Розробка уроку на тему: «Хто вона, Марія? Образ Марії в однойменному романі Уласа Самчука»

Про матеріал
дана робота удосконалює навички художнього читання прози і висловлювати думки стосовно прочитаного ; розвиває творчі здібності учнів, спостережливість, вміння влучно добирати цитати, давати повну вичерпну відповідь на поставлені запитання; виховує почуття національної самосвідомості, патріотизму, гуманізму, моральні почуття.
Перегляд файлу

БІЛОЗЕРСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ГІРНИЧИЙ ЛІЦЕЙ

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку на тему:

«Хто вона, Марія?

Образ Марії  в однойменному романі Уласа  Самчука»

 

 

 

                                                              Виконала: викладач української

                                                                                    мови та літератури

                                                               Козуб Ірина Михайлівна

 

 

2019

ТЕМА : «Хто вона, Марія? Образ Марії  в однойменному романі Уласа  Самчука»

 

МЕТА :

навчальна:    дослідити особливості ідейного навантаження образу Марії в  романі У.Самчука «Марія» , удосконалювати навички художнього читання прози і висловлювати думки стосовно прочитаного ;

розвиваюча: розвивати творчі здібності учнів, спостережливість, вміння влучно добирати цитати, давати повну вичерпну відповідь на поставлені запитання;

виховна:       виховувати почуття національної самосвідомості, патріотизму, гуманізму, моральні почуття.

ТИП УРОКУ : комбінований

 

ФОРМА УРОКУ : урок-дослідження

 

КОМПЕТЕНЦІЇ УРОКУ: навчальна, інформаційно-комунікативна, громадянська.

ОБЛАДНАННЯ : портрет У. Самчука, ілюстративний матеріал, фотографії страшних сторінок голодомору, музичні композиції Моцарт «Реквієм (Lacrimosa)», Шуберт «Аве Марія», О. Білозір «Свіча»,  мультимедійна презентація, український рушник, ікона Божої Матері, колоски пшениці, кетяги калини.

 

 

ХІД УРОКУ

 

 

І. ОРГМОМЕНТ

Викладач:  

C:\Users\MSI\Desktop\урок Марія\1.jpg

  • Дмитро Білоус писав:

 

Якщо ти знаєш – все в твоїх силах,
Якщо ти знаєш – летиш на крилах.
Чи на землі ти, а чи у небі,
Чи, може, в глибині морській –
Знання поможуть при потребі:
То знай же, друже, і умій!

 

 

  • Отже, прислухаймося до порад відомого поета й  налаштуймося на плідну працю на сьогоднішньому уроці.

Викладач:

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Картинки до заняття МАРІЯ\yt.jpeg

 Ви будите отримувати колоски пшениці за свою роботу на занятті, а в кінцевому результаті ви отримаєте оцінку і ми створимо один великий сніп, який буде символом життя, надії, кращої долі українців. То ж запрошує вас до активної співпраці.

 

 

Викладач:

  • Кожна людина живе в трьох вимірах: учора, сьогодні і завтра. Вчора – це наша історія. Ми не знали її. А вона бездонна, невичерпна криниця духу, мудрості, перемог і страждань.
  • Але з нашої історичної криниці, починаючи з самої поверхні, належить вичерпати багато солоної від горя води. Це наше громадянське завдання скликати живих до тих сіл і хуторів, до тих криниць і спільних ям, де скидали виснажені тіла наших з вами бабусь і дідусів.

 

                   (На фоні музики Моцарта «Реквієм (Lacrimosa)»)

 

C:\Users\MSI\Desktop\урок Марія\22.jpg

Не звільняється пам'ять, відлунює знову роками.

      Я зітхну… Запалю обгорілу свічу.

      Помічаю: не замки – твердині, не храми –

      Скам’янілий чорнозем – потріскані стіни плачу.

      Піднялись, озиваються в десятиліттях

      З далини, аж немов з кам’яної гори надійшли.

       Придивлюсь: «Вкраїна. 20-те століття»

       І не рік, а криваве клеймо: «Тридцять три».

 

 

 

  • Багатовікова історія українського народу – це, насамперед, літопис життя і смерті народу-великомученика, на долі якого було багато лиха. Жахливим злочином проти власного народу став штучний голод 1932-1933 рр. За механізмом творення і страхітливими наслідками його слід занести до трагічних дат в історії.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЖИТТЄВОГО ДОСВІДУ ТА ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

 

Викладач:

 

 

 

  • Ця трагічна дата знайшла відображення у творах українських письменників Василя Барки «Жовтий князь», Юрія Клена «Прокляті роки», Євгена Гуцала «Голодомор».

 

 

 

  • На минулому уроці ми мaли можливість ознайомитися із твором Уласа Самчука «Марія». Це роман-спалах, перший в українській літературі художній твір про примусову колективізацію, про голодомор тридцять третього року.

 

C:\Users\MSI\Desktop\урок Марія\Улас-Самчук.-Роман-хроніка-МАРІЯ-скорочено.jpg

 

  • На минулому уроці ми мaли можливість ознайомитися із твором Уласа Самчука «Марія». Це роман-спалах, перший в українській літературі художній твір про примусову колективізацію, про голодомор тридцять третього року.

 

  • Давайте перевіримо, як ви знаєте зміст твору.

 

  •  Оголошую запитання за змістом твору, ви маєте дати на них відповіді.

 

 

 

 

 

(Літературна гра «Найкращий знавець твору Уласа Самчука «Марія»») 

 

 

  • Скільки дітей народила Марія? (7)
  • Хто вві сні побачив майбутнє Марії та її дітей? (Гнат)
  • Як звали першого Маріїного сина? (Роман)
  • Скільки років служив Корній на флоті? (7)
  • Хто з Маріїних дітей найбільше схожий на Корнія замолоду? (Максим)
  • Ким був за фахом Маріїн батько? (Каменяр)
  • Як звали Маріїну матір? (Оксана)
  • Коли Корній уперше заплакав? (Коли йшов на війну з «гапонцем»)
  • Під час якого свята згоріла Маріїна хата? (Ве­ликдень)
  • Скільки грошей пропонував Гнат Марії після пожежі? (200 карбованців)
  • Кого зі своїх дітей Марія й Корній любили найбільше? (Надію)
  • Де під час війни служив Максим? (В обозі)
  • Хто ініціатор розправи над матросами, які чи­нили глум у церкві? (Корній)
  • Чого вимагала радянська влада від України? («Хліба, хліба і хліба!»)
  • Кому належать слова: «Нема кінця нашому життю»? (Гнатові)
  • Скільки прожила Марія? (26 258 днів)
  • Яку смерть селяни вважають найстрашні­шою? (Смерть від голоду)

 

Викладач:

  • Роман прочитано, зміст зрозумілий. Тож попрацюємо над проблемними запитаннями.

 

  • Чи правильним, на вашу думку, є твердження, що роман «Марія» - перший твір про голодомор?
  • Чи можна вважати, що проблема голодомору в романі головна?
  • Чи виправдовує тема твору жанрову своєрідність твору?

 

Викладач:

  • Ми маємо можливість сьогодні зустрітися з автором роману Уласом Олексійовичем Самчуком.
  • Запитання до Вас, шановний авторе :
  • Прочитавши твір, ми відчули, що роман розгортається у двох планах: з одного боку – у плані людському, особистому, психологічному, з іншого – у плані соціальних, суспільних стосунків і подій, у рамках яких людина провадить своє особисте життя. Звичайно, поєднати ці два плани – велика трудність для кожного автора. Як Вам вдалося успішно перемогти цю трудність?

Відповідь автора:

 -   Я подолав трудність. А сприяли цьому три мистецькі компоненти:

1) моя глибока синівська любов і пошана до свого народу, знання його характеру, його життя, його душі, його воління;

2) пристрасно-життєдайні образи українських людей, української природи;

3) творчо виявлений стиль ліричного монологу, що, як електричний струм, проймає весь сюжет повісті й тримає читача в постійному напруженні.

 -    Саме ці три компоненти творять високомистецьку цілість сюжету, де людина, природа й соціальне життя виступають як органічні складники процесу.

Викладач:

  • Уласе Олексійовичу, звертаю Вашу увагу на творчі роботи учнів, які, отримавши випереджувальне завдання, створили обкладинки до Вашої книги «Марія» у вигляді:
  • ілюстрації (зображення, яке наочно пояснює або доповнює будь-який друкований текст);
  • колажу (прийом в образотворчому мистецтві, за яким на певну основу наклеюють різні матеріали)
  • Слово надаємо нашим творчим особистостям.

Викладач:

  • Як Ви вважаєте, чи вдалося учням відобразити авторський задум?

 

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ,  МЕТИ УРОКУ.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ

 

Викладач:

  • Продовжуємо працювати. Марія – ім’я, що з прийняттям християнства стало традиційним в українській культурі, проте вживання його в літературі й релігійному фольклорі пов’язане з асоціаціями.
  • Давайте складемо асоціативний кущ.

 

 

 

 

 

 

 

( МАРІЯ – берегиня, Матір Божа, Діва Марія, матір, покровителька, заступниця ).

 

 

 

 

  • В українській літературі образ матері неодноразово пов’язувався з іменем Марія. Не в кожному творі ім’я ставало символом, але сама його наявність, називання якоїсь жінки «МАРІЯ» вносило у твір щось святе, величне.
  • Отже, на сьогоднішньому уроці ми станемо дослідниками образу Марії, яка є уособленням мужньої, вольової жінки, а також              з’ясуємо символічне значення цього образу у творі, адже темою нашого уроку є «Хто вона, Марія?» (За романом У.Самчука «Марія»).

 

                                      ( Учні роблять запис у зошити)

 

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

Викладач:

  •      Колись Олена Теліга у статті «Якими нас прагнете?» журилась з приводу того, як зображують українок їхні ж земляки-письменники: рабинями, анти-Маріями або збідненими міщанками.
  •      Якою ж малює свою героїню Улас Самчук? Для того, щоб дати відповідь, давайте попрацюємо над запитаннями

 

 

- Якими були перші дні Марії? Як пройшло її дитинство? Знайдіть у  тексті слова про початок життя Марії.

- Хто навчив Марію з повагою ставитися до землі? Чи керувалася вона цією наукою у своєму господарстві?

- У яких рядках говорить письменник про прагнення Марії до науки, знань? Чи вдалося Марії дати освіту своїм дітям?

 -  У кого закохалася Марія?

                                           (Інсценізація. «Зустріч біля колодязя») 
- Марія стоїть біля колодязя. Їй треба ще одне відро води. Загачила відро і   опускає вниз. Під'їхав Корній. Марія пручається з відром.

Корній: Напоїш коні, Маріє?

Марія: Купиш коралі – напою!

Корній: Ти і сама як коралина.

Марія: Смійся, Матвійку, дам копійку.

Корній: Ех, Маріє, як скочу з воза! Не дрочи!

Марія: То що? Поможеш витягнути відро? Вже ось і сама витягнула.

Корній: Маріє, не жартуй, бо, хрестосвятий, поцілую.

Марія сміється.

Корній: Ах, ти! (Обхопив, обняв) Так маєш!

Марія: Ах, що ти, Корнію, наробив? А коли б ми впали в колодязь, коли б   побачили?

Корній: (сміється) Викупалися б, Маріє! Хай, кому мило, дивиться. А підеш в суботу на вечірню?

Марія: З тобою? Свят, свят, свят! Схаменися!

Корній: А все-таки підеш?

    Марія: Завше ходила, то й тепер піду. 

- Чому Марія виходить заміж за Гната? Чи міг цей шлюб бути щасливим?

- Якою матір'ю була Марія? Чи можна назвати її берегинею домашнього вогнища?

- Як сприйняла Марія революцію і прихід до влади більшовиків? Як оцінювала їх дії?

-  Які біди принесла нова влада в дім Марії?

- Чи можна назвати Марію жінкою з сильним характером? У чому це проявлялося?

- У чому образ Марії є типовим для жінок того часу, і у чому полягає оригінальність цього образу?

 

Викладач:

- На основі сказаного, запишіть визначальні риси українського менталітету в образі Марії.

(Чуттєвість, здатність до дії, волевиявлення, усвідомлення свого місця в житті, прагнення взаємності в коханні як запоруки сімейного щастя).

 (Перевірка написаного)

 

Викладач:

- Наше дослідження триває. І наступне завдання, яке допоможе розкрити  образ Марії - «Продовжи фразу…»

 

 

 

 

 

 

  • Для Марії спів – це особливий стан душі, в якому розкривається…(її натура, обдарована, природна, емоційна).
  • Палкі й щирі її сльози.Але плаче вона не від того, що сирота, а тому що…(душа вимагає простору).
  • Головна її школа й університет…(невсипуща праця).
  • Маріїна праця – не лише її самовияв, її творчість, а й …(боротьба за право зватися людиною).
  • Допомогли Марії стати на ноги, принесли їй гідність, заможність і справжню родину …(праця і любов).

 

 

 

  • Для Марії спів – це особливий стан душі, в якому розкривається…(її натура, обдарована, природна, емоційна).
  • Палкі й щирі її сльози.Але плаче вона не від того, що сирота, а тому що…(душа вимагає простору).
  • Головна її школа й університет…(невсипуща праця).
  • Маріїна праця – не лише її самовияв, її творчість, а й …(боротьба за право зватися людиною).
  • Допомогли Марії стати на ноги, принесли їй гідність, заможність і справжню родину …(праця і любов).

 

Викладач:

  • Досліджуючи образ Марії, чи можемо ми зробити висновок?

          (МАРІЯ – образ Божої Матері, образ неньки-України, образ жінки-матері).

  • Марія із твору завітала до нас. Їй слово.

     (Марія на фоні музики Шуберта «Аве Марія» читає вірш).

Марія:

 

  • Перед вами Марія,

     Але я не свята.

     Був і гріх, і спокуса,

     І образ гіркота.

    Так хотілося жити,

    Так хотілось кохати,

      Але все ж довелося

      Полину скуштувати.

      Не коханий, а нелюб

      Мене вів до вінця.

      І здавалось, що лиху

      Вже не буде кінця…

      Як осіннєє сонце,

      Щастя все ж усміхнулось,

      Бо побралась з коханим,

      Хоч билиною гнулась.

      Тільки б жити та бути

      І ростити діток…

     Та пийнула я знову,

     Знову лиха ковток.

     То війна, а то голод…

     Серце тяжко стиснуло..

     Сил терпіти не стало –

     І навіки заснула.

     Не життя, а страждання,

     Полину гіркота…

     Так страждала Вкраїна –

      Наша мати свята.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

 

Викладач:

 

  • Повернемося до теми нашого уроку. Скажіть, так хто ж вона, Марія?
  • Я пропоную скласти «Рушник долі Марії».

Робота в групах «Рушник долі Марії»

 

 «Рушник долі Марії». Дитинство…..сирітство……сини………. Дитинство….. сирітство……дівування……перше заміжжя……. народження хлопчика Романа……. народження неживої дитини……приїзд Корнія…… подружнє життя Марії поволі налагоджується……….Марія покидає Гната і йде до Корнія……. втрата дитини………. народження Демка….. господарювання……. знову вагітна……… життя з Корнієм………старість…… нова влада, нові порядки. Померли всі Маріїні сини………Голодомор……..смерть Марії.

Викладач:

 

 

РЕФЛЕКСІЯ.

 На уроці я:

  • дізнався (лася)…
  • зрозумів (ла)…
  • найбільші труднощі відчув (ла)…
  • навчився (лася)…  .

 

 

 

 

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

Викладач:

 

  • Шановні друзі! Ми торкнулися сьогодні душею до трагічних сторінок роману, пройшли життєвим шляхом матері Марії.
  • Скажіть, які риси характеру Марії вам найбільше сподобалися і ви хотіли б їх реалізувати в самостійному житті?(відповіді учнів)
  • Слова Уласа Самчука із газетної статті «Так було - так буде» : «Любимо землю наших предків, горимо бажанням жити для неї, хочемо для неї працювати. Це не є наша химера. Це є поклик нашої крові, наказ тієї вищої і мудрої сили, яка всім на землі сказала: «Будьте!»

Викладач:

 

  • Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

 - Написати контрольний домашній твір на одну з тем :

«Мої роздуми над романом Уласа Самчука «Марія» ;

«Образ Марії, його символічне значення.(За романом Уласа Самчука «Марія»)».

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Розробки уроків
Додано
17 січня 2019
Переглядів
2562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку