Розробка уроку математики в 5 класі «Кути та види кутів»

Про матеріал
Урок - казка. Кожен учитель повинен дбати про те, щоб процес навчання не перетворювався для учнів у нудне й одноманітне заняття. Адже наявність в учнів інтересу до предмета є передумовою до появи складнішого його різновиду – пізнавального інтересу. А пізнавальний інтерес сприяє активності учнів під час уроку і зростанню якості знань. Для учнів урок цікавий, якщо він не нудний і якщо здається, що він швидко закінчується. То ж учитель має так його організувати. Особливість нестандартних уроків полягає в такому структуруванні змісту і форми, яке викликало б інтерес учнів, сприяло їх оптимальному розвитку і вихованню.
Перегляд файлу

Розробка уроку математики в 5 класі

«Кути та види кутів»

Мета:

навчальна: сформувати поняття кута, вершини і сторін кута; ознайомити з правилами позначення кутів; сформувати поняття розгорнутого, прямого, гострого, тупого кута; сформувати вміння розрізняти види кутів за їх зовнішнім виглядом;

розвивальна: розвивати увагу, логічне мислення, культуру математичного мовлення; активізувати пізнавальну діяльність учнів;

виховна: виховувати старанність, дисциплінованість, відповідальність та самостійність.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок

Вид уроку: урок – казка

 

Обладнання: підручник, макети кутів, таблиці оцінювання

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Учитель. У давньогрецького вченого Фалеса запитали:

  •         Що є найбільшим у світі?
  •         Простір, – відповів він.
  •         Що є найшвидшим?
  •         Розум.
  •         Що є наймудрішим у світі?
  •         Час.
  •         Що є найприємнішим?
  •         Досягти бажаного, – сказав учений.

Я вітаю  усіх на уроці математики. Бажаю вам у просторі кабінету математики за обмежений час нашого уроку, за допомогою вашого розуму досягти бажаного. Тобто, розв’язати всі завдання, що стоятимуть перед вами на уроці за темою «Кути та види кутів».

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань

Учитель. Давайте з’ясуємо, чи всі добре засвоїли попередній теоретичний матеріал, який нам знадобиться при вивчені нової теми.

 

Експрес – опитування:  

  1.     Що ми називаємо променем?
  2.     Побудуйте промінь ОА.
  3.     Чи можна побудувати ще один промінь із початком у точці О?
  4.     Побудуйте промінь ОВ.
  5.     Які промені називають доповняльними променями?
  6.     Побудуйте доповняльні промені ОК і ОР.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель.  Із першим завданням уроку ми дуже добре впоралися – всі засвоїли попередній матеріал, а отже, ми можемо приступати до отримання нових знань.

 Дайте, будь ласка відповідь на запитання: а чи потрібні знання про кути в повсякденному житті? (відповіді учнів)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. В одному селі Жашківського району жив хлопчик Сашко. Навчався він у п’ятому класі, але не дуже старанно ставився до навчання, лінувався і не вчив правил з математики. Сашко був переконаний, що це не є важливим для нього. Аж ось приснився йому сон, що він випадково на вулиці знайшов квиток до казкового міста Кутинська. На квитку було вказано, що оскільки місто казкове, то з відвідувачами можуть відбуватися чудеса. Звісно, Сашко дуже хотів поїхати до цього міста. Хлопець проснувся, згадав свій сон і мрійливо зітхнув. Аж ось, чудеса розпочалися – на тумбочці дійсно лежав  цей квиток!

   Отож, сьогодні ми з вами поринемо у світ математичної казки і разом з п’ятикласником Сашком, який отримав двійку із теми «Кути та види кутів» помандруємо до міста, яке має назву Кутинськ. Сама назва говорить про те, що живуть у цьому місті Кути. Оскільки, ми зараз розпочнемо мандрівку, то всі ви отримаєте «маршрутні листи»:

 

Таблиця оцінювання

Вид роботи

(подорож казковим містом)

1 завдання

2 завдання

3 завдання

4 завдання

5

завдання

6 завдання

7

завдання

8

завдання

Максимальний бал

2

1

1

1

2

1

2

1/ 1

Фактично отримані бали

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 На в ході до міста стояла величезна брама із замком. Підійшов Сашко до брами і задумався: «Як йому потрапити до міста? Перелізти через браму не можна, бо дуже високо; попросити, щоб відчинили браму, то нікого немає». Аж раптом щось скрипнуло, щось грюкнуло і з віконечка на брамі з’явився напис: «Хочеш потрапити до міста – маєш назвати пароль». «Цікаво- подумав Сашко – А звідки я знаю, який має бути пароль?!». І ніби хтось читав думки хлопця: знову грюкнуло, стукнуло і з’явився другий напис: «Пароль – це означення кута». Почесав потилицю Сашко і подумав: «Шкода, що я в школі не вивчив цього правила. Як мені тепер потрапити до міста?».

Учитель.  Допоможемо Сашку? Відкриваємо підручник на сторінці 112 -113 і швиденько шукаємо означення кута. Хто перший знайде і скаже, той допоможе Сашку потрапити до міста, а собі заробить два бали.

 

Примітка.  Кут – це геометрична фігура, утворена двома променями, що виходять з однієї точки.

geometr_011

 

І щойно прозвучало означення кута, височенна брама з легкістю відкрилася і Сашко потрапив до міста Кутинська. Але радість хлопця була недовгою, бо його зразу ж оточили багато різних кутів і смикали за руки, за боки, за чуба. Ці кути повідомили Сашку, що він зможе далі мандрувати містом, якщо назве імена цих кутів:

                                                                                                                                                                                                                  

кути

 

І знову проблема у Сашка. Двійка з цієї теми заважала виконати поставлене завдання.

 

Учитель. Сашко знову потребує допомоги! Хто перший знайде і скаже:

  1.        що ми називаємо сторонами кута? (1 бал)
  2.        що ми називаємо вершиною кута? (1 бал)
  3.        як позначається кут? (1 бал)

допоможе Сашку, а собі заробить бали.

 

Примітка. Промені, що мають спільний початок називаються сторонами кута, а їхній спільний початок – вершиною кута.

Кути позначаються значком «» і трьома великими латинськими літерами АОВ або ВОА. Кут іноді позначають і однією буквою –назвою його вершини: О.

Зверніть увагу! Якщо кут позначено трьома буквами, то середня буква в його назві відповідає вершині кута.

 

 

Тільки це все почули кути, що не пропускали Сашка до міста – зразу ж розступилися і перед хлопцем відкрилася гарненька, рівненька і чепурненька вулиця. Вона була така рівна, що нагадувала пряму, а посередині вулиці стояв великий і дуже красивий палац, який виконував роль вершини кута. І раптом Сашко почув голос, який повідомив хлопцеві, що якщо він відгадає, який кут утворює ця вулиця і палац, то він зможе далі мандрувати містом. Розплакався Сашко, бо знову через те, що ліньки було вчити правила, у нього виникають проблеми.

Учитель. Отож, надамо допомогу хлопцеві знову. Ви не проти? Вам потрібно у підручнику знайти інформацію про те, який кут називають розгорнутим? Ціна питання – 2 бали.

 

 

Примітка. Якщо сторони кута є доповняльними променями, то такий кут називають розгорнутим.

 

                    angle-7-coloring-page                                         

 

 

 

Учитель. Оскільки, Сашко з вашою допомогою поставлене завдання виконав, то він мав право далі мандрувати містом і милуватися його красою. Гуляв хлопець вулицею, що утворює розгорнутий кут, їв дуже смачне морозиво, яке отримав безкоштовно, як приз за виконані завдання і раптом вулиця різко повернула вправо і на повороті стояв значок «           і висів напис: «Хочеш продовжити екскурсію – відгадай який кут позначають таким значком і розкажи, що ти знаєш про цей кут (він більший чи менший від розгорнутого)? Виконаєш завдання – отримаєш  цінний подарунок!».

Учитель. Але знову на заваді Сашку стають лінощі до навчання. Він благає вас про допомогу. (Означення кута – 1 бал, побудова – 2 бали).

 

 

Примітка. Кут удвічі менший від розгорнутого називається прямим кутом і позначається значком  «     » 

                                              geometr_010

 

Сашко почувши означення прямого кута здивувався і сказав: « Як це кут називається прямим, а всі інші кути, криві чи що?! І знову Сашко почув голос:

«Кривих кутів не буває. Ось кут, менший від прямого – він називається   гострим (1 бал)(учні шукають у підручнику означення гострого кута).

А цей кут більший від прямого, але менший від розгорнутого. Він називається - тупий кут (1 бал) ) (учні шукають у підручнику означення тупого кута)»

Соромно стало хлопцеві. Він зрозумів, що багато правил з математики не вивчив і не знає, а через це не отримає бажаний подарунок. Звичайно, настрій у Сашка зіпсувався.

Учитель. Але ж у нас сьогодні урок-казка, а у казки має бути «happy end» (щасливий кінець). І знову почув Сашко голос: «Пообіцяй, що відтепер будеш гарно вчитися і подарунок ти отримаєш!». Звичайно, Сашко дав таку обіцянку, до нього прибігли кути різних видів і подарували йому смартфон із закаченою інформацією про кути. Тепер Сашко знає, що вчити правила з математики – це дуже важливо!

 

Фізкультхвилинка

Вийшли ми із-за парт,

Стали дружно в ряд.

Наші руки за головою,

Дивимось перед собою,

 Випрамляємо хребет,

Руки зводимо вперед.

Як метелики літаємо,

Крила зводимо, розправляємо.

Весело за парти сідаємо.

І далі кути розглядаємо.

 

V. Засвоєння нових знань і вмінь

1) Робота за підручником:  № 673, 675, 682, 683, 688

2) Додаткове завдання: Проведіть через одну точку три прямі. Скільки різних кутів утворилося? (18 кутів)

 

VІ.Підсумок уроку

Учитель. Сьогодні на уроці ми  з’ясували, яку геометричну фігуру називаємо кутом і які види кутів існують. А тепер перевіримо як ви засвоїли ці знання.

Я читаю вірші і загадки про кути, а ви продовжуєте і відгадуєте.

 

Два промені проводим вільно,

Щоб був у них початок спільний.

Нова фігура вийшла тут,

І має назву вона  КУТ.

 

Є й назва променів проста:

Вони – це СТОРОНИ КУТА.

 

Ця точка горда та щаслива,

Бо роль у неї особлива:

Вона куту ім’я дає.
його сторін початком є.

Ця точка для кута єдина

І називається  ВЕРШИНА.

 

Промені два доповняльні намалювати ти схотів –

Отримав кут, який найбільший із кутів.

Цікаву назву має він і звуть його РОЗГОРНУТИЙ.

 

Ось від нього половина – нам знайомий кут такий.

Знаємо з молодших класів, що він зветься кут ПРЯМИЙ.

Як назвати кут такий, що є меншим, ніж прямий?

Відгадати дуже просто: називається він ГОСТРИЙ.

 

Він менший, ніж розгорнутий, та більший, ніж прямий.

Що ж, будемо знайомі: він зветься кут ТУПИЙ.

 

Гострий кут він переріс, до тупого не доріс.

Як відомо кут такий називається ПРЯМИЙ.

 

VІІ. Домашнє завдання: 

  1. Завдання за підручником  §  20,   № 674, 681 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "бажаю успіхів"          

 

docx
Додав(-ла)
Коваль Тамара
Додано
22 листопада 2022
Переглядів
464
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку