Розробка уроку на тему "Місяць - супутник Землі"

Про матеріал

Розробка уроку на тему "Місяць - супутник Землі" з предмету Природознавство 4 клас.
Використані різни методи та форми навчання комінованого уроку.
Методично правильний розроблен, логічна послідовність.

Перегляд файлу

                                                                 Урок природознавства у 4 класі.
Студент: Декуш Олеся. 42-Ш
Тема. Місяць – природний супутник Землі.
Мета. Сформувати в учнів загальне уявлення про Місяць, як природний супутник Землі та його вплив на життя. Ознайомити учнів з досягненнями людства у дослідженні Місяця; розвивати вміння та навички; виховувати прагнення досліджувати навколишній світ; вчити працювати у колективі.
Тип уроку. Комбінований.
Методи і види роботи.
словесні: бесіда,розповідь,пояснення,фронтальне та індивідуальне опитування.
наочні: динамічні посібники, фото вчених та космонавтів, фото Місяця та його фази.
Обладнання. Ноутбук (демонстрація відео)
Література. Cheacher.ru; Розробки уроків В.А.Тетьоркіна, С.М. Погорєлова «Природознавство до підручника І.В.Грущинської»; Т.Г.Гільберг «Природознавство 4 клас»
 

                                                      Хід уроку
1. Організація класу
1.1 Привітання
1.2 Перевірка готовності до уроку
1.3 Перевірка постави

2. Перевірка знань учнів
2.1 Робота з динамічним посібником « Сонячна Система»
- Діти, на попередніх уроках ви вивчали Сонячну Систему та з чого вона складається. З чого складається Сонячна Система? ( З Сонця і 8 планет) Які це планети? ( Меркурій,Венера,Земля,Марс, Юпітер,Сатурн,Уран,Нептун).
Зараз я роздам вам по планеті і ваше завдання правильно розташуватись, як планети в Сонячній Системі (1.Сонце. 2. Меркурій. 3.Венера. 4.Земля 5.Марс 6.Юпітер 7.Сатурн 8. Уран. 9.Нептун)
2.2 Бесіда
- Сонце-це рухоме небесне тіло чи нерухоме? ( Нерухоме) А планети? ( рухомі)
* Діти з планетами повинні обертатися навколо Сонця*

- А хто скаже,Сонце-це планета чи зірка? ( Зірка)
*Діти сідають на місця, залишається «Сонце» і «Земля»

- Що відбувається,коли Земля обертається навколо Сонця ( Зміна пори року)
- Що відбувається, коли Земля обертається навколо своєї осі? ( Зміна дня і ночі)
* «Земля» обертається навколо «Сонця» та навколо своєї осі*

Є небесні тіла Сонячної Системи про які ми ще не сказали. Це супутники.
- Які небесні тіла називають супутниками? (Небесні тіла,що обертаються навколо інших небесних тіл)
- Які види супутників ви знаєте? ( Природні та штучні)
- Чим вони відрізняються? ( Природні-створені природою, штучні-створені людиною)
- Чи має наша планета супутник ? Як називають? ( Місяць)
* Виходить Місяць,обертається навколо Землі та своєї осі*

- Яку форму має Місяць? ( Округлу)
*Діти сідають на свої місця*

- Отже, мі вияснили,що супутники-це небесні тіла,що обертаються навколо інших небесних тіл. Вони бувають природні та штучні. Природні-це ті, що створені природою, а штучні-це ті супутники,що створені людиною. Супутник нашої планети Місяць, який обертається навколо Землі та своєї осі, і маю округлу форму.

3.Повідомлення теми і мети уроку
- Тема сьогоднішнього уроку – Місяць-природний супутник Землі. Вивчимо фази Місяця, розглянемо його поверхню. Ознайомимось з досягненнями людства при дослідженні Місяця.

4.Первинне засвоєння знань,умінь і навичок
4.1 Демонстрація відео фрагменту «Місяць-природний супутник Землі»
- Зараз ми подивимось відео, а ви слухайте уважно, бо вам потрібно відповісти на запитання.
- Чи бачимо Місяць повністю? ( Ні, лише одну сторону)
- Внаслідок чого Місяць обертається навколо Землі? ( Внаслідок дії Сонця та інших планет)
- Хто вперше побачив Місяць у телескоп? (Галілей)
4.2 Розповідь про Місяць
1. Місяць — єдиний природний супутник Землі.
Середня відстань від Місяця до Землі — 384 тис. км. Сучасні космічні кораблі досягають поверхні Місяця за 15 — 18 год. 
Його форма куляста, він майже в чотири рази менший від Землі. ( Фото 1) Маса Місяця значно поступається масі Землі. ( Фото 2). Ґрунт Місяця складається з каміння й пилу, забарвлених у бурий та оранжевий кольори. На Місяці немає повітря і води, тому там не можуть жити рослини й тварини.
Першим спостерігав Місяць у телескоп Галілей,( Фото 3) він помітив темні ділянки і назвав їх морями. Ця назва за традицією збереглася, хоча відомо, що у місячних морях немає води.
Поверхня Місяця вкрита величезною кількістю кратерів  це говорить про те, що супутник постійно бомбардується метеоритами. Кратери носять імена видатних вчених. Серед них 11 імен належить українцям. Місяць – єдине небесне тіло, крім Землі на яке висаджувалася людина. ( Фото 4)

2.  У якому році і хто першим висадився на поверхню Місяця? (1969 рік, американець Нейл Армстронг). ( Фото 5)
Ось послухайте враження американських космонавтів з поверхні Місяця..
«Вимкнувши ракетний двигун, ми перевірили апаратуру, а потій припали до ілюмінатора. Пил, знятий двигуном, відразу осів, видимість стала доброю. Ми опустилися на пологій рівнині, роз'їденій кратера¬ми, найбільший з яких мав діаметр 15 м. Горизонт був нерівний, ніби горбистий; ці горбики, очевидно, є краями великих кратерів.
Місячна поверхня в момент посадки була яскраво освітлена і нагадувала пустиню в жаркий день. Оскільки небо було чорне, можна було подумати, що перебуваєш на посипаному піском спортивному майданчику вночі, під промін¬ням прожекторів. Ні зірок, ні планет, за винятком Землі, не було видно». ( Фото 6)

3. Рух Місяця. Його фази.
Місяць, як і інші небесні тіла рухається навколо Землі та навколо власної осі. Один оберт навколо Землі Місяць робить за 27,3 земної доби. За цей самий час він робить один оберт навколо своєї осі. Оскільки час обертання Місяця навколо своєї осі й час руху навколо Землі збігаються, то до Землі він завжди повернутий тільки одним боком, а інший бік ми спостерігати не можемо.

-Як ви вважаєте, Місяць зоря чи планета? (Місяць більше схожий на планету, тому що є холодним небесним тілом і не випромінює власне світло. Але планети рухаються навколо зірок, а Місяць рухається навколо планети. Тому його не можна назвати ні планетою ні зіркою).
- В якому вигляді ви спостерігаєте Місяць на небі? ( Фото 7)
Коли Місяць потрапляє у тінь Землі, він «зникає» з неба. І з'являється, як тільки виходить з тіні і на нього потрапляють сонячні промені. Залежно від того, як саме тінь Землі падає на Місяць, він має вигляд літери «С» або нагадує літеру «Р», якщо в уяві до нього домалювати зліва рисочку. Тому слід запам'ятати: «С» — Місяці. старіє, «Р» — росте.
У Місяця чотири фази: повний місяць, молодий місяць, перша чверть, остання чверть.
- Як змінюється вигляд Місяця на небі протягом місяця? ( Фото 8)
Коли Місяць молодий — його не видно; перша чверть — Місяць видно на півдні під час заходу Сонця, на заході — біля, опівночі; Місяць повний — це повний диск видимий на сході увечері, на півдні опівночі, на заході вранці; остання чверть — Місяць убуває, і його видно на сході опівночі, на півдні вранці.
4. Затемнення сонячні та місячні.
- А ще бувають затемнення. Бувають не лише сонячні, а й місячні затемнення.
Сонячні затемнення відбуваються тоді, коли збігаються в просторі на одній лінії Земля, Місяць і Сонце. ( Фото 9,10)
Місячні затемнення відбуваються тоді, коли тінь Землі повністю закриває Місяць від Сонця. ( Фото 11)
А ще буває явище при місячному затемненні, коли Місяць червоніє ( Фото 11А)

5.Осмислення,узагальнення і систематизація знань
5.1 Цікаві факти про Місяць
1. На Місяці є пам'ятник загиблим космонавтам. Це невелика алюмінієва фігурка космонавта. Поруч з фігуркою встановлена табличка з іменами людей, які віддали життя заради освоєння космосу. (Фото 12)
2.  Першими живими істотами, які здійснили політ навколо Місяця на космічному кораблі, були середньоазіатські черепахи. Компанію їм склали мушки, жуки, рослини, водорості, насіння і бактерії.
3. На поверхні Місяця спостерігається великий перепад температур: від -100 ° С до +160 ° С
4. Навіть вдень над Місяцем - чорне зоряне небо, так як у нашого супутника немає своєї атмосфери. Також з Місяця вдень і вночі видно Земля
5. Щоб долетіти до Місяця на літаку, буде потрібно близько 20 днів. На автомобілі довелося б їхати довше - близько півроку
6. На супутнику Землі є свої Альпи, Апенніни, Піренеї, Карпати, Кавказькі гори. Гори, розташовані на видимій стороні Місяця.
7. На Місяці трапляються також трапляються землетруси. Їх називають місяцетруси  (Фото 13)
8. Юрій Гагарін – перша людина в світовій історії,хто здійснив політ у Космос ( Фото 14)
5.2 Гра « Так чи ні».
1. Місяць – це зірка ( Ні)
2. Місяць – природний супутник Землі ( Так)
3. Місяць – більше ніж Земля ( Ні)
4. Місяць – має округлу форму ( Так)
5. С.с складається з Сонця и 10 планет ( Ні)
6. Місяць обертається лише навколо Землі (Ні)
7. Бувають сонячні і місячні затемнення ( Так)
8. У Місяця 4 фази ( Так)
9. Земля має декілька природних супутників ( Ні)

5.3. Кросворд

C:\Users\Лисёнок\Desktop\Безымянный.png

1.Розкинутий килим,розсипаний горохом
   Ні килима не підняти,ні горох зібрати
2. Синенька шубонька весь світ покорила
3. Круголиций,білолиций,
    У всі дзеркала дивиться.
4. Перший вчений, хто побачив Місяць у телескоп
5. Усе тенор ніччю вкривається,
    коли на небі … не мається
6. Як по ній ти не підеш – кінця краю не знайдеш

5.4 Робота в зошитах
- Відкриваємо с. 12. Перше завдання. Дайте визначення, Супутник – це…
- Друге завдання. Назвіть планети, які мають супутники і запишіть.
- Завдання третє. Замалюйте фази Місяця
5.5. Узагальнююча бесіда
- Найближчим небесним тілом до Землі є…? ( Місяць)
- Коли Місяць повністю чи частково закриває Сонце – це..? ( Сонячне затемнення)
- Коли тінь Землі закриває Місяць відбувається… ( місячне затемнення)
- Які фази Місяця, назвіть ( Новий, перша чверть, повний, остання чверть)

6. Підсумок уроку
- Сьогодні на уроці ви дуже активно працювали, давали вірні відповіді. Мені дуже сподобалось з вами працювати! Хто найактивніше працював на уроці заробив оцінку.

7. Домашнє завдання
- Природ. Зошит с. 12-13, № 3,4.
- Скласти розповідь « Мандрівка до Сонячної системи, чи «своєї» планети»
- До побачення, діти!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
13355
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку