Рослини, тварини і їх середовища життя.
Ознайомити учнів з різноманітністю та видами рослин у природі. Розширити уявлення про царства живої природи та їх значення. Розвивати вміння аналізувати і класифікувати. Продовжувати виробляти навички дослідницької роботи та спостереження. Виховувати в учнів дбайливе гуманне і духовне ставлення до природи, переконати в тому, що екологічний стан навколишнього середовища залежить від кожного громадянина, бажання охороняти і примножувати її багатство та красу.
Природознавство 3 клас.
Розділ 5. Рослини, тварини і їх середовища життя
Тема. Різноманітність рослин
Мета. Ознайомити учнів з різноманітністю та видами рослин у природі. Розширити уявлення про царства живої природи та їх значення. Розвивати вміння аналізувати і класифікувати. Продовжувати виробляти навички дослідницької роботи та спостереження. Виховувати в учнів дбайливе гуманне і духовне ставлення до природи, переконати в тому, що екологічний стан навколишнього середовища залежить від кожного громадянина, бажання охороняти і примножувати її багатство та красу.
Обладнання: мультимедійна презентація про різноманітність рослин, фотоматеріали, екологічні звернення картки, водорості, мох, шишки, папороть, альтернативні ялинки. Гільберг Т.Г., Сак Т.В. Природознавство: підруч. для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл.- К.: Генеза, 2013.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Доброго дня вам, любі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок, до нас завітало багато гостей. Привітайтеся з ними.
Доброго ранку травам росистим!
Доброго ранку квітам барвистим!
Доброго ранку сонечку ясному!
(Повертаються до гостей).
Людям усім і усьому прекрасному!
Усміхніться один одному і привітайтесь до гостей. Роботи в нас дуже багато і тому пропоную дружно і плідно працювати.
ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень
- Який зараз місяць? Число? Стан неба? Сила вітру? Температура повітря? Опади? Явища? Тривалість дня і ночі?. Так, ми неухильно наближаємося до найкоротшого дня року і найдовшої ночі. Це 22 грудня – день зимового сонцестояння.
II Повідомлення теми та мети
Усі присутні знають, що я не ваша вчителька, у мене є свій клас у іншій школі. Це ваші однолітки. Вони шлють вам своє вітання, а ви маєте, вислухавши його, визначити, яка тема нашого уроку.
Відеовітання з завданням
- Привіт! Ми чудовий, дружний 3-Б клас! Любимі діти нашої Тетяни Миколаївни.
- Ми бажаємо вам продуктивного, цікавого уроку
- А він у вас буде про…
(Діти читають вірш)
Було у матері – Природи Та з білочками пустувати.
Дві донечки такої вроди, Обидві світ живий любили,
Хто їх побачить хоч на мить – Відтак його боготворили.
Не міг забуть і розлюбить. Тож вирішила мудра мати
Голубооку звали Флора. Природні їм дарунки дати:
У неї очі наче зорі. Мрійливій Флорі – світ рослинний,
Завжди замріяна, тендітна, А жвавій Фауні – тваринний,
Ласкава, ніжна та привітна. Щоб берегли і доглядали,
А Фауна – швидка, як вітер, Від всього злого захищали.
Могла з птахами полетіти, Живуть в легендах і понині
І за оленями стрибати, Живого світу дві богині.
(Які бувають рослини і чому неможливе життя на Землі без рослин.
Чим рослини відрізняються одні від інших. Для чого природі потрібні всі види рослин, яке значення вони мають)
бо природа є нашим першим учителем. Скільки живуть люди, стільки вони і вчаться у природи.
ІІІ. Фронтальне опитування. Актуалізація.
То ж згадаємо вивчене в попередніх класах
Групова робота (По рядах). Мікрофон
1група. Назвіть назви дерев своєї місцевості.
2 група. Назвіть назви кущів своєї місцевості.
3 група. Назвіть назви трав’янистих рослин своєї місцевості.
Молодці, гарні знання маєте.
А тепер давайте повторимо будову рослин.
Учитель: Чудово, з таким багажем знань можна приступати до вивчення нової теми, поповнюючи її..
V. Вивчення нового матеріалу.
Усі нові слова та поняття ми з вами будемо фіксувати на ромашку, щоб не забути.
Довкола себе ми бачимо величезну кількість живих організмів: тварин, рослин, грибів, бактерій. Людина теж частина живої природи. Для того щоб легше орієнтуватися у світі організмів, учені поділили їх на царства (вивішуєш слово): рослини, тварини, гриби, бактерії. Завдяки рослинам наша планета дивовижно гарна. Науку про рослини називають ботанікою. Ботаніка – від грецького слова «botane», що означає «трава, рослина, овоч, зелень».
Учені ботаніки ділять царство Рослин на декілька груп:
водорості, мохи, папороті, хвойні та квіткові рослини. Хоча всі ці царства різняться між собою, але між ними існує тісний взаємозв’язок. Перше царство живої природи, яке ми вивчатимемо - це рослини. Їх називають зеленим дивом Землі.
Отож розпочинаємо: перша група рослин – водорості. Сама назва групи рослин говорить про що? ( Здебільшого знаходяться у воді) Де вам доводилось їх бачить? Ось вони перед вами? Які органи відсутні? Водорості мають дивні назви:___________, _______________, _________________.(Друковане читаю) Чергові на перерві повісять у куточок природи.
Доповнимо наші знання за підручником стр.77.
Підсумок:
- Отже з якою групою рослин ми познайомилися (водорості, поміщаю назву на ромашку).
2. Учитель: друга група рослин – це мохи. (Слово на ромашку)
Вони ростуть у вологих лісах, на болотах, стовбурах старих дерев. Здебільшого утворюють суцільний покрив смарагдово-зеленого кольору. Згадайте осінній ліс, у якому збирали гриби. Чи не краса? У мохів є стебло і листки (показую) , але немає кореня та квітки, а, значить вони не утворюють плодів з насінням. А чим же розмножуються?
Нові рослини виростають із дуже дрібних, ледь помітних спор. (прикріпляєш, повторюєш)( ЧИМ РОЗМНОЖУЮТЬСЯ МОХИ? – СПОРАМИ)
Цікаво, що мохами майже не живляться тварини. Це сприяє накопиченню їхніх залишків у ґрунті, що збільшує вміст перегною. Мохи перешкоджають випаровуванню води з ґрунту, сприяють утворенню боліт та торфу в них. Торф використовують як органічне добриво та паливо. Один з видів мохів - сфагнум має знезаражувальну властивість, тому раніше його використовували для лікування ран, що врятувало сотні бійців під час воєн.
3. Група рослин – папороті.
Папороті ростуть в наших лісах. Це багаторічні трав’янисті рослини, які можна легко впізнати по гарних схожих на великі пера листках. Поширені вони від пустель до боліт, багато видів – мешканці прісних водойм. Найбільш різноманітні та чисельні папоротеподібні у тропічних лісах: і трав’янисті, і деревоподібні, і ліани. Багато видів мають красиві листки, тому їх вирощують як декоративні рослини. (Демонструєш рослину у горщику.) Як бачите, у неї є стебла, листки. А за допомогою чого вона тримається в землі? Нумо, спробуємо обережно дістати її з горщика.
( Дитина підходить, пробує) . Який висновок ми робимо? Яким органом тримається ця рослина в землі? Коренем.
Людям завжди хотілося чогось незвичайного, казкового, дивного. У давнину про квітку папороті ходила легенда, що ніби в ніч на Івана Купала на цій рослині розквітала квітка неймовірної краси. Хто знайде цю квітку, той здобуде щастя і заволодіє чудесними скарбами. Та скільки сміливців не блукали по темному лісу, квітку не знаходив ніхто. Чому?
- Не знали тоді люди, що ці рослини мають корінь, стебло і листя, а квіток, плодів і насіння у них немає. Розмножуються вони спорами. ( Як і яка група рослин?) (МОХИ). Але їх спори більші, їх можна побачити на листочках.
- До речі, кімнатні папороті дуже корисні, вони захистять вас від стресу та перенапруження. Особливо школярів, їх присутність допомагає концентрувати увагу при навчанні. Тож нехай ваше робоче місце прикрасить рослина – папороть.
4. Група рослин – хвойні.
Діти, а яке свято наближається? Яка красуня прийде з лісу і буде нас радувати? (ЯЛИНКА з поробок )
Хвойні рослини - Це дерева або кущі, вони мають усі органи, крім квіток і плодів. Насіння утворюється в шишках. (СЛОВО НА РОМАШКУ). Шишка - це особливий орган розмноження хвойних рослин. До хвойних рослин відносяться не лише сосна та ялина. З іншими хвойними рослинами нас познайомлять діти.(БАБЕНКО Діана, Соня СКРИПКА, Соня МОІСЕЄНКО)
Учитель. - Ці рослини ще називають «легенями планети». Отже, це була група(хором) – ХВОЙНІ РОСЛИНИ!
5. Група рослин – квіткові.
- Діти, пригадайте як на уроці української мови робили опис однієї рослинки рідного краю, а якої саме вам підкаже загадка.
- Вірно діти – це ромашка. А на уроці «Я у світі» вивчали рослини-символи України. Чи пам'ятаєте ви їх? (КАЛИНА, БАРВІНОК, ЧОРНОБРИВЦІ, МАЛЬВИ). Ці рослини прикрашають усю нашу Україну.
- Молодці!
- Давайте помилуємося красою України!
ПРИВАБЛЮЮЧА МЕТА ( на екрані квіти у дворі, у руках людини, кімнатні квіти)
УЧИТЕЛЬ :
Квіткові - найбільш чисельна група рослин. Налічується близько 240 000 видів. Усі сільськогосподарські рослини, які вирощує людина належать до квіткових рослин. Вони забезпечують людину продуктами харчування, сировиною для різних галузей промисловості. Використовуються у медицині.
Квіткові рослини – диво і невичерпна краса Землі. Вони – радість і натхнення, затишок і ніжність, таємничість і радість для людини. Примножуймо ж земну красу!!!!
VІІ. Осмислення і застосування набутих знань.
1. Робота в парах. Картки.
- Діти, на партах у вас лежать картки із зображенням усіх груп рослин, які ми вивчили сьогодні та надруковані назви цих груп. Подумки присядьте на зручну красиву лаву, роздивіться навкруги, знайдіть представників кожної групи і поставте відповідну цифру. Працюйте парою, радьтеся.
- перевірте виконане завдання за слайдом на екрані.
- хто задоволений своєю роботою?
2. Практична робота.
- Діти, повторимо хором нові поняття ( з РОМАШКИ).
- А зараз виконаємо практичну роботу. Перед уроком за допомогою вибраних смайликів ви поділилися на групи. Кому дістався смайлик із зірочкою, встаньте, будь ласка. Це – старший групи. Зберіться своєю групою, відкрийте конверт, візьміть картинки, впізнайте рослину, визначте її належність до певної групи і нехай представник групи розмістить її на ромашці у відповідному місці.
- Завдання виконано чудово! Давайте поаплодуємо собі.
- а ще я хочу оцінити дітей. Усі, хто виконував випереджаюче завдання, піднесіть на перерві щоденника. Мені дуже сподобалася робота всього класу!
3. Інтерактивна гра «Мікрофон».
Доведіть, що добре засвоїли все, чого вчилися. Виберіть із картки продовження речення: «Я кажу рослинам спасибі за …!»
Одяг, очищення повітря, ліки, продукти харчування, деревину, затишок і окрасу землі!
VІІІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати статтю в підручнику с.105-109.
2.Дати відповіді на запитання.
3. Виконати практичне завдання в зошиті стор.
4*. Скласти усну розповідь “ Що дають мені рослини ” (за вибором).
IX. Рефлексія
- Наш урок добігає кінця. Чи сподобався він вам? Якщо так, поверніться один до одного і подаруйте посмішку, а тепер подаруйте її мені. Спасибі.
- Чи спонукав вас урок до нових думок, мрій, дій?
ВІДПОВІДІ ДІТЕЙ
- Я без міри рада, що здобуті знання вам хочеться перенести в життя! Хай так і буде! Заради цього я сьогодні і працювала! Дякую!
1