Розробка уроку математики в 5 класі «Величина кута. Вимірювання та побудова кутів»

Про матеріал
Урок - казка. Кожен учитель повинен дбати про те, щоб процес навчання не перетворювався для учнів у нудне й одноманітне заняття. Адже наявність в учнів інтересу до предмета є передумовою до появи складнішого його різновиду – пізнавального інтересу. А пізнавальний інтерес сприяє активності учнів під час уроку і зростанню якості знань. Для учнів урок цікавий, якщо він не нудний і якщо здається, що він швидко закінчується. То ж учитель має так його організувати. Особливість нестандартних уроків полягає в такому структуруванні змісту і форми, яке викликало б інтерес учнів, сприяло їх оптимальному розвитку і вихованню.
Перегляд файлу

Розробка уроку математики в 5 класі

«Величина кута.  Вимірювання та побудова кутів»

Мета:

навчальна: сформувати поняття одиниці вимірювання кутів; сформувати вміння вимірювати і будувати кути за допомогою транспортиру, визначати види кутів залежно від їх градусної міри;

розвивальна: сприяти розвитку уваги, творчих здібностей учнів, формувати їх пізнавальний інтерес, вміння виділяти головне в інформації;

виховна: виховувати творче ставлення до справи, наполегливість у досягненні мети, відповідальність та самостійність.

 

Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок

Вид уроку: урок – казка

 

Обладнання: підручник, транспортир

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Учитель. Налаштуємося на гарний настрій, посміхнемося одне одному і продовжимо своє знайомство з п’ятикласником Сашком..

   Повернувся Сашко з мандрівки по казковому місту і був задоволений тим, що отримав у подарунок смартфон, але було соромно за те, що самостійно не зміг виконати жодного завдання, а весь час отримував допомогу від своїх ровесників, тобто від вас. Отож, вирішив він побороти свої лінощі, відкрив у смартфоні ту інформацію про кути, яка там була і все гарненько вивчив.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання 

1. Перевірка завдання, заданого за підручником                          

І уже Сашко знав (а чи знаєте ви?), що ми називаємо:

  1.   кутом;
  2.   сторонами кута;
  3.   вершиною кута;
  4.   які види кутів бувають;
  5.   розгорнутий кут – це…….
  6.   прямий кут – це ………..
  7.   гострий кут – це ……
  8.   тупий кут – це ……..

2. Математичний диктант

1) Вершиною кута, зображеного на рисунку (на дошці), є точка ……, а сторонами – промені ………

geometr_011

2) Побудуйте кут, сторонами якого є промені РК і РМ. Запишіть позначення цього кута.

3) Запишіть усі можливі позначення кута зі сторонами СК і СД.

4) Кут зі сторонами МК і МС позначають ….

5) Сторонами кута СМК є промені ….

6) Кут МРО має такі сторони ….

7) Вершиною кута СКД є точка ….

8) Закресліть неправильні позначення кута, зображеного на рисунку ( на дошці)

 

image112                    KMN

                    K

                    MKN

                    NKM

                    NMK

                                                                    M

 

  1.   Накресліть дві прямі АВ і СД, що перетинаються в точці О. Запишіть позначення всіх кутів, що при цьому утворилися.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

План вивчення теми

  1.     Що називають градусом?
  2.     Величина прямого і розгорнутого кутів.
  3.     За допомогою якого приладу вимірюють кути?
  4.     Який із двох нерівних кутів вважають більшим?
  5.     Правило вимірювання кутів за допомогою транспортира.
  6.     Правило побудови кутів за допомогою транспортира.
  7.     Приклади вимірювання та побудови кутів за допомогою транспортира.

8.  Який промінь називають бісектрисою кута?

Учитель. Отже, ми з вами повторили все, про що дізналися на попередньому уроці і сьогодні будемо вчитися вимірювати і будувати кути різних видів. Але, давайте поцікавимося, як наш знайомий Сашко вивчав цю тему і що у нього вийшло.

   А Сашко вирішив  здивувати своїх однокласників і вчительку. Готуючись до наступного уроку математики, Сашко самостійно опрацював матеріал про величину кута, вимірювання і побудову кутів.

