Профілактика порушень постави і гостроти зору.

Про матеріал
Урок з основ здоров’я 5 клас Тема. Профілактика порушень постави і гостроти зору. Мета: мотивувати школярів до профілактики порушень власної постави і гостроти зору; навчити ефективним вправам і прийомам, які знижують ризик порушень постави і гостроти зору, розвити важливі життєві навички, що дозволяють зберегти правильну поставу та гостроту зору.
Перегляд файлу

Урок з основ здоров’я 5 клас

Тема. Профілактика порушень постави і гостроти зору.

Мета: мотивувати школярів до профілактики порушень власної постави і гостроти зору; навчити ефективним вправам і прийомам, які знижують ризик порушень постави і гостроти зору, розвити важливі життєві навички, що дозволяють зберегти правильну поставу та гостроту зору.

Навчальні завдання. Учні повинні вміти:

  • демонструвати правильну поставу;
  • розрізняти ситуації, які можуть призвести до порушень постави;
  • виконувати вправи для формування правильної постави;
  • розрізняти ситуації, які можуть призвести до зниження гостроти зору;
  • виконувати гімнастику для очей;

Обладнання та матеріали:підручники, таблиці, ілюстративний матеріал із теми уроку.

Тип уроку: комбінований урок.

«Без постави - кінь – корова»

Народне прислів’я.

Хід уроку

І.Організаційний етап. Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

ІІ. Актуалізація опорних знань.   Перевірка домашнього завдання.

1) Які способи загартування вам відомі?  (Сонцем – прийняття сонячних ванн, почергове перебування  то на сонці, то в тіні.  Повітрям – повітряні ванни, сон при відкритих вікнах. Водою  - обтирання, обливання, купання, душ. Комплексне загартування – зимові види спорту. )

2) Яких  правил треба дотримуватись при  загартуванні ? ( Поступовість, системність,  дозованість, індивідуальність )

3) До яких наслідків приводить недостатня рухова активність? (Виникає гіподинамія, яка стає причиною порушень розвитку скелета, втомлюваності, поганого сну)

4) Як реагує організм людини на достатню рухову активність ? (Рух покращує стан організму, зокрема зміцнює серце.  Рухова активність сприяє розвитку розумових здібностей, покращує настрій. У людини , яка достатньо рухається, хороша координація рухів і маса тіла відповідає віковій нормі. Завдяки інтенсивній руховій активності твоя фігура буде привабливою, стрункою)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

   Гра "Замри".

Учні завмирають на декілька хвилин, щоб звернути увагу на те, як вони сидять. Обговорюють, хто припустив яких порушень, до яких наслідків це може призвести.

  • Хребет людини Хребет людини складається з 33 хребців. Кожен із них лежить на міжхребцевому диску, який нагадує мішечок з же­ле. Завдяки цьому людина може згинатися і розгинатися. Форма тіла підтримана хребтом називається поставою людини. Та якщо хребет часто й неприродно викривлюється, може виникнути порушення постави.

 

Повідомлення теми  та мети уроку

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Формування поняття «постава».
  1. Постава – звичайне положення тіла під час сидіння, стояння, ходіння. Вона формується з раннього дитинства в процесі зростання, розвитку людини. У правильній поставі – краса та здоров’я людини.
  2. Які ознаки правильної постави?
  •    Плечі на одному рівні;
  •    Лопатки розташовані симетрично;
  •    Вигини хребта помірні;
  •    Ноги прямі;
  •    Живіт підтягнутий.
  1. Порушення постави?

а) А знаєш, які відхилення у здоров'ї школярів від 10 до 14 років найчастіше фіксують лікарі? Саме порушення поста­ви. Ознаки неправильної постави: вигнута спина, зведені і опущену плечі.   Які ж є види порушень постави: кіфоз, сколіоз, лордоз.

Кіфоз – означає «кривий», «викривлений» - викривлення хребта у грудному відділі назад (Сутулість).

Лордоз – викривлення хребта у поперековому відділі вперед.

Сколіоз – бокове викривлення хребта.

 

  б)  Гра Дешифратор                                                               


1

АБВГ

2

ҐДЕЄ

3

ЖЗИІ

4

ЇЙКЛ

5

МНОП

6

РСТУ

7

ФХЦЧ

8

ШЩЬ

9

ЮЯ

                   666643668 (сутулість)

ПОРУШЕННЯ   

  ПОСТАВИ

Кіфоз (сутулість)

 

лордоз

 

сколіоз

            6454353 (сколіоз)

в)Вчитель складає схему:

 


  г) Робота з підручником. Завдання ст..83. Розглянь малюнки, назви під яким номером які порушення постави.

  1. Наслідки порушення постави.

Як ви думаєте, тільки для краси людини потрібна правильна постава?

а) Учитель пропонує учням невелике спостереження. Опустіть плечі донизу, зведіть їх спереду, трохи зігніть спину. Що ви відчуваєте? Чи легко вам дихати? Чи можете ви зробити глибокий вдих?

        Після обговорення учні роблять висновок:  постава це ще й здоров’я. І ії порушення приводить до ускладнення роботи всіх внутрішніх органів. У першу чергу легені, серце, кровоносні судини, судини головного мозку – вони здавлюються, їхня робота утрудняється.

б) Пригадайте чи доводилось вам згинати водогінний шланг? (І при цьому вода не текла.) Так і в організмі людини при перегинанні  судин кров  не циркулює і клітини тіла не забезпечуються киснем та поживними речовинами.

2.  Що таке плоскостопість?

На формування постави у підлітків великий вплив має стан нижніх кінцівок, особливо плоскостопість. Під плоскостопістю розуміють деформацію стопи, що виявляється у її сплющенні по відношенню до підлоги.

Люди з плоскостопістю  не можуть довго стояти, ходити, швидко стомлюються, скаржаться на біль у ногах і спині.

  Чим раніше виявлене порушення постави, тим легше його виправити або сповільнити процес деформації. Сильні порушення приводять до інвалідності. 

3. А як же виявити порушення постави?

   1). В домашніх умовах можна визначити наявність сколіозу вже на ранніх стадіях:

  1.  за висотою плечей: при сколіозі одне плече вище за інше;
  2. Лінія хребта позначається кольоровою крейдою, потім від шийного хребця натягується міцна нитка; при нормальній поставі лінія хребта і нитки збігається.

  2). Визначити чи правильна у тебе форма стопи можна, взявши  листок альбомного паперу та намочивши стопу водою рівно стань нею на білий аркуш альбомного паперу. Те саме пророби і з іншою ногою. Подивись на малюнки стопи та порівняй їх з даними на таблиці.

  3). Тест «Чи правильна в мене постава?»

Визнач чи правильно сформований у тебе хребет. Стань спиною до стіни таким чином, щоб потилиця, лопатки, сідниці, литки і п’ятки торкалися до неї. Якщо між попереком і стіною можна просунути кулак – постава порушена.

  1. «Мікрофон»  Чому відбувається порушення постави?

Висновки: м’яка постіль, неправильна поза при сидінні, неправильне освітлення робочого місця, нерівномірні та надмірні фізичні навантаження, носіння взуття з поганою колодкою, з високим каблуком, гіподинамія  призводять до порушень постави.

  1. Вправи для формування правильної постави.

а) ходіння і присідання з книгою на голові;

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  Чималий вплив на формування  постави мають навчальні меблі.

Перевір своє робоче місце. Висота стола й стільця повинні відповідати зросту. Сядь на стілець, зігни руку в лікті під прямим кутом і перевір: край столу має бути на 2-3 см вище від ліктя. Якщо це так твоє робоче місце відповідає зросту.

  1. Набувай життєвих навичок

Потренуйся правильно сидіти. Постав ноги на підлогу, тримай лікті на одному рівні, а плечі – на однаковій висоті. Кут між спиною й стегном має становити 90°, такий самий кут мають утворювати стегно й гомілка. Стопа з гомілкою утворюють кут 90° або більше. Не згинай, не опускай голови. Коли пишеш, відстань від поверхні стола до очей має приблизно дорівнювати довжині руки від ліктя до кисті. Коли читаєш, спирайся на спинку стільця. Відстань від тексту до очей повинна бути 30-40 см. Освітлення має бути достатнім і розташовуватися зліва від вас.

  1. Під час неправильного сидіння м’язи спини нерівномірно навантажені, що викликає викривлення хребта вбік (сколіоз) чи назад (кіфоз) а також приводить  до порушення гостроти  зору.

Під час навчання на очі припадає дуже велике навантаження. Для попередження стомлювання очей можна виконувати вправи зорової гімнастики:

Гімнастика для очей

  • Міцно заплющте очі на 3-5 с, потім розплющте. Повторіть 6 разів.
  • Швидко покліпайте впродовж 20-30с.
  • Протягніть руки вперед. Подивіться на пальці рук, потім подивіться на дошку (або подивіться на кінчик носа, порахуйте до п’яти і переведіть погляд на кінчик пальців простягнутої перед собою руки). Повторіть 10 разів.
  • Встань прямо, дивлячись прямо перед собою. Не повертаючи голови, подивися у верхній правий кут і переведи погляд у нижній лівий кут, потім подивися у верхній лівий кут і переведи погляд у нижній правий кут. Усе повтори 5-10 разів.
  • Повільно опускаючи та піднімаючи витягнуту руку, слідкуй, не рухаючи головою, а тільки очима за кінчиками пальців. Міняючи руки повтори 10 разів.
  • Із силою зажмур очі на 5 с, потім відкрий. Повтори 5 разів.

Такі неважкі вправи стануть вам у пригоді під час уроків та підготовки домашніх завдань.

  1.          Викривлення хребта може викликати і занадто важкий портфель. Якою повинна бути  маса портфеля ?

 Розрахунок маси портфеля. Маса портфеля не повинна перевищувати 15% від маси учня 5 класу. Обчисли масу портфеля за нормою.  Для цього свою масу тіла поділи на 7.

 

IV. Узагальнення та систематизація матеріалу.

  1. Завдання.  Розподіліть наведені дії на ті, які сприяють формуванню правильної постави і ті, які її порушують.

а) сидіння за низьким столом;

б) ранкова гімнастка;

в) заняття спортом;

 г) носіння важкого портфеля;

ґ) уроки фізичної культури;

д) важка атлетика;

е) танці.

2)  Викривлення хребта можна попередити. Тобі допоможуть такі правила.(Дивись підручник ст.. 86).  Запам’ятай їх

1.Займайся фізичними вправами, загартовуйся.

2.Спи на твердому ліжку з невисокою подушкою.

3.Правильно сиди за партою чи столом.

4.Не сутулься при ходьбі.

5.Носи підручники у ранці, а не в пакетах.

6.Регулярно і повноцінно харчуйся, вживай м’ясні та молочні продукти, фрукти і овочі.

3) Поясніть зміст висловів: «Гарна постава – більше можливостей», «Без постави - кінь – корова».

V.Підсумок уроку

Вправа «Сенкан»

(Іменник) – постава

(2 прикметника) – правильна, гарна.

(3 дієслова) – ходити, сидіти, стояти.

(Ставлення, 4 слова) – я буду красивим, здоровим.

(синонім) – здоров’я, краса.

VI. Домашнє завдання:  Опрацювати  § 12. Виконати завдання 5 на ст. 86

Використана література

  1. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С., Репік І. А. Основи здоров’я: Підручник для 5-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Алатон, 2005. - 176с.
  2. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Основи здоров’я. 5 клас: Посібник для вчителя. – К.: Алатон, 2005. - 264с.
  3. Воронцова Т В., Пономаренко В.С. Основи здоров’я: Зошит-практикум для учнів 5-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Алатон, 2005. - 72с.
  4.  Гладюк Т. В. Анатомія і фізіологія дитини з основами шкільної гігієни: навч. посіб. для студ. фак. підготовки вчит. почат. кл., Ч. 1 / Т. В. Гладюк. – Тернопіль: ТНПУ – 2007. – 122 с.
  5. Демирчоглян Г. Г. Гимнастика для глаз / Г. Г. Демирчоглян // Секреты здоровья. – 1995. – №1. – С. 6-9
  6. Кисельов Ф. С. Анатомія і фізіологія дитини з основами шкільної гігієни: Підр. для студ. пед. ін-тів спец. пед. і метод. початк. навч. / Ф.С. Кисельов. – К.: Радянська школа. – 1967. – 312 с.
  7. Коростелев Н.Б. От А до Я.- 2-е изд., перераб. и доп. М.:Медицина, 1987. - 288с.: (науч.-попул. Мед. Література. Детям о здоровье.)
  8. Основи здоровя. 5 клас. : підр. для закл. заг. серед. освіти / Т.Є.Бойченко, С.В. Василенко, Н.І. Гущина та ін. – 2-ге вид., доопрац. _ Київ : Генеза, 2018.
  9. Основи здоровя. 5 клас. : розробки уроків / Г.В. Єльцина. – Х. : Видавництво «Ранок», 2014.
  10. Пометун О.І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-мед. Посіб./ О.І.Пометун, Л.В. Пироженко. За ред.. О.І.Пометун. – К.: ВидавництвоА.С.К. ,2004. - 192с.:іл..
  11. П’яткун А. М.. Учись вчитися. Уроки-тренінги з основ здоров'я для 5 класу: Навчально-методичний посібник. – Володарка, 2007. – 35 с.

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Пугач Оксана
Додано
19 листопада 2020
Переглядів
2007
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку