Тема уроку: «Будь милосердним»
Мета уроку: розкрити поняття «милосердя», «співчуття»; наводити приклади милосердя у вчинках; формувати в учнів уявлення про унікальність та особливість кожної людини; формувати власне ставлення до прояву милосердя; виховувати бажання бути милосердною та толерантною людиною, займатися благодійністю; навити правильно оцінювати різні життєві ситуації пов’язані з милосердям.
Обладнання: підручник, зошит, презентація, проектор,мультимедійна дошка, кольорові картки.
Тип уроку: урок формування умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організація класу
— Доброго дня учні. Наш сьогоднішній урок ми почнемо з вислову Хелен Адамс Келлер – американської письменниці та політичної активістки (слайд 1): «Справжнє милосердя — це бажання приносити користь іншим людям, не думаючи про винагороду». Даний вислів письменниці змушує замислитись над її словами,так?
ІІ. Актуалізація опорних знань; Перевірка домашнього завдання
— На попередньому уроці ми говорили про настрій та емоції, пам’ятаємо? І творче домашнє завдання вам було по малюнкам визначити настрій та емоції. Так давайте зараз і перевіримо, як ви з цим завданням впорались. І так, на цьому малюнку ви повинні були визначити «Який настрій у дитини» та другому «Яку емоцію проявляє дитина». Давайте по черзі, я показую, а ви озвучуєте відповідь (слайд 2 —3).
— Робимо висновок: «Який вплив мають емоції на здоров’я людини?»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
— Коли сьогодні готувалась до уроку та шукала я якісь цікавинки для вас у Інтернеті та в підручниках, то випадково за посилання натрапила на такий вірш (слайд 4):
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Василь Симоменко
— Як на вашу думку, що хотів цими словами сказати поет?(Обговорення вірша)
— А тепер давайте ще раз повернемося до вислову Хелен Келлер (слайд 5) «Справжнє милосердя — це бажання приносити користь іншим людям, не думаючи про винагороду» та не забуваємо про вірш Василя Симонемка, як на вашу думку, що їх об’єднує?
Гра «Так чи ні»
— Давайте трохи з вами пограємо. Зараз будуть з’являтися різні вислови, у яких викладена та чи інша думка, для цього у вас на партах є картки червоного та зеленого кольору. Якщо згодні з висловом підіймаєте зелену, не згодні — червону. Починаємо (слайд 6):
1. Спробуйте бути хоча б трохи добрішими – і ви побачите, що будете не в змозі зробити поганий вчинок.
2. Добро спричиняє відчуження людей одне від одного та їхню загибель.
3. Доброта – мова, якою німі можуть говорити і яку глухі можуть чути.
4. Зі всіх чеснот і достоїнств душі найбільша гідність — доброта.
5. Історія природи починається з добра, бо вона — творіння Боже; історія свободи — зі зла, бо вона є справою рук людських.
6. Добро в усі часи пов’язувалося з любов'ю, милосердям, підлістю і слабодухістю.
7. Так просто бути добрим. Потрібно тільки уявити себе на місці іншої людини, перш ніж почати його судити.
— Як ви думаєте з цим пов’язано з добром?
ІV. Вивчення нового матеріалу
— Насправді слова Добро, Любов та Милосердя пов’язані між собою, а в першу чергу їх пов’язують їх з людиною. Адже саме людина повинна бути уособленням всього прояву доброти і співчуття у світі, а головне бути милосердною. І саме про милосердя ми будемо сьогодні говорити.
Слайд 7: Тема нашого уроку: «Будь милосердним». І сьогодні ми разом пошукаємо відповіді на такі питання (слайд 8):
1. Що таке милосердя?
2. Що таке співчуття?
3. Яка вона милосердна людина?
4. Як проявляти милосердя словом і ділом?
5. Що я можу зробити для інших?
За багатьма навчальними посібниками з етики, адресованим школярам, студентам, можемо знайти таке тлумачення (слайд 9): Милосердя — це діяльне прагнення допомогти кожному, хто має в цьому потребу. У християнському віровченні обов'язком кожної людини визначено такі милосердні вчинки: голодного нагодувати, спраглого напоїти, нагого одягнути, недужого відвідати, померлого поховати. Вияв духовного милосердя - це добра порада. Милосердя грунтується на таких якостях, як чуйність, уважність, доброзичливість і несумісне з пихою, байдужістю, брутальністю. Цей термін, що вживається для опису м'якості, поблажливості або співчуття, виявленого однією особою в стосунку до іншої.
— Я вже озвучила вам деякі терміни з якими пов’язують Милосердя. Так ось, давайте виконаємо таку вправу «Обери правильне». Зараз з’являться стовпці зі різними словами,треба обрати ті, що асоціюються зі милосердям(завдання з підручника сторінка 63, слайд 10).
Чуйність Відповідальність
Егоїзм Упертість
Доброта Щирість
Доброзичливість Пихатість
Терпимість Зверхність
Щедрість Малодушність
Безкорисливість Обов’язковість
Порядність Чесність
Гордовитість Гідність
Совісність Заздрісність
Самолюбство Боягузтво
— Молодці. Всі впорались з завданням. Так як ми вже знаємо, які слова асоціюються зі поняттям «милосердя», складемо схему таблицю у зошити (слайд 11).
— Відкрийте будь ласка підручники на ст. 63 або увага на слайд (слайд 12): «Що ви можете сказати за ситуаціями на малюнках?»
Слайд 13 або підручник ст.64 : Цікаво знати, що символом милосердя ХХ ст. стала мати Тереза.
Мати Тереза стала однією із найвідоміших черниць у всьому світі. Вона прожила майже століття і встигла зробити за життя величезну кількість добрих справ, за що була зарахована до лику блаженних (лику святих) Католицькою церквою ще при житті. У 1979 р. калькуттська черниця була удостоєна Нобелівської премії Миру.
— Все частіше у новинах ми можемо почути, що люди з всього світу говорять, що люди переставили співчувати один одному… Так що ж таке співчуття? (Слайд 14) Один словник каже, що співчуття — це «усвідомлення та розуміння чиєїсь ситуації, почуттів і спонук». Також це здатність поставити себе на місце іншого. Виявляти співчуття — означає перш за все розуміти обставини інших і вміти відчувати те, що вони. Ми виявляємо співчуття, коли відчуваємо біль іншої особи у своєму серці. Найліпший спосіб розвинути співчуття до інших — це запитати себе: як би я почувався, опинившись у такій ситуації? Якою була б моя реакція? Чого б я потребував? Давайте розглянемо декілька слайдів і обговоримо їх.
Слайд 15: Про рівність прав дітей з інвалідністю.
Слайд 16: Допомога, яку потребують діти (люди) з інвалідністю.
Слайд 17: Проблеми безпритульних людей.
Слайд 18: Проблеми з безпритульними тварини, зокрема зараз в період пандемії.
Слайд 19: Проблеми людей котрі постраждали від катастрофи (техногенної чи природної).
Слайд 20: Проблема з переселенцями з Луганської, Донецької областей та АР Крим.
Слайд 21: — І так, давайте підведемо підсумок всіх обговорень стосовно того, що тільки що ми побачили і що корисного ми дізналися для себе. Давайте кожен з вас висловиться таким чином: закінчіть речення — « Я думаю, …» або « Я вважаю, що…».
— Так, справді кожний випадок вимагає від нас співчуття та толерантного ставлення до проблем, але ж як суспільство може допомогти, зокрема ми з вами. Один з варіантів — це благодійність. Діти, ви раніше зустрічалися з цим поняттям?..
Благодійність — це вищий прояв гуманних почуттів до інших. Кожен, хто досяг вершини і забезпечив свої первинні потреби (у їжі, житлі та роботі), може і повинен бути благодійником для інших.
Волонтерство – форма благодійності, що здійснюється добровільно, безкорисливо та усвідомлено фізичними особами, що виражається через особисте надання робіт та послуг та ґрунтується на принципах законності, гуманності, гласності, рівності та здійснюється для досягнення суспільно-значимих цілей.
Благодійні фонди та організації підтримують волонтерів теж, коли вони до них звертаються. Ось деякі приклади з них ( слайд 22), можливо деякі ви чули з новин або зустрічали у нових в Інтернеті, а ось одну з них ви точно повинні знати, адже у вересні місяці ми збирали кошти, щоб передати цій організації «Серце до серця».
V. Підсумки уроку
Слайд 23: — Часу в нас залишилось вже не так багато, скоро буде оголошено домашнє завдання та підете відпочивати на перерву, але я хочу почути від вас, діти, що нового або цікавого ви дізналися на уроці, і для цього візьміть ручки до руки, наче мікрофон, і один або двома реченнями розкажіть, що ви думаєте…
VI. Домашнє завдання
— Зверніть увагу на дошку (слайд 24):
1. Прочитати § 10 з підручника (ст. 62 – 69).
2. Підготуватися до контрольного тестування за темами «Здоров’я людини” та «Психічна та духовна складові здорв’я”.
3. Творче завдання: намалювати малюнок чи зробити колаж (самостійно або групами; слайди 25 -27).
— На цьому наш урок закінчується, сподіваюсь, що вам він сподобався. Хочу сказати лише одне на останок (слайд 28): «Творіть добро!», дякую за увагу і до побачення.