Пологівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4
Конспект уроку з біології
на конкурс
«Учитель року-2017»
ТЕМА
ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОТРЕБИ ОРГАНІЗМУ.
ТИПИ ПОЖИВНИХ РЕЧОВИН.
Підготувала
Вчитель біології
І категорії
Пологівської
ЗОШ І-ІІІст. №4
Пістун Олена
Олександрівна
2020 р.
Тема уроку: Енергетичні потреби організму. Типи поживних речовин.
Мета:
- розширити знання учнів про основні життєві функції організму;
-охарактеризувати їжу як джерело енергії, типи поживних речовин;
- формувати знання про обмін речовин та енергії як сукупність життєвих функцій людського організму;
- закріпити поняття термінів “асиміляція, дисиміляція, анаболізм, катаболізм, метаболізм”
- розвивати пізнавальний інтерес учнів, використовуючи явища в навколишньому житті;
- розвивати уміння переносити знання в різні навчальні ситуації та життєву практику;
- розвивати уміння робити висновки та узагальнення;
- виховувати бережливе ставлення до свого організму та оточуючих людей;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку: синтетична.
Місце уроку в навчальній темі: вступний.
Очікувані результати: учні характеризують їжу як джерело енергії; учні пояснюють функціональне значення білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей для організму; формують і дають грунтовну відповідь, щодо обміну речовин; учні застосовують на практиці знання про антропометричні виміри.
Методи і форми роботи: інтерактивні вправи, фронтальна бесіда, практичне дослідження, заповнення таблиці, складання опорних схем і сенканів.
Терміни і поняття: метаболізм, асиміляція. дисиміляція, поживні речовини, ожиріння, анорексія.
Обладнання: таблиці, схеми, комп`ютер, мультимедійна дошка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
Слайд №1
Психологічний тренінг «Подаруй товаришу посмішку».
А тепер давайте з`ясуємо з яким настроєм ми звами розпочнемо наш урок. (показати клас чи навпаки).
-Настрій як?
-Так.
-Точно так?
- Так. Так. Так
ІІ. Актуалізація опорних знань.
(Фронтальне опитування)
Які ознаки живого притаманні живим організмам?
(Називають ознаки живого: ріст, рух, живлення, дихання, розмноження...)
То, що ж нам людям як живим організмам необхідно для того, щоб жити?
(Учні повинні відповісти: дихати, живитися, рухатися, ...)
— Якщо врахувати, що людина росте, розвивається, оновлює клітини, рухається, працює, думає, то що їй потрібно для здійснення цих процесів? (Енергія, будівельний матеріал.)
— Для чого організму потрібен кисень? (Для окиснення поживних речовин у мітохондріях клітин і отримання енергії.)
— Звідки людина отримує поживні речовини? (З їжі.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
(Слово вчителя)
Чи знаєте ви, що за 70 років свого життя середній європеєць:
— проводить за їжею від 3,5 до 7 років;
— сідає за обідній стіл 82 тис. разів;
— з’їдає 160 кг шоколаду і 7300 яєць;
— проводить 560 діб за приготуванням їжі.
Ми часто зичимо один одному здоров´я. Але самі не завжди дбаємо про нього. Ми намагаємося подобатися іншим та бути красивими, але не завжди впевнені у своїй зовнішності. Запорукою і здоров´я, і краси є вміння будувати розумний спосіб життя.
Якщо хочеш буть здоровим
Не хворіть і не страждать
Ці проблеми у житті
Можна швидко подалать.
Істи правильні продукти
Що енергію несуть
вони дарять нам здоров`я
Задоволення дають.
А зараз я вам пропоную переглянути відеоролики, а під час перегляду прошу вас звернуть увагу на зовнішність героїв.
Тепер скажіть: Чим відрізняються ці персонажі?
Очікувані відповіді: масою тіла, один стрункий, а інший товстий, способом життя. Правильно. Так і у повсякденному житті ми зустрічаємо різних за статурою і способом життя людей.
Тому сьогодні на уроці ми з вами будемо вчитися бути здоровим, красивим і успішними.
ІV. Формування нових знань та вмінь.
Девіз нашого уроку:
Людина їсть для того, щоб жити, а не живе для того, щоб їсти!
