Конспект-сценарій уроку
з мистецтва
для учнів 8 класу
Залізничненської загальноосвітньої школі І-ІІІ ступенів
підготувала вчитель художньої культури
Паслар Віолетта Вікторівна
Конспект-сценарій уроку
з мистецтва
для учнів 8 класу
Залізничненської загальноосвітньої школі І-ІІІ ступенів
підготувала вчитель художньої культури
Паслар Віолетта Вікторівна
Тема: Стиль романтизм у живописі
Мета: ознайомити учнів із живописом романтизму, його характерними рисами, творчістю представників німецької, англійської, французької та американської шкіл живопису романтизму;розглянути види графіки цього стилю, ознайомити із модними тенденціями романтизму;
розвивати вміння учнів здійснювати різні види аналізу творів живопису романтизму, проводити власні мистецькі дослідження, створювати живописні картини в стилі романтизму за вигаданим сюжетом або зразком;
виховувати інтерес до творчості художників, ціннісне ставлення до живопису романтизму.
Ключові поняття: живопис романтизму, види графіки романтизму: літографія, ксилографія (дереворит). Німецька школа, англійський та американський живопис. Французька школа живопису романтизму.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво
Тип уроку:урок набуття умінь та навичок
Форма уроку: комбінований урок
Обладнання: зображення картин,слайд-презентація, підручник Мистецтво 8 клас,
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань. Фронтальне опитування.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
– Роздивимось ілюстрацію картини Ежена Делакруа «Свобода, що веде народ».
В цій картині відображені бурхливі події революції в Парижі 18 століття (1789-1799 р.р). У цьому творі дивним чином поєднані міфологічні фігури (алегорія Свободи з прапором Франції) з фігурами брутальної дійсності (Гаврош, мсьє в капелюсі болівар, трупи розстріляних). «Свобода» стала сенсацією на всівіки, а звістка про придбання полотна у Лувр – офіційним визнанням митця.
IV. Вивчення нового матеріалу
Живопис романтизму пов’язують з Великою французькою революцією 18 століття. Він виник як реакція загального піднесення з приводу її початку і як глибоке розчарування у можливостях людини внаслідок її поразки. Задля виразності передачі почуттів живописці використовували соковиті фарби, яскраві мазки та спецефекти.
Робота з підручником с. 220
Характерні риси живопису романтизму:
Жанри: історичні полотна, баталії, фантастичні картини, марина, портрет, пейзаж.
Славетні художники: Ф.Гойя, Е.Делакруа, І.Айвазовський.
Школи живопису: німецька, французька, англійська.
Перегляд ілюстрацій картин і визначення жанрів, в яких вони написані.
– Г.Фюзелі. «Сон пастуха».
– Дж. Мілтон. «Втрачений рай»
– Е. Делакруа «Гамлет і Гораціо на кладовищі»
Зараз ми разом з вами розглянемо найвідоміші школи живопису це французька, англійська та німецька.
Французька школа живопису романтизму – найбільш послідовна і прогресивна. Її засновником став Тедор Жеріко- – новатор у живописі, а визнаним главою – Ежен Делакруа. Заслуги школи: впровадження вільної динамічної композиції та яскравого насиченого колориту.
Робота с підручником с. 221
Назвіть відомих французьких художників?
Перегляд ілюстрацій картин французьких художників:
– Т.Жеріко «Біг звільнених коней у Римі»,
– Ж.Мішель «Пейзаж з вітряком»,
– Е.Делакруа «Полювання на левів».
Англійська школа живопису романтизму вирізнялася надуманістю пейзажних сюжетів, містичними картинами, фантастичними пейзажами.
Робота с підручником с. 222
Назвіть відомих англійських художників?
Перегляд ілюстрацій картин англійських художників:
-В. Тернер «Золота гілка»
В священной роще росло дерево, и вокруг него весь день до глубокой ночи крадущейся походкой ходила мрачная фигура человека. Он держал в руке обнаженный меч и внимательно оглядывался вокруг, как будто в любой момент ожидал нападения врага. Это был убийца-жрец, а тот, кого он дожидался, должен был рано или поздно тоже убить его и занять его место. Таков был закон святилища. Претендент на место жреца мог добиться его только одним способом — убив своего предшественника, и удерживал он эту должность до тех пор, пока его не убивал более сильный и ловкий конкурент.
- В.Блейк «Жалість»
Німецька школа живопису романтизму відома реалістичними пошуками у пейзажному та портретному жанрах, а також сентиментально-ідилічним зображенням біблійних сцен і патріархального побуту. Представники цієї школи наповнювали свої картини меланхолічністю, чуттєвістю, мрійливістю завдяки використанню розмитих фарб.
Робота с підручником с. 223
Назвіть відомих німецьких художників?
Перегляд ілюстрацій картин німецьких художників:
- К.Д.Фрідріх «Прогулянка в сутінках»
- Філіп Отто Рунге «Відпочинок на шляху до Єгипту»
- Й.Ф.Овербек «Марія і Єлизавета з Ісусо
- І. Айвазовський «Дев’ятий вал»
Під впливом романтизму написав свої ранні полотна видатний марінист Іван Айвазовський (Ованес Айвазян) – українсько-російський художник вірменського походження. Він створив понад 6 тисяч полотен, найвідоміші з яких – морські пейзажі та сцени морських баталій.
Це цікаво знати!!!
«Дев’ятий вал» – знакова картина мариніста. На ній зображено море після жахливого нічного шторму й людей, які зазнали корабельної аварії. Промені сонця освітлюють величезні хвилі, найбільша з яких – дев’ятий вал. Люди намагаються врятуватися на уламках щогли. Кожна деталь говорить про велич і могутність морської стихії та безпорадність перед нею людини. Теплі тони картини роблять море не таким суворим і дають глядачеві надію, що потерпілі будуть врятовані. Картина стала символом сили духу та волі в літературі й мистецтві.
А зараз ми з вами перейдемо до практичної діяльності
Практичне завдання № 1 «Романтизм Айвазовського»
Розгляньте репродукцію картини І.Айвазовського «Морський берег». Які ознаки романтизму ви помітили у цьому творі? Розкажіть, що на ній зображено. Які засоби виразності використав живописець для втілення яскравих подій?
На виконання цього завдання вам відводиться 5 хвилин.
Ф. Гойя іспанський живописець і гравер. Цікаво знати, що в 1786 році митця було призначено художником при дворі короля Карла ІІІ, а в 1789 році – при дворі Карла ІУ. Ф. Гойя отримував замовлення від багатьох своїх друзів з аристократичних кіл. Теми і жанри його робіт надзвичайно різноманітні: від картонів із зображенням веселих святкувань для гобеленів та ескізів карикатур – до змалювання сцен війни, крові та трупів.
Перегляд ілюстрації картини Ф.Гойя «Розстріл повстанців у ніч на третє травня 1808 року»).
Сюжет картини «Розстріл повстанців у ніч на третє травня 1808 року» – історичний факт: страта французами без суду всіх іспанців, які, на їхню думку брали участь у повстанні.
Практичне завдання № 2«Живопис картини Ф.Х. де Гойї»
Розгляньте репродукції картин, написаних видатним іспанським художником у різних жанрах. З’ясуйте, до якого жанру належить кожен твір? с.226
– Ф.Гойя «Маріонетка»
– «Родина Карла ІV»
– «Святе сімейство зі св. Іоакимом та Анною перед Господом в Його славі»
– «Венера і Адоніс»
У творчій спадщині знаменитого іспанця важливе місце займає серія офортів «Капрічос», що складається із 83 творів. Їх загальний дух сам Гойя влучно окреслив у коментарі до одного з листів: «Світ – це маскарад… Усі хочуть здаватися не тими, ким вони є насправді, всі обманюють, і ніхто себе не знає».
Романтики зробили більш масовим і демократичним мистецтво графіки, створивши нові гнучкі форми в літографії, книжковій гравюрі та гравюрі на дереві.
Що ж таке літографія? Робота з поняттям с. 227
Літографія (від грец. Літо – камінь та графо – писати) – один із видів друкованої графіки, заснований (на відміну від гравюри) на техніці плаского друку, коли поверхню спеціального літографського каменю обробляють літографським олівцем та тушшю.
Ксилографія, оба дереворит – техніка гравюри на дошці з дерева, розрізаного впоперек шарів.
Перегляд ілюстрацій графічних картин.
– Е.Делакруа «Гамлет бачить привид свого батька»
– Ф.Гойя «Передчуття небачених катастроф» (№1) із серії «Лихоліття війни»
Практичне завдання№3 «Визначення стилю картин»
Розгляньте репродукції творів живопису (с.228). Спробуйте визначити їх стиль за жанром і тематикою. Пригадайте особливості живопису різних стилів. Поясніть свій вибір.
-Т. Жеріко «Пліт Медузи»
- К. Лоррен «Пейзаж з Енеєм»
- Н. Ланкре «Гойдалка»
- Караваджо «Екстаз святого Франциска»
V. Узагальнення вивченого матеріалу.
Назвіть характерні особливості живопису доби романтизму.
Які школи живопису існували в цей період?
Назвіть прізвища відомих художників стилю романтизм.
У чому полягає новизна стилю у живописі? Назвіть основні стильові відмінності у творчості живописців.
Які види гравюри набули поширення в добу романтизму?
VІ. Підведення підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 28 с. 220-228. Розпочати роботу над проектом «Романтизм у мистецтві».Оберіть вид мистецтва стилю, з’ясуйте його характерні ознаки й доберіть відповідні ілюстрації та музичний супровід.
Використаний матеріал уроку