираючись через….
  •                  А однієї весни….
  •                  Приходив старенький їжачок….

5. Читання «Зайчик та мисливці»

- Знайдіть другий абзац тесту. 1 учень читає абзац, перестрибуючи через одне  слово. Учні стежать. «Мисливці» називають пропущені слова.

6. Підсумок за текстом

  • То  які  ж  почуття  викликало у вас це оповідання? (Відповіді дітей)

Друге яблучко на нашій яблуньці!

  1.  Фізкультхвилинка (Екран)
  2. Давайте послухаємо групу істориків та  дослідників,які заздалегідь приготували цікавий матеріал. Історики                                                                   C:\Users\comp\Desktop\malyunok-yabluko.png                                                                                                               
  1. Яблуко - один з "найстаріших" фруктів. Археологи вважають, що ці фрукти були вже у 6500 році до нашої ери.
    До Європи яблука потрапили завдяки римським солдатам, в давнину вважались розкішшю і були ознакою багатства. Яблука були обов'язковими фруктами на столах заможних греків та римлян.

2.В місті Кролевці Сумської області росте яблуня, яка належить до числа природних чудес України. Вік живого пам'ятника природи понад 200 років. Яблуня-сад  росте у вигляді величезного куща на території понад 100 кв. м,   Це єдина в світі яблуня, яка росте таким чином.

 

C:\Users\comp\Desktop\1-15.jpg C:\Users\comp\Desktop\1400688095_yablonya-koloniya.jpg

 

 

 

3. Якщо яблуко розрізати впоперек,  то малюнок на серцевині на вигляд буде як п'ятикутна зірка. Саме тому стародавні алхіміки вважали яблуко символом знань.

C:\Users\comp\Desktop\yabloko-v-razreze.jpg

4. 19 серпня  правовірні  люди святкують   Преображення Господнє, або Спас. В цей день у церкві святять груші, яблука, мед і обжинкові вінки.   Колись  селяни до цього дня не їли  яблук, бо це вважалося гріхом.

 Дослідники

  1.           Про те, що яблука корисні, знає кожен. Існує такий вислів: «Щодня по яблуку – і лікар не потрібен». Адже в яблуках дуже багато речовин, необхідних людині. Їх їдять свіжими, сушеними, моченими та замороженими. Із них готують соки, компоти, варення, повидло, мармелад, желе.
  2.           З лікувальною метою використовують не лише плоди яблуні, а й її гілочки, листя, пелюстки квітів. З них готують досить корисні чаї, які особливо цінні при застуді та кашлі.
  3.           З’їдене на ніч смачне соковите яблуко забезпечує спокійний сон. Одне яблуко здатне замінити чашку кави. Вони чудово тонізують.

Учитель

  • Дякую за чудові розповіді, третє яблучко на яблуні! Я запрошую до виступу наших акторів, які підготували цікаву сценку   за твором Андрія Мястківського «Казка про яблуню»

Автор

На узліссі, біля рову,

де дідусь мій пас корову,

кучеряве, як вільце,

зеленіло деревце.

І зайчатко, і лисичка

називали його — дичка,

і колись давно-давно

липам скаржилось воно:

Яблуня

— Чом я дике? Я не дике!

Скоро виросту велике.

Із зернятка я зросло.

Ось довкола ліс буя…

Може, кленом стану я,

може, дубом в лісі скраю,

ще не відаю, не знаю…

Автор

Тут при нім зайчатко стало,

подивилося й сказало:

Зайчик

— Ти із яблука, що впало.

До землі вчепилось ти,

щоб під дощиком рости.

Через років сім чи вісім

станеш яблунею в лісі!

Автор

засміялись лопухи

Лопухи

— Хі-хі-хі! Хи-хи-хи!

З неї яблуні не буде,

бо затопчуть її люди.

Якщо й вродить якийсь плід,

то заглушить його глід!

Автор

Але йшов узліссям дід.

З корячка води напився

і на дичку задивився:

Дід

Непомітна, невеличка,

але яблунька, хоч дичка.

В бур’янах густих вона,

але в корені міцна…        (вириває лопухи)

Роздивляйсь зелені сни,

а пізніше, восени,

я візьму тебе в мій сад,

де порічки й виноград,

де квітує все зелене,

— станеш щепою у мене!

Автор

І коли зжовтів весь ліс,

деревце дідусь приніс

до господи й посадив

і довкіл обгородив.

А на весну залюбки

прищепив дідусь бруньки

з яблунь тих, що вже великі,

що культурні, а не дикі…

І зросла, як дід хотів,

яблуня семи сортів.

Дозрівали на осонні

білі яблука й червоні.

От і казка невеличка

вам про яблуню, про дичку.

Четверте яблучко на яблуні!

 

  1. Групова форма роботи 

Кожен учень  обирає улюблену пору року.  Розподіл за групами.

 Завдання. Скласти  невеликий текст - опис  про яблуню в різні пори року: навесні, влітку, восени та взимку. Один представник від групи дає відповідь.

Весна                              C:\Users\comp\Desktop\5f8e2854e3d5f11e4e4c5f6fbc1e3651.jpg

Яблуня – то справжня окраса саду.   Навесні гнучкі віти яблуні рясно вкриваються великими біло-рожевими квітами з жовтими серцевинками, які дуже приємно пахнуть. З усіх боків до яблуні злітаються бджоли, щоб зібрати з її квітів солодкий нектар.

Літо                                 C:\Users\comp\Desktop\загружено.jpg

Влітку на яблуні з’являються маленькі яблучка, що згодом достигнуть та перетворяться на соковиті смачні плоди. Деякі з них спіють швидко, інші – аж пізно восени. Яблучка на дереві   можуть бути великими та малими, різної форми та кольору, мають кожне свій особливий смак та аромат.

Осінь                           C:\Users\comp\Desktop\Posadka_kolonovidnoj_yabloni_vesnoj.jpg

Особливо прекрасна яблуня восени, коли серед зеленого листя спалахують рум’яні достиглі яблука. Вона аж хилить додолу свої всипані плодами гілки. Навіть дивуєшся, як вони витримують таку вагу! Кожна тонка гілка увішана яблучками, наче дорогими прикрасами.

 

Зима                          C:\Users\comp\Desktop\yablonya-300x225-1.jpg

 Взимку яблуня  відпочиває, скинувши листя до весни. Восени вона дала  плоди, а тепер час постояти в спокої.   Але яким би смачним не було варення з яблук, мені дуже хочеться дочекатись весняного тепла й цвітіння  цього прекрасного дерева. 

 

Пяте яблучко на нашій яблуньці.

 

  1.  Виступ  журналіста
  • Я - головний редактор  журналу «Яблунька».

На сторінках цього журналу є багато різних цікавих рубрик.

Моєю улюбленою є рубрика «Вікно в природу». З неї я дізнаюсь багато нового і цікавого про життя рослин і тварин. Цими знаннями я можу із задоволенням поділитися зі своїми друзями на уроках природознавства. Я дуже люблю цей журнал. Всім своїм знайомим і друзям я раджу   обов’язково читати його.

 

Шосте яблучко на яблуньці!

Учитель

Зараз ми переходимо до цікавої роботи. Будемо готувати смачний компот для наших гостей.

  1.  Нетрадиційний метод малювання «Штамп»

Дуже цікаво й зручно малювати за допомогою штампа.  Щоб знайти або виготовити штамп, треба уважно озирнутися навколо себе та трішки пофантазувати, уявивши собі які відбитки можуть залишити звичайні предмети. Цей метод дозволяє отримувати незабутні позитивні емоції, розвивати думки, самостійність,  уявлення, дрібну моторику рук та  проявляти  індивідуальність.
Сьогодні у нас штамп буде відповідати нашій темі уроку -  це  яблуко. 

 На партах у вас лежать вже раніше виготовлені  заготовки : шаблон баночки, в якій буде готуватися  наш компот, яблучка, розрізані навпіл, фарби, серветка та тасьма.

  1.               Беремо половинку яблучка. Фарбуємо розріз у яблук  фарбами. Води брати якомога менше. Фарби повинні бути по густоті,  як сметанка. Можна змішувати різні кольори, якими бувають яблука.
  2.               Перевертаємо яблуко фарбою на малюнок і притискаємо його. Якщо з першого разу не вийшло, не біда. Це ж яблуко можна використовувати кілька разів. Фарбуємо його і знову прикладаємо. Виходить  штамп.
  3.               Двома половинками  штампуємо стільки яблук, скільки хочеться бачити в компоті. Мити яблука не треба. Просто фарбуємо постійно зверху.
  4.               Коричневим кольором малюємо гілочки і кісточки у яблук. Можна намалювати тонким пензликом, кольоровими олівцями або фломастерами.
  5.               Розбавимо наш компот іншими ягодами. Наприклад, смородиною. Для цього візьмемо ватяні палички і  намалюємо чорну та червону смородину.  

 Коричневим кольором малюємо гілочки у смородини.

Тепер малюємо «вічка» у смородини. У чорної смородини білим кольором.    У червоної смородини чорним кольором.

  1.               Малюнок готовий. Готуємо серветку і стрічку.  Кріпимо серветку до баночки.  Зав'язуємо стрічку.
  2.               Наші роботи готові.  

Нетрадиційна техніка малювання в школіНетрадиційна техніка малювання в школі

Нетрадиційна техніка малювання в школіНетрадиційна техніка малювання в школі

Нетрадиційна техніка малювання в школі

ІІІ. Підсумок уроку

  1.  Рефлексія  «Вітер дме...»

(Учитель озвучує фрази. Учні, що згодні з ним, підводяться  біля  парти).

Вітер дме для тих, хто сьогодні гарно працював на уроці.

Вітер дме для тих, хто дізнався про щось нове.

Вітер дме для тих, хто був уважним на уроці.

Вітер дме для тих, хто йде з уроку у гарному настрої.

Все побачене – побачено.

Все розгадане – розгадано.

Все задумане – зроблено.

 

Дякую за урок!                                                           

docx
Додано
23 січня
Переглядів
478
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку