РОЗРОБКА ВІДКРИТОГО УРОКУ МАТЕМАТИКИ В 5 КЛАСІ
НА МЕТОДИЧНЕ ОБ’ЄДНАННЯ ВЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ
ВЧИТЕЛЯ ТАРАСІВСЬКОЇ ЗОШ І – ІІ СТ.
САВРАН В.М.
ТЕМА: “ ОКРЕМІ ВИПАДКИ ВІДНІМАННЯ МІШАНИХ ЧИСЕЛ"
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування первинних вмінь
Обладнання: навчальний комплекс з теми «Звичайні дроби»
Хід уроку.
І. Мотивація навчання, оголошення теми й мети уроку, плану уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Підготовка до засвоєння нових знань.
1. Продовжуємо мандрувати країною Звичайних дробів. Ви вже чули казку про Країну Натуральних чисел і Країну Звичайних дробів. Зараз ми живемо в Країні Звичайних дробів. Розкажіть про свою країну.
1.Що таке дріб?
2. За допомогою чого записується дріб?
3. Як називаються члени дробу ? Де вони записуються?
4. Що таке знаменник дробу ?
5. Що показує знаменник дробу ?
6.Що показує чисельник дробу ?Від якого слова утворилось слово чисельник?
7. Який дріб називається правильним? Неправильним?
8. Яку дію позначає дробова риска?
9. Як додати дроби з однаковими знаменниками?
Над чим виконуються дії, над чим дії не виконуються і чому?
***
Добре, діти! Ви вже багато знаєте про Країну Звичайних дробів.
Згадаємо про Країну натуральних чисел, по якій ми мандрували з початку року і нещодавно покинули її. Але там почались проблеми. 25 не могло поділитись на 7 і в Країні Звичайних дробів теж виникли проблеми. Важко стало неправильним дробам нести свій вантаж. Почали вони шукати нових родичів, але поряд були тільки ці дві країни. І вирішили вони об’єднатися. Так утворилась Країна Звичайних дробів і мішаних чисел.
10. Що таке мішане число? ( відповідають) Так- так. У країні Звичайних дробів і Мішаних чисел утворились нові числа, які мають і цілу частину і дробову частину. Ми вже знаємо, що всякий неправильний дріб можна перетворити у мішане число.
11.Як перетворити неправильний дріб у мішане число?. Перетворіть =
12. Тепер повторимо, як додати мішані числа. Перевіримо, як ви виконували домашню роботу. Всі до дошки.
Завдання : Складіть приклад на додавання мішаних чисел і розв’яжіть його. Яка проблема іноді виникала при додаванні мішаних чисел ? …(відповідають). Всі сідають на місця.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу. Первинне закріплення набутих вмінь.
1. Як від 1 відняти дріб?
Оказалось додавати мішані числа досить легко, якщо й виникала невеличка проблема, то ми навчились її вирішувати, і ви показали , як ви дієте.
Віднімати мішані числа, не так просто.
Тому ми сьогодні спеціально присвятимо урок окремим випадкам віднімання.
Пишемо тему уроку : Окремі випадки віднімання мішаних чисел.
Як ви думаєте, яка мета нашого уроку? Відповідають …
Дріб спитало у першого натурального числа, у 1. « Як від 1 відняти дріб?» Одиниця хоч й була гостра та пряма, але відповіла по - доброму: «Я можу перетворитись у дріб з твоїм знаменником. Як ? ( А ви знаєте? Як 1 перетвориться в дріб?) А тепер можна й відняти будь - який дріб. Показати на дошці запис.
А можна усно відняти?Давайте розв’яжемо вправи на с. 4. Завдання 12нашого навчального комплексу. Відняти усно.
3. Як відняти дріб від цілого числа?
Дріб сам такий малий, але принциповий та прискіпливий спитав у 2: « Ти така велика та красива, а що ти вмієш робити? « Двійка відповіла: « А я можу перетворитись у мішане число…» Як? У тебе ж немає дробової частини.» «А я як трасформер : величина залишається та сама, а вигляд інший. Одну 1 залишу собі, а другу свою одиницю подарую вам, щоб ви записали її дробом з вашим знаменником. Ось так …( показую на дошці)
Давайте складемо приклад віднімання від 2 – ваш дріб.
А п’ятірка так зраділа, що аж закричала, « Я теж можу перетворитись у мішане число, тільки я собі залишу 4 цілих, а одну віддам вам».
А чи кожне натуральне число можна подати мішаним числом?
Всі погодились, що кожне натуральне число можна подати мішаним числом. Давай покажемо, як це зробити. Всі пишуть на дошці свій приклад. А тепер розв’яжіть такий приклад 6 - . Далі всі розв’язують на дошці с.4. Завдання 13. Кожному приклад.
ІV. Творче перетворення інформації.
Як від натурального числа відняти мішане число. Проблемна ситуація. 8 - 4. Діємо аналогічно. Так само, як в попередніх прикладах.
Перенесення знань у нову ситуацію. Самостійно вирішують проблему.
4. Останній випадок віднімання: як відняти мішані числа, якщо дробова частина зменшуваного менша від дробової частини від’ємника.
- Пояснення вчителя. Запис.
- На дошці по черзі Приклади с.4. Завдання 14. ( 1 -3) Три учні на дошці розв’язують.
- Як записати коротше розв’язання такого віднімання. Пояснення вчителя.
V. Підсумок уроку. Кожному учню на дошці розв’язати приклад на який - небудь один випадок віднімання.
Висновок : В кожному прикладі ми натуральне число перетворювали у мішане число.
VІ. Завдання додому: № 780 там різні випадки додавання і віднімання мішаних чисел.
А на наступних уроках будуть рівняння, приклади , в яких не одна дія, а кілька, будемо розв’язувати задачі.