21 травня о 18:00Вебінар: Дисграфія. Як працювати вчителю?

Розробка уроку на тему "Різноманітність рослин"

Про матеріал

Рослини, тварини і їх середовища життя.

Ознайомити учнів з різноманітністю та видами рослин у природі. Розширити уявлення про царства живої природи та їх значення. Розвивати вміння аналізувати і класифікувати. Продовжувати виробляти навички дослідницької роботи та спостереження. Виховувати в учнів дбайливе гуманне і духовне ставлення до природи, переконати в тому, що екологічний стан навколишнього середовища залежить від кожного громадянина, бажання охороняти і примножувати її багатство та красу.


Перегляд файлу

Природознавство 3 клас.

Розділ 5. Рослини, тварини і їх середовища життя

Тема.  Різноманітність рослин

Мета. Ознайомити учнів з різноманітністю та видами рослин у природі. Розширити  уявлення про царства живої природи та їх значення. Розвивати вміння аналізувати і класифікувати. Продовжувати виробляти навички дослідницької роботи та спостереження. Виховувати в учнів дбайливе гуманне і духовне ставлення до природи, переконати в тому, що екологічний стан навколишнього середовища залежить від кожного громадянина, бажання охороняти і примножувати її багатство та красу.

Обладнання: мультимедійна презентація про різноманітність рослин, фотоматеріали, екологічні звернення картки, водорості, мох, шишки, папороть, альтернативні ялинки. Гільберг Т.Г., Сак Т.В. Природознавство: підруч. для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл.- К.: Генеза, 2013.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

   І. Організаційний момент.

   Доброго дня вам, любі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок, до нас завітало багато гостей. Привітайтеся з ними.

                Доброго ранку травам росистим!

                Доброго ранку квітам барвистим!

                Доброго ранку сонечку ясному!

                (Повертаються до гостей).

                Людям усім і усьому прекрасному!

   Усміхніться один одному і привітайтесь до гостей. Роботи в нас дуже багато і тому пропоную дружно і плідно працювати.

             ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень

  • Згадайте дорогу до школи, погляньте за вікно. Сонечко посміхається нам, сприяє радості, насназі навчання

- Який зараз місяць? Число? Стан неба? Сила вітру? Температура повітря? Опади? Явища? Тривалість дня і ночі?. Так, ми неухильно наближаємося до найкоротшого дня року і найдовшої ночі. Це 22 грудня – день зимового сонцестояння.

II Повідомлення теми та мети

Усі присутні знають, що я не ваша вчителька, у мене є свій  клас у іншій школі. Це ваші однолітки. Вони шлють вам своє вітання, а ви маєте, вислухавши його, визначити, яка тема нашого уроку.

Відеовітання з завданням

- Привіт! Ми чудовий, дружний 3-Б клас! Любимі діти нашої Тетяни Миколаївни.

- Ми бажаємо вам продуктивного, цікавого уроку

- А він у вас  буде про…

(Діти читають вірш)

Було у матері – Природи                      Та з білочками пустувати.

 Дві донечки такої вроди,                       Обидві світ живий любили,

 Хто їх побачить хоч на мить –              Відтак його боготворили.

 Не міг забуть і розлюбить.                    Тож вирішила мудра мати

 Голубооку звали Флора.                       Природні їм дарунки дати:

 У неї очі наче зорі.                                 Мрійливій Флорі – світ рослинний,

 Завжди замріяна, тендітна,                    А жвавій Фауні – тваринний,

 Ласкава, ніжна та привітна.                   Щоб берегли і доглядали,

 А Фауна – швидка, як вітер,                  Від всього злого захищали.

 Могла з птахами полетіти,                     Живуть в легендах і понині

 І за оленями стрибати,                            Живого світу дві богині.

  • Діти,  яка ж тема нашого уроку?  Що будемо вивчати? Так, про рослини та тварини.  Але це тема цілого розділу, а конкретно сьогодні ми будемо вивчати тему: «Різноманітність рослин»
  • Як ви думаєте про що ми дізнаємося?

(Які бувають рослини і чому неможливе життя на Землі без рослин.

Чим  рослини відрізняються одні від інших. Для чого природі потрібні всі види рослин, яке значення вони мають)

  • Для чого нам потрібні нові знання?
  • Так, отже мета нашого уроку не лише розширити  уявлення про царства живої природи та їх значення, розвивати вміння аналізувати і класифікувати, виробляти навички дослідницької роботи та спостереження, а здобувши нові знання, вчитися приміняти  їх  у житті,   користуватися дарами природи,

бо природа є нашим першим учителем. Скільки живуть люди, стільки вони і вчаться у природи.

 

   ІІІ. Фронтальне опитування. Актуалізація.

  • У вас уже є певний запас знань про рослини:

То ж згадаємо вивчене в попередніх класах

  • Робота зі слайдом. Повторення видів рослин за зовнішніми знаками.

Групова робота   (По рядах). Мікрофон

1група. Назвіть назви дерев своєї місцевості.

2 група. Назвіть назви кущів своєї місцевості.

3 група. Назвіть назви трав’янистих рослин своєї місцевості.

Молодці, гарні знання маєте.

А тепер давайте повторимо будову рослин.

  • Складання пазлів (повторення будови рослини)
  • Я впевнена, що ви знаєте яке мають значення рослини в природі.(Окраса,ліки...)

Учитель: Чудово, з таким багажем знань можна приступати до вивчення нової теми, поповнюючи її..

V. Вивчення нового  матеріалу.

  1. Ознайомлення з наукою ботанікою, царствами рослин.

Усі нові слова та поняття ми з вами будемо фіксувати на ромашку, щоб не забути.

    Довкола себе ми бачимо величезну кількість живих організмів: тварин, рослин, грибів, бактерій. Людина теж частина живої природи. Для того щоб легше орієнтуватися у світі організмів, учені поділили їх на царства (вивішуєш слово): рослини, тварини, гриби, бактерії. Завдяки рослинам наша планета дивовижно гарна. Науку про рослини називають ботанікою. Ботаніка – від грецького слова «botane», що означає «трава, рослина, овоч, зелень».

Учені ботаніки ділять царство Рослин на декілька груп:

 водорості, мохи, папороті, хвойні та квіткові рослини. Хоча всі ці царства різняться між собою, але між ними існує тісний взаємозв’язок. Перше царство живої природи, яке ми вивчатимемо - це рослини. Їх називають зеленим дивом Землі.

  1. Розповідь з елементами бесіди.

 Отож розпочинаємо: перша група рослин – водорості. Сама назва групи рослин говорить про що? ( Здебільшого знаходяться у воді) Де вам доводилось їх бачить? Ось вони перед вами? Які органи відсутні?  Водорості мають дивні назви:___________, _______________, _________________.(Друковане читаю) Чергові на перерві повісять у куточок природи.

  • Правда, діти, назви незнайомі?
  • А які водорості ми їмо? (ламінарія, норі)
  • Доводилося їсти?
  • Пам'ятайте, вони дуже корисні, багаті йодом та вітамінами.

Доповнимо наші знання за підручником стр.77.

Підсумок:

- Отже з якою групою рослин ми познайомилися (водорості, поміщаю назву на ромашку).

2. Учитель: друга група рослин – це мохи. (Слово на ромашку)

Вони ростуть у вологих лісах, на болотах, стовбурах старих дерев. Здебільшого утворюють суцільний покрив смарагдово-зеленого кольору. Згадайте осінній ліс, у якому збирали гриби. Чи не краса? У мохів є стебло і листки (показую) , але немає кореня та квітки, а, значить вони не утворюють плодів з насінням. А чим же розмножуються?

Нові рослини виростають із дуже дрібних, ледь помітних спор. (прикріпляєш, повторюєш)( ЧИМ РОЗМНОЖУЮТЬСЯ МОХИ? – СПОРАМИ)

Цікаво, що мохами майже не живляться тварини. Це сприяє накопиченню їхніх залишків у ґрунті, що збільшує вміст перегною. Мохи перешкоджають випаровуванню води з ґрунту, сприяють утворенню боліт та торфу в них. Торф використовують як органічне добриво та паливо. Один з видів мохів - сфагнум  має знезаражувальну властивість, тому раніше його використовували для лікування ран, що врятувало сотні бійців під час воєн.

  • Яку групу рослин ми вивчили? (мохи)

3. Група рослин – папороті. 

Папороті  ростуть в наших лісах. Це багаторічні трав’янисті рослини, які можна легко впізнати по гарних схожих на великі пера листках. Поширені вони від пустель до боліт, багато видів – мешканці прісних водойм. Найбільш різноманітні та чисельні папоротеподібні у тропічних лісах: і трав’янисті, і деревоподібні, і ліани.  Багато видів мають красиві листки, тому їх вирощують як декоративні рослини. (Демонструєш рослину у горщику.) Як бачите, у неї є стебла, листки. А за допомогою чого вона тримається в землі? Нумо, спробуємо обережно дістати її з горщика.

( Дитина підходить, пробує) . Який висновок ми робимо? Яким органом тримається ця рослина в землі? Коренем.

Людям завжди хотілося чогось незвичайного, казкового, дивного. У давнину про квітку папороті ходила легенда, що ніби в ніч на Івана Купала на цій рослині розквітала квітка неймовірної краси. Хто знайде цю квітку, той здобуде щастя і заволодіє чудесними скарбами. Та скільки сміливців не блукали по темному лісу, квітку не знаходив ніхто. Чому?

- Не знали тоді люди, що ці рослини мають  корінь, стебло і листя,  а квіток, плодів і насіння у них немає. Розмножуються вони спорами. ( Як і яка група рослин?) (МОХИ). Але їх спори більші, їх можна побачити на листочках.

- До речі, кімнатні папороті дуже корисні, вони захистять вас від стресу та перенапруження. Особливо школярів, їх присутність допомагає концентрувати увагу при навчанні. Тож нехай ваше робоче місце прикрасить рослина – папороть.

4. Група рослин – хвойні.

Діти, а яке свято наближається? Яка красуня прийде з лісу і буде нас радувати? (ЯЛИНКА з поробок )

  • Я бачу, як хвилюється «маленький природолюб». Запрошую його до  слова (ВИХОДИТЬ І ГОВОРИТЬ)
  • Дорогі однокласники, гості, шановна вчителька. Запрошую всіх до світу творчості і фантазій. Прикрасити свій дім можна не обов'язково живою ялинкою, а замінити її альтернативною красунею. Додайте лише трішечки вільного часу, фантазії. Разом з батьками виготовте таку красу. (ДЕМОНСТРУЄ ЯЛИНКИ)
  • УЧИТЕЛЬ:  Я хочу додати, що в нашій державі суворо працює екологічна служба. Ялинки, що продаються масово, зрізають  планово. Ліс має оновлюватися, спилюють ялинки які заважають рости іншим деревам.
  • А тепер, життєвого досвіду, скажіть – до якої групи рослин належать ялини, сосни? Як називаються їх видозмінені листочки?
  • Правильно, хвоя. Отже, ця група носить назву хвойні рослини.(на РОМАШКУ)
  • Наша місцевість – Полісся, бо у ній багато лісів. Чи доводилося бувати вам у лісі. Які дерева там бачили? Які з них хвойні?

 Хвойні рослини  - Це дерева або кущі, вони мають усі органи, крім квіток і плодів. Насіння утворюється в шишках. (СЛОВО НА РОМАШКУ). Шишка -  це особливий орган розмноження хвойних рослин. До хвойних рослин відносяться не лише сосна та ялина. З іншими хвойними рослинами нас познайомлять діти.(БАБЕНКО Діана, Соня СКРИПКА, Соня МОІСЕЄНКО) 

  • А тепер Ліза Жура підведе підсумок про хвойні рослини та їх значення. «Хвойні рослини налічують близько 600 видів. Значення хвойних рослин у природі дуже велике. Вони збагачують повітря киснем.  Ліс – домівка багатьох тварин. У господарстві людини хвойні використовуються як будівельний матеріал, для виробництва меблів, паперу, а також як паливо. Хвойні містять багато лікарських речовин та вітамінів, вбивають хвороботворні бактерії. Мають естетичне значення та використовуються як декоративні рослини.

Учитель. - Ці рослини ще  називають «легенями планети».  Отже, це була група(хором) – ХВОЙНІ РОСЛИНИ!

5. Група рослин – квіткові.

- Діти, пригадайте як на уроці української мови робили опис однієї рослинки рідного краю, а якої саме вам підкаже загадка.

- Вірно діти – це ромашка. А на уроці «Я у світі» вивчали рослини-символи України. Чи пам'ятаєте ви їх? (КАЛИНА, БАРВІНОК, ЧОРНОБРИВЦІ, МАЛЬВИ).  Ці рослини прикрашають усю нашу Україну.

- Молодці!

- Давайте помилуємося  красою України!

ПРИВАБЛЮЮЧА МЕТА ( на екрані квіти у дворі, у руках людини, кімнатні  квіти)

  • Мабуть ви здогадалися, що залишилася у нас не розглянутою група…. квіткових рослин (СЛОВО НА РОМАШКУ) .
  • А з цим завданням нам допоможуть справитися діти. (Фотієва Дарина , Соня ОВСЮК, Ксенія КОВАЛЬОВА)
  •  Ознайомлення учнів з розрізненням рослин за видами.
  • Давайте звернемося до підручника.  Робота за малюнком с. 80.
  •    Розглянь малюнок 61. Придивіться  уважно до квіток і листків волошок різних видів: волошка синя, волошка польова, волошка лучна, волошка руська. Порівняй їх. Чим вони відрізняються? Що в них спільного?
  • Висновок :  Рослини одного виду дуже схожі.
  •  Волошка синя (польова) зустрічається у житі, вівсі, пшениці, картоплі, значно більше по краях полів. Має лікувальні властивості.

 

УЧИТЕЛЬ :

Квіткові  - найбільш чисельна група рослин. Налічується близько 240 000 видів.  Усі сільськогосподарські рослини, які вирощує людина належать до квіткових рослин. Вони забезпечують людину продуктами харчування, сировиною для різних галузей промисловості. Використовуються у медицині.

Квіткові рослини – диво і невичерпна краса Землі. Вони – радість і натхнення, затишок і ніжність, таємничість і радість для людини. Примножуймо ж земну красу!!!!

  • Отже, яку групу ми з вами вивчили? (Хором)

VІІ. Осмислення  і застосування набутих знань.

     1. Робота в парах. Картки.

- Діти, на партах у вас лежать картки із зображенням усіх груп рослин, які ми вивчили сьогодні та надруковані назви цих груп. Подумки присядьте на зручну красиву лаву, роздивіться навкруги, знайдіть  представників кожної групи і поставте відповідну цифру. Працюйте парою, радьтеся.

- перевірте виконане завдання за слайдом на екрані.

- хто задоволений своєю роботою?

2. Практична робота.

- Діти, повторимо хором нові поняття ( з РОМАШКИ).

- А зараз виконаємо практичну роботу. Перед уроком за допомогою вибраних смайликів ви поділилися на групи. Кому дістався смайлик із зірочкою, встаньте, будь ласка. Це – старший групи. Зберіться своєю групою, відкрийте конверт, візьміть картинки, впізнайте рослину, визначте її належність до певної групи і нехай представник групи розмістить її на ромашці у відповідному місці.

- Завдання виконано чудово! Давайте поаплодуємо собі.

- а ще я хочу оцінити дітей. Усі, хто виконував випереджаюче завдання, піднесіть на перерві щоденника. Мені дуже сподобалася робота всього класу!

3.  Інтерактивна гра «Мікрофон».

Доведіть, що добре засвоїли все, чого вчилися. Виберіть із картки продовження речення: «Я кажу рослинам спасибі за …!»

              Одяг, очищення повітря, ліки, продукти харчування, деревину,  затишок і окрасу землі!

VІІІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати статтю в підручнику с.105-109.

2.Дати відповіді на запитання.

3. Виконати практичне завдання в зошиті стор.

4*. Скласти усну розповідь “ Що дають мені  рослини ” (за вибором).

IX. Рефлексія

- Наш урок добігає кінця. Чи сподобався він вам? Якщо так, поверніться один до одного і подаруйте посмішку, а тепер подаруйте її мені. Спасибі.

- Чи спонукав вас урок до нових думок, мрій, дій?

ВІДПОВІДІ ДІТЕЙ

- Я без міри рада, що здобуті знання вам хочеться перенести в життя! Хай так і буде! Заради цього я сьогодні і працювала! Дякую!

1

 

docx
Додано
17 червня 2018
Переглядів
283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку