Розробка уроку на тему "Лейб Квітко вірш "Жук".

Про матеріал
Ознайомити учнів з творчістю єврейського поета Лейб Квітко, дитячими віршами. Простежити співчутливе зображення "маленьких мешканців" природного світу. Розвивати уміння і навички читати поезію, розуміти художній світ. Збагачувати словниковий запас учнів. Сприяти розумінню учнями важливості жити в гармонії з природою.
Перегляд файлу

Конспект уроку підготувала вчителька зарубіжної літератури Троїцького ліцею Лозівського району, Харківської області

 

 

 

Конспект уроку зарубіжної літератури у 5 класї  НУШ

 

Тема уроку: У світі природи. Лейб Квітко вірш «Жук». Стислі відомості про автора. Співчутливе зображення життя «маленьких мешканців» природного світу. Багатство природного життя у творі.

Мета уроку: сприяти свідомому розумінню поезії, внутрішнього розмаїття поетичних творів; розвивати навички виразного читання поезії, уміння аналізувати зміст та образи; збагачувати словниковий запас учнів, формувати логічне мислення; виховувати любов до навколишнього світу, берегти та примножувати красу природи, вчитися жити в гармонії з природою.

Обладнання:  портрет Лейб Квітко, Інтернет ресурси про диких тварин та комах,  пейзажі України, лепбуки дітей по темі  «У світі природи».

 

Хід уроку

                                                  «Оскільки у нас в Україні одним з кращих

 

                                                   письменників для дітей є Л. Квітко, - узявся

                                                   перекладати його твори з єврейської».

                                                                                                       Павло Тичина

І. Мотивація знань учнів.

Учитель: Діти, давайте віртуально будемо подорожувати у світ природи, ваші улюблені місця відпочинку,  зустрічі з друзями. Що це вам дає? Які почуття  у вас? ( Так, ви відчуваєте спокій,  задоволення.  Людина повинна жити в гармонії з природою.).  Екскурсія у світ дитячого малюнка на тему «Краса мого краю». Петім діти переходять за посиланням і насолоджуються красою рідного краю:  https://www.youtube.com/watch?v=eEL0g7xh5GE, https://www.youtube.com/watch?v=8QrbvKc2Mho «Осіння казка»

Учитель: розповідь про роль поетів і письменників у оспівуванні краси природи, навколишнього світу. Здатність людини бачити цю красу, захоплюватись нею, берегти та примножувати.

Висновок: пейзаж - опис природи в літературі (Записати в зошит).

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Вивчення нового матеріалу.

  1. Опрацювати матеріал підручника про життя і творчість Лейб Квітко (Лев Мойсейович Квітко) сторінка 178 (за електронним підручником

 Є. Волощук, 2022 року,5 клас НУШ).

  1. Віршовані й прозові твори Л.Квітко писав  своєю рідною мовою – їдишем.Стор.179.

Записати в зошит назву першої збірки віршів для дітей «Ліделех»

( «Пісеньки») та прозовий твір «Лям і Петрик».

  1. Прочитайте уривок  із поезії Л Квітко  «Ведмідь»  і поясніть, як авторові вдалося створити живу, одухотворену картину природи. (Використовую Інтернет ресурс «Дикі тварини. Ведмідь). (Додаток 1)

                                         Тож ведмідь часу не гає,

                                         Спать в барліг він залягає.

                                         Лиш сніжиноньки не сплять,

                                         Ліс, мов пилом, спиляють,

                                         Як метелики кружляють,

                                               Все летять, та летять.

(Переклав П. Тичина)

  1. Робота з епіграфом до уроку.

Учитель: сьогодні ми завітаємо у творчий світ поета,  вірш Л. Квітко «Жук» теж у перекладі П. Тичини.

  1. Читає вірш вчитель, підготовлений учень або використати ресурси Інтернету. (Додаток 2. Зображення жука)

Жук

А дощ іде, разом і тут, і он там –

   в дворі і на полі, де душно житам.

  Намокли дерева, схилився овес…

     Хоч би де людина чи вуличний пес!

         Одне тільки й видно – біда он жуку! –

 його підхопило водою в струмку.

           Он глянь – перекинувсь, ногами пряде.

  Але якось виплив і став на тверде.

      Та тільки тут знову краплиною цок!-

      ударило в голову й тягне в струмок.

                                       Жучок потопає, ой горе, біда!

    Аж тут пливе тріска і каже : сідай!

   Жучок умостився, немов на човна.

     Пливе собі тріска, всі кручі мина…

                   Струмок аж булькоче, сріблом блискотить.

                                       Пливе собі тріска, де хата стоїть.

             Прибилась до хати, та в двері ті  стук! –

   і враз опинився у щілинці жук.

         Жила ж там сімейка промежи людей –

      та тільки й усього, що тройко дітей.

          Гуртом вони вийшли, де травка м’яка,

                                       і зовсім пустили на волю жука.

 

  1. Чим схожі вірш «Ведмідь» та «Жук»?
  2. Розставити логічні наголоси для свідомого, виразного читання.
  3. Відпрацювати розділові знаки, виразність читання.
  4. Словникова робота: (працюємо зі словниками)

Пряде ногами – вираз незадоволення. Перебирати лапами, ногами, робити одноманітні рухи.(Із словника синонімів української мови)

Тріска – невеликий тонкий шматок деревини, який відкололи або відколовся від стовбура, колоди тощо.

  1. Самостійно учні читають вірш, готують виразне, свідоме читання.
  2. Виразне читання вірша дітьми.
  3. Робота за змістом, створення ейдос – конспекта (замальовка).Діти мають фарби, олівці. (Дощ, дерева, струмок, жук, хатинка, люди. Сонце, м’яка зелена травичка і жук в ній).
  4. Робота за ілюстрацією  В. Конашевича в підручнику.
  5.  (Співвіднести: мої уявлення і художника). Перейдіть за посиланням та перегляньте цікаве про світ жуків, комах https://www.youtube.com/watch?v=Bmtg5LHRds4 «Цікаві факти про життя комах»,  https://www.youtube.com/watch?v=ccNJUhxHBYM («Жуки, комахи).
  6.  Повторне вибіркове читання вірша учнями.
  7.  Робота над емоційним сприйняттям змісту вірша:

                 А) Як змальовано у вірші зливу? Знайдіть деталі, які підкреслюють силу дощу.

(Дощ іде, струмок булькоче, сріблом блискотить).

                 Б) Як почувається жук?   (Жука підхопило водою в струмку, перекинувся, ногами пряде, виплив, став на тверде, знов жучка краплею цок,  тягне в струмок, жучок потопає, тріска рятує жучка, люди пустили на волю жучка де травка м’яка

     13. Визначте, як автор ставиться до комахи?  (Автор вживає слово жучок, травка – це пестливі слова. Автор співчутливо зображує життя «маленьких мешканців» природного світу.

ІІІ. Закріплення. Рефлексія.

  1. Конкурс на виразність читання вірша.
  2. Діти, як ми можемо доповнити наш лепбук вивченим твором?

ІV. Підсумок уроку. Вербальне оцінювання учнів.

V. Домашнє завдання.

 Виразно читати вірш, внести до лепбука  про ведмедика, жука чи ваша думка за змістом вірша.

 

 

Додаток 1

 

 

 

Додаток 2

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
6 листопада 2022
Переглядів
7812
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку