Урок № 14. ЯКИЙ ХАРАКТЕР У МУЗИКИ?
Мета:
• навчальна: навчати учнів визначати особливості емоційного змісту, засоби музичної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні музичних образів; продовжити формувати в учнів зорово-слухове сприйняття;
• розвивальна: розвивати творчі здібності учнів;
• виховна: прищеплювати учням любов до музики, пісні, творчої праці, бажання навчатися.
Музичний матеріал: М. Сильванський «Пташка і кицька», В. Дяченко «Сердитий гном», А. Житкевич «Семеро гномів».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети В. Дяченка, М. Сильванського, А. Житкевича.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Учні входять до класу під музичний супровід («Семеро гномів» А. Житкевича).
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Кожен з нас має характер: хтось — спокійний і мрійливий, хтось — жвавий і непосидючий. Поміркуймо: якщо музика виражає настрій, почуття людини, може, вона має і характер? І що може впливати на характер музичного твору?
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА Слухання музики
Учитель. Коли я сьогодні йшов (йшла) до школи, то побачив (-ла) цікаву картину: на тоненькій гілочці сиділа пташка, а за нею уважно спостерігала кицька. Я згадав (-ла) твір М. Сильванського «Пташка і кицька». Послухайте його та дайте відповідь на запитання.
• Як музика допомагає їх уявити?
Слухання твору «Пташка і кицька» М. Сильванського
• Порівняйте характери мелодії Пташки і Кицьки.
У казках ми зустрічаємося з різними казковими героями. Хто є нашим сьогоднішнім гостем? Про це ви дізнаєтеся, відгадавши загадку.
Він носить замість шапки
Веселий ковпачок.
І зростом він всього лише
З хлоп’ячий башмачок.
З ліхтариком по лісу він
Йде з піснею разом.
Ні з ким його не сплутаєш!
Так хто це, діти?.. (Гном!)
У старому і дуже великому лісі жило багато різних тварин, а дерева у спекотний день перетворювалися на велетенські парасольки, що не пропускали промінчики вниз. І лише на галявинах, де дерев не було, яскраво світило сонечко, даруючи лісовим мешканцям своє тепло. Біля однієї великої галявини ріс старий дуб, але він ще залишався могутнім деревом. Саме там улаштували собі
домівку брати-гномики. Хатинка була невеличкою, але вигляд зовні мала дуже охайний. Усередині ж було лише кілька кімнат — кухня, вітальня і спальня, а ще велика комора, де брати тримали свої запаси.
Усі вони мали цікаві імена. Найстаршим братом був Буркотун. Ні, він не був злим братом, але все йому не подобалося, він постійно на всіх сердився, у всьому він вбачав якісь вади, осі тому й називався Буркотуном.
Далі — брат Веселун — ну дуже любив він звеселяти всіх навколо! Молодший брат — Бешкетник. Ох, і непосидющий він був! І дня не минало без його витівок.
Читання казки вчитель супроводжує демонструванням ілюстрацій до неї.
Про одного з них композитор В. Дяченко написав п’єсу. Послухайте ї: уважно і дайте відповідь на запитання.
♦ Якого гнома зображено у п’єсі?
Слухання твору «Сердитий гном» В. Дяченка
♦ Чому ви вирішили, що саме Буркотунові присвячено цю п’єсу?
♦ Яким є її характер?
♦ Композитор В. Дяченко назвав цю п’єсу «Сердитий гном». Поміркуйте, чому міг сердитися маленький гном.
Вокально-хорова робота
Учитель. Як і всі люди, гноми дуже люблять співати. А яким є характер їхньої улюбленої пісеньки — ви дізнаєтеся, уважно послухавши пісню Анатолія Житкевича «Семеро гномів».
Слухання пісні А. Житкевича «Семеро гномів»
Розучування пісні, повторення правил співу, робота над диханням, одночасним початком співу, м'якістю звуковедення
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда
Учитель. Сьогодні на уроці ми дізналися, що музика, як і людина, може мати різні характери.
♦ Який характер музики ми відчули у п’єсі В. Дяченка?
♦ Пригадайте характер музичного твору «Пташка і кицька» М. Сильванського.
♦ Яким є характер пісні, що співали семеро гномів?
Учні виходять із класу під музичний супровід («Семеро гномів» А. Житкевича).