Тема нашого уроку : Енергетичні потреби організму.
Типи поживних речовин.
План уроку.
1. Характеристика поживних речовин.
2. Обмін речовин та його значення.
3. Наслідки неправильного харчування.
4. Підсумки, висновок.
1. Характеристика поживних речовин.
Як досягти того, щоб зберегти життя і бути здоровими, активними, привабливими, енергійними...? Звичайно, необхідно отримувати із навколишнього середовища необхідні речовини. Вони надходять у наш організм з їжею, тому їх називають поживними. Для доброго здоров´я людині потрібно близько 40 різних поживних речовин.
Вони належать до 5 основних груп:
1) м´ясо, риба, птиця, яйця;
2) зернові, хліб, крупи;
3) горох та інші бобові, постачальники рослинних білків;
4) молоко, сир, йогурт та інші молочні;
5) фрукти та овочі.
Всі живі організми повинні отримувати поживні речовини із довкіллям безперервно. А де ми їх беремо?
( Учні повинні сказати, що основні речовини організм одержує з харчовими продуктами, тобто вони є в продуктах, які ми вживаємо.
Але потрібно знати, що жоден продукт не може забезпечити людину всіма основними поживними речовинами, тому нам необхідно вживати різноманітні продукти. Чим різноманітніший вибір продуктів, тим краще для здоров”я.)
Слайд № 5
А які поживні речовини ви знаєте?
Звичайно, це білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні солі, мікроелементи... Всі вони мають своє функціональне призначення: є джерелом енергії, будівельним матеріалом для клітин організму, входять до складу гормонів, тобто є регуляторами життєдіяльності... На кожній упаковці, які ми купляємо в магазині, можемо прочитати: білків ...., вуглеводів ...,жирів ... (Огляд упаковок продуктів).
А тепер давайте ознайомимся з основними поживними речовинами.
Демонстрація слайдів-асоціацій
Слайд № 6 –білки
* Білки – це високомолекулярні сполуки утворені
простими амінокислотами. Тип білка залежить від того, у якій послідовності розміщені амінокислоти. У процесі травлення білки розщеплюються на амінокислоти, які використовуються для утворення різних форм білків, потрібних для організму.
*Життєво необхідні для росту, побудови клітин і тканин організму, і взагалі для здорової життєдіяльності людини.
*У продуктах харчування містяться переважно у нежирному м*ясі, рибі, яйцях, молоці, бобах.
*Форми білків, які є в нашому організмі:
гемоглобін (міститься в еритроцитах, розносить кисень по організму),
кератин ( білок з якого утворюється волосся і нігті),
актин і міозин (скорочують м*язи).
Слайд № 7 вуглеводи
*Вуглеводи – це їжа, що дає енергію. Існує два типа вуглеводів цукри і крохмаль.
*Цукри солодкі і легко розчиняються у воді.
Крохмаль несолодкий і не розчиняється у воді. У процесі травлення вуглеводи розщеплюються на прості цукри, такі як глюкоза. Організм використовує глюкозу як паливо для отримання енергії.
*Фрукти і шоколад містять цукри. Хліб. Макарони, картопля, рис – багаті на крохмаль.
Частина глюкози перетворюється в глікоген і відкладається у печінці, а вся не використана глюкоза перетворюється на жир і поступово відкладається у під шкірою.
Слайд № 8 жири
*Жири потрібні організму для утворення енергії і тепла.
*Жири поділяються на насичені (тваринні) і ненасичені (рослинні).
Насичені – масло, сало, жирне м*ясо. Ці продукти мають у своєму складі холестерин, жироподібну речовину.
Ненасичені жири – продукти рослинного походження, олії та горіхи.
* Незбалансована їжа містить зазвичай багато жирів. Вживання великої кількості жирів може призвести до серцево – судинних захворювань і ожиріння. Невикористані жири відкладаються під шкірою.
Робота учнів в парах « Ажурна пилка»
Тепер ви самостійно в парах попрацюєте з параграфом № 39 і заповните таблицю Складові компоненти їжі у ваших міні- підручниках за таким планом.
