Розробка уроку на тему «НЕБЕСНІ ТІЛА»

Про матеріал
Мета уроку:навчальна: сформувати поняття «небесне тіло», «зоря», формувати знання про особливості зірок (форму, величину, їхню віддаленість від Землі, стан, температуру), кількість зірок, про інші види тіл космічного простору; - розвивальна: формувати наукову лексику, забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ, з якими людина зустріча¬ється у повсякденному житті, розвивати вміння використовувати до¬даткові джерела природничих знань, самостійно і творчо працювати зі спеціалізованою літературою, сприяти розвитку спостережливості; - виховна: виховувати естетичне сприйняття зоряного неба, повагу до розвитку наукових знань.
Перегляд файлу

Урок 22                                                    Дата проведення 24.11.2014

 

Тема уроку: НЕБЕСНІ ТІЛА

Якщо ти ллєш сльози, тому що не видно Сонця,— ти в цей час не побачиш зір.

Р. Тагор

Мета уроку: навчальна: сформувати поняття «небесне тіло», «зоря», формувати знання про особливості зірок (форму, величину, їхню віддаленість від Землі, стан, температуру), кількість зірок, про інші види тіл космічного простору;

  •  розвивальна: формувати наукову лексику, забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ, з якими людина зустріча­ється у повсякденному житті, розвивати вміння використовувати до­даткові джерела природничих знань, самостійно і творчо працювати зі спеціалізованою літературою, сприяти розвитку спостережливості;

- виховна: виховувати естетичне сприйняття зоряного неба, повагу до розвитку наукових знань.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.

Обладнання: атлас, карта зоряного неба, підручник, зошити, відеоматері- али з Інтернет-ресурсів.

Очікувані результати: учні засвоять для себе нові поняття, збагатять свою природничо-наукову лексику, зрозуміють принципові відмінності між небесними тілами.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Розповідь учителя

 На попередніх уроках ми з вами говорили про те, що все, що оточує нас, — тіла природи. Ви вже знаєте про особливості їхнього існування, особливості будови, властивості тощо. Вони нас оточують, ми ними користуємося. Але у природі існують ще небесні тіла. їх кілька типів.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Прийом «Інтелектуальна розминка»

  • На які дві групи поділяться тіла природи?
  • Чим відрізняються тіла живої природи від тіл неживої при­роди?
  • Назвіть кілька тіл неживої природи,
  • Чи є тілами природи Сонце, Земля, Місяць, зорі?
  • До якої частини природи вони належать? Чому?
  • Як називають зміни, які відбуваються в навколишньому середовищі?

Прийом «Асоціації»

Завдання. Назвіть усе, із чим у вас асоціюється поняття «зоря».

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Зорі. Сонце

Розповідь учителя з елементами бесіди

Пізно ввечері чи вночі на безхмарному небі ми бачимо їх яскра­вими цятками. Неозброєним оком на зоряному небі можна нараху­вати близько 3 тис. зір, за допомогою підзорної труби — у десятки разів більше.

Спеціальні прилади — телескопи — виявляють їх кілька мі­льярдів. Зорі нам нагадують маленькі ліхтарики, які мерехтять у нічному небі. Насправді ж це великі вогняні кулі, що утворені з розжареного газу. Вони мають дуже високу температуру і постійно випромінюють світло та тепло. А малими зорі здаються нам тому, що перебувають на дуже значній відстані від Землі. Світло від них, рухаючись зі швидкістю 300 тис. км/с, прямує до Землі сотні ро­ків. А буває й так, що зірка вже згасла, а світло її до нас ще йде. Ось який безмежний космічний простір!

Сонце — це теж зоря, яка з усіх зір розташована до нас найближ­че. Тому ми сприймаємо Сонце більшим за інші зорі, і його тепло доходить до Землі. Сонце — одна із зір, середня за своїми розміра­ми та світністю. Хімічний елемент Гелій дістав свою назву від слова «геліос», що в перекладі з грецької означає «сонячний». Він єдиний з хімічних елементів, який було відкрито спочатку на Сонці, а по­тім на Землі. Разом з воднем — це основні речовини у складі Сонця, і саме хімічні реакції, що відбуваються з ними, супроводжені вели­чезним викидом тепла і світла.

Планети

Розповідь учителя з елементами бесіди

Ви знаєте, що наша Земля — це планета. Чим же вона сут­тєво відрізняється від зорі, наприклад від Сонця? Які ви знаєте планети?

 Прийом «Словникова робота»

Планети — це кулеподібні тверді тіла великих розмірів, що

обертаються навколо зорі власними траєкторіями, які назива­ють орбітою. На відміну від зір, не випромінюють світло і тепло.

Супутники

Розповідь учителя з елементами бесіди

Супутники — небесні тіла, які обертаються навколо планет. У де­яких планет виявлено супутники. Деякі з них за своїми розмірами дорівнюють розмірам Землі. Наприклад, навколо Марса обертають­ся два супутники, навколо Землі один — Місяць. Люди навчилися запускати штучні супутники — спеціальні пристрої, що рухаються навколо планет.

Малі небесні тіла

До малих небесних тіл належать астероїди, комети, метеороїди. їхні розміри можуть бути у кілька тисяч разів менші за розмі­ри планет чи супутників. Кількість малих небесних тіл у Сонячній системі сягає десятків тисяч. Вони рухаються навколо Сонця свої­ми орбітами.

Комети — небесні тіла, що складаються з твердого ядра, за­морожених газів із твердим пилом.

Вони із часом можуть змінювати своє положення на небі й на­прям руху. Розміри комет невеликі — від одного до десяти кіломе­трів. За наближення до Сонця деякі речовини комети починають

випаровуватися. Вони тягнуться за кометою довгим світним газо­вим хвостом. Найвідомішою є комета Галлея (її відкрив у XVII ст. англійський астроном Галлей), що з’являється біля Землі із при­близним інтервалом у 76 років. Востаннє вона наблизилася до Зем­лі в 1986 р.

Астероїди — це планети - «крихітки». їх нараховують багато, тому тільки окремі мають назви чи номери.

Метеороїди — ще менші за розміром небесні тіла, ніж астеро­їди та комети, їх дуже багато і завбільшки вони не більше 1 км. Потрапляючи близько до планет, вони затягуються силою тяжіння планет і па­дають на неї. Багато метеороїдів затягує і Земля. При цьому вони проходять крізь нашу атмосферу. Від того, як проходить цей політ, їх поділяють на:

  • метеори — повністю згоряють від тертя об атмосферу, залиша­ючи яскраве світло; п боліди — яскраві гігантські метеори. їхній швидкий політ су­проводжений гучним шумом, розсипанням іскор, запахом гару;
  •  метеорити — обгорілі кам’яні або залізні рештки метеороїдів, що досягають поверхні Землі, не зруйнувавшись в атмосфері.

Прийом «Синквейн»

Зорі

Велетенські, розжарені, газоподібні Світяться, рухаються, змінюються Яскраві небесні тіла Сонце — це зірка

  1. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Прийом «Мікрофон»

  • Що називають планетою, чим вона відрізняється від зірки?
  • Що таке сузір’я?
  • Яку зірку називають Полярною? Чому? Поясніть помилку у вислові «Зірки падають»
  • Чому метеорити так цікавлять учених?
  1. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «П'ять речень»

Учитель починає підсумкове речення, а учні його продовжують, формуючи таким чином головну інформацію уроку.

  • Усі об’єкти, що є в небесному просторі називають... 
  • Зорі — найбільші з цих об’єктів. Головна їхня особливість... 
  • Сонце — це... 
  • Головними особливостями планет є... 
  • Малі тіла поділяють на... 

Прийом «Асоціації»

Завдання. Запишіть усе, з чим асоціюється у вас слово Сонце.

Прийом «Мікрофон»

Завдання. Висловіть свою думку з питання: «Чи потрібні мені знання, отримані на уроці?»

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  • Опрацювати параграфи підручника: §
  • Підібрати приказки, загадки та легенди, пов’язані з темою роз­ділу.
  • Підготувати інформаційне повідомлення про сучасні відкрит­тя зір.
  • Підготувати запитання для «Чомучки» за темою «Зорі, сузір’я, небесні тіла, небесна сфера».

 

docx
Додано
26 квітня 2020
Переглядів
819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку