Урок "Унікальність людини. Розвиток самоповаги. Повага і толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом. Почуття і емоції. Вияви почуттів."

Про матеріал
Мета уроку навчити поважати себе та інших людей, сформувати в учнів поняття про емоції та їхній вплив на настрій людини, ознайомити з способами висловлювання почуттів. Розвивати комунікативні здібності, навички толерантності, протидії дискримінації, вміння співпереживати та розвивати уміння працювати в команді.
Перегляд файлу

Клас: 5                                                                                           Дата:

Тема уроку: Унікальність людини. Розвиток самоповаги. Повага і толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом. Почуття і емоції.  Вияви почуттів. Способи висловлювання почуттів. Співпереживання  і співчуття. 

 

ХІД УРОКУ

Мета уроку: 

Освітня: навчити поважати себе та інших людей, сформувати в учнів поняття про емоції та їхній вплив на на-
стрій людини, ознайомити з
способами висловлювання почуттів.

Розвиваюча: розвивати комунікативні здібності, навички толерантності, протидії дискримінації,  вміння співпереживати та розвивати
уміння працювати в команді.

Виховна: Виховувати товариськість, розсудливість, самоповагу, спостережливість, уважність та тактовне ставлення
до людей.

Базові поняття і терміни уроку: унікальність, дискримінація, толерантність, самооцінка, емоції, почуття, співпереживання, співчуття.

Обладнання: підручник, зошит

Тип уроку: комбінований

Структура уроку

№ етапу

Етап уроку

Час(хв)

1

Організаційний момент

2

2

Перевірка виконання домашнього завдання

10

3

 Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

2

4

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

2

5

Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

15

6

Узагальнення і систематизація знань

11

7

Підведення підсумків уроку

 

2

8

Повідомлення домашнього завдання

1

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Привітання.

Перевірка присутності учнів на занятті та готовність до уроку.

 

ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання

Бесіда

- Що таке розпорядок дня?

- Що таке сприйняття?

- Які є типи сприйняття інформації?

- Які умови потрібні для успішного навчання?

- Що таке активне слухання?

 

III. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

Вправа «Моя улюблена справа»

- Чим Ви любите займатися у вільний час?

- Чи були однакові відповіді?

- А чи були схожі відповіді?

Кожен із нас – особистість! Двох однакових людей не буває. Ми маємо різні характери, у нас різні потреби та інтереси. У різних випадках ми чинимо по-різному, кожен по–своєму. Кожна людина має притаманне лише їй поєднання здібностей, рис характеру, інших людських якостей. Тому кожен із нас є унікальною й неповторною особистістю.

 

IV. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

Проблемне запитання:

- Які емоції у Вас виникають коли Ви займаєтесь улюбленою справою?

Сьогодні ми поговоримо про те, що потрібно цінувати самих себе та інших людей та про почуття і емоції. 
Як розпізнати емоційний стан людини за її зовнішнім виглядом.  І чи
потрібно контролювати наші почуття та, як це можна зробити. Тому тема сьогоднішнього уроку: «Шануй себе та інших».

 

V. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

1. Чому люди унікальні?

Унікальність це своєрідність людини, те, що робить її несхожою на оточуючих. 

Робота з підручником:

Розгляньте малюнок 33
на сторінці 61 в підручнику. 

- Які відмінності між цими людьми ви бачите?

-
Що могло б статися, якби на світі залишилися тільки люди одного
віку або однієї статі?


Особистість кожного можна охарактеризувати за п'ятьма складо-
вими.

Фізичний стан – це наше тіло, шкіра і все, що під нею міститься, а також інші фізичні характеристики.

Емоційний стан – це наші почуття: гнів, любов, сум.

Соціальна діяльність – це взаємозв'язок із іншими людьми, здатність співчувати, поважати, відстоювати власну думку.

Духовний розвиток – це уявлення про віру, про сенс життя, моральні цінності людини.

Тому внутрішній стан кожної людини унікальний і неповторний.

 

 

Вправа «Знайомся, це ти»

Напишіть своє ім’я великими літерами у стовпчик. Навпроти кожної літери напиши те, що характеризує тебе.

2. Розвиток самоповаги

Самооцінка – це ставлення людини до самої себе.

- Як думаєте, чому важливо мати самооцінку? Особливо позитивну?

Ті, хто сумніваються в собі, має занижену самооцінку. Завжди ставтеся до себе як до обдарованої, доброї і порядної людини. Тоді й інші люди будуть так само ставитися до вас, цінувати й любити вас.

Вправа для розвитку самоповаги й поваги до інших людей.

По черзі продовжіть фразу: «Я – пишаюся тим, що….» Учні по черзі називають, а решта класу слухають, а потім хором говорять: «Ми тебе за це поважаємо!»

Кожен з нас значущий завдяки своїй сутності та якостям. І кожного з нас глибоко люблять незалежно від того, усвідомлюємо ми це чи ні. Нас люблять і поважають  члени нашої родини, друзі.

3. Повага і толерантність

Повага до самого себе нерозривно пов’язана з повагою до інших людей. Поважаючи інших, ми не будемо змушувати їх поводитися, виглядати, думати певним чином – так як нам хочеться. Ми дозволимо людям бути самим собою. Ми не будемо критикувати когось, тому, що він не відповідає нашим очікуванням, а точніше вимогам.

Повага — почуття, ставлення до когось, яке грунтується на визнанні гідності, чеснот, заслуг тощо.

Люди часто відстоюють свої переконання, вважаючи, що  лише їх смаки, думки, настрої – правильні та гідні. А ті, хто їх не поділяє – не варті доброго ставлення. Життя наше дуже різноманітне, ми всі дуже різні, тож щоб жити мирно з іншими людьми, треба бути толерантним.

Толерантність дає людям можливість жити разом навіть за відсутності приязні, поваги та  любові. Вона допомагає зберігати дистанцію між людьми та запобігти взаємним образам.

Толерантність — це здатність поважати погляди й уподобання інших людей незалежно від того, чи збігаються вони з твоїми.

— Чи будуть грубість, нахабство, хамство проявами поваги до людини? Звичайно, що ні. Протилежністю толерантності є нетерпимість, небажання і невміння терпіти інших. Уявіть, які наслідки може мати нетерпимість у стосунках між людьми. Прикладом нетерпимості є сутички під час політичних мітингів та демонстрацій. Про такі події ми щодня дізнаємось з випусків новин.

Дискримінація - це порушення чи позбавлення людини прав за расовою, національною, статевою, релігійною чи іншою ознаками.

4. Уміння працювати разом.

- Які труднощі можуть виникнути, коли ви будете працювати у команді?

Коли всі мають спільну мету і кожен намагається працювати на повну силу, тоді ваша команда досягне успіху. Для цього треба говорити тихо і спокійно, не конфліктувати, вміти вислухати чужу думку тощо. Потрібно вчитися, як працювати разом, уміти це робити. Адже коли працюють над одним завданням декілька осіб, його можна швидше і краще виконати. Всі ви читали байку І. Крилова про лебедя, рака і щуку, які тягли воза в різні боки. Це і є приклад неефективної групи, яку не можна назвати командою.

— Чи можна назвати командою клас, у якому ніхто не хоче брати участі в підготовці до свята?

5. Почуття та емоції.

Наші почуття та емоції це
вираження ставлення до людей, подій, явищ, це реакції на ставлення
до навколишнього світу. Водночас зі здатністю відчувати природа
наділила нас здатністю ці почуття висловлювати. Ми можемо це
зробити за допомогою мови та міміки, жестів,
положення тіла.

Емоції це миттєва реакція на якусь подію, людину, тварину,
і вони не завжди збігаються з нашими почуттями до них. В емоціях виявляється ставлення людей до навколишнього світу, до усього, що відбувається в житті.

Вправа « Мозковий штурм»

- Які види емоцій  ви знаєте?

- В яких ситуаціях ви відчували її?

- Як вони впливають на здоров’я людини ?

Позитивні емоції (радість, захоплення, задоволення) покращують настрій, а негативні (страх, відчай, гнів, тривога) – псують його. Не завжди людина може чітко усвідомити емоцію, що не скажеш про почуття.

Стан нашого фізичного і психологічного благополуччя залежить
від тих емоцій, які людина переживає. Негативні емоції шкідливі для
здоров'я. Тому треба робити все для того, аби у вашому житті було
більше позитиву.

Що таке настрій?

Настрій це тривалий та стійкий стан людини,
який проявляється як емоційний фон життя.

Настрій впливає на людину,
її вчинки та здоров'я. При емоційному збудженні прискорюється пульс, дихання, людина блідне або червоніє. Крім того, зміна настрою може
призвести до нервового зриву й навіть хвороби. Відбуваються зміни в
роботі внутрішніх органів та систем. Але жити без змін настрою немож-
ливо. Чим швидше людина впорається з поганим настроєм, тим кращим
буде її здоров'я, її стосунки з людьми. Настрій людини відображається в
міміці, рухах, інтонації, впливає на психічний стан людини, допомагає
піклуватись, розуміти людей. Людина повинна вміти володіти собою та контролю-
вати свій настрій. Бо настрій це здоров'я.  

Почуття формуються довше і зазвичай не зникають миттєво. Коли почуття короткочасні, їх також називають емоціями.

Почуття – це стійке переживання, пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища.

Наприклад: любов, дружба, заздрість, ворожість. Почуття виражаються через емоції. Проте інколи буває так, що вони не співпадають, або ж навпаки суперечать одне одному.

Почутгя допомагають людям пізнавати світ і краще пристосовува-
тися до нього. Це внутрішнє ставлення особи до того, що відбувається
в її житті.

Вправа « Мозковий штурм»

- Які бувають почуття? (приємні та неприємні)

- Назвіть приклади різних почуттів,

Небезпечні дії зазвичай породжують неприємні почуття — страх, гнів, образу.  І  навпаки, добрі новини й події — задоволення, вдячність, цікавість.

Позитивні спонукають людину до діяльності та досягнення корисного результату. Коли нам нічого не загрожує, ми відчуваємо спокій і задоволення. А як втратив щось важливе (наприклад, друг переїхав до іншого  міста), огортає сум. На перший погляд здається, що неприємні почуття — це вади і треба  їх долати. Та хіба не почуття страху час від часу попереджує про небезпеку, втримує від необачних кроків або змушує швидше  діяти? Від того, що такі почуття неприємно переживати, вони не втрачають цінності.

 Гра «Так чи ні»

Вчитель зачитує твердження. Якщо учні згідні, вони плескають у
долоні, якщо ні — не плескають.

1. Своє ставлення до навколишньої дійсності людина передає за допомогою емоцій.

2. Емоції бувають позитивні та негативні. 

3. Настрій не може змінюватись.

4. Настрій залежить не лише від подій у житті людини, а й від того, як вона їх оцінює.

5. Настрій не залежить від вашого здоров'я.

6. Виразні рухи м'язів обличчя людини називають графікою.

7. Якшо у вас часто псується настрій, треба їсти багато солодкого.

8. Уміння говорити компліменти допоможе налагодити добрі стосунки.

9. Про настрій людини можна дізнатися, поговоривши з нею.

10. Зміни настрою можуть призвести до нервового зриву.

11. Настрій викликає зміни в роботі внутрішніх органів та систем.

12. Якщо події у вашому житті розгортаються згідно з вашими бажаннями, то виникає гарний настрій.

6. Співпереживання і співчуття.

Співпереживання, співчуття це те, що робить людину людиною. Це психологічна допомога, яку може надати кожна лю­дина без спеціальної підготовки й навчання

Співпереживання бажання й здатність допомогти іншому, вмін-
ня поставити себе на місце іншого, зрозуміти і відчути те, що й він.

Проте треба вміти не тільки співпереживати. А й виявляти спів-
чуття.

Співчуття це вираження підтримки іншій людині за важких
для неї обставин.

При вираженні співчуття треба бути тактовним,
знати міру, обережно добирати слова.

Ситуація

Твоєму другові сьогодні не щастить. У нього поганий настрій.

- Як йому допомогти? 

 

VI. Узагальнення і систематизація знань

1. Встав пропущені слова

Дискримінація - це_________________________________. Унікальність це                                                                                           . У людини є _________ та __________. Миттєві реакції організму на подію, людину, тварину - це _______________. Стійке переживання, пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища – це _____________. Радість, задоволення , любов – це __________ почуття. Негативні почуття: _____, _______, ________. Почуття та емоції можна виражати _____________, ___________, ___________. Самооцінка- це                                                               . Вміння поставити себе на місце іншого, зрозуміти і відчути те, що й він – це _____________.

2. Вправа «Види емоцій»

Написати приємні та неприємні почуття, розподіливши їх у дві колонки.

3.  Відповіді на проблемні запитання

У яких словах ми втілюємо повагу до інших?

Як протистояти зневазі та хамству?

Що таке емоції?  

Що таке почутгя?

За допомогою чого люди виражають свої емоції і почуття?

Чи впливає настрій людини на її здоров'я?

 

VII. Підведення підсумків уроку

Підсумкова бесіда:

Прийом «Одним словом»

Учні одним словом висловлюють свої враження від уроку.

 

VIII. Повідомлення домашнього завдання

Опрацювати § 11, 12, 13. Підготуватися до контрольної роботи.

Виконати одне із завдань:

1. Придумати і записати в зошиті 5 правил толерантного ставлення до інших.

2. Намалювати малюнок «Милосердя я уявляю таким…»

1


 

docx
Додано
19 листопада 2020
Переглядів
1896
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку