Розробка уроку математики в 5 класі
«Величина кута. Вимірювання та побудова кутів»
Мета:
навчальна: сформувати поняття одиниці вимірювання кутів; сформувати вміння вимірювати і будувати кути за допомогою транспортиру, визначати види кутів залежно від їх градусної міри;
розвивальна: сприяти розвитку уваги, творчих здібностей учнів, формувати їх пізнавальний інтерес, вміння виділяти головне в інформації;
виховна: виховувати творче ставлення до справи, наполегливість у досягненні мети, відповідальність та самостійність.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок
Вид уроку: урок – казка
Обладнання: підручник, транспортир
Хід уроку
І. Організаційний етап
Учитель. Налаштуємося на гарний настрій, посміхнемося одне одному і продовжимо своє знайомство з п’ятикласником Сашком..
Повернувся Сашко з мандрівки по казковому місту і був задоволений тим, що отримав у подарунок смартфон, але було соромно за те, що самостійно не зміг виконати жодного завдання, а весь час отримував допомогу від своїх ровесників, тобто від вас. Отож, вирішив він побороти свої лінощі, відкрив у смартфоні ту інформацію про кути, яка там була і все гарненько вивчив.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Перевірка завдання, заданого за підручником
І уже Сашко знав (а чи знаєте ви?), що ми називаємо:
2. Математичний диктант
1) Вершиною кута, зображеного на рисунку (на дошці), є точка ……, а сторонами – промені ………
2) Побудуйте кут, сторонами якого є промені РК і РМ. Запишіть позначення цього кута.
3) Запишіть усі можливі позначення кута зі сторонами СК і СД.
4) Кут зі сторонами МК і МС позначають ….
5) Сторонами кута СМК є промені ….
6) Кут МРО має такі сторони ….
7) Вершиною кута СКД є точка ….
8) Закресліть неправильні позначення кута, зображеного на рисунку ( на дошці)
KMN
K
MKN
NKM
NMK
M
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
План вивчення теми
8. Який промінь називають бісектрисою кута?
Учитель. Отже, ми з вами повторили все, про що дізналися на попередньому уроці і сьогодні будемо вчитися вимірювати і будувати кути різних видів. Але, давайте поцікавимося, як наш знайомий Сашко вивчав цю тему і що у нього вийшло.
А Сашко вирішив здивувати своїх однокласників і вчительку. Готуючись до наступного уроку математики, Сашко самостійно опрацював матеріал про величину кута, вимірювання і побудову кутів.
Коли розпочався урок, хлопець підняв руку і попросив дозволу в учительки, щоб він допоміг в поясненні нового матеріалу. Учителька здивовано підняла брови, знаючи лінощі Сашка, але все ж таки задовольнила його бажання. Сашко вийшов до дошки і схвильовано почав розповідати своїм однокласникам про те, що кути так само, як і відрізки можна вимірювати. Давайте візьмемо приклад із Сашка і також самостійно знайдемо інформацію у підручнику про одиницю вимірювання кутів. (Відповіді учнів)
Примітка. Якщо поділити прямий кут на 90 рівних частин, то міру однієї такої частини беруть за одиницю вимірювання кутів і називають градусом. Позначають так: 1°. Градусна міра прямого кута дорівнює 90°, а розгорнутого – 180°. Градусну міру кута позначають так само, як і кут: АОВ = 60°.
|
Учитель. А Сашко продовжував пояснювати урок. Хвилювання його вгамувалося і він, навіть, почав ставити запитання учням:
Давайте і ми спробуємо знайти відповіді на ці запитання у підручнику. (Відповіді учнів)
Примітка. Зрозуміло, що градусна міра гострого кута менша від 90°, а тупого – більша за 90°, але менша від 180°.
|
Учитель. Учителька та учні були приголомшені змінами, які відбулися з Сашком. Всі його тихесенько слухали і виконували все, що він їм казав. А хлопець так захопився і продовжував далі ставити завдання своїм однокласникам:
Швиденько виконуємо завдання, яке поставив Сашко перед своїми однокласниками. (Відповіді учнів)
Примітка. Кути у градусах вимірюють за допомогою приладу, який називають транспортиром. Шкала транспортира розміщена на півколі і має 180 поділок. Кожна поділка шкали дорівнює 1 градусу.
|
Учитель. Я хочу доповнити Сашка і повідомити вам, що рівні кути мають рівні градусні міри. Записуємо так: АОВ = МРК = 60°.
З двох кутів більшим вважається той, міра якого більша. Наприклад:
СОД = 105°, МРК = 60°. Оскільки 105° > 60°, то СОД > МРК
Учитель. А Сашко вже ставить друге запитання:
Долучаємося до однокласників Сашка і також виконуємо це завдання. (Відповіді учнів)
Примітка. Щоб виміряти кут, потрібно накласти на нього транспортир так: центр транспортира має збігатися з вершиною кута, а одна сторона має пройти через початок відліку на шкалі. Штрих на шкалі, через який проходить друга сторона кута, показує градусну міру цього кута.
|
Учитель. Сашко повідомив, що транспортир також використовують для побудови кутів. Але запропонував однокласникам самим знайти цю інформацію у підручнику. І ми також швиденько виконуємо це завдання. (Відповіді учнів)
Примітка. Щоб побудувати кут, наприклад 50 градусів, потрібно:
6) АОВ = 50° |
Учитель. Тільки учні виконали це завдання, а Сашко ставить перед ними нове:
І знову всі працюють з підручником і ми також не відстаємо. (Відповіді учнів)
Примітка. Міри кутів, як і довжини відрізків, можна додавати і віднімати. На малюнку (у підручнику мал.. 110) кут АОС дорівнює сумі кутів АОВ і ВОС. АОС = АОВ + ВОС = 30° + 50° = 80°. Якщо МОN = 110°, КОN = 40°, то МОК = МОN - КОN = 110° – 40° = 70°( у підручнику мал. 111)
|
Учитель. А Сашко розповідав далі про кути і повідомив однокласникам, що іноді внутрішній промінь кута поділяє його на дві рівні частини. Давайте знайдемо як називається такий промінь? (Відповіді учнів)
Примітка. Промінь, який виходить з вершини кута і розбиває його на два рівних кути, називають бісектрисою кута
|
Фізкультхвилинка
Склали ручки й олівці.
Стали всі біля стільців.
Хлопчики й дівчатка.
Зробимо зарядку.
Руки в боки, вгору, вниз,
1,2,3, не помились.
У долоні хлоп,хлоп,хлоп.
І ногами топ, топ, топ.
Мов годинник зробим так:
Тік-так, тік-так.
Тихо сіли на стільці.
Всі ви дуже молодці!
IV.Засвоєння нових знань і вмінь
Учитель. Учні так захопилися виконувати завдання, які ставив перед ними Сашко, що здивувалися, коли почули голос учительки:
Ми також з вами закінчили розглядати новий матеріал і готові приступити до його практичного засвоєння.
Усно: № 692, 693, 695.
Письмово: № 698, 700, 703, 705, 708, 716, 721.
2) Побудуйте промінь ОК. Візьміть його за сторону кутів, градусна міра яких дорівнює 30° і 90°, і побудуйте кути КОА = 30°, КОВ = 90° . Виміряйте кут АОВ. Скільки розв’язків має задача?
V. Підсумки уроку
Учитель. Ми гарно сьогодні попрацювали. Поцікавились тим, як наш знайомий Сашко справився з даною темою і, виконуючи завдання, які він ставив своїм однокласникам, дізналися багато нового про кути. Але давайте ще трішечки повернемося до Сашка.
Всі були задоволені уроком, який проводив Сашко:
Але, мабуть, найбільше сподобалось Сашкові. Його груди розпирала гордість, що він зміг побороти свою лінь, що зміг побороти хвилювання і невпевненість, що приємно здивував учительку і що зміг захопити вивченням нового матеріалу своїх однокласників. Він герой дня! А тому я хочу вас закликати брати приклад із Сашка і творчо працювати при підготовці до уроків математики.
А зараз давайте підсумуємо те, що ми сьогодні розглядали.
Вправа «Продовж речення»:
Рефлексія
Учитель. У вас на партах лежать смайлики. Підніміть той, який відповідає вашій оцінці знань за урок:
- я знаю, що знаю все;
- я знаю, що чогось не знаю;
- я знаю, що нічого не знаю.
VІ. Домашнє завдання