16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Розробка уроку на тему «Реактивний рух»

Про матеріал
Мета уроку: навчальна - ознайомити учнів з поняттям реактивного руху та його застосування розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуваннні вправ; виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе
Перегляд файлу

План-конспект уроку фізики  _________

в 10 класі

Тема. Реактивний рух

 Мета уроку:

навчальна - ознайомити учнів з поняттям реактивного руху та його застосування

 розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною  літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуваннні вправ;

 виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях  і    розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе

 Тип уроку: вивчення нового матеріалу

План уроку

Контроль

знань

5 хв

  1. Що таке імпульс тіла, імпульс сили?
  2. Зв’язок імпульсу тіла та імпульсу сили.
  3. Закон збереження імпульсу

Демонстрації

8 хв

  1. Рух реактивного візка.
  2. Відеофрагменти:

а) «Реактивний рух»;

б) «Освоєння космосу»

Вивчення

нового

матеріалу

22 хв

  1. Реактивний рух.
  2. Принцип дії ракети

Закріплення

вивченого

матеріалу

10 хв

  1. Тренуємося розв’язувати задачі.
  2. Контрольні запитання

 

 

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Реактивний рух

Кожен знає, що постріл з рушниці супроводжується віддачею. Якби вага кулі дорівнювала вазі рушниці, вони розлетілися б з од­наковою швидкістю. Віддача відбувається тому, що маса газів, що викидається, створює реактивну силу, завдяки якій може бути забезпечений рух як у повітрі, так і в безповітряному просторі.

І чим більша маса й швидкість газів, що викидаються, тим більшу силу віддачі відчуває наше плече; чим сильніша реакція рушниці, тим більша реактивна сила. Це легко пояснити, беручи до ваги за­кон збереження імпульсу, відповідно до якого векторна сума ім­пульсів тіл, що становлять замкнуту систему, залишається постій­ною за будь-яких рухів і взаємодій тіл системи.

На принципі віддачі ґрунтується реактивний рух. У ракеті (в результаті згоряння палива) гази, нагріті до високої температу­ри, викидаються із сопла з великою швидкістю відносно ракети.

^ Реактивним рухом називають рух, що виникає в тілі в ре­зультаті відокремлення від нього з певною швидкістю певної його частини.

Реактивний рух особливо важливе практичне значення має під час надання руху реактивним літакам і ракетам. Ракетні двигуни чудові тим, що здатні працювати не лише в повітрі, але й у безпові­тряному просторі, оскільки кисень, необхідний для горіння палива, входить до його складу. Тому вони використовуються для польо­тів у верхніх, дуже розріджених шарах атмосфери, для виведення на орбіту штучних супутників Землі, руху космічних кораблів.

  1. Принцип дії ракети

^ Реактивний двигунце двигун, що перетворює хімічну енер­гію палива на кінетичну енергію газового струменя, при цьому двигун дістає швидкість у зворотному напрямі.

Із сопла ракети з величезною швидкістю вилітають продукти згоряння палива (розпечені гази) і, відповідно до закону збережен­ня імпульсу, ракета отримує найсильніший «поштовх» у проти­лежному напрямі:

Отже, швидкість оболонки тоді буде більшою, коли буде біль­шою швидкість викинутого газу та його маса. Реальна швидкість ракети буде значно меншою, оскільки поблизу Землі спостеріга­ється опір повітря, і паливо повністю згоряє не відразу, а поступо­во. При цьому маса ракети також зменшується поступово. Закони руху тіл змінної маси набагато складніші. Вони були досліджені вченими І. В. Мещерським і К. Е. Ціолковським.

Запитання до учнів під час викладу нового матеріалу

  1. Який закон пояснює реактивний рух?
  2. На яких дослідах можна спостерігати реактивний рух?
  3. Від чого відштовхується ракета, розганяючись у космосі?
  4. Від чого залежить швидкість ракети?

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Тренуємося розв'язувати задачі
  1. Яку силу тяги розвиває реактивний двигун, який щосекунди викидає 10 кг продуктів згоряння палива зі швидкістю 3 км/с відносно ракети?
  2.    Візок масою 120 кг котиться зі швидкістю 6 м/с. Людина, яка біжить назустріч візку зі швидкістю 9 км/год, стрибає у візок. З якою швидкістю V рухається після цього візок, якщо маса людини — 60 кг?
  3.    З нерухомого човна, маса якого разом з людиною дорівнює 255 кг, кидають на берег весло масою 5 кг з горизонтальною швидкістю відносно землі 10 м/с. Яку швидкість дістає човен?
  1.    Контрольні запитання
  1.    Чому ракета може рухатись у вакуумі?
  2.    Чи є реактивним рух гвинтового літака?
  3.    Чому для запуску космічних кораблів з поверхні Землі вико­ристовують багатоступеневі ракети?

Що ми дізналися на уроці

  • Реактивним рухом називають рух, що виникає в тілі в резуль­таті відокремлення від нього з певною швидкістю певної його частини.
  • Реактивний двигун — це двигун, що перетворює хімічну енер­гію палива на кінетичну енергію газового струменя, при цьому двигун дістає швидкість у зворотному напрямі.
  • Швидкість оболонки ракети тим більша, чим більшою є швид­кість викинутого газу й чим більша його маса:

V.Домашнє завдання

  1.    П.: § 17.
  2.    36.:р1)- 6.8; 6.9  р2)-6.58; 6.59 рЗ)-6.68; 6.69

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
Додано
1 квітня
Переглядів
270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку