розробка уроку на тему "Чергування звуків У-В"

Про матеріал

Тема : Основні випадки чергування у-в, і-й.

Мета:

Навчальна: пояснити учням основні закономірності чергування у-в, і-й як одну з умов милозвучності української, навчити правильно писати слова із зазначеною орфограмою, формувати вміння знаходити подану орфограму в текстах;

Розвивальна: розвивати творчі вміння використання слів з поданими чергуваннями при побудові власних висловлювань в усній і писемній формах мовлення; логічне мислення, навички колективної та самостійної роботи;

Виховна: виховувати любов до мови,до надбань українського народу, його духовної спадщини;

Формування компетентностей:

Навчальної - формувати вміння здобувати інформацію з підручника, виділяти головне;

Мовної – розуміти поняття милозвучності мови, чергування;

Комунікативної (мовленнєва) – використання основних закономірностей чергування у-в, і-й як одну з умов милозвучності української, правильно писати слова із зазначеною орфограмою, будувати власні висловлювання, володіння лексичним запасом , вступати в спілкування, підтримувати його;

Соціальної – уміння адаптуватись і визначати особисті цілі та виконувати різні ролі в колективі;

Обладнання: :підручник О.В.Заболотний, В.В. Заболотний Українська мова, підручник для 5 – кл., Київ «Генеза», 2013 р. , мультимедійна презентація

Тип уроку : урок осмислення нових знань,формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

Цілевизначення:

Учень буде вміти:

1.Пояснити основні закономірності чергування у-в, і-й

2.Правильно писати слова із зазначеною орфограмою

3.Знаходити подану орфограму в текстах;

Учень буде знати:

1.Що таке чергування;

2.Основні закономірності чергування у-в, і-й.

3.Правила написання слів із зазначеною орфограмою.

Форма проведення: урок з використанням інтерактивних методів : робота в парах, «Незакінчене речення», вправа «Асоціації», «Лінгвістичне дослідження»

Хід уроку

Наче вчора бігав я до школи

І садив ці вишеньки малі,

а тепер гудуть над ними бджоли

і поважні пустуни – джмелі.

В. Симоненко

(слайд 1)

І. Мотиваційний момент.

1. Емоційне налаштування учнів до уроку. Колективна бесіда.

- як ви вважаєте, чому автор використав образ бджіл і джмелів – пустунів?

- з ким з цих образів ви асоціюєте себе у житті?

- що ж необхідно, щоб не бути у житті джмелем - пустуном?

- отож, сьогодні ми з вами як бджілки – трудівниці будемо по зернятку збирати нектар знань рідної мови.

2. Асоціативний кущ «Українська мова»

- а якими словами можна охарактеризувати українську мову?

(слайд 2)

(слайд 3)

- а ще українська мова – одна з наймилозвучніших мов у світі. Саме такими були підсумки Всесвітніх конкурсів мов, які відбувалися в Парижі. Двічі українській мові надано третє місце після французької та італійської (1928 р.) і після французької та перської мови фарсі (1934 р.).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- На попередніх уроках ви вже ознайомилися із засобами, які сприяють милозвучності мови. Назвіть їх.

-Що таке чергування?

-Які звуки чергуються в українській мові?

-За якої умови відбувається чергування звуків?

-Здається, що ми вже багато чого знаємо про милозвучність мови. Але ми маємо підсумувати наші знання, осмислити їх .

-Українська мова є однією з небагатьох мов, що звучить як пісня. Велика кількість голосних у словах, спрощення звуків роблять нашу мову дуже приємною для слуху, милозвучною.

ІІІ . Оголошення теми уроку.

(слайд 4)

- Сьогодні ми ще раз переконаємося в милозвучності нашої мови, побачимо, як задля легкості у вимові одні звуки чергуються з іншими, ви дізнаєтесь про те, коли треба вживати прийменник у, а коли - в, коли сполучник і, а коли- й, а також про початкову букву у - в, та - й .

-Запишіть в зошитах число, класна робота. Вибіркове списування.

(слайд 5)

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Лінгвістичне спостереження.

- В українській мові є слова, у яких чергування у- в, і –й на початку слова не змінює значення слова, а є такі, у яких чергування неможливе, бо від цього значення слова змінюється. Зараз ви попрацюєте в парах. Серед запропонованих вам слів випишете ті, у яких може відбуватися чергування у- в, і- й.

Іграшка, вперед (уперед), вчений (учений), вчитель (учитель), влада, уважний, іти (йти), взяв (узяв), взаємини, імовірно (ймовірно), інститут, вправа.

- Давайте перевіримо виконання вами роботи.

(слайд6 )

- Отже, чи в усіх словах може відбуватися чергування початкових літер?

(слайд 7)

Не чергуємо у з в

а) у словах, коли чергування може змінити значення

управа - вправа

- Спробуйте пояснити лексичне значення слів

б) у словах, які завжди вживаємо тільки з в або тільки з у:

взаємини, влада, власність, учень, удар, указ, узбережжя, увага.

2. Робота з підручником. Вправа-дослідження.

- Відкрийте підручник на стор.120 Вправа 261.

- Прочитайте слова, подані парами, простежте у якій колонці слова вимовляти легше? Чому?

- Давайте спробуємо дослідити, у яких випадках слід писати у,і, а в яких в,й?

(варіанти відповідей дітей)

(Слайд 8) (Слайд 9)

- Отже, робимо висновок: Звуки в словах та реченнях організовуються так, щоб їх було легко вимовляти і щоб вони були розбірливі для того, хто слухає. Це одна з найважливіших умов милозвучності мови.

3. Робота в зошитах. Вправа 263.

- прочитайте завдання до вправи

- отже, приступайте до виконання.

4. Взаємоперевірка.

- поміняйтеся зошитом із сусідом виконаємо взаємоперевірку і визначимо, хто ж був найуважнішим.

5. Редагування тексту.(усно працюють)

(слайд 10)

Ми українці. А нашими предками були слов'я­ни. Жили вони спочатку у лісах, ловили у озерах рибу. Потім навчилися усяких ремесел.

Слов'яни ділилися на окремі племена. Кожне плем'я мало свої землі і свого князя. Пізніше сло­в'янські племена згуртувались навколо Києва і утворили

6. Творча робота. З поданих груп слів утворити словосполучення з у-в, і-й.

(слайд 11)

Зразок: Парубок шапка – парубок у шапці.

Хлопець шаровари . Дівчина вінок (дівчинка у вінку), молодиця хустина (дівчина у хустині), жінка очіпок (жінка в очіпку), дівчата молодиці (дівчата й молодиці), парубок дівчина (парубок і дівчина)

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1.Що дізналися ви сьогодні на уроці?

2.Які чергування відбуваються у прийменниках У-В, в сполучниках І-Й?

3.В яких випадках пишемо тільки у або в?

4.Чому наша мова милозвучна?

VІ. Домашнє завдання.

-Вправа 264, правило стор.120Тема : Основні випадки чергування у-в, і-й.

Мета:

Навчальна: пояснити учням основні закономірності чергування у-в, і-й як одну з умов милозвучності української, навчити правильно писати слова із зазначеною орфограмою, формувати вміння знаходити подану орфограму в текстах;

Розвивальна: розвивати творчі вміння використання слів з поданими чергуваннями при побудові власних висловлювань в усній і писемній формах мовлення; логічне мислення, навички колективної та самостійної роботи;

Виховна: виховувати любов до мови,до надбань українського народу, його духовної спадщини;

Формування компетентностей:

Навчальної - формувати вміння здобувати інформацію з підручника, виділяти головне;

Мовної – розуміти поняття милозвучності мови, чергування;

Комунікативної (мовленнєва) – використання основних закономірностей чергування у-в, і-й як одну з умов милозвучності української, правильно писати слова із зазначеною орфограмою, будувати власні висловлювання, володіння лексичним запасом , вступати в спілкування, підтримувати його;

Соціальної – уміння адаптуватись і визначати особисті цілі та виконувати різні ролі в колективі;

Обладнання: :підручник О.В.Заболотний, В.В. Заболотний Українська мова, підручник для 5 – кл., Київ «Генеза», 2013 р. , мультимедійна презентація

Тип уроку : урок осмислення нових знань,формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

Цілевизначення:

Учень буде вміти:

1.Пояснити основні закономірності чергування у-в, і-й

2.Правильно писати слова із зазначеною орфограмою

3.Знаходити подану орфограму в текстах;

Учень буде знати:

1.Що таке чергування;

2.Основні закономірності чергування у-в, і-й.

3.Правила написання слів із зазначеною орфограмою.

Форма проведення: урок з використанням інтерактивних методів : робота в парах, «Незакінчене речення», вправа «Асоціації», «Лінгвістичне дослідження»

Хід уроку

Наче вчора бігав я до школи

І садив ці вишеньки малі,

а тепер гудуть над ними бджоли

і поважні пустуни – джмелі.

В. Симоненко

(слайд 1)

І. Мотиваційний момент.

1. Емоційне налаштування учнів до уроку. Колективна бесіда.

- як ви вважаєте, чому автор використав образ бджіл і джмелів – пустунів?

- з ким з цих образів ви асоціюєте себе у житті?

- що ж необхідно, щоб не бути у житті джмелем - пустуном?

- отож, сьогодні ми з вами як бджілки – трудівниці будемо по зернятку збирати нектар знань рідної мови.

2. Асоціативний кущ «Українська мова»

- а якими словами можна охарактеризувати українську мову?

(слайд 2)

(слайд 3)

- а ще українська мова – одна з наймилозвучніших мов у світі. Саме такими були підсумки Всесвітніх конкурсів мов, які відбувалися в Парижі. Двічі українській мові надано третє місце після французької та італійської (1928 р.) і після французької та перської мови фарсі (1934 р.).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- На попередніх уроках ви вже ознайомилися із засобами, які сприяють милозвучності мови. Назвіть їх.

-Що таке чергування?

-Які звуки чергуються в українській мові?

-За якої умови відбувається чергування звуків?

-Здається, що ми вже багато чого знаємо про милозвучність мови. Але ми маємо підсумувати наші знання, осмислити їх .

-Українська мова є однією з небагатьох мов, що звучить як пісня. Велика кількість голосних у словах, спрощення звуків роблять нашу мову дуже приємною для слуху, милозвучною.

ІІІ . Оголошення теми уроку.

(слайд 4)

- Сьогодні ми ще раз переконаємося в милозвучності нашої мови, побачимо, як задля легкості у вимові одні звуки чергуються з іншими, ви дізнаєтесь про те, коли треба вживати прийменник у, а коли - в, коли сполучник і, а коли- й, а також про початкову букву у - в, та - й .

-Запишіть в зошитах число, класна робота. Вибіркове списування.

(слайд 5)

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Лінгвістичне спостереження.

- В українській мові є слова, у яких чергування у- в, і –й на початку слова не змінює значення слова, а є такі, у яких чергування неможливе, бо від цього значення слова змінюється. Зараз ви попрацюєте в парах. Серед запропонованих вам слів випишете ті, у яких може відбуватися чергування у- в, і- й.

Іграшка, вперед (уперед), вчений (учений), вчитель (учитель), влада, уважний, іти (йти), взяв (узяв), взаємини, імовірно (ймовірно), інститут, вправа.

- Давайте перевіримо виконання вами роботи.

(слайд6 )

- Отже, чи в усіх словах може відбуватися чергування початкових літер?

(слайд 7)

Не чергуємо у з в

а) у словах, коли чергування може змінити значення

управа - вправа

- Спробуйте пояснити лексичне значення слів

б) у словах, які завжди вживаємо тільки з в або тільки з у:

взаємини, влада, власність, учень, удар, указ, узбережжя, увага.

2. Робота з підручником. Вправа-дослідження.

- Відкрийте підручник на стор.120 Вправа 261.

- Прочитайте слова, подані парами, простежте у якій колонці слова вимовляти легше? Чому?

- Давайте спробуємо дослідити, у яких випадках слід писати у,і, а в яких в,й?

(варіанти відповідей дітей)

(Слайд 8) (Слайд 9)

- Отже, робимо висновок: Звуки в словах та реченнях організовуються так, щоб їх було легко вимовляти і щоб вони були розбірливі для того, хто слухає. Це одна з найважливіших умов милозвучності мови.

3. Робота в зошитах. Вправа 263.

- прочитайте завдання до вправи

- отже, приступайте до виконання.

4. Взаємоперевірка.

- поміняйтеся зошитом із сусідом виконаємо взаємоперевірку і визначимо, хто ж був найуважнішим.

5. Редагування тексту.(усно працюють)

(слайд 10)

Ми українці. А нашими предками були слов'я­ни. Жили вони спочатку у лісах, ловили у озерах рибу. Потім навчилися усяких ремесел.

