Конспект уроку підготувала вчителька зарубіжної літератури Троїцького ліцею Лозівського району, Харківської області
Конспект уроку зарубіжної літератури у 5 класї НУШ
Тема уроку: У світі природи. Лейб Квітко вірш «Жук». Стислі відомості про автора. Співчутливе зображення життя «маленьких мешканців» природного світу. Багатство природного життя у творі.
Мета уроку: сприяти свідомому розумінню поезії, внутрішнього розмаїття поетичних творів; розвивати навички виразного читання поезії, уміння аналізувати зміст та образи; збагачувати словниковий запас учнів, формувати логічне мислення; виховувати любов до навколишнього світу, берегти та примножувати красу природи, вчитися жити в гармонії з природою.
Обладнання: портрет Лейб Квітко, Інтернет ресурси про диких тварин та комах, пейзажі України, лепбуки дітей по темі «У світі природи».
Хід уроку
«Оскільки у нас в Україні одним з кращих
письменників для дітей є Л. Квітко, - узявся
перекладати його твори з єврейської».
Павло Тичина
І. Мотивація знань учнів.
Учитель: Діти, давайте віртуально будемо подорожувати у світ природи, ваші улюблені місця відпочинку, зустрічі з друзями. Що це вам дає? Які почуття у вас? ( Так, ви відчуваєте спокій, задоволення. Людина повинна жити в гармонії з природою.). Екскурсія у світ дитячого малюнка на тему «Краса мого краю». Петім діти переходять за посиланням і насолоджуються красою рідного краю: https://www.youtube.com/watch?v=eEL0g7xh5GE, https://www.youtube.com/watch?v=8QrbvKc2Mho «Осіння казка»
Учитель: розповідь про роль поетів і письменників у оспівуванні краси природи, навколишнього світу. Здатність людини бачити цю красу, захоплюватись нею, берегти та примножувати.
Висновок: пейзаж - опис природи в літературі (Записати в зошит).
ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Вивчення нового матеріалу.
Є. Волощук, 2022 року,5 клас НУШ).
Записати в зошит назву першої збірки віршів для дітей «Ліделех»
( «Пісеньки») та прозовий твір «Лям і Петрик».
Тож ведмідь часу не гає,
Спать в барліг він залягає.
Лиш сніжиноньки не сплять,
Ліс, мов пилом, спиляють,
Як метелики кружляють,
Все летять, та летять.
(Переклав П. Тичина)
Учитель: сьогодні ми завітаємо у творчий світ поета, вірш Л. Квітко «Жук» теж у перекладі П. Тичини.
Жук
А дощ іде, разом і тут, і он там –
в дворі і на полі, де душно житам.
Намокли дерева, схилився овес…
Хоч би де людина чи вуличний пес!
Одне тільки й видно – біда он жуку! –
його підхопило водою в струмку.
Он глянь – перекинувсь, ногами пряде.
Але якось виплив і став на тверде.
Та тільки тут знову краплиною цок!-
ударило в голову й тягне в струмок.
Жучок потопає, ой горе, біда!
Аж тут пливе тріска і каже : сідай!
Жучок умостився, немов на човна.
Пливе собі тріска, всі кручі мина…
Струмок аж булькоче, сріблом блискотить.
Пливе собі тріска, де хата стоїть.
Прибилась до хати, та в двері ті стук! –
і враз опинився у щілинці жук.
Жила ж там сімейка промежи людей –
та тільки й усього, що тройко дітей.
Гуртом вони вийшли, де травка м’яка,
і зовсім пустили на волю жука.
Пряде ногами – вираз незадоволення. Перебирати лапами, ногами, робити одноманітні рухи.(Із словника синонімів української мови)
Тріска – невеликий тонкий шматок деревини, який відкололи або відколовся від стовбура, колоди тощо.
А) Як змальовано у вірші зливу? Знайдіть деталі, які підкреслюють силу дощу.
(Дощ іде, струмок булькоче, сріблом блискотить).
Б) Як почувається жук? (Жука підхопило водою в струмку, перекинувся, ногами пряде, виплив, став на тверде, знов жучка краплею цок, тягне в струмок, жучок потопає, тріска рятує жучка, люди пустили на волю жучка де травка м’яка
13. Визначте, як автор ставиться до комахи? (Автор вживає слово жучок, травка – це пестливі слова. Автор співчутливо зображує життя «маленьких мешканців» природного світу.
ІІІ. Закріплення. Рефлексія.
ІV. Підсумок уроку. Вербальне оцінювання учнів.
V. Домашнє завдання.
Виразно читати вірш, внести до лепбука про ведмедика, жука чи ваша думка за змістом вірша.
Додаток 1
Додаток 2