Урок з природознавства "Охорона природи"

Про матеріал

Ознайомити учнів із природними багатствами України; формувати поняття заповідник, заказники, національний природний парк; навчити охороняти природу рідного краю;

Розвивати уяву дітей щодо навколишнього світу; розвивати пам»ять, мовлення, мислення;

Виховувати дбайливе ставлення до природи та почуття патріотизму.

Перегляд файлу

 

 Тема.  Охорона  природи  в Україні   4  клас

 

Мета.  Ознайомити  учнів  із  природними  багатствами  України;  формувати поняття  заповідник,  заказники,  національний  природний  парк;  навчити  охороняти  природу  рідного  краю;

Розвивати  уяву  дітей  щодо  навколишнього  світу;  розвивати  пам»ять,  мовлення,  мислення;

Виховувати дбайливе  ставлення  до  природи  та  почуття  патріотизму.

Обладнання.  Виставка  літератури  по охороні  навколишнього  середовища,  ілюстрації,  плакати  «Природні  зони»,  компютер,  фізична  карта  України, робочі  зошити.

 

 

ХІД УРОКУ

I.  Організація класу.

— У наш клас завітали сьогодні гарні люди. Це наші учителі, друзі, колеги. Подаруйте їм свої посмішки і перейміть у них дещицю мудрості.

Діти.

Доброго ранку! Доброго дня!

Хай посміхаються діти щодня!

Кожній людині щастя бажаємо,

Зичим добра вам й любов посилаємо!

Психоемоційне налаштування.

  Сядьте рівненько за парти і задайте собі пози­тивний емоційний настрій.

Діти разом з учителем промовляють:

«Ми — най­кращі діти у світі.

А наш урок природознавства буде найцікавіший».

Девіз нашого уроку:

«Все на землі має одну колис­ку, ім'я якій — природа».

 

II. Актуалізація знань та умінь учнів.

 Фенологічні спостереження.

  Світ навколо нас прекрасний, але водночас дуже загадковий. Допомогти передбачити його стан хоча б на день нам допоможе  черговий синоптик.

Синоптик. Ось  уже   останній  місяць  зими – лютий. 24 лютого     третя  декада  місяця. Над  Старим  Чорторийськом сьогодні небо чисте, безхмарне. Опадів не очікується. Ранки холодні, бо сонечко опустилося нижче і менше прогріває повітря: вдень воно прогрівається до +3 °С, вночі холодніше — 0°С. Вітру немає, на вулиці місцями дощ.

Дерева зараз перебувають у так званому стані сну,  деякі  тварини  швидко  вже  будуть  пробуджуватись. Незабаром  весна.

Синоптики радять бути обережними на дорогах, щоб не спричиняти небезпечних ситуацій під час руху.

Народні лікарі рекомендують пити по­більше чаїв з ромашки, малини, липи, м'яти, сосно­вих гілок, калини для підтримання імунітету, а щоб не захворіти грипом, вживати лимони.

Пам'ятайте: у здоровому тілі — здоровий дух. До зустрічі. Для вас працювала  синоптик  учениця  4  класу …..

 

ІІІ.  Перевірка  домашнього  завдання.

  • Яку  тему  уроку  ми  опрацювали  на  минулому  уроці? ( Населення  України)

Фронтальне  опитування  а  2  учням  індивідуальні  картки.

  • В  якій  державі  ми  з  вами  проживаємо?
  • Скільки  населення  проживає  в  Україні?
  • Хто  становить  більшість  народу  України?
  • Які  ще  національності  входять  до  складу  народу  України?
  • Скільки  областей  є  в  Україні? (24)
  • Назвіть  міста-мільйонники. ( Київ,  Харків,  Донецьк,  Дніпропетровськ,  Одеса)  покажіть  на  карті.

  Оцінювання  відповідей.

 

ІУ.  Актуалізація  опорних  знань  дітей.

 Слайд 1.

Державо  моя, Україно!

Край,  де  калина  росте  без  упину,

А  пісня  все  лине -  ота  соловїна.

Лишайся  ж  такою,  моя  Україно!

Ліси,  грунти,  озера,  ріки,

Моря,  рослинний  і  тваринний  світ –

Усе  це  зараз  і  навіки

Повинен  бачити  твій  рід.

Усяк  малий,  усяк  той  дід

Повинен  знати  на  весь  вік:

«Якщо  з  природи  щось  черпати,

То  мусиш  їй  і  спокій  дати,

А  головне  -  про  неї  дбати,

Знати,  любити  та  охороняти».

 

  • Про  що говориться  у  вірші?
  • На  що  звертається  увага?

 

У.  Повідомлення  теми  та мети  уроку.

  Сьогодні   темою  уроку  є  «Охорона  природи  в  Україні»

 

У. Сприймання  та  усвідомлення  навчального  матеріалу.

Розповідь  вчителя

 

 

Слайд 2.

Природа України щедра, багата і різноманітна. М'який, помірний

клімат, родючі ґрунти, значна кількість водних джерел створюють  умови для зростання лісової, лучної та степової рослинності. На  півночі країни, а також у гірських районах Карпат, Криму зростають  хвойні, мішані й листяні ліси, які поступово переходять у широку смугу острівних лісів лісостепу. Ще південніше, в приморських районах, розкинулась рівнинна степова зона, нині майже повністю переорана.

Слайд 3.

Бурхливий розвиток промислового і сільськогосподарського виробництв, будівництво міст, селищ, розширення мережі залізничних і автомобільних шляхів, осушення боліт, зрошення посушливих земель — все це призвело до значних змін у природі (ландшафту), вплинуло на екологічну рівновагу, видовий і кількісний склад флори і фауни.

За останні десятиріччя помітно звузилися території, зайняті природною рослинністю, збідніла флора більшості регіонів країни, зменшилась кількість багатьох видів рослин, а деякі з них повністю зникли з лиця Землі.

У зв'язку з цим в наш час — час технічного прогресу — особливого значення набуває охорона рослинного і тваринного світу.

Слайд  4.

Трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобиль­ській АЕС, внаслідок якої дуже забруднилося навколишнє середовище, а це негативно позначилося на флорі і фауні нашої країни.

 

Слайд  5.

З метою охорони і збереження зникаючих видів тварин і рослин ще у 1948 році на Міжнародному симпозіумі охорони природи (МСОП) була створена постійна комісія з питань охорони рослин і тварин, які зникають. А вже наступного року була створена Міжнародна Червона книга, в якій описані види рослин і тварин планети, яким загрожує небезпека повного зникнення.

У 1980 році було видано Червону книгу України. Рослини і тварини, занесені до Червоної книги, охороняються законом.

 

Розповідь  учня.

У  Червоній  книзі  України  зазначено  429  видів  рослин,  28  видів  мохів,  30  видів  грибів,  27  видів  лишайників,  17  видів  водоростей  та  382  види  тварин.

 Знаючи,  яке  величезне  значення  має  рослинний  світ  у  нашому  житті,  ми  повинні  дбати  не  тільки  про збереження,  а  й  про  збільшення  кількості  рослин.

  Для  тварин,  які  заносяться  до  Червоної  книги  україни,  встановлено  5  категорій:

 

  • Види,  яким  серйозно  загрожує  зникнення  і  яких  не  можна  врятувати  без  спеціальних  охоронних  заходів.  Відомості  друкуються на  червоних  сторінках.
  • Види,  які  зменшуються -  їхня  кількість  достатня,  щоб  вижити,  однак  вона  швидко  падає.  Дані  друкуються  на  жовтих  сторінках.
  • Рідкісні  види,  яким  не  загрожує  вимирання,  але  які  зустрічаютьсяу  невеликій  кількості.  Дані  друкуються  на  білих  сторінках.
  • Невизначені  види,  маловідомі,  перебувають  під  загрозою.  Ці види  перераховуються  на  сірих  сторінках.
  • Відновлені  види – тварини,  які  раніше  були  на  перших  трьох  сторінках, але  завдяки  охороні  відновлена.  Відомості друкуються  на  зелених  сторінках. 

Слайд 6.

Держава піклується про охорону природи, на цю справу виділяються величезні кошти. Створюються заповідники, заказники, в яких охороня­ються рідкісні тварини і рослини.

Слайд 7.

Рослини,  занесені  до  «Червоної  книги»:

Дерева -  береза  Клокова,  береза  темна;

Кущі – брусниця  карликова,  вовчі  ягоди  пахучі,  зіновать  біла,  копичка  периста,  таволга  польська;

Трав’янисті  рослини -  анемона  розлога,  беладона  звичайна,  зозулині  черевички  справжні,  ковила  волосиста,ковила  пірчаста,  лілія  лісова,  лунарія  оживаюча,  любка  дволиста,  молочай  волинський,  росичка  англійська,  сон  великий,  сонце цвіт  сивий,  цибуля  ведмежа,  ясенець  білий.

Слайд  8.

Тварини,  занесені  до  «Червоної  книги»:

Комахи – шовкопряди  березовий  та  кульбабовий,  бражники  дубовий, мертва  голова,  аполлон,  махаон;

Риби – стерлядь,  марена  звичайна,  вирезуб,  рибець  звичайний,  бабць;

Плазуни – полоз  лісовий,  мідянка;

Птахи – лелека  чорний,  лебідь-шипун,  беркут,  змієїд,  шуліка  рудий,  орел-карлик,  орлан-білохвіст,  балабан,  скопа,  пугач;

Звірі – підковоніс  малий,  нічниця  триколірна,  широко вух  звичайний,  сліпак  подільський,  перегузня,  горностай,  тхір  степовий,  видра  річкова,  борсук,  кіт  лісовий.

 

  Вчитель.

Зараз в Україні нараховується 13 заповідників, 7 національних парки, 4 заповідно-мисливських господарства, понад 1500 державних заказників та близько 4000 заповідних об’єктів: урочищ, пам’яток природи, парків та ін.

Детальніше  про  них  розкажуть  учні,  які  працювали  в  творчих  групах,  готуючи  додаткову  інформацію..

 

Надаємо  слово 1  групі « Заповідники»

 

Метою створення заповідників є збереження в природному стані типових або унікальних для даної місцевості природних комплексів, вивчення природного ходу процесів і явищ, що в них відбуваються. В заповідниках проводиться велика наукова робота. Все, що знаходиться па території заповідника: земля, її надра, водні простори, живі організми, вилучається з господарської діяльності і передається у безстрокове користування заповіднику.

Найдавніший у країні державний заповідник — “Асканія-Нова” (Херсонська область, 1921 рік).

Наймолодший  природний  заповідник — Черемський”, створений у 2001 році. Він знаходиться у  Маневицькому  районі  Волинської  області.

Його  площа  майже  3  гектари,  де  налічується 25%  рідкісних  і  зникаючих  видів  рослин,  понад  200  видів  тварин..  Основна територія масиву вкрита лісами ,  а  меншу – болота  і  озера (Черемське  і  Редичі). Цінність  озера  Черемське  в  тому,  що  воно  поглинає  багато  вуглекислого  газу,  а  це  покращує  клімат краю.

 

  Слайд  9.

Крім того, ще є:

“Дунайські плавні” (Одеська обл.);

Карадазький ДЗ (схід Південного берега Криму);

Канівський ДЗ (Черкаська обл.);

Карпатський ДЗ (Закарпатська обл.);,

Луганський ДЗ (Луганська обл,);

“Мис Мартьян” (Крим, біля м.Ялта);

Поліський ДЗ (Житомирська обл.);

ДЗ “Розточчя’' (Львівська обл.);

Український державний степовий заповідник (Запорізька і Сумська обл.)\

Кожен  щось  має  своєрідне, неповторне.

 

Надаємо  слово  2  групі  «Ботанічні  сади»

  Слайд  10.

До  штучно  створених  природоохоронних  об’єктів  належать  ботанічні  сади  і  дендрологічні  парки.  

 Ботанічні  сади  проводять  екскурсійну  роботу,  головною метою  якої  є  ознайомлення відвідувачів  із багатством  флори.  На  території забороняється  будь-яка  господарська  діяльність. 

В  Україні  є  22  ботанічні  сади  Найвідоміший  - Ботанічний  сад  імені  академіка  О.В.Фоміна  та  Центральний  ботанічний  сад  імені  М.М.Гришка  НАН  України  (Київ),  Нікітський  ботанічний  сад (Крим)  та інші.  

Дендрологічний  парк – територія,  виділена  з  метою  збереження,  збагачення  у  спеціально  створених  умовах  різних  видів  дерев  та  чагарників. Важливим  завданням  є  акліматизація  рослин, селекція  дерев,  розповсюдження  насіння  та саджанців.  Вони  є  місцем  екскурсій,  місцевого  туризму  та  відпочинку  людей. Відомим  дендрологічним  парком  є  «Олександрія»  у  Білій  Церкві  Київської  області,  Софіївка,  Тростянецький  та  інші,  а  всього  34  в  Україні.

 

 

Слайд  11. 

  В  Україні  є  національні  парки (Шацький,  Подільські  Товтри,  Яворівський,  Азово-Сиваський,  Святі  гори,  Синевир).

Це  велика  територія,  на  якій  охорона  природи  поєднується  з  відпочинком  людей  і  залученням  їх  до  екологічного  навчання.

Надаємо  слово  3  групі  «Національні  парки»

 

 

 

Розповідь  про  Шацький  національний  парк.  Показ  на  карті.

Додаток 1.

Шацький  національний  парк розташований  у  Волинській  області  біля  смт. Шацьк.  Площа  парку  32500 га.  Переважають  соснові  ліси,  болота. Ростуть  осока,  очерет,  журавлина.  Тваринний  світ  різноманітний.   Загальна  кількість  видів  на  території – 789,  з них  занесених  до  Червоної  книги – 32.

 У  районі  Шацьких  озер  налічується  27  видів  птахів, занесених  до  Червоної  книги.  Пугач,  сірий  журавель,  чорний  лелека,  сірий  сорокопуд.

  Шацькі  озера  -  край для  риболовлі.  Акліматизувалися    вугор  річковий, товстолобик,  сом  канадський.  Хоча  риболовля  дозволена  у  відповідних  місцях.

 

 

 

Надаємо  слово  4  групі  «Заказники»

  Заказник – це  територія,  на  якій охороняється  якийсь  природний  обєкт.  Там  дозволяється  господарська  діяльність.  В  заказниках  можуть  охоронятися  різні  обєкти  живої  і  неживої  природи.  Тому  вони  є  геологічні ( гірські  породи),  гідрологічні (водойми),  ботанічні (ділянки,  на якій  ростуть  рідкісні  рослини),  зоологічні – місце,  де  живуть  рідкісні  тварини.

 На  території  України  є  281  заказники  загальнодержавних  та  2091  місцевого  значення.

 

УІ.  Закріплення   та  систематизація   матеріалу.

 

  1. Відповіді  на  запитання:
  • Як  наша  держава  піклується  про  охорону  природи?
  • Яка  небезпека  загрожує  природі?

Робота  в  зошиті  с.52.

Продовж  речення:

  1. Заповідник – це  особливо  цінні  територіальні  комплекси,  які  збереглися  в  недоторканному  стані  і  вилучені  з  господарського користування.(  територія,  яка  охороняється  державою  і  заборонена  господарська  діяльність)
  2. Заказник – це  територія,  на  якій  охороняється  якийсь  окремий  об’єкт.
  3. На  території  національного  парку  дозволяється  охорона  природи  з  відпочинком  людей.
  4. Національні  парки : Шацький,  Подільські  Товтри,  Яворівський,  Азово-Сиваський,  Святі  гори,  Синевир.
  5. Заповніть  таблицю:

 

Види  заказників

Що  охороняється

1. Геологічні

гірські  породи

2. Гідрологічні

водойми

3. Ботанічні

ділянки,  на якій  ростуть  рідкісні  рослини

4. Зоологічні

місце,  де  живуть  рідкісні  тварини.

 

 

-  Яку  особисту  участь   в  охороні  природи   ви  берете? ( розповіді  учнів)  Окультурення  джерел,  очищення  приток  річки  Стир.

 

 

 

 

 

ТЕСТУВАННЯ  ЗА  ТЕМОЮ.   Слайд  12- (10  питань)

  1. Для  зростання  лісової,  лучної  рослинності,  створюють  умови:

а)  помірний  клімат,  родючі  грунти,  незначна  кількість  водних  джерел;

б) )  помірний  клімат,  неродючі  грунти,  значна  кількість  водних  джерел)  в)  помірний  клімат,  родючі  грунти,  значна  кількість  водних  джерел.

2.  Хвойні, мішані  й  листяні  ліси  зростають:

а) на  півночі  країни  а  також  у  гірських  районах  Карпат;

б) на  півночі  країни  а  також  у  гірських  районах  Карпат  та  Криму;

в) на  сході  країни  а  також  у  гірських  районах  Карпат  та  Криму.

3.  Рівнинна  степова  зона  розкинулась:

А)  в  приморських  районах;

Б) на  заході  України;

В) на  півночі  України.

4.  За останні  десятиріччя  території  зайняті  природною  рослинністю:

А) починають  збільшуватися;

Б)  помітно  збільшуються;

В)  помітно  звузилися.

5. Аварія  на  Чорнобильській  АЕС  стала:

А)  трагедією  в  житті  українського  народу;

Б) святом в  житті  українського  народу;

В)  звичайною  датою  в  календарі.

6.  У  1949 р  була  створена  міжнародна  Червона  книга  з  метою:

А) збереження  зникаючих  видів  тварин і  рослин;

Б)  охорони  і  збереження зникаючих  видів  тварин і  рослин;

В)   охорони  зникаючих  видів  тварин і  рослин.

7.  Метою  створення  заповідників  є:

А) збереження  типових  або  унікальних  для  нашої  місцевості  природних  комплексів;

Б) збереження  в  природному  стані  нетипових    для  нашої  місцевості  природних  комплексів;

В)збереження  в  природному  стані  типових  або  унікальних  для  нашої  місцевості  природних  комплексів.

8. Найдавніший  державний  біосферний  заповідник,  який був  створений  у  1921 р – це:

А) «Дунайські  плавні»;

Б) « Асканія  Нова»

В)  Карпатський.

9.  Шацький,  Подільські  Товтри,  Яворівський,  Святі  гори,  Синевир – це  назви:

А) національних  природних  парків;

Б)  заповідників;

В) заказників.

10.  До  штучно  створених  природних  обєктів  належать:

А)  заповідники;

Б)  ботанічні  сади  і  дендрологічні  парки;

В)  національні  природні  парки.

Відповідь:  1-  в, 2 - б , 3 - а, 4 - в, 5 - а, 6 - б, 7 – а , 8 -б, 9 -а, 10 –б

 УІІ.  Підсумок  уроку.

- Що  нового  дізналися  на уроці?

-  Що  станеться,  якщо природу  не  охороняти?

УІІІ.  Домашнє  завдання.

Опрацювати  текст  с.140-142. Підготувати  розповідь  про  особисту  участь  в  охороні  природи.

 

 

Зошит с. 52  Уяви,  що ти  Президент України.  Які  заходи  з  охорони  природи  ти  б  запропонував.

 

Підготувати  розповідь  про  особисту  участь  в  охороні  природи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дайте  відповідь  на  запитання:

 

  1. Скільки  областей  є  в  Україні?
  2.   Напиши  назви  обласних  центрів:

 

     Львів  -  Львіська  область,

    Миколаїв –

    Полтава –

    Харків –

    Луцьк –

    Київ  -

 

 

3. Де  жителів  живе  більше:  у  селах  чи  містах?

 

 

 

 

 

 

 

 

Дайте  відповідь  на  запитання:

  1. У  якій  державі  ми  живемо?

   2.  Напиши  назви  обласних  центрів:

 

     Львів  -  Львіська  область,

     Житомир –

     Рівне  -

     Тернопіль –

     Дніпропетровськ –

     Ужгород –

 

3.  Яка  чисельність   жителів в  Україні?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 - 1 -

doc
Додано
1 листопада 2018
Переглядів
2497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку