БІЛОЗЕРСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ГІРНИЧИЙ ЛІЦЕЙ
Розробка уроку на тему:
«Хто вона, Марія?
Образ Марії в однойменному романі Уласа Самчука»
Виконала: викладач української
мови та літератури
Козуб Ірина Михайлівна
2019
ТЕМА : «Хто вона, Марія? Образ Марії в однойменному романі Уласа Самчука»
МЕТА :
навчальна: дослідити особливості ідейного навантаження образу Марії в романі У.Самчука «Марія» , удосконалювати навички художнього читання прози і висловлювати думки стосовно прочитаного ;
розвиваюча: розвивати творчі здібності учнів, спостережливість, вміння влучно добирати цитати, давати повну вичерпну відповідь на поставлені запитання;
виховна: виховувати почуття національної самосвідомості, патріотизму, гуманізму, моральні почуття.
ТИП УРОКУ : комбінований
ФОРМА УРОКУ : урок-дослідження
КОМПЕТЕНЦІЇ УРОКУ: навчальна, інформаційно-комунікативна, громадянська.
ОБЛАДНАННЯ : портрет У. Самчука, ілюстративний матеріал, фотографії страшних сторінок голодомору, музичні композиції Моцарт «Реквієм (Lacrimosa)», Шуберт «Аве Марія», О. Білозір «Свіча», мультимедійна презентація, український рушник, ікона Божої Матері, колоски пшениці, кетяги калини.
ХІД УРОКУ
І. ОРГМОМЕНТ
Викладач:
|
Якщо ти знаєш – все в твоїх силах,
|
Викладач:
Ви будите отримувати колоски пшениці за свою роботу на занятті, а в кінцевому результаті ви отримаєте оцінку і ми створимо один великий сніп, який буде символом життя, надії, кращої долі українців. То ж запрошує вас до активної співпраці.
Викладач:
(На фоні музики Моцарта «Реквієм (Lacrimosa)»)
|
Не звільняється пам'ять, відлунює знову роками. Я зітхну… Запалю обгорілу свічу. Помічаю: не замки – твердині, не храми – Скам’янілий чорнозем – потріскані стіни плачу. Піднялись, озиваються в десятиліттях З далини, аж немов з кам’яної гори надійшли. Придивлюсь: «Вкраїна. 20-те століття» І не рік, а криваве клеймо: «Тридцять три».
|
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЖИТТЄВОГО ДОСВІДУ ТА ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Викладач:
|
|
|
|
|
(Літературна гра «Найкращий знавець твору Уласа Самчука «Марія»»)
|
Викладач:
Викладач:
Відповідь автора:
- Я подолав трудність. А сприяли цьому три мистецькі компоненти:
1) моя глибока синівська любов і пошана до свого народу, знання його характеру, його життя, його душі, його воління;
2) пристрасно-життєдайні образи українських людей, української природи;
3) творчо виявлений стиль ліричного монологу, що, як електричний струм, проймає весь сюжет повісті й тримає читача в постійному напруженні.
- Саме ці три компоненти творять високомистецьку цілість сюжету, де людина, природа й соціальне життя виступають як органічні складники процесу.
Викладач:
Викладач:
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Викладач:
|
( МАРІЯ – берегиня, Матір Божа, Діва Марія, матір, покровителька, заступниця ).
|
|
|
( Учні роблять запис у зошити)
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Викладач:
- Якими були перші дні Марії? Як пройшло її дитинство? Знайдіть у тексті слова про початок життя Марії.
- Хто навчив Марію з повагою ставитися до землі? Чи керувалася вона цією наукою у своєму господарстві?
- У яких рядках говорить письменник про прагнення Марії до науки, знань? Чи вдалося Марії дати освіту своїм дітям?
- У кого закохалася Марія?
(Інсценізація. «Зустріч біля колодязя»)
- Марія стоїть біля колодязя. Їй треба ще одне відро води. Загачила відро і опускає вниз. Під'їхав Корній. Марія пручається з відром.
Корній: Напоїш коні, Маріє?
Марія: Купиш коралі – напою!
Корній: Ти і сама як коралина.
Марія: Смійся, Матвійку, дам копійку.
Корній: Ех, Маріє, як скочу з воза! Не дрочи!
Марія: То що? Поможеш витягнути відро? Вже ось і сама витягнула.
Корній: Маріє, не жартуй, бо, хрестосвятий, поцілую.
Марія сміється.
Корній: Ах, ти! (Обхопив, обняв) Так маєш!
Марія: Ах, що ти, Корнію, наробив? А коли б ми впали в колодязь, коли б побачили?
Корній: (сміється) Викупалися б, Маріє! Хай, кому мило, дивиться. А підеш в суботу на вечірню?
Марія: З тобою? Свят, свят, свят! Схаменися!
Корній: А все-таки підеш?
Марія: Завше ходила, то й тепер піду.
- Чому Марія виходить заміж за Гната? Чи міг цей шлюб бути щасливим?
- Якою матір'ю була Марія? Чи можна назвати її берегинею домашнього вогнища?
- Як сприйняла Марія революцію і прихід до влади більшовиків? Як оцінювала їх дії?
- Які біди принесла нова влада в дім Марії?
- Чи можна назвати Марію жінкою з сильним характером? У чому це проявлялося?
- У чому образ Марії є типовим для жінок того часу, і у чому полягає оригінальність цього образу?
Викладач:
- На основі сказаного, запишіть визначальні риси українського менталітету в образі Марії.
(Чуттєвість, здатність до дії, волевиявлення, усвідомлення свого місця в житті, прагнення взаємності в коханні як запоруки сімейного щастя).
(Перевірка написаного)
Викладач:
- Наше дослідження триває. І наступне завдання, яке допоможе розкрити образ Марії - «Продовжи фразу…»
|
|
Викладач:
(МАРІЯ – образ Божої Матері, образ неньки-України, образ жінки-матері).
(Марія на фоні музики Шуберта «Аве Марія» читає вірш).
Марія:
Але я не свята.
Був і гріх, і спокуса,
І образ гіркота.
Так хотілося жити,
Так хотілось кохати,
Але все ж довелося
Полину скуштувати.
Не коханий, а нелюб
Мене вів до вінця.
І здавалось, що лиху
Вже не буде кінця…
Як осіннєє сонце,
Щастя все ж усміхнулось,
Бо побралась з коханим,
Хоч билиною гнулась.
Тільки б жити та бути
І ростити діток…
Та пийнула я знову,
Знову лиха ковток.
То війна, а то голод…
Серце тяжко стиснуло..
Сил терпіти не стало –
І навіки заснула.
Не життя, а страждання,
Полину гіркота…
Так страждала Вкраїна –
Наша мати свята.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Викладач:
Робота в групах «Рушник долі Марії»
«Рушник долі Марії». Дитинство…..сирітство……сини………. Дитинство….. сирітство……дівування……перше заміжжя……. народження хлопчика Романа……. народження неживої дитини……приїзд Корнія…… подружнє життя Марії поволі налагоджується……….Марія покидає Гната і йде до Корнія……. втрата дитини………. народження Демка….. господарювання……. знову вагітна……… життя з Корнієм………старість…… нова влада, нові порядки. Померли всі Маріїні сини………Голодомор……..смерть Марії.
Викладач:
|
РЕФЛЕКСІЯ. На уроці я:
|
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Викладач:
Викладач:
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Написати контрольний домашній твір на одну з тем :
«Мої роздуми над романом Уласа Самчука «Марія» ;
«Образ Марії, його символічне значення.(За романом Уласа Самчука «Марія»)».