Розробка уроку на тему «Співуча Німеччина»

Про матеріал
Мета: • навчальна: вчити учнів уважно слухати музичні твори вміти характеризувати їх; взаємовплив і взаємозбагачення музики різних народів ; - виконання пісень різного змісту і характеру. - закріплювати набуті знання і вміння учнів. • розвивальна: розвивати предметні та міжпредметні компетентності учнів, збагачувати їхній музичний та загальний кругозір, слуховий досвід, вчити аналізувати музичні твори, визначати національні особливості музики різних народів • виховна: засобами музичного мистецтва здійснювати полікультурне виховання учнів, формувати поважне ставле-ння до культур інших народів.
Перегляд файлу

Урок  22. Співуча Німеччина

Мета:

• навчальна: вчити  учнів  уважно  слухати  музичні  твори   вміти  характеризувати    їх; взаємовплив і  взаємозбагачення  музики    різних  народів ;

      -  виконання  пісень   різного   змісту  і  характеру.

      -  закріплювати  набуті  знання  і  вміння  учнів.

• розвивальна: розвивати предметні та міжпредметні компетентності учнів, збагачувати їхній музичний та загальний кругозір, слуховий досвід, вчити аналізувати музичні твори, визначати національні особливості музики різних народів

• виховна: засобами музичного мистецтва здійснювати полікультурне виховання учнів, формувати поважне ставле-ння до культур інших народів.

Музичний матеріал:Йоганн Себастьян Бах, «Прелюдія до мажор», «Прелюдія до мінор».«Вийди, вийди, Іванку» у. н. п. (повторення);

Основні поняття:Поліфонія, орган

Тип уроку: урок поглиблення теми

Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

                ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід

(«Вийди, вийди, Іванку»).

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

             Музичне вітання.

2. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Актуалізація опорних знань

        Що нового про веснянки та їхні обробки ви дізналися на попередньому уроці?

 

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Сьогодні ми з вами помандруємо до Німеччини —  батьківщині видатного композитора Йоганна Себастьяна Баха. Послухайте вірш. Ви зрозумієте, що музика не потребує перекладу.

 

Нам любий Бах... Та як про це сказать?

Не те, щоб нині музики не стало,

але такого чистого кристалу

не дарувала неба благодать.

Які ж у ній гармонії палкі,

яка ж оце всеобіймуща совість,

яка і досі незбагненна повість

про мою душу, ввергнуту в віки!

 

Такі слова присвятив російський поет Микола Ушаков великому німецькому композиторові Йоганну Себастіану Баху. Їх розділяє майже два століття, але пов'язує прекрасна, вічно молода музика, зрозуміла всьому світові без перекладів і пояснень.

І хоча жив він дуже давно, його музику слухають у всьому світі й сьогодні.

Повідомлення теми, мети, завдання уроку.

(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)

Йоганн Себастіан Бах народився у німецькому містечку Ейзенах, у музичній родині. Батько навчав його гри на скрипці; хлопчик співав у хорі міської школи.

У 9 років Йоганн Себастіан осиротів, його вихователем став старший брат Йоганн Крістоф. Він був органістом у церкві і продовжив музичні заняття з хлопчиком.

Якось Себастіан дізнався, що брат ховає у шафі зошит із творами видатних композиторів. Понад півроку десятирічний хлопчик вночі, при місячному світлі, переписував ноти, але Крістоф дізнався про це й відібрав оригінали та копії. У розпачі Йоганн вигукнув: «Раз так, я сам напишу таку ж музику, напишу ще краще!» Брат лише розсміявся у відповідь.

Йоганн Бах, геніальний композитор і блискучий виконавець, усе життя наполегливо працював над удосконаленням власної майстерності, вивчав світову музичну культуру і народну музику; знав Біблію і латинь; вільно спілкувався італійською та французькою мовами.

«Мені довелося багато вчитися, хто буде таким же старанним, досягне того ж», — відповідав Бах на питання щодо його таланту.

Останні роки життя великого композитора були нелегкими. Ще в дитинстві Бах серйозно ушкодив зір, коли ночами переписував ноти. З роками хвороба очей посилилася. Після невдалої операції музикант осліпнув.

Сучасники швидко забули старого Баха. Лише через довгі роки музику великого композитора відкрили заново, захоплюючись її величністю, мудрістю, красою, досконалістю та глибиною невичерпної людяності. Його музичне послання пролетіло крізь віки і знайшло свого адресата.

МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

  Улюбленим  інструментом  Й.С.Баха  був  орган. Його  могутнє,  наповнене,  надзвичайно  різноманітне  звучання  найбільше  відповідало  творчим  уподобанням  музиканта.

 

Орган (у  перекладі  з  грецьк. – «інструмент» або  «знаряддя») – музичний  інструмент  групи  клавішно-духових  інструментів, якому  неофіційно  й  люб’язно  надано  назву  «короля  музичних  інструментів»: за  звуковою  палітрою  та  багатством  засобів  музичної  виразності  посідає  перше  місце  з-поміж  музичних  інструментів.

   Звук  в  органі  створюється  завдяки  нагнітанню  повітря  в  труби  різного  діаметру,  довжини, матеріалу (метал  або  деревина). Керування  органом  здійснюється  зі  шпільтішу (тобто  ігрового  столу, пульту  керування,  де  містяться  ігрові  механізми (клавіші, педаль) та  механізм  вмикання  та  вимикання  регістрів, допоміжних  засобів). Цей інструмент існував ще в стародавні часи у Греції, Римі, Єгипті, а в Європі з'явився у VII столітті. Спочатку орган супроводжував церковні співи, а потім став інструментом, на якому виконують соло. Грати на органі складно: органіст має впоратися з кількома клавіатурами для рук (мануалами) і ножною клавіатурою (педаллю), а також перемикати тембри інструмента. 

Більшість  органів  розташована  в  церквах, концертних  залах,  музичних  навчальних  закладах. Й.С.Бах  був  віртуозним  органістом.

У різні роки він працював придворним музикантом, органістом і керівником хору в церкві. Він пізнав усі секрети феї Інтонації, феї Імпровізації, а найбільше йому подобалося розкривати секрети ще однієї феї... Поліфонії.

«Нумо знайомитися! Я — фея Поліфонія. Я прикрашаю музику. У моїй музиці звучить не один, а багато голосів»

Поліфонія (від  грецьк. Poly – «багато» і  phone – «звук») – тип  музики, у  якому  всі  голоси  є  рівноправними .

Слухання. Йоганн Себастьян Бах, Прелюдія до мажор.

        Що незвичного в музиці?

        Який характер твору?

        На якому інструменті його виконують?

        Що виникло в уяві під час прослуховування музики?

Слухання. Йоганн Себастьян Бах, Прелюдія до мінор.

        Що вразило у прослуханому творі?

        Який настрій викликає музика

ФІЗКУЛЬТУРНА ХВИЛИНКА

Вокально-хорова робота

Розспівування

Виконання  веснянки «Вийди, вийди, Іванку».

Виконайте цю пісню з супроводом, зверніть увагу на активне звукоутворення і вмілий розподіл дихання.

Важливо не сповільнювати рух мелодії, стежити за тим, щоб вона звучала легко і плавно..

3.     ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

-        Підбери фрази, які допоможуть феї Поліфонії схарактеризувати прослухані сьогодні твори Й.-С. Баха.

   повтор мотиву

   контраст

   розвиток мелодії

   одночасне звучання декількох мелодій

   послідовне звучання мелодій

   звучання одного голосу

   звучання багатьох голосів

   тихе звучання

   гучне звучання

   наростання динаміки

-        Обери слова, що характеризують музичну мову Прелюдії до мажор і Прелюдії до мінор Й.-С. Баха.

Мелодія

низхідна, висхідна, стрибкоподібна

Лад

мажор, мінор

Ритм

рівномірний, нерівномірний

Теми

повільний, помірний, швидкий

Динаміка

тихо-гучно, гучно-тихо

 

4.     ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Разом із творами Й. Баха  ми потрапили до Німеччини, слухали музику, відому за межами цієї  держави, адже музична мова зрозуміла всім народам.

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку