Урок 48/19. Сполучені посудини.
Освітня . Встановити закон розподілу однорідних і неоднорідних рідин в
сполучених посудинах; розглянути практичне застосування сполучених
посудин в побуті та техніці на прикладах водопроводу, шлюзів, гідравлічного
пресу.
Розвиваюча. Розвивати кругозір учнів, логічне та раціоналізаторське мислення.
Виховна . Виховувати цілісне ставлення до себе.
Прилади та матеріали: поливальниця, чайник, сполучені посудини,
Презентації Сполучені посудини Урок 48.19
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Перевірка домашнього завдання.
Розв’язування задач біля дошки:
Задача 1. На якій глибині тиск в морі становить 412 кПа?
Задача 2. Визначити силу тиску нафти на пробку площею 10 см². Центр пробки міститься на 2 м нижче від рівня рідини.
Задача 3. На яку глибину треба занурити в море батискаф, щоб тиск води на
його поверхню дорівнював 6190 кПа?
Учні класу уважно слідкують за розв’язками і, за потребою, доповнюють.
Вчитель оцінює відповіді учнів.
3.Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування.
1. Сформулювати закон Паскаля.
2. Які досліди підтвкрджують справедливість закону Паскаля?
3. Чим пояснюється тиск в рідинах і газах?
4. Від чого залежить тиск в рідинах?
5. Як зміниться тиск газу при зменшенні об’єму?
6. Як залежить тиск газів і рідин від температури?
4.Мотивація навчальної діяльності.
Демонструємо учням різні прилади і посудини, які їм часто зустрічаються в повсякденному житті.
Тема: Сполучені посудини.
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
З'єднані між собою посудини, в яких рідина може вільно перетікати з однієї посудини в іншу, називають сполученими посудинами.
Види сполучених посудин.
Якщо рідини в колінах будуть неоднорідними, то одержимо:
Отже, висоти різнорідних рідин, відлічувані від рівня поверхні їх
стикання, у сполучених посудинах обернено пропорційні їх густинам.
Застосування сполучених посудин: гідравлічний прес, шлюзи, водопровідна система.
Шлюзи (від латинського шлеузе — утримую, відокремлюю) — це гідротехнічна споруда для переведення суден на річці або каналі з одного рівня на інший.
Принцип роботи гідравлічного пресу.
6.Осмислення об’єктивних зв’язків.
Задача 1. В сполучені посудини спочатку налили води, а потім в одне з колін
долили гасу. Висота стовпа гасу 20 см. На скільки відрізнятимуться рівні рідин?
Задача 2. В U - подібній трубці міститься вода і олія. Висоти шару олії дорівнює
10 см. На скільки рівень поверхні олії вищий за рівень поверхні води?
Метод «Мікрофон»
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.
8.Домашнє завдання.