Слов'яни ділилися на окремі племена. Кожне плем'я мало свої землі і свого князя. Пізніше сло­в'янські племена згуртувались навколо Києва і утворили

6. Творча робота. З поданих груп слів утворити словосполучення з у-в, і-й.

(слайд 11)

Зразок: Парубок шапка – парубок у шапці.

Хлопець шаровари . Дівчина вінок (дівчинка у вінку), молодиця хустина (дівчина у хустині), жінка очіпок (жінка в очіпку), дівчата молодиці (дівчата й молодиці), парубок дівчина (парубок і дівчина)

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1.Що дізналися ви сьогодні на уроці?

2.Які чергування відбуваються у прийменниках У-В, в сполучниках І-Й?

3.В яких випадках пишемо тільки у або в?

4.Чому наша мова милозвучна?

VІ. Домашнє завдання.

-Вправа 264, правило стор.120

Перегляд файлу

 

 

Методична розробка уроку  української мови

 (5 клас)

урок   з використанням

 активних форм і методів роботи 

 

 

 

book_and_candlelight_hw

Дицюра Наталія Олександрівна,                              

                                                 вчитель української

                                              мови та літератури,

                                                  спеціаліст вищої  категорії

 

 

 

 

Тема : Основні випадки чергування у-в, і-й.

Мета:

Навчальна: пояснити  учням основні закономірності  чергування у-в, і-й як одну з умов  милозвучності української, навчити правильно писати слова із зазначеною орфограмою, формувати вміння знаходити подану орфограму в текстах;

Розвивальна: розвивати творчі вміння використання слів з поданими чергуваннями при побудові власних висловлювань в усній і писемній формах мовлення; логічне мислення, навички колективної та самостійної роботи;

Виховна: виховувати любов до мови,до надбань українського народу, його духовної спадщини;

Формування  компетентностей:

Навчальної  - формувати вміння здобувати інформацію з підручника, виділяти головне;

Мовноїрозуміти поняття  милозвучності мови, чергування;

Комунікативної (мовленнєва) – використання основних закономірностей  чергування у-в, і-й як одну з умов  милозвучності української, правильно писати слова із зазначеною орфограмою, будувати власні висловлювання, володіння лексичним запасом , вступати в спілкування, підтримувати його;

Соціальної – уміння адаптуватись і визначати особисті цілі та виконувати різні ролі в колективі;

Обладнання: :підручник О.В.Заболотний, В.В. Заболотний  Українська  мова, підручник для 5 – кл., Київ «Генеза», 2013 р. , мультимедійна презентація

Тип уроку : урок осмислення нових знань,формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

Цілевизначення:

Учень буде вміти:

  1. Пояснити основні закономірності  чергування у-в, і-й
  2. Правильно писати слова із зазначеною орфограмою
  3. Знаходити подану орфограму в текстах;

Учень буде знати:

  1. Що таке чергування;
  2. Основні закономірності  чергування у-в, і-й.
  3. Правила написання слів із зазначеною орфограмою.

Форма проведення:  урок  з використанням інтерактивних методів : робота в парах, «Незакінчене речення», вправа  «Асоціації», «Лінгвістичне  дослідження»

Хід уроку

Наче вчора бігав я до школи

І садив ці вишеньки малі,

а  тепер гудуть над ними бджоли

 і поважні пустуни – джмелі.

В. Симоненко

(слайд 1)

І. Мотиваційний момент.

1. Емоційне  налаштування учнів до уроку. Колективна бесіда.

-  як ви вважаєте, чому автор використав образ бджіл і джмелів – пустунів?

- з ким з цих образів ви асоціюєте себе у житті?

- що ж необхідно, щоб не бути у житті джмелем - пустуном?

- отож, сьогодні ми з вами як бджілки – трудівниці  будемо по зернятку збирати нектар знань рідної мови.

2. Асоціативний кущ «Українська мова»

- а якими словами можна охарактеризувати українську мову?

(слайд 2)

(слайд 3)

- а ще  українська мова – одна з наймилозвучніших мов у світі. Саме такими були підсумки Всесвітніх конкурсів мов, які відбувалися в Парижі. Двічі українській мові надано третє місце після французької та італійської (1928 р.) і після  французької та перської мови фарсі (1934 р.).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  •  На  попередніх уроках ви вже ознайомилися із засобами, які сприяють милозвучності мови. Назвіть їх.
  • Що таке чергування?
  • Які звуки чергуються в українській мові?
  •                               За якої умови відбувається чергування звуків?
  •                               Здається, що ми вже багато чого знаємо про милозвучність мови.  Але ми маємо підсумувати наші знання, осмислити їх .
  • Українська мова є однією з небагатьох мов, що звучить як пісня. Велика кількість голосних у словах, спрощення звуків роблять нашу мову дуже приємною для слуху, милозвучною.

ІІІ . Оголошення теми уроку.

(слайд 4)

  •                                                                                                                                                                                                                                                    Сьогодні ми ще раз переконаємося в милозвучності нашої мови, побачимо, як задля легкості у вимові одні звуки чергуються з іншими, ви дізнаєтесь про те, коли треба вживати прийменник у, а коли -  в, коли сполучник і, а коли-  й, а також про початкову букву у - в, та - й .
  •                                                                                                                                                                                                                                                    Запишіть в зошитах число, класна робота. Вибіркове списування.

(слайд 5)

ІV.  Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Лінгвістичне спостереження.

- В українській мові є слова, у яких чергування у- в, і –й на початку слова не змінює значення слова, а є такі, у яких чергування неможливе, бо від цього значення слова змінюється. Зараз ви попрацюєте в парах. Серед запропонованих вам слів випишете ті, у яких може відбуватися чергування у- в, і- й.

 Іграшка, вперед (уперед), вчений (учений), вчитель (учитель), влада, уважний, іти (йти), взяв (узяв), взаємини, імовірно (ймовірно), інститут, вправа.

- Давайте перевіримо виконання вами роботи.

(слайд6 )

- Отже, чи в усіх словах може відбуватися чергування початкових літер?

(слайд 7)

Не чергуємо у з в

а) у словах, коли чергування може змінити значення

управа  - вправа

- Спробуйте пояснити лексичне значення слів

б) у словах, які завжди  вживаємо тільки з  в або тільки з у:

 взаємини, влада, власність, учень, удар, указ, узбережжя, увага.

2. Робота з підручником. Вправа-дослідження.

- Відкрийте підручник на стор.120 Вправа 261.

- Прочитайте слова, подані парами, простежте у якій колонці слова вимовляти легше? Чому?

- Давайте спробуємо дослідити, у яких випадках слід писати  у,і,  а в яких в,й?

(варіанти  відповідей дітей)

(Слайд 8) (Слайд 9)

- Отже, робимо висновок: Звуки в словах та реченнях організовуються так, щоб їх було легко вимовляти і щоб вони були розбірливі для того, хто слухає. Це одна з найважливіших умов милозвучності мови.

3. Робота в зошитах. Вправа 263.

- прочитайте завдання  до вправи

- отже, приступайте до виконання.

4. Взаємоперевірка.

- поміняйтеся зошитом із сусідом виконаємо взаємоперевірку і визначимо, хто ж був найуважнішим.

5. Редагування тексту.(усно працюють)

(слайд 10)

   Ми  українці. А нашими предками були слов’я­ни. Жили вони спочатку у лісах, ловили у озерах рибу. Потім навчилися усяких ремесел.

Слов’яни ділилися на окремі племена. Кожне плем’я мало свої землі і свого князя. Пізніше сло­в’янські племена згуртувались навколо Києва і утворили

6. Творча робота. З поданих груп слів утворити словосполучення з у-в, і-й.

(слайд 11)

Зразок: Парубок шапка – парубок у шапці.

Хлопець шаровари . Дівчина вінок (дівчинка у вінку), молодиця  хустина (дівчина у хустині), жінка очіпок (жінка в очіпку), дівчата молодиці (дівчата й молодиці), парубок дівчина (парубок і дівчина)

 

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

  1. Що дізналися ви сьогодні на уроці?
  2. Які чергування відбуваються у прийменниках У-В, в сполучниках І-Й?
  3. В яких випадках пишемо тільки у або в?
  4. Чому наша мова милозвучна?

VІ. Домашнє завдання.

  • Вправа 264, правило стор.120

 

 

 

doc
Додано
28 липня 2018
Переглядів
4803
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку