Урок
Механічний рух населення. Міграційна політика держав. Українська діаспора.
Мета: формувати в учнів систему знань про причини і види міграцій; визначити основні напрямки міграційних потоків у світі в Україні; розкрити особливості розселення українців у світі; продовжувати формувати навички роботи за статистичними показниками; виховувати повагу та почуття духовної єдності з українцями діаспори, толерантне ставлення до іммігрантів.
Обладнання: атлас, політична карта світу, карта адміністративно-територіального устрою України.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати:
-пояснювати причини і види міграцій
-розуміти поняття «еміграція», «імміграція»
-визначати показник сальдо міграції
-пояснювати принципи міграційної політики в різних країнах світу
-визначати країни з найчисельнішою українською діаспорою.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент Привітання. Налаштування учнів на робочу атмосферу.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
Методичний прийом «Робота з картками
Визначте, яким країнам та групам відповідають наступні показники народжуваності, смертності. Свій вибір обгрунтуйте.
Методичний прийом «Міні-дискусія»
Обговорення запропонованих учнями питань до міністра соціальної політики України з приводу проведення і реалізації демографічної політики в нашій державі після Перемоги.
І варіант США, Україна, Буркіна-Фасо розвинуті країни Європи, що розвиваються
Країна, група країн |
Народжуваність, % |
Смертність, % |
|
22 |
7 |
|
13 |
8 |
|
11 |
10 |
|
44 |
11 |
|
11 |
15 |
Країна, група країн |
Народжуваність, % |
Смертність, % |
|
11 |
15 |
|
50 |
11 |
|
11 |
7 |
|
20 |
8 |
|
14 |
1 |
ІІ варант Світ загалом, Україна, Канада, ОАЕ, Нігер
ІІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Розвиток людства супроводжується процесами переміщення населення. У пошуках кращих умов життя громадяни змінюють місця проживання. Міграції істотно впливають на загальну картину населення всієї планети, та України. Завдяки механічного руху українці розселилися в багатьох країнах світу
ІV. Вивчення нового матеріалу
Методичний прийом NOTA BENE (замітки на полях)
Різні за тривалістю переміщення населення між окремими населеними пунктами називають механічним рухом, або міграцією.
Механічний рух населення |
|
Зовнішні |
Внутрішні |
Імміграція (в’Їзд) Еміграція(виїзд) Сальдо міграції (І-Е) |
Село-місто Сезонні «маятникові» |
Методичний прийом «Проблемне питання»
Виокреміть ті нотатки сільського голови до реєстру виборців, які свідчать про зменшення на три особи чисельності постійного населення цього села в Ніжинському районі Чернігівської області.
1 Репетун М.- уже житиме в Чернігові (там одружився)
2 Петренко О. - поїхав на заробітки в Польщу на два місяці
3 Михась В. - на лікуванні в санаторії у Вінницькій області
4 Кремінь П. - у Києві, вступила до коледжу (знялася із реєстрації)
5 Новак С. -на відпочинку в Іспанії
6 Захарко Л. - у Харкові на стажуванні (до осені)
7 Лисенко А. - емігрувала в Білорусь до батьків
Методичний прийом NOTA BENE (замітки на полях)
Слово діаспора в перекладі означає «розпорошення», «розсіювання». За межами України нараховують від 8,2 млн до 20 млн осіб українського походження. Основною передумовою формування діаспори була еміграція.
Хвилі міграцій
Перша, кінець ХІХ –початок ХХст
Друга, міжвоєнний період
Третя, період після Другої світової і до кінця ХХ ст
Четверта, з кінця ХХ ст
Відповідно до географічного напряму, українська діаспора поділяється на Західну, Східну. Остання сформувалася на теренах колишнього СРСР.
Українська діаспора |
|
Західна |
Східна |
Канада 1,2 млн США -1 млн Бразилія -600 тис Аргентина -350 тис Австралія 45 тис |
Молдова442 тис Казахстан 333 тис Білорусь159 тис Латвія 70 тис Естонія 35 тис |
ПРАКТИЧНА РОБОТА. Обчислення показників природного і механічного руху населення в різних регіонах.
1.Чисельність населення країни на 01.01.2019 р. становила 100 млн осіб. Визначте, якою стала чисельність населення (у млн осіб) на 01.01.2020 р., якщо в цій країні коефіцієнт народжуваності 15 осіб на 1000 жителів, коефіцієнт смертності 8 осіб на 1000 жителів, сальдо міграції 300 тис. осіб.
2. За даними таблиці визначте для кожного показника, що характеризує населення умовної країни, хід його обчислення.
1загальна кількість населення
2коефіцієнт природного приросту
3сальдо зовнішніх міграцій
3. Проаналізуйте наведену в таблиці статистичну інформацію щодо міграційних потоків в окремих областях України. Визначте область з найбільшим міграційним приростом населення.
Методичний прийом «Географічний практикум»
Побудуйте ствопчикові діаграми «Українці Західної діаспори» (1 варіант), «Українці східної діаспори» (2 варіант)
V. Закріплення вивченного матеріалу
Методичний прийом «Бесіда»
Методичний прийом «Картографічний практикум»
На контурну карту нанесіть 5 країн з найчисельнішою українською діаспорою.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
VІІ Домашнє завдання
Опрацювати параграф. Підготувати презентацію, повідомлення «Українські символи за кордоном»