  Коли розпочався урок, хлопець підняв руку і попросив дозволу в учительки, щоб він допоміг в поясненні нового матеріалу. Учителька здивовано підняла брови, знаючи лінощі Сашка, але все ж таки задовольнила його бажання. Сашко вийшов до дошки і схвильовано почав розповідати своїм однокласникам про те, що кути так само, як і відрізки можна вимірювати. Давайте візьмемо приклад із Сашка і також самостійно знайдемо інформацію у підручнику про одиницю вимірювання кутів. (Відповіді учнів)

 

 

Примітка.   Якщо поділити прямий кут на 90 рівних частин, то міру однієї такої частини беруть за одиницю вимірювання кутів і називають градусом. Позначають так: 1°.

Градусна міра прямого кута дорівнює 90°, а розгорнутого – 180°.

Градусну міру кута позначають так само, як і кут: АОВ = 60°.

 

 

 

Учитель. А Сашко  продовжував пояснювати урок. Хвилювання його вгамувалося і він, навіть, почав ставити запитання учням:

  1. градусна міра гострого кута більша чи менша від градусної міри прямого кута?
  2. В яких межах лежить градусна міра тупого кута?

Давайте і ми спробуємо знайти відповіді на ці запитання у підручнику. (Відповіді учнів)

 

 

Примітка. Зрозуміло, що градусна міра гострого кута менша від 90°, а тупого – більша за 90°, але менша від 180°.

 

 

 

Учитель. Учителька та учні були приголомшені змінами, які відбулися з Сашком. Всі його тихесенько слухали і виконували все, що він їм казав. А хлопець так захопився і продовжував далі ставити завдання своїм однокласникам:

  • Віднайдіть, будь ласка, у підручнику інформацію про те, яким приладом вимірюють кути?

Швиденько виконуємо завдання, яке поставив Сашко перед своїми однокласниками. (Відповіді учнів)

 

 

 

Примітка.  Кути у градусах вимірюють за допомогою приладу, який називають транспортиром. Шкала транспортира розміщена на півколі і має 180 поділок. Кожна поділка шкали дорівнює 1 градусу.

 

 

 

Учитель. Я хочу доповнити Сашка і повідомити вам, що рівні кути мають рівні градусні міри. Записуємо так:  АОВ = МРК = 60°.

З двох кутів більшим вважається той, міра якого більша. Наприклад:

СОД = 105°, МРК = 60°. Оскільки 105° > 60°, то СОД  > МРК

Учитель. А Сашко вже ставить друге запитання:

  •       Що потрібно зробити, щоб виміряти кут транспортиром?

Долучаємося до однокласників Сашка і також виконуємо це завдання. (Відповіді учнів)

 

 

 

Примітка.  Щоб виміряти кут, потрібно накласти на нього транспортир так: центр транспортира має збігатися з вершиною кута, а одна сторона має пройти через початок відліку на шкалі. Штрих на шкалі, через який проходить друга сторона кута, показує градусну міру цього кута.

 

 

 

Учитель. Сашко повідомив, що транспортир також використовують для побудови кутів. Але запропонував однокласникам самим знайти цю інформацію у підручнику. І ми також швиденько виконуємо це завдання. (Відповіді учнів)

 

 

 

Примітка. Щоб побудувати кут, наприклад 50 градусів,  потрібно:

  1. позначимо довільну точку О;
  2. накреслимо промінь ОВ;
  3. накладемо транспортир так, щоб центр транспортира збігався з точкою О, а промінь ОВ пройшов через початок відліку на шкалі;
  4. поставимо точку А проти штриха на шкалі, який відповідає 50 градусів;
  5. проведемо промінь ОА

    6) АОВ = 50°

 

Учитель. Тільки учні виконали це завдання, а Сашко ставить перед ними нове:

  • А чи можна додавати і віднімати міри кутів?

І знову всі працюють з підручником і ми також не відстаємо. (Відповіді учнів)

 

 

Примітка. Міри кутів, як і довжини відрізків, можна додавати і віднімати.

На малюнку (у підручнику мал.. 110) кут АОС дорівнює сумі кутів АОВ і ВОС.

АОС = АОВ + ВОС = 30° + 50° = 80°.

Якщо МОN = 110°, КОN = 40°, то

МОК = МОN - КОN = 110° – 40° = 70°( у підручнику мал. 111)

 

 

Учитель. А Сашко розповідав далі про кути і повідомив однокласникам, що іноді внутрішній промінь кута поділяє його на дві рівні частини. Давайте знайдемо як називається такий промінь? (Відповіді учнів)

 

 

Примітка. Промінь, який виходить з вершини кута і розбиває його на два рівних кути, називають бісектрисою кута

 

 

Фізкультхвилинка

Склали ручки й олівці.

Стали всі біля стільців.

Хлопчики й дівчатка.

Зробимо зарядку.

Руки в боки, вгору, вниз,

1,2,3, не помились.

У долоні хлоп,хлоп,хлоп.

І ногами топ, топ, топ.

Мов годинник зробим так:

Тік-так, тік-так.

Тихо сіли на стільці.

Всі ви дуже молодці!

 

IV.Засвоєння нових знань і вмінь

Учитель. Учні так захопилися виконувати завдання, які ставив перед ними Сашко, що здивувалися, коли почули голос учительки:

  •       А тепер для засвоєння отриманих знань виконаємо вправу за № …

Ми також з вами закінчили розглядати новий матеріал і готові приступити до його практичного засвоєння.

 

  1.   Робота за підручником:

Усно: № 692, 693, 695.

Письмово: № 698, 700, 703, 705, 708, 716, 721.

 

  1.   Додаткові завдання
    1.   Побудуйте квадрат зі стороною 3 см і квадрат зі стороною 5 см. Виміряйте кути цих квадратів. Зробіть висновки.

2) Побудуйте промінь ОК. Візьміть його за сторону кутів, градусна міра    яких дорівнює 30° і 90°, і побудуйте кути КОА = 30°, КОВ = 90° . Виміряйте кут АОВ. Скільки розв’язків має задача?

 

V. Підсумки уроку

Учитель. Ми гарно сьогодні попрацювали. Поцікавились тим, як наш знайомий Сашко справився з даною темою і, виконуючи завдання, які він ставив своїм однокласникам, дізналися багато нового про кути. Але давайте ще трішечки повернемося до Сашка.

 Всі були задоволені уроком, який проводив Сашко:

  • учительку приємно вразили зміни, що відбулися з хлопцем, а також вразило захоплення з яким працювали учні;
  • учням також сподобалося, тому що їм було цікаво самим знаходити відповіді на поставлені запитання.

Але, мабуть, найбільше сподобалось Сашкові. Його груди розпирала гордість, що він зміг побороти свою лінь, що зміг побороти хвилювання і невпевненість, що приємно здивував учительку і що зміг захопити вивченням нового матеріалу своїх однокласників. Він герой дня! А тому я хочу вас закликати брати приклад із Сашка і творчо працювати при підготовці до уроків математики.

  А зараз давайте підсумуємо те, що ми сьогодні розглядали.

 

Вправа «Продовж речення»:

  1.   Одиниця вимірювання кутів називається …..
  2.   Величина прямого кута дорівнює …., розгорнутого кута - ….
  3.   Кути вимірюють приладом, який називається …..
  4.   Рівні кути мають градусну міру …..
  5. Більшим є кут, який має ….. градусну міру
  6. Промінь, який виходить з вершини кута і ділить його на два рівні кути,  називається …

Рефлексія

raskraski-smail-1Учитель. У вас на партах лежать смайлики. Підніміть той, який відповідає вашій оцінці знань за урок:

               - я знаю, що знаю все;

neutral-face-outlined-emoticon-symbol_318-71986 

               - я знаю, що чогось не знаю;

Obidchivyy-smayl_129873 

               - я знаю, що нічого не знаю.

 

VІ. Домашнє завдання 

  1. Завдання за підручником §  21,  №  704, 722

 

Пов’язане зображення

 

docx
Додав(-ла)
Коваль Тамара
Додано
22 листопада 2022
Переглядів
1434
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку