План-конспект уроку фізики _________
в 10 класі
Тема. Розв'язування задач з теми «Закон збереження імпульсу»
Мета уроку:
навчальна - систематизувати й узагальнити знання учнів з теми «Закон збереження імпульсу»
розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуваннні вправ;
виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе
Тип уроку: закріплення знань
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Засвоєнню теоретичного матеріалу з теми «Закон збереження імпульсу» сприяє правильно організований хід уроку з розв’язуванням відповідних задач. Залежно від рівня підготовки класу вчитель добирає такі задачі, які сповна відповідають пізнавальним запитам учнів. Нижче подано орієнтовний добір задач, з яких учитель може вибрати необхідні для конкретного уроку.
ЗАДАЧІ ДЛЯ РОЗВ'ЯЗУВАННЯ НА УРОЦІ
Якісні задачі
-
Метеорит згоряє в атмосфері, не досягаючи поверхні Землі. Що відбувається при цьому з його імпульсом?
-
Чому людина може бігти по дуже тонкій кризі й не може стояти на ній, не провалюючись?
-
Чи на однакову відстань можна кинути камінь уперед:
а) стоячи на землі?
б) стоячи на ковзанах на льоду?
-
Чому куля, що вилетіла з рушниці, не розбиває шибку на друзки, а утворює в ній круглий отвір?
-
Щоб зійти на берег, човняр рушив від корми човна до її носової частини. Чому при цьому човен відійшов від берега?
Розрахункові задачі
-
Снаряд, випущений вертикально вгору, розірвався у верхній точці траєкторії. Перший осколок масою 1 кг дістав швидкість 400 м/с, спрямовану горизонтально. Другий осколок масою 1,5 кг полетів угору зі швидкістю 200 м/с. Чому дорівнює швидкість третього осколка, якщо його маса — 2 кг?
Розв’язок
Снаряд, що вибухнув, можна вважати замкнутою системою, тому що сила тяжіння набагато менша за силу тиску порохових газів, які розривають снаряд на осколки. Отже, можна використати закон збереження імпульсу. Оскільки розрив снаряда відбувся у верхній точці траєкторії, векторна сума імпульсів усіх осколків має дорівнювати нулю. Таким чином, вектори імпульсів осколків утворюють трикутник; цей трикутник прямокутний, а шуканий вектор — його гіпотенуза. Звідси:
-
З гармати масою 200 кг стріляють у горизонтальному напрямі. Чому дорівнює швидкість віддачі гармати після пострілу, якщо ядро масою 1 кг вилетіло зі швидкістю 400 м/с? Як зміниться відповідь, якщо ядро вилетіло під кутом 60° до горизонту?
-
Снаряд, випущений з гармати, розірвався у верхній точці траєкторії на два осколки однакової маси. Один з осколків полетів назад і розбив гармату, з якої був випущений снаряд. На якій відстані від гармати впав другий осколок, якщо розрив стався на відстані 2 км (по горизонталі) від гармати?
-
Людина масою 70 кг знаходиться на кормі човна, довжина якого — 5 м, а маса — 280 кг. Людина переходить на ніс човна. На яку відстань човен пересунеться відносно води?
-
Більярдна куля, що рухається зі швидкістю 10 м/с, ударила нерухому кулю з такою ж масою. Обчисліть швидкість куль після зіткнення, якщо швидкість першої кулі спрямована під кутом 30° до напряму її руху (до моменту удару), а швидкість другої кулі — під кутом 60°.
ІV. Домашнє завдання
-
П.: §§32, 33.
-
підготуватися до самостійної роботи за темою «Імпульс. Закон збереження імпульсу»