Урок 31/2. Густина речовини.
Освітня . Формувати поняття густини речовини і навичок розрахунку густини, маси і об’єму.
Розвиваюча. Розвивати уявлення про будову речовини.
Виховна . Виховувати культуру оформлення розрахункових задач.
Прилади та матеріали: терези, брусок, лінійка, мензурка, колба з водою, тіла однакової маси та однакового об’єму, картки з завданнями задач.
Презентація Урок 31.2
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Перевірка домашнього завдання.
Три учні біля дошки розв’язують задачі:
Задача 1. Перебуваючи в нерухомій байдарці, турист у напрямку берега кинув
зі швидкістю 2м/с важкий рюкзак. Унаслідок кидка байдарка набула швидкості
20см/с. Якою є маса байдарки з туристом, якщо маса рюкзака 10кг?
Задача 2. Куля масою 10г, що летить горизонтально, потрапила в дерев’яний
брусок масою 500г, що лежить на гладкій горизонтальній поверхні, і застрягає в
ньому. Якою була швидкість кулі, якщо брусок після пострілу набув швидкості
10 м/с?
Задача 3. Лисиця, тікаючи від собаки, що її переслідує, часто рятується тим,
що робить різкі раптові рухи убік саме в той момент, коли собака готовий
схопити її зубами. Чому собака при цьому промахується?
Фронтальне опитування:
Вчитель аналізує розв’язані задачі біля дошки і оцінює роботу учнів.
3.Актуалізація опорних знань.
Бесіда за запитаннями:
1. З чого складається речовина?
2. З чого складаються молекули?
3. Чи однакові молекули води в гарячому чаї та в арктичній кризі?
4. Основні положення атомно молекулярного вчення про будову речовини.
4.Мотивація навчальної діяльності.
Учням демонструємо тіла однакової маси, а потім тіла однакового об’єму.
Запитання учням:
- Чи всі тіла однакової маси мають однаковий об’єм?
- Чи всі тіла однакового об’єму мають однакову масу?
Тема: Густина речовини.
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Дослід . Тіла рівного об’єму, але різної маси і навпаки.
Маса суцільного тіла залежить не тільки від його об’єму, але й від речовини, з
якої складається це тіло.
Густина речовини – фізична величина, що показує, яку масу
має дана речовина в одиниці об’єму (1 м3) .
Наприклад: густина води 1000 кг/м3. Це означає, що маса одного кубічного
метра води – 1000 кг.
Густина льоду 900 кг/м3. Це означає, що маса одного кубічного метра льоду
900 кг.
Чарівний трикутник: закриваючи позначення шуканої величини, можна
просто прочитати потрібну формулу.
Аби щоразу не підраховувати відношення маси до об’єму тіл, вченими були
створені таблиці густин різних речовин для твердих тіл, рідин і газів.
Для вимірювання густини газів, рідин та твердих тіл використовують ареометр.
Густина сплаву визначається за формулою
6.Осмислення об’єктивних зв’язків.
Задача 1. Кубик із ребром, що дорівнює 2 см, має масу 20 г. Із якого
матеріалу виготовлений кубик?
Задача 2. Свинцева куля об’ємом 60 см³ має масу 0,565 кг. Визначте,
суцільна ця куля чи порожниста. Якщо куля порожниста, то визначте об’єм
порожнини (ρ = 11,3 г/см³).
Задача 3. Олов'яний брусок об'ємом 100 см3 і свинцевий брусок об'ємом
300 см3 розплавили та виготовили сплав. Яка густина сплаву?
Задача 4. Посудина об'ємом 0,0002 м3 вміщує 180 г масла. Яка густина масла?
Задача 5. Об'єм свинцевого важка дорівнює 89 см3. Який об'єм матиме мідний
важок такої самої маси?
Задача 6. Знайдіть густину сплаву з 445 г міді та 730 г олова.
Задача 7. У скільки разів відрізняються маси суцільного кубика з довжиною
ребра 8 см та порожнистого кубика таких самих розмірів, який виготовлено з
того самого матеріалу, з товщиною стінок 2 см?
густина речовини – це …
густина позначається літерою …
одиницею густини є …
густину деяких речовин можна знайти в …
щоб г/см3 перетворити в кг/м3, треба …
7.Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон»
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.
8.Домашнє завдання.