Мета: сформувати уявлення учнів про геометричний зміст поняття «модуль числа»; виробити вміння читати, записувати вирази, що містять модуль, а також знаходити значення виразів, що містять числа під знаком модуля. Розвивати увагу, математичну мову, логічне мислення. Виховувати культуру спілкування на уроці.
Очікувані результати
Учень(-ця) має уявлення: |
Учень(-ця) набуває досвіду: |
|
. • використання дослідницьких методів: вимірювання, спостереження, порівняння, аналізу;
|
Тип уроку: урок засвоєнняновихзнань
Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація, відеофільм.
Математика – наука молодих. Інакше й не
може бути. Заняття математикою – це така
гімнастика розуму, для якої потрібна вся
гнучкість і вся витривалість молодості.
(Н. Вінер)
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель вітаєучнів, перевіряєїхготовністьдо уроку, організовуєувагуучнів, забезпечуєсприятливийнастрій на роботу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Продовжіть речення
1). Натуральні числа – це числа…
2). Раціональні числа – це числа …
3). Протилежні числа – це числа …
4). Протилежного числа не має число…
5). Координатна пряма – це пряма ….
6). Ліворуч від початку відліку відкладають…
7). Праворуч від початку відліку відкладають
8). Назвіть число протилежне числу -15
9). Назвіть число протилежне числу 22
10). Назвіть число протилежне13 числу 0 (не існує)
2. Випишітьдодатні, від’ємні та протилежні числа
1,5; ; -6; 0; - ; -5; ; -1,5; - ; 6; ; 5; -
3.Розгляньте малюнок й напишіть, яку відстань від початку координат пролетіла чайка у кожному випадку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Відео « Модуль числа» ( до 1хв 30 с.).
https://www.youtube.com/watch?v=oghMVGVMaYM
ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Сьогодні на занятті ми дізнаємось багато нового про одну математичну величину, яку згадують драглоїди. Для розшифровки теми подивимося МАТтрейлер.
(перегляд відео)
Зашифроване слово – «модуль». Отже, тема уроку – «Модуль числа». В перекладі з латинської modulus – «міра».
Інформація учня Історична довідка вчителя
Термін «модуль» вперше використав у 1806 р. французький математик Жорж Аргон. Німецький математик Гофрід Вільгельм Лейбніц позначав його mol x. Сучасне позначення модуля існує з 1841 р. і вперше трапляється у працях Карла Вейєрштраса.Сьогодні це полняття використовують в алгебрі, геометрії, вищій математиці , програмуванні |
|
V.Вивчення нового матеріалу
Запам’ятай!
Модуль числа а - цевідстаньвід початку відліку до точки з координатоюа.
Для позначення модуля числа використовують дві вертикальні риски .
Читають «модуль числа а або модуль а.
Наприклад, модуль числа сім дорівнює семи, модуль числа мінус сімнадцять дорівнює сімнадцяти.
Геометрично, модуль числа а – цевідстань (в одиничнихвідрізках) від початку координат до точки А(а).
Модулем числа 5 буде 5, т. к. точка В(5) відстоїтьвід початку відліку на 5 одиничнихвідрізків. Записують так: |5| = 5.
Відстань точки М(-6) від початку відліку Про відповідає 6 одиничнимвідрізкам. Число 6 є модуль числа -6. Записують так: |-6| = 6.
Переглянувшивизначення модуля числа можназробитивисновок, що модуль числа відповідає числу під знаком модуля, не враховуючи знак. Цетвердженняпояснюєчому модуль числа інодівживаєтьсяпідзначеннямабсолютноївеличини числа. Таким чином, модуль числа та абсолютна величина числа – цетежсаме.
Запам’ятайте!
Будь-яке додатне число завжди більше від будь-якого від’ємного числа.
Із двох додатних чисел більшим є те число, модуль якого більший.
Із двох від’ємних чисел більшим є те число, модуль якого менший.
Коротко означення модулязаписують:
VII. Закріплення, систематизація та узагальнення
Усні вправи
Колективне виконання завдань під керівництвом вчителя
1.Дані числа: 5 и - 5; 90 и - 90; - 32 и 32
Знайти модуль кожного з чисел.
|5|=5 і |-5|=5
|90|=90 и |-90|=90
|-32|=32 и |32|=32
Порівняйтецімодулі.
Якийвисновокможназробити?
|-а| = |a| - записати в зошит!
2.Запишіть модулі координат позначених точок.
Д С 0 А В 1 Х
А( ; ), В( ; ). С( ; ), Д( ; )
3.Проаналізуйте малюнок і зробіть висновки щодо модулів протилежних чисел.
-4 0 4 х -8 0 8 х
|-4|=___ |4|=____ |-8|=___ |0|=___ |8|=___
Поставте знаки і запишіть висновок
Модуль числа Модулі протилежних чисел |
|а| … 0 |а| … |-а|
|
4. Запишіть числа в порядку зростання їх модулей:
6,4; -5,8; 3,9; -7,1; 0
Самостійно запишіть числа в порядку спадання їх модулей:
7,3; -4,5; 5,9; -8,1; 0
4.Виконайте перші 4 тести за посиланням та запишітьв зошит ваш результат:
https://learning.ua/matematyka/shostyi-klas/znakhodymo-modul-chysla
(Здобувати нові знання легше, якщо навчання подається як гра. Кожна вправа сайту являє собою рівень цієї гри, долаючи який дитина отримує винагороди – цікаві міні-ігри, які дають змогу відволіктись і відпочити..)
V.Підсумок уроку
Перевіримо вивчене на цьому уроці.
https://matematikatests.in.ua/modul-chysla-test-36-6-klas/
(тест середньої складності, приблизно відповідає по складності першій частині завдань НМТ (ЗНО) з математики;
тест разрахований на 5-15 хв часу, в залежності від рівня підготовленості;
тест найкраще використовувати для актуалізації знань на початку уроку, або для підведення підсумків в кінці уроку.)
Домашнє завдання
1.Вправи з підручника.
2. Запишіть приклади, де поняття модуля числа зустрічається в житті.