• Поживні речовини, добова потреба
• Енергетична функція в організмі людини
• Інші функції органічних речовин в організмі
Джерело речовин (продукти харчування)
Зелений колір— Білки
Червоний колір — Жири
Жовтий колір — Вуглеводи
Пара, яка перша оформить результати піднімає свої листки.
Слайд № 9
Складові компоненти їжі
Поживні речовини Добова потреба |
Енергетична функція в організмі людини |
Інші функції органічних речовин в організмі |
Джерело речовин (продукти харчування) |
БІЛКИ 100-120 г |
При окисненні 1г білка вивільняється 17,2 кДж, або 72 ккал енергії |
Будівельна (тканини клітини); транспортна (гемоглобін); захисна (імунні процеси) |
Квасоля, горох, боби, соя, яйця, ікра, м`ясо, риба, молоко. |
ВУГЛЕВОДИ 350-500г |
При окисненні 1г вуглеводів вивільняється 17,2 кДж, або 72 ккал енергії |
Забезпечують організм енергією, можуть відкладатися про запас у печінці. |
Хліб, макарони, рис, картопля овочі, фрукти. |
ЖИРИ 100 г |
При окиснені 1г жиру вивільняється 39 кДж, або 164 ккал енергії. |
Запасаюча (жирові депо); теплоізоляційна, захисна, будівельна (входять до складу клітинних мембран і мітохондрій). |
Олії, масло, сало. |
Схема –асоціація « Світлофор»
Проводимо гру «Як ви відрізняєте корисну їжу від некорисної?»
Правильна відповідь – плескаємо в долоні, неправильно – плескаємо по парті.
1. Корисно об'їдатися цукерками та тістечками. Так чи ні?
2. Ви повинні їсти 16 разів на день. Так чи ні?
3. Ви повинні вживати корисну та свіжу їжу, яка зберігає ваше здоров'я. Так чи ні?
4. Ви повинні їсти різноманітні продукти — м'ясо, рибу, молоко. Так чи ні?
5. Вам корисно їсти тільки макарони. Так чи ні?
6. Ви повинні їсти більше овочів та фруктів, тому що в них багато вітамінів. Так чи ні?
7. Корисно їсти смажену масну їжу. Так чи ні?
Фізкультхвилинка.
Висновок. Усі органічні поживні речовини мають велике значення у життєдіяльності організму і завдяки ним в організмі відбувається процес обміну речовин.
2. Обмін речовин та його значення.
Що дня , що хвилини у нашому організмі у кожній із 100 трильонів клітин відбувається процес перетворення поживних речовин, які ми з вами вживємо в іжу.
Слайд № 8 (відеоролік « Клітина» )
1. Ось так по кровоносних судинах рухаються еритроцити. Ці клітини крові переміщують білок гемоглобін.
2. По мікротрубочці рухається транспортний білок кенезин з пухирьком кисню.
3. Мітохондрія у якій утворюється енергія, рухається по цитоскелету мікротрубочки.
4. Жирова пластинка рухається по клітинній мембрані, в основі пластинки містяться молекули жирів, білків і холестирола.
. Сукупність змін, що відбуваються з поживними речовинами з моменту їхнього надходження до організму і до утворення кінцевих продуктів розпаду і виведення їх з організму називають обміном речовин або метаболізм.
Схема метаболізму – намалювати на дошці
Обмін речовин складається із двох взаємопротилежних процесів:
- асиміляція або анаболізм – синтез, утворення складних органічних сполук з простих молекул, що надійшли в клітини;
- дисиміляція або катаболізм – розщеплення, розкладання органічних речовин на простіші сполуки.
- асиміляція + дисиміляція (анаболізм+катаболізм) = метаболізм.
Типи обміну речовин |
|
Дисиміляція
|
Асиміляція
|
Тому запаси енергії в організмі мають постійно відновлюватись.
–Зазвичай ці два процеси в організмі людини збалансовані. Але в організмі, що росте й розвивається, процеси асиміляції повинні переважати над процесами дисиміляції.
Регуляція обміну речовин.
Нервова ендокринна фізичні
система система навантаження
Слайд № 9
Дослідимо антропомітричний показник.
А зараз ви самостійно обчислите зростово - масовий показник свого тіла.
І зробите висновок про те, чи правильно ви харчуєтесь.
У ваших міні конспектах є алгоритми обчислень, а свою вагу і зріст ви вимірювали разом зі шкільною медичною сестрою.
1. Визначте свій росто-масовий показник (у кг)
РІСТ --- 100 = m тіла
Тепер порівняйте свої результати з вашою вагою.
Якщо m тіла N перегляньте ваш раціон харчування і спосіб життя.
m тіла N треба краще харчуватися, збільшити кількість поживних речовин
Відхилення від середніх величин росто-масового показника свідчить про збільшення чи зменшення маси завдяки зміні маси м’язів або жирових відкладень.
Антропомітричні виміри мають велике значення в житті людини. Завдяки їм людина може визначити власний розмір одягу, слідкувати за своєю вагою та попереджати розвиток деяких захворювань. Лікарі, знаючи зріст і масу тіла пацієнта, призначають певну дозу ліків, наркозу.
Порушення обміну білків, вуглеводів, і жирів, можуть призвести до незворотніх наслідків в організмі людини.
3. Наслідки неправильного харчування.
Слайд № 10
Енерговитрати організму залежать, звичайно, від кількості виконуваної
роботи, від стану організму.
Обмін речовин порушується також внаслідок різних захворювань. Якщо у людини підвищилась температура, якщо відбулось отруєння, тобто з´явилась нудота, блювання – це також порушився обмін речовин. І його необхідно нормалізувати. Людина лікується і через деякий час стан нормалізується. Обмін речовин може порушуватися і внаслідок вживання алкоголю, наркотичних речовин, куріння.
Людини, яка нервує, підвищується апетит або у людини, яка фізично попрацювала, виникає відчуття голоду. Чому? Під час нервування або емоційного напруження збуджується кора головного мозку, яка надсилає імпульси до гіпоталамуса, де знаходиться центр голоду і центр насичення. Те ж саме після фізичного навантаження переважають процеси дисиміляції і знижується рівень поживних речовин в організмі. Зниження рівня поживних речовин збуджує центр голоду в гіпоталамусі і це викликає відчуття голоду.
Але коли людина фізично не працює, не перевантажує себе розумовою діяльністю, а вживає велику кількість поживних речовин, що буде? Мабуть, ожиріння. Коли люди починають сідати на дієту, щоб схуднути, можуть виникнути необоротні процеси, тому, що організм перестає отримувати необхідні поживні речовини.
Поетична хвилинка
Робін-Бобін ненажера
З’їв гороху півцентнера,
З’їв коня і сім телят,
І дванадцять поросят.
З’їв ведмедя під ліском
І крамничку з молоком.
Схрумав кузню коваля
І самого короля.
Лондон з’їв і Ліверпуль,
Випив річку — буль-буль-буль!
Згамав триста кораблів,
Ще й кричить, що недоїв.
С. Маршак
Наслідки неправильного харчування
Маса тіла збільшеється на 50% і більше Незворотне порушення обміну
жир відкладається в підшкірній основі. речовин- яке призводить до
його надлишок також перетворюється виснаження, зміни будови та
на холестерин і відкладає в судинах функції внутрішніх органів.
у вигляді атеросклеротичних бляшок
частина жиру перетворюється на глюкозу,
що може спричинити цукровий діабет
Через атеросклероз і різні гормональні відхилення
в людей з ожирінням виникає тяжка гіпертонічна
хвороба, часто трапляються інфаркти серця та
мозкового інсульти.
ІV. Узагальнення та систематизація знань
4. Підсумки, висновок.
Тож давайте ми з вами зробимо підсумки
Поки людина живе, процеси асиміляції і дисиміляції відбуваються безперервно і паралельно. Коли припиняється обмін – припиняється життя.
Обмін речовин та енергії є регулятором гомеостазу і становить основу життя людини
Рене Декарт, фр. філософ і математик писав: “Спостерігайте за своїм тілом, для того, щоб ваш розум працював правильно”. Можливо він це сказав іменно про обмін речовин, який є основою здоров”я і повноцінного життя.
А зараз візьміть листочки з тестами Експрес-контроль і виконайте їх, на це я вам відвожу 2 хвилини.
Виконайте тестові завдання.
Варіант І
1.До органічних речовин, що входять до складу їжі людини, належать:
А. солі кальцію В. вітаміни
Б. вода Г. жири
2. Процес в результаті якого відбувається утворення органічних сполук, необхідних для росту, відновлення клітин і забезпечення їхніх функцій називають:
А. асиміляція В. обмін речовин
Б. дисиміляція Г. катаболізм
3. Високо молекулярні сполуки, до складу яких входять амінокислоти це:
А. вода В. вітаміни
Б. вуглеводи Г. білки
4. Ці речовини при розщеплені дають багато енергії - 39 кДж:
А. жири В. мінеральні речовини
Б. вуглеводи Г. білки
5. Добова потреба дорослої людини в білках:
А. 15-40 г. В. 300-450г.
Б. 100-120г. Г. 2-9 г.
6. Незворотне порушення обміну речовин- яке призводить до виснаження, зміни будови та функції внутрішніх органів.
А. Ожиріння В. дистрофія
Б. цукровий діабет Г. СНІД
Варіант ІІ
1. До неорганічних речовин, що входять до складу їжі людини, належать:
А. білки В. вуглеводи
Б. вода Г. ліпіди
2. Розщеплення органічних речовин на простіші сполуки називають:
А. асиміляція В. обмін речовин
Б. дисиміляція Г. анаболізм
3. Ці поживні речовини є постачальником енергії для організму, і розщеплюються на крохмаль та цукор:
А. вода В. вітаміни
Б. вуглеводи Г. білки
4. Сукупність змін що відбуваються з речовинами від моменту надходження в організмі із навколишнього середовища до моменту утворення кінцевих продуктів розпаду й виведення їх з організму:
А гомеостаз В. обмін речовин
Б дихання Г. онтогенез
5. Добова потреба вуглеводів для дорослої людини:
А. 100-120 г. В. 350-500г.
Б. 200-250г. Г. 1-10г.
6. При збільшенні маси тіла на 50% виникає:
А. Ожиріння В. дистрофія
Б. цукровий діабет Г. СНІД
Обміняйтесь роботами, перевірте – правильні відповіді перед вами на екрані, якщо всі відповіді правильні ви можете поставити 10 балів.
Слайд № 11 відповіді
Слайд № 12 Алгоритм « Сенкану»
Складіть будь ласка « Сенкан» про поживні речовини:
А зараз ви попрацюєте в парах і складите сенкани до термінів з якими ми сьогодні познайомилися. 1-Білки.2- Жири.3- Вуглеводи,4- Метаболізм,
5-Асиміляція,6- Дисиміляція. (роздать терміни)
Алгоритм сенкана
1. іменник
2. прикметники
3. дієслова
4. речення до іменника
5. синонім
Оцінювання, коментування оцінок. Нагородження медалями учнів з оцінками високого рівня.
V. Домашнє завдання:
Опрацювати параграф №38-39. Вивчити терміни.
Підготуйте презентації про ожиріння, дистрофію. Цукровий діабет.
Підготувати повідомлення про вітаміни.
Слайд № 13 Девіз життя.
ТЕМА: Енергетичні потреби організму. Типи поживних речовин.
МІНІ - ПІДРУЧНИК
1. Заповнення таблиці
Складові компоненти їжі
Поживні речовини Добова потреба |
Енергетична функція в організмі людини |
Інші функції органічних речовин в організмі |
Джерело речовин (продукти харчування) |
БІЛКИ 100-120 г |
|
|
|
ВУГЛЕВОДИ 350-500г |
|
|
|
ЖИРИ 100 г |
|
|
|
Поживні речовини
органічні неорганічні
1._______________ 1._________________
2._______________ 2._________________
3._______________
4.________________
2. Заповніть тезаурус :
ОБМІН РЕЧОВИН ( МЕТАБОЛІЗМ) – ____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
АНАБОЛІЗМ КАТАБОЛІЗМ
АСИМИЛЯЦІЯ ДИСИМІЛЯЦІЯ
3.
Регуляція обміну речовин.
4. 1. Визначте свій росто-масовий показник (у кг) * N- ваша маса тіла*
РІСТ --- 100 = m тіла _____________________________________________
Тепер порівняйте свої результати з вашою вагою.
Якщо m тіла N перегляньте ваш раціон харчування і спосіб життя.
m тіла N треба краще харчуватися, збільшити кількість поживних речовин
Відхилення від середніх величин росто-масового показника свідчить про збільшення чи зменшення маси завдяки зміні маси м’язів або жирових відкладень.
5. Наслідки неправильного харчування
Ожиріння - це Дистрофія -це
6. Алгоритм сенкана
1. Іменник ___________________
2. Прикметники _________________________________
3. Дієслова _______________________________________________
4. Речення до іменника _______________________________________________
5. Синонім ____________________
Тема уроку: Енергетичні потреби організму. Типи поживних речовин.
Мета:
- розширити знання учнів про основні життєві функції організму;
-охарактеризувати їжу як джерело енергії, типи поживних речовин;
- формувати знання про обмін речовин та енергії як сукупність життєвих функцій людського організму;
- закріпити поняття термінів “асиміляція, дисиміляція, анаболізм, катаболізм, метаболізм”
- розвивати пізнавальний інтерес учнів, використовуючи явища в навколишньому житті;
- розвивати уміння переносити знання в різні навчальні ситуації та життєву практику;
- розвивати уміння робити висновки та узагальнення;
- виховувати бережливе ставлення до свого організму та оточуючих людей;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку: синтетична.
Місце уроку в навчальній темі: вступний.
Очікувані результати: учні характеризують їжу як джерело енергії; учні пояснюють функціональне значення білків, жирів, вуглеводів для організму; формують і дають грунтовну відповідь, щодо обміну речовин; учні застосовують на практиці знання про антропометричні виміри.
Методи і форми роботи: інтерактивні вправи, фронтальна бесіда, практичне дослідження, заповнення таблиці, складання опорних схем, і сенканів, робота з тестами.
Терміни і поняття: метаболізм, асиміляція. дисиміляція, поживні речовини, ожиріння, дистрофія.
Обладнання: таблиці, схеми, комп`ютер, мультимедійна дошка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
Привітання. Психологічний тренінг.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Залучити учнів до цілеспрямованої навчальної діяльності.( Фронтальна бесіда)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Формування в учнів позитивних мотивів і ставлення до навчання.
( Це цікаво; поетична хвилинка, демонстрація відеороліка)
ІV. Формування нових знань та вмінь.
Осмислення зв`язків і відношень в об`єктах вивчення теми, розкриття їх сутності.
План уроку.
1. Характеристика поживних речовин.
(Демонстрація слайдів – асоціацій, робота з підручником, робота в парах «Ажурна пилка», заповнення таблиці, складання схеми «Світлофор», Гра «Користь їжі», фізкультхвилинка, заповнення міні-підручника)
2. Обмін речовин та його значення.
(Демонстрація відеороліка, схема метаболізму, дослідження антропомет-
ричних показників, заповнення міні-підручника)
3. Наслідки неправильного харчування.
(Пояснення с демонстрацією слайдів, бесіда, заповнення міні-підручника)
IV. Узагальнення та систематизація знань
Приведення в єдину систему засвоєних на уроці понять, виявлення їх окремих компонентів і взаємозв`язків між ними.
(Виконання тестових завдань, складання секанів, фронтальна бесіда).
V. Домашнє завдання:
Опрацювати параграф №38-39. Вивчити терміни.
Підготуйте презентації про ожиріння, дистрофію. Цукровий діабет.
Підготувати повідомлення про вітаміни.
А зараз я вам пропоную переглянути відеоролики, а під час перегляду прошу вас звернуть увагу на зовнішність героїв.
Тепер скажіть: Чим відрізняються ці персонажі?
Очікувані відповіді: масою тіла, один стрункий, а інший товстий, способом життя. Правильно. Так і у повсякденному житті ми зустрічаємо різних за статурою і способом життя людей.
Тому сьогодні на уроці ми з вами будемо вчитися бути здоровим, красивим і успішними.
ІV. Формування нових знань та вмінь.
Девіз нашого уроку:
Людина їсть для того, щоб жити, а не живе для того, щоб їсти!
Тема нашого уроку : Енергетичні потреби організму.
Типи поживних речовин.
План уроку.
1. Характеристика поживних речовин.
2. Обмін речовин та його значення.
3. Наслідки неправильного харчування.
4. Підсумки, висновок.
1. Характеристика поживних речовин.
Як досягти того, щоб зберегти життя і бути здоровими, активними, привабливими, енергійними...? Звичайно, необхідно отримувати із навколишнього середовища необхідні речовини. Вони надходять у наш організм з їжею, тому їх називають поживними. Для доброго здоров´я людині потрібно близько 40 різних поживних речовин.
Вони належать до 5 основних груп:
1) м´ясо, риба, птиця, яйця;
2) зернові, хліб, крупи;
3) горох та інші бобові, постачальники рослинних білків;
4) молоко, сир, йогурт та інші молочні;
5) фрукти та овочі.
Всі живі організми повинні отримувати поживні речовини із довкіллям безперервно. А де ми їх беремо?
( Учні повинні сказати, що основні речовини організм одержує з харчовими продуктами, тобто вони є в продуктах, які ми вживаємо.
Але потрібно знати, що жоден продукт не може забезпечити людину всіма основними поживними речовинами, тому нам необхідно вживати різноманітні продукти. Чим різноманітніший вибір продуктів, тим краще для здоров”я.)
Слайд № 5
А які поживні речовини ви знаєте?
Звичайно, це білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні солі, мікроелементи... Всі вони мають своє функціональне призначення: є джерелом енергії, будівельним матеріалом для клітин організму, входять до складу гормонів, тобто є регуляторами життєдіяльності... На кожній упаковці, які ми купляємо в магазині, можемо прочитати: білків ...., вуглеводів ...,жирів ... (Огляд упаковок продуктів).
А тепер давайте ознайомимся з основними поживними речовинами.
Демонстрація слайдів-асоціацій
Слайд № 6 –білки
* Білки – це високомолекулярні сполуки утворені
простими амінокислотами. Тип білка залежить від того, у якій послідовності розміщені амінокислоти. У процесі травлення білки розщеплюються на амінокислоти, які використовуються для утворення різних форм білків, потрібних для організму.
*Життєво необхідні для росту, побудови клітин і тканин організму, і взагалі для здорової життєдіяльності людини.
*У продуктах харчування містяться переважно у нежирному м*ясі, рибі, яйцях, молоці, бобах.
*Форми білків, які є в нашому організмі:
гемоглобін (міститься в еритроцитах, розносить кисень по організму),
кератин ( білок з якого утворюється волосся і нігті),
актин і міозин (скорочують м*язи).
Слайд № 7 вуглеводи
*Вуглеводи – це їжа, що дає енергію. Існує два типа вуглеводів цукри і крохмаль.
*Цукри солодкі і легко розчиняються у воді.
Крохмаль несолодкий і не розчиняється у воді. У процесі травлення вуглеводи розщеплюються на прості цукри, такі як глюкоза. Організм використовує глюкозу як паливо для отримання енергії.
*Фрукти і шоколад містять цукри. Хліб. Макарони, картопля, рис – багаті на крохмаль.
Частина глюкози перетворюється в глікоген і відкладається у печінці, а вся не використана глюкоза перетворюється на жир і поступово відкладається у під шкірою.
Слайд № 8 жири
*Жири потрібні організму для утворення енергії і тепла.
*Жири поділяються на насичені (тваринні) і ненасичені (рослинні).
Насичені – масло, сало, жирне м*ясо. Ці продукти мають у своєму складі холестерин, жироподібну речовину.
Ненасичені жири – продукти рослинного походження, олії та горіхи.
* Незбалансована їжа містить зазвичай багато жирів. Вживання великої кількості жирів може призвести до серцево – судинних захворювань і ожиріння. Невикористані жири відкладаються під шкірою.
Робота учнів в парах « Ажурна пилка»
Тепер ви самостійно в парах попрацюєте з параграфом № 39 і заповните таблицю Складові компоненти їжі у ваших міні- підручниках за таким планом.
Схема –асоціація « Світлофор»
Проводимо гру «Як ви відрізняєте корисну їжу від некорисної?»
2. Обмін речовин та його значення.
Що дня , що хвилини у нашому організмі у кожній із 100 трильонів клітин відбувається процес перетворення поживних речовин, які ми з вами вживємо в іжу.
Слайд № 8 (відеоролік « Клітина» )
1. Ось так по кровоносних судинах рухаються еритроцити. Ці клітини крові містять білок гемоглобін.
2. По мікротрубочці рухається транспортний білок кенезин з пухирьком кисню.
3. Мітохондрія у якій утворюється енергія, рухається по цитоскелету мікротрубочки.
4. Жирова пластинка рухається по клітинній мембрані, в основі пластинки містяться молекули жирів, білків і холестирола.
. Сукупність змін, що відбуваються з поживними речовинами з моменту їхнього надходження до організму і до утворення кінцевих продуктів розпаду і виведення їх з організму називають обміном речовин або метаболізм.
Схема метаболізму – намалювати на дошці
Слайд № 9
Дослідимо антропомітричний показник.
А зараз ви самостійно обчислите зростово - масовий показник свого тіла.
І зробите висновок про те, чи правильно ви харчуєтесь.
У ваших міні конспектах є алгоритми обчислень, а свою вагу і зріст ви вимірювали разом зі шкільною медичною сестрою.
Антропомітричні виміри мають велике значення в житті людини. Завдяки їм людина може визначити власний розмір одягу, слідкувати за своєю вагою та попереджати розвиток деяких захворювань. Лікарі, знаючи зріст і масу тіла пацієнта, призначають певну дозу ліків, наркозу.
Порушення обміну білків, вуглеводів, і жирів, можуть призвести до незворотніх наслідків в організмі людини.
. Наслідки неправильного харчування.
Слайд № 10
Енерговитрати організму залежать, звичайно, від кількості виконуваної
роботи, від стану організму.
Обмін речовин порушується також внаслідок різних захворювань. Якщо у людини підвищилась температура, якщо відбулось отруєння, тобто з´явилась нудота, блювання – це також порушився обмін речовин. І його необхідно нормалізувати. Людина лікується і через деякий час стан нормалізується. Обмін речовин може порушуватися і внаслідок вживання алкоголю, наркотичних речовин, куріння.
Людини, яка нервує, підвищується апетит або у людини, яка фізично попрацювала, виникає відчуття голоду. Чому? Під час нервування або емоційного напруження збуджується кора головного мозку, яка надсилає імпульси до гіпоталамуса, де знаходиться центр голоду і центр насичення. Те ж саме після фізичного навантаження переважають процеси дисиміляції і знижується рівень поживних речовин в організмі. Зниження рівня поживних речовин збуджує центр голоду в гіпоталамусі і це викликає відчуття голоду.
Але коли людина фізично не працює, не перевантажує себе розумовою діяльністю, а вживає велику кількість поживних речовин, що буде? Мабуть, ожиріння. Коли люди починають сідати на дієту, щоб схуднути, можуть виникнути необоротні процеси, тому, що організм перестає отримувати необхідні поживні речовини.
Поетична хвилинка
ІV. Узагальнення та систематизація знань
4. Підсумки, висновок.
Тож давайте ми з вами зробимо підсумки
Поки людина живе, процеси асиміляції і дисиміляції відбуваються безперервно і паралельно. Коли припиняється обмін – припиняється життя.
Обмін речовин та енергії є регулятором гомеостазу і становить основу життя людини
Рене Декарт, фр. філософ і математик писав: “Спостерігайте за своїм тілом, для того, щоб ваш розум працював правильно”. Можливо він це сказав іменно про обмін речовин, який є основою здоров”я і повноцінного життя.
А зараз візьміть листочки з тестами Експрес-контроль і виконайте їх, на це я вам відвожу 2 хвилини.
Слайд № 12 Алгоритм « Сенкану»
Складіть будь ласка « Сенкан» про поживні речовини:
А зараз ви попрацюєте в парах і складите сенкани до термінів з якими ми сьогодні познайомилися. 1-Білки.2- Жири.3- Вуглеводи,4- Метаболізм,
5-Асиміляція,6- Дисиміляція. (роздать терміни)