План-конспект уроку фізики _________
в 10 класі
Тема. Механічна робота
Мета уроку:
навчальна - розкрити фізичний зміст поняття роботи
розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуваннні вправ;
виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе
Тип уроку: комбінований
План уроку
Контроль знань |
15 хв |
Самостійна робота № 8 «Імпульс. Закон збереження імпульсу» |
Демонстрації |
5 хв |
|
Вивчення нового матеріалу |
20 хв |
|
Закріплення вивченого матеріалу |
5 хв |
|
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Ми дуже часто використовуємо поняття «робота» в повсякденному житті. Роботою називають і підйом цебра з колодязя, і доставку продуктів з магазина, і розв’язування складної задачі. Згадаємо, що загальноприйняте поняття «робота» відрізняється від поняття «механічна робота». Наприклад, у процесі підняття вантажу на висоту Л поняття механічної та «біологічної» роботи збігаються.
Якщо ми просто тримаємо в руках певний вантаж і не пересуваємося, то ми виконуємо певну біологічну роботу при скороченні м’язів. З механічної точки зору, ніякої роботи тут не відбувається, тому що відсутнє переміщення.
Про механічну роботу говорять тоді, коли тіло змінює своє положення в просторі під дією сили.
^ Якщо сила спрямована під кутом а до переміщення тіла, то робота
^ Робота сили дорівнює добутку модуля сили на модуль переміщення й на косинус кута між напрямом сили й напрямом переміщення.
Одиницею вимірювання роботи в СІ є джоуль (Дж):
^ один джоуль — це робота, яку виконує сила ві Не процесі переміщення тіла на 1 му напрямі дії сили:
З формули для роботи випливає, що робота може бути позитивною, дорівнювати нулю й бути негативною, залежно від того, який кут становить напрям сили з напрямом переміщення:
А >0, якщо α <90°;
А = 0, якщо α = 90°;
А<0, якщо α >90°.
Робота сили тяжіння
Обчислимо роботу внутрішніх сил системи, що складається із Землі й піднятого над поверхнею Землі тіла.
Якщо тіло падає з певної висоти, напрям сили тяжіння збігається з напрямом переміщення. При цьому під час руху тіла вниз робота сили тяжіння позитивна. Якщо тіло масою т падає з висоти й, то робота сили тяжіння дорівнює:
Під час руху тіла вгору сила тяжіння вже спрямована протилежно переміщенню, тому в цьому випадку робота сили тяжіння негативна. Отже, у разі підйому тіла масою т на висоту Л робота сили тяжіння дорівнює:
Робота сили пружності
У разі зменшення деформації пружини сила пружності, що діє з боку пружини, спрямована так само, як переміщення, тому робота сили пружності позитивна.
Із закону Гука випливає, що в разі зменшення деформації пружини до нуля, модуль сили пружності зменшується до нуля, тому середнє значення сили пружності дорівнює:
У разі збільшення деформації пружини сила пружності, що діє на тіло з боку пружини, спрямована протилежно деформації.
У цьому випадку робота сили пружності негативна.
Робота сили тертя ковзання
Сила тертя ковзання завжди спрямована протилежно напряму швидкості, а отже, і переміщенню тіла, тому робота сили тертя ковзання завжди негативна.
Запитання до учнів під час викладу нового матеріалу
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
а) під час підйому тіла;
б) під час його падіння?
V. Домашнє завдання
1