Розробка уроку на тему: "Складання родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня)" , 9 клас. Матеріал може бути використаний вчителями біології та народознавства.
Особливістю даного уроку є власні дослідження дітей по успадкуванню однієї з ознак в родині, що робить його більш цкавим та ефективним.
Тема: Складання родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня).
Мета: Закріпити знання про особливості генетики людини. Удосконалити навички складання схем схрещування, поглибити знання про успадкування ознак, проектно-технічні навички; розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, мислення, мову, уміння висловлювати судження, аналізувати та узагальнювати інформацію, встановлювати причино-наслідкові зв’язки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я та всього живого, інтерес до предмета, формувати науковий світогляд.
Обл-ня: Комп’ютер, програмне забезпечення, підключення до мережі Інтернет, проектор, роздатковий матеріал про Капніста, дитячі презентації, запис музики Баха.
Тип у-ку: Урок застосування знань, умінь і навичок;
Очікувані результати:
Хід у-ку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація (Звучить музика Баха).
Не випадково наш урок починається з музики Баха. Майже 300 років його музика захоплювала людство. У сім’ї Баха в семи поколіннях було не менше 53 видатних музикантів і композиторів.
Людей завжди хвилюватимуть питання пов’язані зі спадковістю і успадкуванням здібностей.
Яка наука дає відповідь на ці запитання?(……) Та для початку давайте пригадаємо з вами основні генетичні терміни.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Хмара слів (ваше завдання по черзі правильно розкрити зміст понять).
ІV. Вивчення матеріалу:
Ви отримали завдання скласти родовід та зясувати успадкування однієї з ознак у родині.
Відкрийте зошити і запишіть тему уроку: «Складання родоводу».
Епіграф уроку: «Те що написано на роду, треба ще правильно читати».
Завдання уроку:
1) Проаналізувати успадкування ознак у родинах учнів класу.
2) Скласти родовід родини Капністів.
3)Дослідити успадкування ознак у родині Капністів.
Давайте пригадаємо, які символи використовуються для складання родоводів. В цьому нам допоможе Коля.
Коля: Презентація по темі «Символи при складанні родоводів».
Прислів’я: «Людське безсмертя з роду і до роду росте з коріння, з родоводу».
(Що вам сподобалося у презентації Колі?)
Свій проект презентує Лера.
Лера. Проект: успадкування густоти волосся в родині Щербак.
Прислів’я: «Яке дерево – такі й віти, які батьки – такі і діти».
(Що вам сподобалося у презентації Лери?)
Свій проект презентує Паша.
Паша: Хвилястість волосся в родині Гладкого.
Прислів’я: «Козацькому роду не має переводу».
(Що вам сподобалося у презентації Паші?)
Свій проект презентує Таня.
Таня: Колір волосся в родині Галайда.
Прислів’я: «Який кущ, така і хворостина, який батько, така і дитина».
(Що вам сподобалося у презентації Тані?)
Свій проект презентує Оля.
Оля: Успадкування зросту в родині Катькало.
Прислів’я: «Яблуко від яблуні далеко не котиться».
Ця ознака визначається взаємодією неалельних генів. Залежно від кількості домінантних і рецесивних генів в генотипі людини їх ділять на дуже низький зріст – А1А1А2А2, низький зріст – А1А1А2а2, або А1а1А2А2, середній зріст – А1А1а2а2, а1а1А2А2 чи А1а1А2а2, високий зріст – А1а1а2а2 або а1а1А2а2, та дуже високий а1а1а2а2.
(Що вам сподобалося у презентації Олі?)
(Після кожного проекту дитина робить висновок).
А зараз ми перенесемось до музею. Діти запрошую вас до «Віртуальної екскурсії нашим музеєм». Сьогодні ми працюємо з екскурсоводом Щербак Валерією.
Завдання: виберіть найцікавіші факти з життя родини Капністів.
Лера: Наш музей заснований в 1961 році. В ньому 8 відділів, в яких відображено історичні події. Та найбільш відомим і цінним є матеріал про життя родини Капністів.
З 1743р. царську грамоту на володіння Обухівкою отримав миргородський полковник Василь Петрович Капніст. З того часу село є родовим маєтком і постійним місцем проживання графів Капністів. Серед його представників – яскраві, сильні, сміливі особистості; з розвиненим почуттям справедливості, які в повній мірі, своїм життям і справами підтвердили глибоку істину, викарбувану на родовому гербі Капністів – «У вогні несхитний».
Свій початок славний рід Капністів бере від Стомателло Петровича Капніса – вихідця з острова Закінтос поблизу Греції. У другій половині 17 ст. він покинув пригноблену османськими завойовниками батьківщину в пошуках бойової слави. За свої бойові досягнення в 1702р. йому було пожалувано потомственний графський титул.
За всю свою історію рід Капністів був бунтівним. Він пов’язаний із корсіканськими піратами, запорізькими козаками, декабристами, а ще – із Сковородою, Державіним, Пушкіним, Шевченком (відвідав Капністів в 1844р.), Гоголем, Трощинським.
