УРОК № 44
(алгебра 7 клас)
Тема уроку: Графік функції
Цілі уроку: сформувати в учнів розуміння поняття «графік функції», формувати вміння будувати й читати графіки функцій, досліджувати їх властивості; розвивати пізнавальну компетентність та компетентність продуктивної творчої діяльності, розвивати просторову уяву, творчі здібності, мислення, графічну культуру; виховувати ініціативу, старанність, інтерес до математики, спостережливість, зацікавленість у пізнанні нового.
Очікувані результати: учні повинні знати означення графіка функції, вміти будувати і читати графіки функцій.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання: підручник, конспект, дидактичний матеріал, кольорові стіки.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Перевірка готовність учнів до уроку. Повідомлення плану роботи.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Взаємоперевірка за допомогою зразка.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
у=х2+(х-1)2 дорівнює 0?
Запитання для фронтальної бесіди:
– Що називається прямокутною системою координат? координатною площиною?
– Скільки точок із координатами (-2; 3) можна зобразити на координатній площині?
– Де на координатній площині розташовані точки з координатами: (0;-4); (5;0); (3;3); (-2; 2)?
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
На попередньому уроці ми встановили, що, якщо функція задана формулою, то можна скласти як завгодно багато пар значень (х; у), де х – незалежна зміна (значення аргументу); у – відповідне значення функції. Кожна пара (х; у) зображується точкою на координатній площині. Виникає запитання: скільки таких точок можна побудувати і як це пов’язано з функцією?
Вчитель оголошує тему уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя і робота з підручником
Графіком функції називають геометричну фігуру, яка складається з усіх тих і тільки тих точок координатної площини, абсциси яких дорівнюють значенню аргументу, а ординати – відповідним значенням функції.
Щоб побудувати графік функції, потрібно надати аргументам функції довільні значення й обчислити відповідні значення функції.
Учитель пропонує учням розглянути у підручнику приклад побудови графіка функції і прокоментувати його.
Щоб фігура, яку зображено на координатній площині, була графіком деякої функції необхідно, щоб кожна пряма, перпендикулярна до осі абсцис, перетинала цю фігуру не більше, ніж в одній точці.
Якщо якась фігура є графіком функції, то виконуються дві умови:
За даним рисунком дати відповіді на запитання.
Вивчаючи графік функції, можна знайти:
Колективне виконання завдань під керівництвом учителя
VІ. Закріплення нових знань і вмінь.
Виконання усних вправ
№ 822, 824, 827 (за підручником Алгебра для 7 кл, Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С.)
№ 1
У якому з випадків а-в на рисунку зображено фігуру, що не є графіком функції? Відповідь обґрунтуйте.
Колективне виконання завдань під керівництвом вчителя
№ 821, 829, 832, 835
Додаткове завдання
Чи існує значення т, при якому графік функції f(x) = mx2 + 4 проходить через точку з координатами: а) (0; 0); б) (1; 5); в) (-1; -5). У разі позитивної відповіді вкажіть це значення т.
VIІ. Підсумки уроку. Рефлексія.
Бліц-опитування
«Кольорова феєрія»
На столі в учнів лежать стіки трьох кольорів (зелений, жовтий, червоний), які відповідно означають «Мені все зрозуміло», «Мені дещо незрозуміло», «Мені складно зрозуміти». Вчитель називає основні питання теми і просить учнів показати стіки, визначає основні завдання на наступний урок.
Вчитель підводить підсумок уроку та оцінює учнів.
VIIІ. Домашнє завдання.