Тема. Уявлення про звичайні дроби.
Мета: формувати поняття про дробові числа, звичайні дроби; навчити учнів розпізнавати звичайний дріб, дробове число, читати й записувати звичайні дроби, розв'язувати нестандартні задачі на знаходження дробу від числа.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця «Звичайні дроби».
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
1) у метрі — сантиметрів; дециметрів; міліметрів;
2) у годині — хвилин; секунд;
3) у тонні — кілограмів; центнерів; грамів?
1) 75 * 1 = 75; 2) 2 * 2 = 4; 3) 79 * 0 = 79; 4) 37 * 0 = 0.
II. Засвоєння знань
Учні п'ятого класу певною мірою знайомі з поняттям звичайного дробу, але перший урок теми все ж таки треба розпочати з того, що показати учням необхідність введення поняття «дробові числа», запропонувавши декілька практичних завдань (на кожну парту заздалегідь видано набір геометричних фігур).
Завдання 1. Як розділити відрізок, зображений у вигляді паперової смуги, на 2, 4, 8 рівних частин? [Скласти навпіл 1, 2, 3 рази]
Як знайти, чому дорівнює довжина кожної з утворених частин, якщо довжина смуги: 1) 8 см; 2) 16 см; 3) 10 см? [1) 4, 2, 1 см; 2) 8, 4, 2 см; 3) 5 см; 10 : 4; 10 : 8 см]
Завдання 2. Як паперову модель кута поділити навпіл (провести бісектрису)?
[Треба скласти її по лінії, що виходить з вершини кута і перегнути так, щоб сторони даного кута співпали (рис. 94).]
Як знайти, чому дорівнює кут між бісектрисою даного кута і його стороною, якщо даний кут: 1) прямий; 2) 72°; 3) 99°?
[1) 90° : 2 = 45о;
2) 72о : 2 = 36о;
3) 99° : 2 не ділиться]
Завдання 3. Модель квадрата треба розрізати на 4 рівних частини. Як це зробити, маючи тільки ножиці?
[Можливі варіанти перетину квадрата на рис. 95]
Як знайти, чому дорівнює площа кожної з утворених частин, якщо сторона квадрата:
1) 10 см; 2) 2 см; 3) 1 дм?
[1)102 : 4 = 25см2; 2) 22 : 4 = 1см2;
3) 12 : 4 не ділиться]
Після виконання завдань учні (можна за допомогою вчителя) доходять висновку: розв'язання деяких математичних завдань приводить до необхідності введення нових, окрім натуральних, чисел — дробових.
Подальше викладення матеріалу відповідно до тексту підручника можна проводити за планом:
Свої пояснення вчитель супроводжує наочністю (таблиця «Звичайні дроби», рис. 96).
III. Закріплення матеріалу
На першому уроці вивчення теми «Дроби» дуже важливо навчити учнів читати дроби, розпізнавати чисельник і знаменник дробу і розуміти, що показує кожний з них. Тому спочатку учні виконують вправи: №№ 651, 652, 653. (Коментар: учні повинні запам'ятати, що під час читання спочатку називають чисельник, а потім знамените, але якщо треба записати якесь число, що відповідає частині фігури у вигляді звичайного дробу .то спочатку краще встановити, чому дорівнює знаменник, порахувавши кількість рівних частин, на які воно поділено, а потім знаходимо чисельник, порахувавши кількість відлічених серед них частин).
Далі учні повинні навчитись записувати одиниці виміру у вигляді дробу (№ 655), але перш ніж давати учням це завдання, вчитель повинен провести деяку підготовчу роботу. А саме:
Завдання 4. Скільки в одному метрі сантиметрів (дециметрів, міліметрів)? На скільки рівних частин треба поділити відрізок довжиною 1 м, щоб отримати рівні частини довжиною 1 см (1 дм, 1 мм)?
Після виконання цього завдання учні самі (або за допомогою вчителя) складають своєрідний «алгоритм» розв'язання задач виду «Виразити величину меншими одиницями вимірювання».
Наприкінці уроку учні розв'язують найпростіші задачі: № 657, 659, 661, 663, 664.
Для кращого розуміння змісту розв'язання вправ № 657, 659 учням знову треба нагадати: коли щось ціле: сад, книжка тощо — поділено на рівні частини — дерева, сторінки, то кількість одиниць поділу є знаменником дробу, а кількість «відмічених» одиниць є чисельником дробу. Тому в №657 маємо дріб ; а в № 659 спочатку знайдемо знаменник:
1)14 + 19 = 33 (с.) — уся книжка, а потім уже запишемо дроби: — перше оповідання; — друге оповідання.
№ 661, 663, 664 — найпростіші вправи на засвоєння алгоритму знаходження дробу від числа.
Додатково учням для засвоєння матеріалу, можна запропонувати логічну вправу.
Додаткове завдання. Вставити пропущений рисунок (рис. 97).
|
|
|
24 |
40 |
12 |
|
|
? |
Рис. 97
IV. Підсумок уроку
Запитання до класу
V. Домашнє завдання
п. 12 до прикладу 3, №№ 654; 656; 658; 660; 662, повторення № 691 (1).