Багато визначних чиновників, дипломатів, письменників, політичних та громадських діячів дала українська гілка стародавнього роду.
Він нам дав славетного літератора та громадського діяча Василя Васильовича Капніста, московського губернатора Івана Васильовича Капніста, легендарну актрису кіно Марію Ростиславівну Капніст.
Життєвий шлях праправнучки В.В. Капніста був тяжким і тернистим, на довгі роки перекреслений жахіттями сталінських таборів, але навіть в тих умовах вона зберегла оптимізм. Ставила в бараках нічні спектаклі.
В 50-х роках в таборі Тайшета в неї народилася донька Радислава, яку відбирають і відправляють до дитячого будинку. Марія просить одну із ув’язнених жінок, яка виходила на волю, знайти і забрати до себе її доньку, доки вона сама не повернеться.
Дочці нав’язували думку, що мати відмовилась від неї. Потім, коли вони зустрілися, дочка не змогла пробачити «зраду» матері. Пройшло багато часу, поки донька змогла розібратися в своїх почуттях і з’ясувати, що є правда, а що ні.
Радислава подарувала Марії Ростиславівні двох онуків: Георгія і Ростислава. Бабуся дочекалася одного правнука – Ярослава, та довго ним потішитись не змогла. Трагедія на дорозі відібрала в неї життя. Пізніше в неї з’явиться ще один внук – Ростислав.
Рід Капністів великий. Його рідня проживає у Франції, Італії, Іспанії. Француз Джовані Капніст приїздив у наше село, відвідав родинне кладовище і сказав, що дуже гордиться своїм походженням.
Хочу додати, що В.В. Капніст досить відома особа. Його фото навіть друкували на марках до конвертів ще в роки радянського союзу.
Ще досить цікавою є інформація про родинну ікону Капністів (Козельщанська ікона Божої Матері). Нею володіла родина графа В.І. Капніста, зберігаючи її у своєму Козельщинському маєтку. Після того, як у них захворіла тяжко донька допомогла їй зцілитись лише ця чудодійна ікона. Чутки про чудо миттю поширилися містом. І біля їх будинку стали збиратися юрби хворих. Тоді граф вирішив віддати святиню до храму, щоб людим змогли помолитися перед дорогоцінним образом. Пізніше сталось ще кілька сцілинь. Коли прийшла комуністична влада і стала руйнувати монастирі ікону прийшлося чорницям ховати по квартирам. Тільки в 1993 році вони знову перенесли її до Козельщинського монастиря.
Які факти з життя родини Капністів вас найбільше вразили?
(Діти називають факти).
У вас на столі лежать історичні довідки. Уважно їх передевіться і, використавши ці історичні довідки та фото членів родини Капніст, складіть родовід родини Капністів.
(Діти складають родовід).
Придивіться до фотографій. Яка з ознак найбільше прослідковується на фотографіях у спадкоємців Капніста?
(Ніс)
На цьому дереві ми бачимо останнього нащадка родини Капністів – Ярослава. Він, як і всі інші спадкоємці графа В.В. Капніста, гордиться своїм грецьким походженням.
Уявіть собі, що Ярослав Ростиславович, нащадок у 13 поколінні православного грека Стомателло Капніссі, звернувся у генетичну консультацію з проханням визначити, яка ймовірність народження в нього дітей з грецьким носом. Тож ми з вами є спеціалістами генетичної консультації і допоможемо віднайти відповідь на це питання.
Які у вас думки?
(Якщо в представників різних поколінь проявляється великий ніс, то ми можемо припуститися, що це домінантна ознака. А тому вона і надалі проявляється в наступних поколіннях.
Отже, велика вірогідність, що і в Ярославових дітей буде успадковуватися грецька ознака – ніс.)
V. Закріплення і узагальнення знань.
Фішбоун
Давайте визначимо чи успадковуються здібності , на прикладі роду Капністів. Для цього використаємо наш метод «риб’яча кістка». І так…Голова – це запитання. Яке запитання ми будемо досліджувати?
(Чи успадковуються здібності?)
Скелет риби. Внизу факти, вгорі – причини, які висвітлюють це питання. Приклад факту: В.В. Капніст – поет.
Уважно подивіться на родовід. Проаналізуйте - як успадковувалися здібності у потомків Капністів.
Як не дивно, але навіть талант у нас закладений генетично. Це зовсім не означає, що дитина буквально з народження вміє грати на фортепіано, навіть якщо її батьки займалися цим професійно, до того ж досить успішно. Талант, як і характер закладений у нас основою, тобто удосконаленням і розвитком його повинна займатися сама дитина і батьки. Якщо талант не розкрити, то він за все життя може так і не проявитися. То ж бажаю, щоб у кожного з вас розкрився ваш талант і ви досягли успіхів у житті.
VІ. Домашнє завдання. Повторити параграф 36-42, письмово самоконтроль ст.181
VІІ. Підведення підсумків.